Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Man är inte tungt kriminell som en "fasad"...

Nja...
Pratar vi att man har några liv, ett tiotal grova misshandlar, utpressning mot mer/mindre oskyldiga och lite sexualbrott på det, på sitt samvete, då är det knappast en fasad, nej. Men pratar vi om en handfull misshandlar av normalgrad, narkotikabrott (också det av normalgrad), och x-antal fall av skyddande av brottsling, då kan det absolut vara en fasad anser jag, ja.

Att anse att svenska straff är för lindriga osar hämnd.
Jag tycker absolut att vi skulle kunna ha strängare straff för vissa brott. Uppenbarligen värderar vi ju brott efter hur allvarliga vi anser dem vara (ringa misshandel är inte lika illa som grov misshandel, mord värre än misshandel) och därför tycker jag att vi sänder märkliga signaler när vi har så låga straff för vissa brott.

Nio månader för grov kvinnofridskränkning är för lite exempelvis. Särskilt med tanke på att man kan komma ut tidigare än så bara man sköter sig.

Det här handlar om människovärde och ingenting annat, inte om hämnd. Och eftersom det automatiskt kommer när man diskuterar sånt här i Sverige: bara för att jag tycker att nio månader är för lite betyder det inte att jag är för USAs helt störda system. Det finns faktiskt gradskillnader i helvetet, vi måste inte välja mellan en kvart på kåken eller 18 år.

Här är en som tycker som jag: med fokus på våldtäkt . Men det kanske finns bukefalister med mer kunskap och större erfarenhet än henne?

Nej det hjälper inte personen, men det hjälper samhället. Vi slipper en grovt kriminell ute i samhället, du vet en sån som begränsar andras sätt att leva och kostar pengar. Givetvis kostar dom även när dom sitter inspärrade, men det är nog dyrare i det långa loppet om personen får hålla igång sin kriminella verksamhet.
Ser du likadant på pedofiler? Ska man släppa ut dom med?

Det är väldigt svårt att jämföra pedofiler med andra brottslingar eftersom pedofili är sas "inbyggt" i dem. Det är inte olagligt att vara pedofil, det är olagligt att agera ut sin sexuella preferens vilket gör rehabiliteringen svår. Men faktum kvarstår, efter avtjänat straff har du rätt att bli en del av samhället igen.

Vi kommer aldrig någonsin ha samma åsikt om straff och hur vi ser på våra medmänniskor.

Det är väldigt svårt att jämföra pedofiler med andra brottslingar eftersom pedofili är sas "inbyggt" i dem. Det är inte olagligt att vara pedofil, det är olagligt att agera ut sin sexuella preferens vilket gör rehabiliteringen svår. Men faktum kvarstår, efter avtjänat straff har du rätt att bli en del av samhället igen.

Vi kommer aldrig någonsin ha samma åsikt om straff och hur vi ser på våra medmänniskor.
Har jag skrivit att man INTE får bli en del av samhället efter avtjänat straff? Skillnaden är väl snarare att du är helt emot straff. Jag är för fängelsestraff när man begår brott. Det är ett brott att bära skjutvapen, precis som det är att syssla med utpressning, råna och sälja droger, men du tycker inte att man ska straffas för det, utan att man istället ska få välja vård. Som det ser ut idag så har vi ju kriminalvården dvs man kan få vård som intagen samt hjälp och stöd tiden efter. Hur man gör med dom som inte vill ha vård, det har du ingen lösning på. Återfaller man i brott så är det ju för att skydda samhället som personen ska spärras in igen, inte för att skydda brottslingen.

Brottslighet generellt har inte sin grund i fattigdom som det ofta påstås, däremot är relativ fattigdom en viktig förklaring. I en region där alla är fattiga är brottsligheten inte nödvändigtvis högre än i en region där alla är rika. När fördelningen i den socioekonomiska hierarkin blir för snedvriden leder det till våldsamheter.

Inrikesministern menade att uppemot 80 000 av dem som sökte asyl bara 2015 kan komma att utvisas. Många av dessa har inte och kommer inte lämna landet frivilligt. Vi har myndigheter som arbetar med att få dem ur landet och vi har myndigheter som försöker underlätta deras vistelse i landet. Med detta säkerställer vi olyckligt nog deras ställning som andra klassens medborgare. De lever längst ner i den socioekonomiska hierarkin och är helt berövade likhet inför lagen då de t.ex ofta inte vågar anmäla brott de blivit utsatta för. Att ha det så är ett systemfel menar jag och invandringen måste ske under mer ordnade omständigheter oavsett hur stor eller liten invandring vi bör ha.

Har jag skrivit att man INTE får bli en del av samhället efter avtjänat straff? Skillnaden är väl snarare att du är helt emot straff. Jag är för fängelsestraff när man begår brott. Det är ett brott att bära skjutvapen, precis som det är att syssla med utpressning, råna och sälja droger, men du tycker inte att man ska straffas för det, utan att man istället ska få välja vård. Som det ser ut idag så har vi ju kriminalvården dvs man kan få vård som intagen samt hjälp och stöd tiden efter. Hur man gör med dom som inte vill ha vård, det har du ingen lösning på. Återfaller man i brott så är det ju för att skydda samhället som personen ska spärras in igen, inte för att skydda brottslingen.

Visa mig ett citat där jag sagt att jag är emot straff och tycker att alla ska få vård istället. Du lär inte hitta det.

Ibland måste vi tyvärr låsa in folk, som straff och för att skydda allmänheten. I det sistnämnda ingår det att göra allt för att de inte ska begå brott igen. Hårdare straff utan rehabilitering har dock visat sig inte fungera.

Visa mig ett citat där jag sagt att jag är emot straff och tycker att alla ska få vård istället. Du lär inte hitta det.

Ibland måste vi tyvärr låsa in folk, som straff och för att skydda allmänheten. I det sistnämnda ingår det att göra allt för att de inte ska begå brott igen. Hårdare straff utan rehabilitering har dock visat sig inte fungera.
Men var ser du att jag kräver straff utan rehabilitering? Rehabilitering är dock frivilligt som det ser ut idag. Och att sänka straffen eller inter ha straff alls är inte ett alternativ. Det är som att säga att OK, ni kriminella får ta över landet nu!

SDs rop på hårdare straff gäller endast för icke etniska "svenskar". Att de bortser från att 98% av samtliga anmälda registrerade brott begås av "etniska" svenskar (enligt statistik från BRÅ och Polisen) viftas enkelt bort med SDs magiska ( Etniska svenskar begår inte brott) trollspö ...

Nej det har du helt fått om bakfoten, här är siffrorna från de två mätningarna BRÅ har gjort. och en länk till rapporten.
lyOzCsS.png

Om du läser artikeln ser du att det inte handlar om svenska medborgare.
Ok, men om folk har uppehållstillstånd kan man ju inte heller kasta ut dem hur som helst. Det är ju inte glasklart vad det innebär att "stödja våldsbejakande terrorism" och det låter som en väldigt vag grund att kasta ut folk på.

Jag tycker absolut att vi skulle kunna ha strängare straff för vissa brott. Uppenbarligen värderar vi ju brott efter hur allvarliga vi anser dem vara (ringa misshandel är inte lika illa som grov misshandel, mord värre än misshandel) och därför tycker jag att vi sänder märkliga signaler när vi har så låga straff för vissa brott.

Nio månader för grov kvinnofridskränkning är för lite exempelvis. Särskilt med tanke på att man kan komma ut tidigare än så bara man sköter sig.

Det här handlar om människovärde och ingenting annat, inte om hämnd. Och eftersom det automatiskt kommer när man diskuterar sånt här i Sverige: bara för att jag tycker att nio månader är för lite betyder det inte att jag är för USAs helt störda system. Det finns faktiskt gradskillnader i helvetet, vi måste inte välja mellan en kvart på kåken eller 18 år.

Här är en som tycker som jag: med fokus på våldtäkt . Men det kanske finns bukefalister med mer kunskap och större erfarenhet än henne?

Instämmer helt i detta.
Spinner vidare på detta gällande strängare straff, man hör väldigt ofta argumentet "hårdare straff hjälper inte - se på USA". Men USA:s rättsystem är ju inte det enda alternativet eller något ideal, bara för att man ser brister i det svenska.

Hörde på radio för ett par veckor sen om en forskare på norskt universitet som hade undersökt straffpåföljd för ett "medelgrovt" brott som kunde leda till antingen villkorlig dom eller fängelse (i Norge). Återfallsfrekvensen för de som hade fått det hårdare straffet fängelse visade sig signifikant lägre än för de som fått mildare straff och sluppit fängelse. Som exempel på att strängare straff ge bättre resultat.

Eller gällande den grova brottsligheten och vapentillgången, så har t.ex Danmark en helt annan, mycket hårdare vapenlagstiftning. Något som svenska polisen påtalat att det krävs här också för att komma tillrätta med problemen. Miljonstaden Köpenhamn har betydligt färre dödsskjutningar än lilla Malmö, trots närmare kontinenten och allt det där. Det är ju inte omöjligt att det hänger ihop med lagstiftningen.

Att ropa "Strängare straff" till allt känns ungefär lika tokigt som att ropa "Det hjälper inte, se på USA!" till alla förslag som kanske faktiskt är väl genomtänkta och som t.ex visar sig ge effekt om man tittar på andra länder.

Nej, då skulle ju regler behöva formuleras för hur uppehållstillstånden kan återkallas. De kan de väl redan idag?
Jag kan inte det här. (När jag läste den länkade artikeln läste jag uppehållstillstånd och tänkte medborgarskap.) Men uppehållstillstånd kan väl återkallas tex om personen begår brott, men även då är det lite olika beroende på läget i personens ursprungsland, tror jag? Det kan också återkallas om personen flyttar från Sverige (då tycks den ju inte behöva uppehållstillståndet).

Att dra in TV och Internet i cellen samt vistelse i almänna utrymmen när andra intagna vistas där under x antal månader skulle kunna vara effektivt, fast då bryter man mot svensk lag om jag förstått det hela rätt ...

Berätta för mig vilket svenskt fängelse som erbjuder internet i cellerna. Jag har hittills stött på noll.
Vi kan isolera de intagna men det görs av säkerhetsskäl, inte som hämnd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka