Hur bekämpar vi bäst terrorism och grov brottslighet

Det där tror jag inte på alls. För att en människa ens ska komma på tanken att skaffa sig ett olagligt vapen att eventuella använda mot andra människor, då har så mycket redan gått så himla snett i livet att de antagligen inte skulle bry sig om straffet vore 1 vecka eller 10 år. Förutom några få psykopater så tror jag att om de hade känt att det fanns en reell chans att hoppa av den kriminella banan och få en ny chans till ett bättre liv, så hade de tagit chansen.
Japp.

Därför är det ungarna - barnen - vi ska satsa på.

Om de där barnen får något annat än kriminella att se upp till och inser vikten av skola och utbildning så är oerhört mycket vunnet. Om de kan se en framtid.

HUR man skapar dennas tulipanaros har jag ingen aning om . Bara att det måste ske.

Gränskontroller har vi. För övrigt finns det flera länder som inte tar emot folk även med ID handlingar. Palestina är i princip helt omöjligt att skicka tillbaka till eftersom Israel vägrar släppa in, spelar ingen roll vilka ID handlingar som finns. Afghanistan har varit ett annat. Det har gått bra att resa för Pashtuner och Tathjiker, men svårare att få resehandlingar, oavsett om det finns ID eller om det saknas, för hazarer. Det är inte bara att resa mellan två länder. Jag har själv varit med till afghanska ambassaden i Stockholm och försökt få resehandlingar till några hazarer. I de flesta av dessa har det funnits ID handlingar, det har ändå varit väldigt svårt. Om än lite lättare efter att vi slutit återvändaravtal, men fortfarande svårt.
Då behöver vi även betydligt skickligare politiker som klarar av att förhandla så att det går att skicka tillbaka folk. Det är ju bra att man lyckats förhandla med Afghanistan, bara Marocko med flera kvar.

Då behöver vi även betydligt skickligare politiker som klarar av att förhandla så att det går att skicka tillbaka folk. Det är ju bra att man lyckats förhandla med Afghanistan, bara Marocko med flera kvar.
Tyvärr är internationella relationer betydligt mer komplicerat än politikers kompetens att förhandla. Det ser vi bara inom EU där, trots att det finns reglerat i lag, till exempel Dublinkonventionen, länder vägrar ta emot flyktingar trots att de lämnat sina fingeravtryck där först i Europa. Det är självklart samma med fattiga stater. Tar man Afghanistan till exempel är hazarer ett folk som man vill fördriva ur landet, ingen svensk politiker kan ändra på det. Palestina existerar inte enligt Israel som håller alla gränskontroller, hur menar du att politikers skicklighet ska kunna förhandla om att skicka tillbaka flyktingar till ett land som de som har hand om gränskontrollerna inte anser existerar?

Fast det är ju mer än väl bevisat att hårdare straff och att 'sluta dalta' verkligen inte fungerar.
Nej, förvisso. Å andra sidan har jag hört flera gärningspersoner, unga killar, säga att spela roll om man åker fast, nån månad i fängelse är inte hela världen.

Uppenbart fungerar inte fängelse särskilt avskräckande i det här landet. Jag är inte en SD:are som skriker hårdare straff men jag tycker absolut att vi genom låga straff för vissa brott signalerar att det inte är särskilt allvarliga brott. Och det ser jag som otroligt bekymmersamt med tanke på lagars normerande påverkan.

[...]
Jag känner själv flera killar, som iaf utifrån deras ålder (+/- 20 år) kontra vad de gjort, skulle kunna anses som relativt tungt kriminella. Nu glorifierar jag absolut inte deras handlingar, på något sätt, dessa är helt förkastliga. Men "personerna bakom handlingarna" är i grunden bra människor. De är inte de som mobbade folk oprovocerat i högstadiet, de är inte de som skulle röra en kvinna mot hennes vilja en fredagskväll. Absolut inte. De är, om något, bara en fara för varandra, inte för någon annan utomstående.
[..]

Det där med att "hen är en bra person i grunden" tror jag snarare är något anhöriga till kriminella försöker inbilla sig för att världen ska gå ihop på något sätt. Jag har själv gjort det.
Gör man dåliga grejer så är man en dålig person. Det betyder dock inte att man inte kan ändra på sig och bli en bra person. Men man kan inte både vara en god person och göra en massa skit, den ekvationen går inte ihop.

Ska vi ta itu med hemvändare tycker jag vi ska börja med SS/Gestapo svenskarna och de som kämpade för Franco i spanien. Större terror grupper i modern europeisk historia finns väl inte om man bortser från Bader-Meinhof och IRA ... De flesta av dem är ledande figurer inom Vit makt, SÄPO och andra extrem höger grupper om än bara till namnet ...

Det där med att "hen är en bra person i grunden" tror jag snarare är något anhöriga till kriminella försöker inbilla sig för att världen ska gå ihop på något sätt. Jag har själv gjort det.
Gör man dåliga grejer så är man en dålig person. Det betyder dock inte att man inte kan ändra på sig och bli en bra person. Men man kan inte både vara en god person och göra en massa skit, den ekvationen går inte ihop.

Nja, jag håller inte riktigt med. Det kan absolut vara så att man är en dålig person också, men jag uppfattar att många är väldigt bra personer, och att deras kriminella liv mer är en "fasad". Jag är inte heller anhörig i den bemärkelsen till någon av de killar jag indirekt nämner. Utan de är fd. klasskamrater o.dyl.

Och du menar att inga straff alls fungerar? Det är snarare bevisat att dagens system vi har i Sverige verkligen inte fungerar.

Jag menar inte att vi ska ha samma straffskalor som i USA, men att bli släppt när man har vapen på sig är inte ett alternativ.

Skojar du?
Vi har ju en av de lägsta återfallsfrekvenserna i världen?
Det systemet vi har fungerar faktiskt bra sett till ett internationellt perspektiv. Det betyder ju självklart inte att vi ska nöja oss och inte jobba mot förbättring, men man kan inte förneka att vi lyckats bättre än många andra länder.

[QUOTE="niphredil, post: 18032226, member: 6459"

Uppenbart fungerar inte fängelse särskilt avskräckande i det här landet. Jag är inte en SD:are som skriker hårdare straff .[/QUOTE]

SDs rop på hårdare straff gäller endast för icke etniska "svenskar". Att de bortser från att 98% av samtliga anmälda registrerade brott begås av "etniska" svenskar (enligt statistik från BRÅ och Polisen) viftas enkelt bort med SDs magiska ( Etniska svenskar begår inte brott) trollspö ...

Skojar du?
Vi har ju en av de lägsta återfallsfrekvenserna i världen?
Det systemet vi har fungerar faktiskt bra sett till ett internationellt perspektiv. Det betyder ju självklart inte att vi ska nöja oss och inte jobba mot förbättring, men man kan inte förneka att vi lyckats bättre än många andra länder.
Kriminologer och poliser håller nog itne med dig vad gäller brottsligheten i Malmö över en 10-års period. Hårdare straff vad gäller vapenlagar är det nog många fler än SD:are som vill se.

Nej, förvisso. Å andra sidan har jag hört flera gärningspersoner, unga killar, säga att spela roll om man åker fast, nån månad i fängelse är inte hela världen.

Uppenbart fungerar inte fängelse särskilt avskräckande i det här landet. Jag är inte en SD:are som skriker hårdare straff men jag tycker absolut att vi genom låga straff för vissa brott signalerar att det inte är särskilt allvarliga brott. Och det ser jag som otroligt bekymmersamt med tanke på lagars normerande påverkan.

Straff för att avskräcka är väl överhuvudtaget inte särskilt effektivt, oavsett längd. Att vi i Sverige och andra länder lyckats få en relativt låg återfallsfrekvens beror väl mycket på att vi rehabiliterar snarare än straffar. Och i det hänseendet skulle man ju kunna argumentera för längre straff, eftersom det helt enkelt ger mer tid att rehabilitera.

Afghanistan är ett särfall eftersom det inte bara var Sverige som satte press utan hela EU som hotade att till en viss del dra in det bistånd som Afghanistan är helt beroende av. Somalia är ett annat problem eftersom de inte har några myndigheter som Sverige erkänner. Dvs olika grupperingar och regimer i Somalia skulle glatt utfärda resedokument men Sverige erkänner ingen av dem.

Palestinier födda i gulfstaterna är lika hopplösa, de har bott där hela sitt liv men släpps inte in, och som sagt eftersom Israel inte erkänner Palestina som en nation går det inte att verkställa till tex Gaza eller västbanken hur gärna än personen vill åka hem. Sedan har du problemet med etniska ryssar i långtbortistan länderna. Myndigheterna där anser att de är ryssar och Ryssland anser att de är födda och medborgare i stan landet. Att få fram handlingar till en Indier tar över ett år eftersom ansökan måste skickas hem, och behandlas där eftersom ambassaden inte har den befogenheter. *host* indisk byråkrati är väl inte den den mest effektiva i världen. Västafrika är en mardröm eftersom ingen vet vilket land hen kommer från och man skriver beslut mot tre länder och inget vill ta emot.
En sådan person satt i över två år, flera försök gjordes att resa ner och prata in personen utan resultat. Hen blev till slut ett prejudikat att ingen fick sitta förvarstagen på obestämd tid.

@As_Vegas Det finns väldigt duktiga jurister med stor erfarenhet som argumenterar för strängare straff för vissa brott. Massi Fritz till exempel. Jag tänker att hon har fog för sina åsikter.

I övrigt så tror jag att de mycket låga straffen i vissa fall blir vad som underlättar för särskilt unga att utföra kriminella gärningar. Jag ser det som problematiskt.

Nja, jag håller inte riktigt med. Det kan absolut vara så att man är en dålig person också, men jag uppfattar att många är väldigt bra personer, och att deras kriminella liv mer är en "fasad". Jag är inte heller anhörig i den bemärkelsen till någon av de killar jag indirekt nämner. Utan de är fd. klasskamrater o.dyl.

Man är inte tungt kriminell som en "fasad"...

Straff för att avskräcka är väl överhuvudtaget inte särskilt effektivt, oavsett längd. Att vi i Sverige och andra länder lyckats få en relativt låg återfallsfrekvens beror väl mycket på att vi rehabiliterar snarare än straffar. Och i det hänseendet skulle man ju kunna argumentera för längre straff, eftersom det helt enkelt ger mer tid att rehabilitera.
Nej det stämmer, men samtidigt tror jag att det skulle minska brottsligheten om dom kriminella åkte in på 1 år för vapenbrott per gång dom vistas ute i allmänheten med ett vapen. Det är väl ganska bisarrt att man inte åker in när man går runt med vapen på stan`?

@As_Vegas Det finns väldigt duktiga jurister med stor erfarenhet som argumenterar för strängare straff för vissa brott. Massi Fritz till exempel. Jag tänker att hon har fog för sina åsikter.

I övrigt så tror jag att de mycket låga straffen i vissa fall blir vad som underlättar för särskilt unga att utföra kriminella gärningar. Jag ser det som problematiskt.

Intressant, jag ska googla henne och läsa.

Nu menar jag inte att vara den som skriker "Källa på det tack!" (du skriver ju bara att du tror att det är så), men har du någon källa som tyder på det sista så hade det varit jätteintressant att läsa :)

Nej det stämmer, men samtidigt tror jag att det skulle minska brottsligheten om dom kriminella åkte in på 1 år för vapenbrott per gång dom vistas ute i allmänheten med ett vapen. Det är väl ganska bisarrt att man inte åker in när man går runt med vapen på stan`?

Jag ser nog inte vapnen som sådana som ett lika stort och avgörande problem som du gör. Det är antagligen mycket annat som sker innan en människa anser sig behöva vara beväpnad ute på stan. När man väl sitter i den båten att man känner sig tvungen att vara beväpnad på stan, då skiter man nog högaktningsfullt i om man riskerar ett år i fängelse för det eller inte.

Afghanistan är ett särfall eftersom det inte bara var Sverige som satte press utan hela EU som hotade att till en viss del dra in det bistånd som Afghanistan är helt beroende av. Att få fram handlingar till en Indier tar över ett år eftersom ansökan måste skickas hem, och behandlas där eftersom ambassaden inte har den befogenheter. *host* indisk byråkrati är väl inte den den mest effektiva i världen.

Indien fungerar ungefär som Sverige då, gällande inrese tillstånd. Min Marockanska fru tog det 16 mnd för att få ett uppehållstillstånd, trots att jag är Norsk ( EEC) medborgare ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka