Upploppen som varit

Jag har inte läst tråden men är någonstans kluven. Vi kan inte låta bli att ge tillstånd till demonstationer för att det riskerar att bli upplopp. I så fall vet ju demonstrationers meningsmotståndare precis vad de ska göra för att stoppa demonstrationer. Ett sånt samhälle vill jag inte ha.

Sen är ju frågan hur långt yttrandefriheten sträcker sig. Jag vill ju att den ska vara oerhört långtgående. Yttrandefriheten är något vi ska vara mycket rädda om. Men, sen finns ju även hets mot folkgrupp. Var drar man gränsen mellan att ifrågasätta och att hetsa? Ifrågasätta måste man få göra. Allt måste kunna ifrågasättas. Personligen tycker jag inte att koranbränning är att ifrågasätta utan att provocera. Ett ifrågasättande hade varit att demonstrera med argument mot det man är emot.

Sen kan jag inte hjälpa att tänka att han bränner koranen för att han vet precis vilken reaktion han kommer få. Han är uppenbarligen väldigt negativ till islam och muslimer. Alltså provocerar han fram en reaktion för att få svenska folket med sig och kunna stå där och säga: "Se vad muslimerna håller på med! Såna kan vi inte ha i vårt land!". Det ironiska och mycket tråkiga är att de spelar honom rakt i händerna och reagerar precis som han vill att de ska göra. Han vill absolut inte få bränna koranen i lugn och ro. Sen tar ju kriminella element tillfället i akt att ställa till skit. Jag tvivlar på att alla de som bidragit till upploppet faktiskt bryr sig om koranbränningen primärt. Många av dem vill nog bara bråka.

Även jag som norsk medborgare med urnordiska namn, (både för och efternamn) blir lagt åt sidan i högen eftersom det inte är ett Svensson namn, har ett gäng avslag där betydligt mindre kvalificerade Svenssons fått anställningen då särskilld inom data, programmering och system-/nätverks administration.
De kanske hade lägre löneanspråk eller rekryterarna tyckte deras personlighet passade ihop med övriga på arbetsplatsen.
Vet inte, jag bara spånar.

Det är inte bara namn och utseende som inverkar. En annan sak är att det är svårt för arbetsgivare säkerställa att utbildning är adekvat och jämföra med det man känner bättre till.

Där skulle jag vilja att samhället erbjöd bättre tjänster för att kunna diskutera och säkerställa. Med någon som har god kunskap om båda systemen det gäller.

Har tyvärr fått tacka nej av den anledningen, att bandbredd inte funnits att gå till botten och att AF inte kunde hjälpa till att göra det.

Men nu är vi OT.

Han är ju dessutom bara till häften dansk, den ena föräldern är svensk om jag inte missminner mig, och han talar bruten svenska och är svensk medborgare. Men det är många här i landet som när ett hat mot danskar och därför är det enkelt att använda det som ett invektiv mot en person man inte tycker om.
Alltså, grejen är att det är fakta, där finns sån otroligt hets och mobbning mot folk som är danska i Sverige (där finns dock andra folk som är mycket mer utsatte, och folk grupper) . Personligen har jag blivit utsatt för mycket av det, men jag har tjock hud och stått ut, jag har tyckte fler gånger det har varit extremt jobbigt, men jag är privilegierad och född i ett nordiskt land, så man gör inte så mycket ut av det 💁‍♀️ jag försöker skratta och rycka på axeln, men tex en gång sa min chef's chef till mig att dom borda skicka mig på språkkurs, så jag kunna lära mig prata ordentligt svenska. Jag pratar flytande svenska, men har dansk brytning, såna grejor har hänt massor med gånger. Så när man läser saker med folk som använder osmakliga och nedsättande ord om danskare, så är det inte speciellt roligt alls, men man lär sig att stå ut och ignorerar.

Jag är fullt medveten om folk som har det mycket sämre än så och utsättas för riktig racism, därav man inte gör något av saken, varken som dansk eller norsk. Har flera vänner och kollegor från Norge/Danmark som upplevd samma, och ingen tycker det är särskilt roande när man för 119999 gången skall höra något idiot skämt om danskare, hur danskare pratar, att danskare är dumma och förståndshandikappade och inte kan prata ordentligt, ja haha very funny 🤬

Tror många är blissfully unaware om hur saker dom säger och gör kan påverka andra. Kanske folk borda lära sig lite av detta. Men som sagt, där finns många andra som utsättas för mycket värre saker, så därav brukar jag mest "hålla käft" om detta med danskare, för jag känner mig privilegierat och inte behöver utsättas för sån racism som andra.

Kunna inte låta bli att svara på detta när man läser nedsättande saker om danskare för det triggade igång alla dom många många tillfällen vart man upplevd sån skit. Så jag kan bara tänka mig hur det känns för folk som utsättas för racism och hat.

Det är inte bara namn och utseende som inverkar. En annan sak är att det är svårt för arbetsgivare säkerställa att utbildning är adekvat och jämföra med det man känner bättre till.

Där skulle jag vilja att samhället erbjöd bättre tjänster för att kunna diskutera och säkerställa. Med någon som har god kunskap om båda systemen det gäller.

Har tyvärr fått tacka nej av den anledningen, att bandbredd inte funnits att gå till botten och att AF inte kunde hjälpa till att göra det.

Men nu är vi OT.
Detta!

Om "svenska svensson-arbetsgivare" kunde erbjudas seminarier, kurser, Något!
För att hjälpa dom att 'översätta' utlands-utbildningar och nivåer...

Det är nog en väldig viktig del.

Jag talar inte om kirurger nu men elektriker, byggare, lokförare, rörmokare, hantverksyrken som generellt ger bra betalt.

Men också it, administration mm...

En arbetsgivare vill väl ändå ha rätt man på rätt post kan man väl hoppas, oavsett namn eller språk (engelska åtminstone om svenskan är svår...)

Detta!

Jag talar inte om kirurger nu men elektriker, byggare, lokförare, rörmokare, hantverksyrken som generellt ger bra betalt.

En arbetsgivare vill väl ändå ha rätt man på rätt post kan man väl hoppas, oavsett namn eller språk (engelska åtminstone om svenskan är svår...)
Eftersom du nämner elektriker... Vi har extremt höga elsäkerhetskrav i Sverige, jämfört med de länderna som asylinvandrarna kommer från. Det är en väldig massa regler som skiljer sig och det är inte bara att konvertera en tex. Afghansk behörighet. Det är som två olika yrken. Om det ens finns något system för behörigheter för elektriker i många av de flyktingproducerande länderna, det är jag inte så säker på. Därtill verkar det vara relativt få utbildade hantverkare som kommer hit, de är så dåligt betalda i hemländerna att de inte har råd att betala människosmugglarna.

Detta!

Tror det redan finns, faktiskt. Vet inte om det görs av Af eller är utlagt på privata företag men folk med utländska utbildningar kan få dem validerade till svenska förhållanden.

Detta!

Jag tror IT är hyffsat lätt att översätta, såklart beroende på branch och inriktning. Men många certifikat/system etc är ju samma oavsett land, det mesta pågår på engelska med. Har flera kollegor som har en annan bakgrund och inom min branch i IT går folk mycket på meriter och kunskap, dom verkar väldigt öppna och söker diversity vilket jag gillar. Dom gillar att ha så mångfaldigt som möjligt och det är en av värde grunderna i företaget jag jobbar för, eftersom ju mer olika man är, desto mer olika verktyg har man att bidra med.

Detta!

Där tycker jag att huvuddelen av ansvaret faktiskt ligger på den arbetssökande att presentera fakta om utbildningen hen har gått och inte på den individuella arbetsgivaren. Sen tycker jag att arbetsförmedlingen eller annan instans ska ha kunskap om sånt från svenskt håll. Att utbildning X från land Y motsvarar den svenska utbildningen Z (eller att den sökande behöver komplettera sin utbildning med nåt specifikt för att få samma kompetens som utbildning Z) . Så ska den arbetssökande kunna söka sig dit först för att få sin utbildning "översatt" innan hen skickar ansökan till en arbetsgivare.

Där tycker jag att huvuddelen av ansvaret faktiskt ligger på den arbetssökande att presentera fakta om utbildningen hen har gått och inte på den individuella arbetsgivaren. Sen tycker jag att arbetsförmedlingen eller annan instans ska ha kunskap om sånt från svenskt håll. Att utbildning X från land Y motsvarar den svenska utbildningen Z (eller att den sökande behöver komplettera sin utbildning med nåt specifikt för att få samma kompetens som utbildning Z) . Så ska den arbetssökande kunna söka sig dit först för att få sin utbildning "översatt" innan hen skickar ansökan till en arbetsgivare.

Jag håller med. Eftersom svenska samhället har så mycket att vinna på att personers utbildning tas tillvara borde det ligga på samhället att kontrollera om utländska utbildningar motsvarar svenskar eller om man behöver erbjuda kompletteringar.

Tror det redan finns, faktiskt. Vet inte om det görs av Af eller är utlagt på privata företag men folk med utländska utbildningar kan få dem validerade till svenska förhållanden.
Det finns, bland annat från UHR men ibland kan även enskilda universitet skriva diverse översättningar och intyg.

Jag har inte läst tråden men är någonstans kluven. Vi kan inte låta bli att ge tillstånd till demonstationer för att det riskerar att bli upplopp. I så fall vet ju demonstrationers meningsmotståndare precis vad de ska göra för att stoppa demonstrationer. Ett sånt samhälle vill jag inte ha.

Sen är ju frågan hur långt yttrandefriheten sträcker sig. Jag vill ju att den ska vara oerhört långtgående. Yttrandefriheten är något vi ska vara mycket rädda om. Men, sen finns ju även hets mot folkgrupp. Var drar man gränsen mellan att ifrågasätta och att hetsa? Ifrågasätta måste man få göra. Allt måste kunna ifrågasättas. Personligen tycker jag inte att koranbränning är att ifrågasätta utan att provocera. Ett ifrågasättande hade varit att demonstrera med argument mot det man är emot.

Sen kan jag inte hjälpa att tänka att han bränner koranen för att han vet precis vilken reaktion han kommer få. Han är uppenbarligen väldigt negativ till islam och muslimer. Alltså provocerar han fram en reaktion för att få svenska folket med sig och kunna stå där och säga: "Se vad muslimerna håller på med! Såna kan vi inte ha i vårt land!". Det ironiska och mycket tråkiga är att de spelar honom rakt i händerna och reagerar precis som han vill att de ska göra. Han vill absolut inte få bränna koranen i lugn och ro. Sen tar ju kriminella element tillfället i akt att ställa till skit. Jag tvivlar på att alla de som bidragit till upploppet faktiskt bryr sig om koranbränningen primärt. Många av dem vill nog bara bråka.
Kan vi inte? Det händer ju, så uppenbarligen kan vi det. Inte ge tillstånd till demonstrationer där polisen bedömer att de kan upprätthålla säkerheten, alltså. Det kan handla om att inte ge tillstånd alls, eller att demonstrationen flyttas till en annan plats. Det händer ju rätt ofta, exempelvis flyttades väl en av de här demonstrationerna av säkerhetsskäl.

När det gäller gränsen mellan ifrågasättande och hets mot folkgrupp så finns det väl ett rätt stort antal domar vid det här laget som tydliggör var den gränsen går, och som man kan läsa om man är nyfiken och vill lära sig mer om hur den är dragen.

Kan vi inte? Det händer ju, så uppenbarligen kan vi det. Inte ge tillstånd till demonstrationer där polisen bedömer att de kan upprätthålla säkerheten, alltså. Det kan handla om att inte ge tillstånd alls, eller att demonstrationen flyttas till en annan plats. Det händer ju rätt ofta, exempelvis flyttades väl en av de här demonstrationerna av säkerhetsskäl.

När det gäller gränsen mellan ifrågasättande och hets mot folkgrupp så finns det väl ett rätt stort antal domar vid det här laget som tydliggör var den gränsen går, och som man kan läsa om man är nyfiken och vill lära sig mer om hur den är dragen.

Fast jag tycker samtidigt att vi inte kan vika oss för hot om våld. Den här gången är det en man med förfärlig människosyn som vill demonstrera då känns det rätt enkelt. Visst hade jag tyckt att man bara skulle ta ifrån honom hans rätt att sprida sina förfärliga åsikter offentligt. Men nästa gång är det kanske en demonstration för människors rättigheter att slippa diskriminering som kommer avslås för att motståndare som anser att de har rätt att diskriminera hotar att ta till våld om demonstrationen genomförs.

Fast jag tycker samtidigt att vi inte kan vika oss för hot om våld. Den här gången är det en man med förfärlig människosyn som vill demonstrera då känns det rätt enkelt. Visst hade jag tyckt att man bara skulle ta ifrån honom hans rätt att sprida sina förfärliga åsikter offentligt. Men nästa gång är det kanske en demonstration för människors rättigheter att slippa diskriminering som kommer avslås för att motståndare som anser att de har rätt att diskriminera hotar att ta till våld om demonstrationen genomförs.
Fast det gör vi ju, eller hur menar du? Om polisen bedömer att de inte kan upprätthålla den allmänna säkerheten så får man inte demonstrationstillstånd. Det händer ju rätt ofta, alla som söker får inte tillstånd att demonstrera när och var de vill.

Det handlar inte om vad budskapet är, utan bara just om den allmänna säkerheten. Den egna yttrandefriheten kan inte gå ut över andras liv och säkerhet.

Menar du att polisen aldrig borde säga nej?

Fast det gör vi ju, eller hur menar du? Om polisen bedömer att de inte kan upprätthålla den allmänna säkerheten så får man inte demonstrationstillstånd. Det händer ju rätt ofta, alla som söker får inte tillstånd att demonstrera när och var de vill.

Det handlar inte om vad budskapet är, utan bara just om den allmänna säkerheten. Den egna yttrandefriheten kan inte gå ut över andras liv och säkerhet.

Menar du att polisen aldrig borde säga nej?

Nä, jag menar bara att det är inte så lätt att bara skrika och undra varför det tillåts.

Nä, jag menar bara att det är inte så lätt att bara skrika och undra varför det tillåts.
Här gjorde ju polisen uppenbarligen en missbedömning. Deras jobb är att bedöma läget, och säga nej om de inte kommer kunna upprätthålla ordningen. Så några hade uppenbart en dålig dag på jobbet.

Här gjorde ju polisen uppenbarligen en missbedömning. Deras jobb är att bedöma läget, och säga nej om de inte kommer kunna upprätthålla ordningen. Så några hade uppenbart en dålig dag på jobbet.

Hur ska man då göra i fortsättningen? Ska man inskränka folks yttrandefrihet för att meningsmotståndarna är våldsamma? Som sagt, den här gången hade det inte varit en större förlust (anser jag personligen) men anta att ett abortmotstånd börjar växa i Sverige på riktigt. Och att abortförespråkarna vill demonstrera för rätten till abort men nekas för att abortmotståndarna är våldsamma och skulle ställa till med ett upplopp. Då blir det en annan sak tycker jag.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30