Upploppen som varit

Billiga hyresrätter har en tendens att dra till sig fattiga människor som kanske är stökiga och inte jobbar och betalar skatt, så kommunerna vill helst inte bygga sådana.
Billiga hyresrätter drar till sig alla sorters människor. Jag är precis i processen att byta bostad och hyran verkar vara en av de rödaste trådarna när det gäller vilka lägenheter som får (väldigt) många sökande och inte. Jag tvivlar på att stökiga personer har fler poäng i bostadskön som grupp.

Sedan - att någon definieras som "fattig" innebär verkligen inte att personen är stökig, inte jobbar och inte betalar skatt. Jag hoppas verkligen inte att kommunerna, som ändå måste företräda allmännyttan, medvetet väljer att inte bygga bostäder åt de av sina invånare som har det svårare ekonomiskt och/eller socialt.

Billiga hyresrätter drar till sig alla sorters människor. Jag är precis i processen att byta bostad och hyran verkar vara en av de rödaste trådarna när det gäller vilka lägenheter som får (väldigt) många sökande och inte. Jag tvivlar på att stökiga personer har fler poäng i bostadskön som grupp.

Sedan - att någon definieras som "fattig" innebär verkligen inte att personen är stökig, inte jobbar och inte betalar skatt. Jag hoppas verkligen inte att kommunerna, som ändå måste företräda allmännyttan, medvetet väljer att inte bygga bostäder åt de av sina invånare som har det svårare ekonomiskt och/eller socialt.
Självklart är det fler som vill ha billiga lägenheter, ungdomar inte minst, men jag tror kommunerna viker fördelar mot nackdelar. Åtminstone vissa kommuner.

Självklart är det fler som vill ha billiga lägenheter, ungdomar inte minst, men jag tror kommunerna viker fördelar mot nackdelar. Åtminstone vissa kommuner.
Det är säkert sant men då står de ju också snart utan personal till lägre betalda jobb eftersom de människorna inte har råd att bo på platsen. Blir svårt att driva ett samhälle där bara högbetalda individer får plats om man vill att folk ska få vård, skola osv osv.

Det är säkert sant men då står de ju också snart utan personal till lägre betalda jobb eftersom de människorna inte har råd att bo på platsen. Blir svårt att driva ett samhälle där bara högbetalda individer får plats om man vill att folk ska få vård, skola osv osv.
De flesta av dessa kommuner är välbärgade sådana i storstadsområdena, de får arbetskraft som pendlar in utifrån. Har varit en del prat om det i nyheterna de sista åren.

Hur lågt skjuts varningsskott om dom kan studsa in i folk?
Nu vet jag inte om det finns något skrivet i sten för hur varningsskott ska gå men har diskuterat detta med en person som jobbat med sådan typ av utbildning och man kom fram till att risken är mindre att man träffar folk om man skjuter mot marken och att marken då har bra uppfång för kulan. Dvs typ jord, gräs osv är ju rimligt. Skjuter man upp i luften är risken att kulan far i en båge och slår ner på någon/något en bit därifrån. de lär väl inte dö av att bli träffade av den då om det inte tar väldigt olyckligt, minns inte hur hårt vi kom fram till att den slår i och orkar inte räkna, men skadan är ju väldigt onödig och ffa när du inte vet var den landar. Den kan ju i teorin landa i en barnvagn.

Sen får man i detta ta med att stresskonen påverkar så det kan bli lite felaktiga beslut/träffar. Stå och pricka tavlan på skjutbanan/göra en övning under viss stress jämfört med en situation där adrenalinet är bland molnen och man kanske är uppriktigt rädd för sitt liv. Kanske blev det en träff i asfalten eller på en sten i stället för gräsfläcken bredvid eller så drar man skottet upp i luften så den drar den där bågen och gör illa någon eller /.../.

Jag har inte läst igenom allt, för mkt att läsa.

Men jag funderar pa var gränsen gar för "hets mot folkgrupp"?

I mina ögon är det precis vad han haller pa med, och att bränna en helig bok är för mig att ga langt över gränsen (jag bor i Österrike, här är det förbjudet att bränna böcker).

Vi ska inte tillbaka till hädelsebrott. Det tillhör medeltiden och vissa auktoritära länder, typ Pakistan och Saudiarabien. Vi måste vara extremt tydliga med att hädelse inte är någonting som gör att staten sätter in sitt våldskapital... för att skydda någon grupp från deras egna reaktioner.

Två män som hånglade på TV väckte jättestarka reaktioner för i tiden. Men med tiden har konstanta och flagranta "kränkningar" satt tonen för vad som acceptabelt. Inte minst genom Pride-parader. Samma process behövs för folk som tror deras religiösa känsligheter måste försvaras med brottsåtal eller våld.

Många medlemmar i Bandidos och liknande är just unga invandrarkillar/andra gen invandrare med ”muslimsk härkomst”.

Nej menar inte att ALLA invandrare är med i Bandidos, men om man tror att de enbart består av ursvenskar tror man väldigt väldigt fel.
Inte så många som har en motorcykel av märket Harley-Davidson och körkort för mc.

Klart det finns saker man kan göra. Ryssland är väl ett bra bevis på att staten kan se till att det inte görs upplopp. Frågan är bara hur mycket demokratin får stryka på foten.

Danderyd har knappt nån plats att bygga på alls, ärligt talat.
Men jag tror att integrering kan ske på andra sätt än att bygga billiga hyresrätter.
Finns rätt gott om skog runt Djursholms golfbana. Om människor ska integreras är det lämpligt att de bor nära varandra, går i samma skolor. Tänker man sig att integrering betyder att människor av olika bakgrund med olika inkomster behöver man bygga billiga bostäder i välbeställda områden.

Finns rätt gott om skog runt Djursholms golfbana. Om människor ska integreras är det lämpligt att de bor nära varandra, går i samma skolor. Tänker man sig att integrering betyder att människor av olika bakgrund med olika inkomster behöver man bygga billiga bostäder i välbeställda områden.

Aha, du vill ta bort alla grönområden? Ja, det får ju stå för dig i så fall. Personligen tror jag grönområden är viktiga för folks välmående och jag vet att det finns andra kommuner med mer plats.

Generellt behövs det inkomst för att få hyra även billiga hyresrätter. Vilket innebär att man betalar skatt. Även fattiga människor betalar skatt.

I våran kommun går hyresrätter i första hand till de med störst behov av bostad, dvs förtur. En liten del arbetsförtur, men mycket social förtur också. Man märker det väl, folk flyttar in och ut ur lägenheter som aldrig ens varit uppe på bostadstorget.

Det blir en del pengar för kommunen att ge ut i försörjningsstöd. De rikare kommunerna behåller gärna den slanten till annat.

En närliggande "rikare" kommun här, de har alltid en massa nya villatomter till salu, där man har återtagit industrimark eller tar bort åkermark... Men några hyresrätter kan inte allmännyttan inte bygga, för det finns ingen mark till det......

Ärligt talat förstår jag inte att det är så svårt för många att helt enkelt bara fördöma stenkastningen och våldet. Hur kan det vara så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Ja, det finns strukturell rasism i vårt land, och för varje människa med lite tankeförmåga så bör det är vara förståeligt att det finns ett stort mått av frustration bland grupper i utanförskap. Men det finns ändå aldrig en ursäkt för att kasta sten för att skada andra människor, det är ändå alltid ditt eget ansvar för dina egna handlingar när du väljer att medvetet skada andra människor. Ser inte behovet av att trassla in sig i resonemang av förmildrande omständigheter, det är fel att kasta sten bara. Inte svårare än så.

Senast ändrad:
Ärligt talat förstår jag inte att det är så svårt för många att helt enkelt bara fördöma stenkastningen och våldet. Hur kan det vara så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Ja, det finns strukturell rasism i vårt land, och för varje människa med lite tankeförmåga så bör det är vara förståeligt att det finns ett stort mått av frustration bland grupper i utanförskap. Men det finns ändå aldrig en ursäkt för att kasta sten för att skada andra människor, det är ändå alltid ditt eget ansvar för dina egna handlingar när du väljer att medvetet skada andra människor. Ser inte behovet av att trassla in sig i resonemang av förmildrande omständigheter, det är fel att kasta sten bara. Inte svårare än så.
Hur många tycker att det är bra med upplopp?

Hur kan det vara så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt?

Det är väl precis det som är poängen genom att samtidigt diskutera såväl högerextremism, demokrati och strukturell rasism. Att bara fördöma stenkastningen som sådan och inget mer blir ensidigt och förlorar det större perspektivet. "Det är fel med stenkastning!!!!!!!!!!!", no shit Sherlock? Och för mig, blir det fullständigt intetsägande. Det är inte de (självklara) fördömandena jag är ute efter; det är ju diskussionen om hela situationen i sig. Annars kan vi ju bara starta en tråd där vi upprepar självklarheter för varandra och upprepar fördömanden in i absurdum?

Det är väl precis det som är poängen genom att samtidigt diskutera såväl högerextremism, demokrati och strukturell rasism. Att bara fördöma stenkastningen som sådan och inget mer blir ensidigt och förlorar det större perspektivet. "Det är fel med stenkastning!!!!!!!!!!!", no shit Sherlock? Och för mig, blir det fullständigt intetsägande. Det är inte de (självklara) fördömandena jag är ute efter; det är ju diskussionen om hela situationen i sig. Annars kan vi ju bara starta en tråd där vi upprepar självklarheter för varandra och upprepar fördömanden in i absurdum?

Du är såklart fri att tycka som du vill men jag tycker att det enkla svaret har en plats vid enkla frågor, istället för att komplicera till det och blanda in fler frågor. Nej, det är inte alla som tycker att det är absolut fel med stenkastningen, det är många som också tycker att det är olika grader av förståeligt med hänvisning till provokation och allmän frustration. Du kanske inte stöter på dem, men jo de finns och då har ett rakt och tydligt svar en plats.

Du är såklart fri att tycka som du vill men jag tycker att det enkla svaret har en plats vid enkla frågor, istället för att komplicera till det och blanda in fler frågor. Nej, det är inte alla som tycker att det är absolut fel med stenkastningen, det är många som också tycker att det är olika grader av förståeligt med hänvisning till provokation och allmän frustration. Du kanske inte stöter på dem, men jo de finns och då har ett rakt och tydligt svar en plats.

Det finns varken enkla frågor eller enkla svar. Samhället är inte svart-vitt. En komplicerad situation gynnas inte av ett förenklat svar.

Det finns varken enkla frågor eller enkla svar. Samhället är inte svart-vitt. En komplicerad situation gynnas inte av ett förenklat svar.

Det är där vi tycker olika helt enkelt. Stenkastning mot andra människor är ALLTID dåligt enligt mig (förutsatt att man inte själv är under en dödlig attack förstås). Jag tycker inte att den frågan är komplicerad, och jag tror inte att situationen gynnas av att göra alla frågor - även enkla - komplicerade.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2