Upploppen som varit

Problematiken som jag ser det är att det är andra generationen som är våldsverkarna (och för den delen som radikaliseras) och som ligger bakom inte bara Paludan utan merparten av våldsam kriminalitet idag. Integration måste fokusera på svenskar med utlandsfödda föräldrar. Skolan i Sverige är antagligen en av de mest segregerade i världen. De försök som gjorts för integration har i nästan alla fall misslyckats. Det är i skolan som integrationen börjar.

Kanske det är nödvändigt att använda samma verktyg som USA gjorde på 1960-talet för att integrera skolan och börja bussa elever från segregerade områden, både välbärgade svensson och ekonomiskt utsatta nysvenska. Går du i en svensk skola där 98% inte har svenska som modersmål är du redan hopplöst handikappad i första klass - studier har visat att modersmål utvecklas så tidigt som i tvåårsåldern. När du går ur skolan då står du redan mycket långt från arbetsmarknaden. Vilket är nyckeln imo till integration. Särskilt om du tillhör en synlig minoritet pga hudfärg, religion eller namn.
Fast det finns ju skolor i Sverige där de lyckats vända trenden även i segregerade områden. I Örebro testade man att bussa elever ut från sämre socioekonomiska områden (Vivalla) och forskningen efter det visade att det inte gav bättre resultat, precis som att bussningen i USA inte heller ledde till bättre resultat.
https://www.oru.se/nyheter/nyhetsar...ig-framgang-for-skolresultat-och-integration/

Men det är väl självklart att rasistiska strukturer måste blottläggas innan de kan motarbetas? Jag har inte sett inlägg i diskussionen som tyder på att någon anser motsatsen, dvs att rasism skulle försvinna av sig självt genom att vi slutar prata om det.
Det jag uppfattar att du menar är att bara vi förändrar strukturerna så löser det problemet med rasism. Jag tror att det är jätteviktigt att även inse att det ligger lite djupare än så och att det finns stor risk att även de som är uppväxta i ett 100% jämlikt samhälle ändå behöver vara medvetna om att de kan ha en benägenhet att diskriminera helt omedvetet mot människor som de upplever tillhör en annan grupp.

Det jag uppfattar att du menar är att bara vi förändrar strukturerna så löser det problemet med rasism. Jag tror att det är jätteviktigt att även inse att det ligger lite djupare än så och att det finns stor risk att även de som är uppväxta i ett 100% jämlikt samhälle ändå behöver vara medvetna om att de kan ha en benägenhet att diskriminera helt omedvetet mot människor som de upplever tillhör en annan grupp.

Då uppfattar du mig fel. Att motverka rasism måste givetvis göras på flera olika plan. Jag har mig veterligen inte påstått annat, men i starten av diskussionen kring rasism handlade det om en jargong på en byggarbetsplats där det utöver rasism också ofta florerar sexism; utgångspunkten i diskussionen var aldrig vad rasism och rasistiska strukturer generellt vilar på.

Att motverka rasism är antagligen den längsta uppförsbacken som finns i världen. Alla vill ha en bra miljö, även om vi inte vill tumma på vår livskvalitet och standard. De allra flesta vill att alla ska gå i skolan och ha tillgång till bra sjukvård. De allra flesta vill att det ska finnas jobb till alla och att vi ska motverka fattigdom.

Men lååångt ifrån alla tycker att alla människor är lika mycket värda. Hade vi haft respekt för människors liv och andra människors rätt till att leva hade det inte startats några krig alls.

I denna tråden blir jag bestört när man tycker att vi ska förbjuda tex Paludan att yttra sig, ifall det finns risk för upplopp och väsen. Tillåter man den begränsningen är ju hela yttrandefriheten borta, eftersom det är mycket enkelt att hota med våld för att tysta ner åsikter man inte vill ska höras. Då har vi ju ingen yttrandefrihet kvar.

Att motverka rasism är antagligen den längsta uppförsbacken som finns i världen. Alla vill ha en bra miljö, även om vi inte vill tumma på vår livskvalitet och standard. De allra flesta vill att alla ska gå i skolan och ha tillgång till bra sjukvård. De allra flesta vill att det ska finnas jobb till alla och att vi ska motverka fattigdom.

Men lååångt ifrån alla tycker att alla människor är lika mycket värda. Hade vi haft respekt för människors liv och andra människors rätt till att leva hade det inte startats några krig alls.

I denna tråden blir jag bestört när man tycker att vi ska förbjuda tex Paludan att yttra sig, ifall det finns risk för upplopp och väsen. Tillåter man den begränsningen är ju hela yttrandefriheten borta, eftersom det är mycket enkelt att hota med våld för att tysta ner åsikter man inte vill ska höras. Då har vi ju ingen yttrandefrihet kvar.

Av det jag utläser i ditt inlägg är det i princip menlöst att tala om och att aktivt motverka rasism. Jag kunde verkligen inte hålla med mindre.

Den begränsning du talar om finns ju redan? Polismyndigheten har redan rätt att neka tillstånd. Trots det står yttrandefriheten kvar. Att den skulle stå och väga på en högerextremists rätt att bränna koraner, tror jag verkligen inte på.

Paludan nekades tillstånd så sent som förra året när han planerade demonstration i Rosengård. Jag vet inte någon som var särskilt bestört över det beslutet. Att han tilläts i år övergår mitt förstånd.

”Rasism” i bemärkelsen att behandla de som ser annorlunda ut än den generella familjemedlemmen annorlunda förekommer även bland djur så nej, det är inte ett historiskt nytt fenomen även om termen i sig kan vara ny. Det finns även tex studier från karolinska där man tittat på inlärt rädsla genom obehag för mörka vs ljusa ansikten hos ljusa försökspersoner (har jag för mig att det var) och det är mycket svårare att lära sig av med en rädsla för ett ansikte som är av en annan färg än ens eget. Samma reaktion sker med inlärd rädsla för fåglar och ormar där en rädsla för ormar, som vi har med oss evolutionärt är mycket svårare att bli av med.

Tolka mig rätt, jag säger inte att rasism är något som vi ska acceptera utan bara att det är något vi medvetet aktivt måste arbeta mot på ett kulturellt och intellektuellt plan för att människor annars lätt faller tillbaka på att främst lita på folk som ser ut som de själva.
Det är dock inte bara termen som är ny utan också de faktiska, konkreta, rasistiska föreställningar och stereotyperna som uppkom och spreds som inte hade funnits tidigare. Beskrivningar av människor som ändrades helt. "Instinkt" som förklaringsmodell förklarar alltså inte den förändringen och hur det blev som det blev idag, eftersom den ignorerar en tidsperiod där det dokumenterat var annorlunda. Om de rasistiska strukturer vi försöker bekämpa idag kom av främst "instinkt" bör de redan tidigare i någon form ha varit förhärskande - vilket de inte var. Eftersom dessa föreställningar uppkom senare berodde de alltså sannolikt på just samhällsförändringen, snarare än att en "instinkt" hoppat över x antal generationer eller att ett evolutionärt tryck blev starkare vid just den tidpunkten.

Jag anser nog dessutom att din definition av rasism, som verkar vara något i stil med "att behandla andra annorlunda när de ser annorlunda ut", är en väldigt ytlig definition som missar många aspekter av rasism. Den lyckas dels inte förklara den relativt sena uppkomsten av dagens rasistiska strukturer, inte heller maktförhållandena, och inte alla delar rasismen består av. Det är enligt mig mer relevant att koppla både högerextremister och dagens generella rasistiska strukturer till den rasism som jag refererar till och som dessa har betydligt mer gemensamt med, än till djurs nepotism eller människors rädsla för ormar, men har vi olika tankar kring vad en rasistisk struktur utgörs av lär vi inte komma någonvart.

Rasistiska tendenser kan ses så långt tillbaka som de historiska källorna sträcker sig, och säkert vidare långt bak genom förhistorisk tid. Skulle inte förvåna mig om det var rätt mycket rasism mellan oss och neandertalarna till och med.
Nej de rasistiska strukturer vi bekämpar idag sträcker sig inte fullt så långt tillbaka, beskrivningarna av människor ändrades relativt sent. Lokala och regionala motsättningar har förstås alltid funnits, men det är något annat än rasism. Det finns en hel del samröre mellan vita människor och neandertalare i det genetiska materialet men det säger förstås inget om hur de kände, det blir spekulation.

Att detta landet är och har varit uselt på integrering är ju ingen nyhet direkt. Görs nått seriöst på den fronten? Det enda man pratar om på radio är fritidsgårdar, men det känns som nått gammalt man inte kan släppa.

Egentligen borde räkningen för dessa upplopp skickas till herr Paludan. För även om grundproblemet ligger hos oss, är det ju just detta han vill ska hända.
De som pratar om integration är inte särskilt intresserade av att den ska ske. Vellinge, Danderyd och Täby bygger inte billiga hyresrätter.

De som pratar om integration är inte särskilt intresserade av att den ska ske. Vellinge, Danderyd och Täby bygger inte billiga hyresrätter.

Danderyd har knappt nån plats att bygga på alls, ärligt talat.
Men jag tror att integrering kan ske på andra sätt än att bygga billiga hyresrätter.

Billiga hyresrätter har en tendens att dra till sig fattiga människor som kanske är stökiga och inte jobbar och betalar skatt, så kommunerna vill helst inte bygga sådana.

De är mest ute för att provocera, de förstör ingenting rent konkret. Det tycker jag är i nivå med när extremvänstern utför fredliga demonstrationer, eller muslimer för den delen. Demonstrationer som fått tillstånd i förväg och som utförs utan omfattande förstörelse måste få vara okej, oavsett vilken åsikt de representerar. Om högerextremister däremot är ute och kravallar och förstör är det förstås precis lika illa som när andra grupper gör det. Äpplen skall jämföras med äpplen och päron med päron.
Nu kanske jag är väldigt sen på bollen, men det troligaste är att hela altet faktiskt är regisserat av just högerextrema. Hade det varit protester mot koranbränning hade man givit sig på den som bränner koranen. Hade syftet däremot varit att skapa hat mot muslimer och allmänt kaos så är detta vägen att gå. Till och med polisen har ju reagerat på hur snabbt de som protesterat varit på plats och hur väl de varit kittade för att ge sig på polisen.

Nu kanske jag är väldigt sen på bollen, men det troligaste är att hela altet faktiskt är regisserat av just högerextrema. Hade det varit protester mot koranbränning hade man givit sig på den som bränner koranen. Hade syftet däremot varit att skapa hat mot muslimer och allmänt kaos så är detta vägen att gå. Till och med polisen har ju reagerat på hur snabbt de som protesterat varit på plats och hur väl de varit kittade för att ge sig på polisen.
Nu förstår jag inte hur du menar. De som hittills är häktade är från Somalia, Syrien och Afghanistan, de är inte förklädda nazister. Varför de inte gav sig på Paludan vet jag inte, de kanske försökte men polisen vaktade honom? De kastade ju ganska mycket sten på polisen, en och annan kanske egentligen var riktad på Paludan? Men hur som helst tror jag de egentligen struntar i koranen, de vill bara ut och härja och förstöra, de tar vilken anledning som helst som råkar dyka upp

Läste precis att P ställer upp i riksdagsvalet. Så det finns ju potential att bli en mängd såna här tillställningar som han själv kallar för valmöten.

Nu har jag inte läst hela tråden här på slutet, men för att återgå till upploppen så har Corren ett snyggt gräv som tyder på att Bandidosmedlemmar var med och koordinerade upploppen i Linköping och Norrköping.
FQyrZY9XsAAJg8H.webp

Synd bara att det inte lyftes fram under upploppen tydligare, utan då lät det mer som om det var muslimer...

Fast det var väl det som var grejen? Att det skulle verka vara muslimer? Och flera av ungdomarna är nog av "muslimsk" härkomst. Om än inte så jättetroende själva kanske.

Fast det var väl det som var grejen? Att det skulle verka vara muslimer? Och flera av ungdomarna är nog av "muslimsk" härkomst. Om än inte så jättetroende själva kanske.
Många medlemmar i Bandidos och liknande är just unga invandrarkillar/andra gen invandrare med ”muslimsk härkomst”.

Nej menar inte att ALLA invandrare är med i Bandidos, men om man tror att de enbart består av ursvenskar tror man väldigt väldigt fel.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar