Upploppen som varit

Jag mår nästan illa av vissa inlägg här.
Jag har träffat i stort sett enbart goda snälla arbetsamma flyktingar.
Infödda svenskar däremot har jag träffat många rövhål av
Jag tror på allas lika värde och att faktiskt låta alla få utbilda sig och veta att det finns möjlighet.
De flyktingar som kommer hit med bra utbildningar ska ges chansen att läsa så de kan jobba inom sitt yrke
Och nånstans måste vi komma åt kulturen som säger att en svensk är bättre på sitt jobb än en med osvenskt namn

Nej, varför skulle vi anställa en uttalad nazist? Hur kan du överhuvudtaget göra den jämförelsen med en utrikesfödd?

Vi har mycket god kamratanda på mitt jobb. Vi respekterar våta likheter och olikheter, och uppskattar diversifiering. Vi jobbar tätt ihop och är sociala med varandra. Jag undrar fortfarande vad det skulle vara med utrikesfödda som gör att något sådant hindras. Det är människor vi pratar om, inte en annan art.

Problemet lär väl vara att svenska rekryterare till högre kvalificerade jobb, så som läkare/kirurger och ingenjörer fortfarande anser Svenska betyg som mer värda, fast sanningen i ett internationellt sammanhang är att svenska betyg och utbildningar gärna ligger ljusår efter motsvarande utbildning i tex Syrien, Indien och Medelhavs länderna.

Se till att personerna ifråga får göra sina behörighetsprov på sitt hemspråk så spöar de de flesta svenskar med hästlängder.

Jag mår nästan illa av vissa inlägg här.
Jag har träffat i stort sett enbart goda snälla arbetsamma flyktingar.
Infödda svenskar däremot har jag träffat många rövhål av
Jag tror på allas lika värde och att faktiskt låta alla få utbilda sig och veta att det finns möjlighet.
De flyktingar som kommer hit med bra utbildningar ska ges chansen att läsa så de kan jobba inom sitt yrke
Och nånstans måste vi komma åt kulturen som säger att en svensk är bättre på sitt jobb än en med osvenskt namn
På min arbetsplats så är det många som snarare tycker att de med invandrarbakgrund generellt arbetar hårdare. Tyvärr så är det ett reellt problem att hitta utbildad personal inom vårt område som pratar tillräckligt bra svenska om de inte är födda här.

Notera att jag talar om svenskar som är födda i Sverige men av utlandsfödda föräldrar, dvs språk (men däremot ibland kultur) inte ett problem. Däremot namn och bostadsort.

Jag har en vän vars familj flydde från Turkiet, kurd, med ett typiskt kurdiskt namn. Hon är högutbildad (jurist) och råkade just då bo i Vasastan. Vid intervjun fick hon en mycket förvånad fråga av intervjuaren, jaha, du bor alltså i Vasastan. Det är ovanligt.

Det finns en anledning till att de gäng som just nu står för den största merparten våldskapital i Sverige är andra generationen, svenskar födda i Sverige men som inte ser sig själv som svenskar vare sig av sig själva eller andra. Hur många gånger kommer Abdullah Mohammed att sorteras bort redan innan intervjun innan han ger upp och antingen blir kriminell eller bidragsberoende?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v57bnX/efter-upploppen-presstraff-med-rikspolischefen

Inte direkt förvånande.

Senast ändrad:
På min arbetsplats så är det många som snarare tycker att de med invandrarbakgrund generellt arbetar hårdare. Tyvärr så är det ett reellt problem att hitta utbildad personal inom vårt område som pratar tillräckligt bra svenska om de inte är födda här.
Engelska och arabiska duger bra, fattar inte motviljan bland svenskar att lära sig annat en till nöd dålig Svengelska och hyfsad Tyska.

Notera att jag talar om svenskar som är födda i Sverige men av utlandsfödda föräldrar, dvs språk (men däremot ibland kultur) inte ett problem. Däremot namn och bostadsort.

Jag har en vän vars familj flydde från Turkiet, kurd, med ett typiskt kurdiskt namn. Hon är högutbildad (jurist) och råkade just då bo i Vasastan. Vid intervjun fick hon en mycket förvånad fråga av intervjuaren, jaha, du bor alltså i Vasastan. Det är ovanligt.

Det finns en anledning till att de gäng som just nu står för den största merparten våldskapital i Sverige är andra generationen, svenskar födda i Sverige men som inte ser sig själv som svenskar vare sig av sig själva eller andra. Hur många gånger kommer Abdullah Mohammed att sorteras bort redan innan intervjun innan han ger upp och antingen blir kriminell eller bidragsberoende?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v57bnX/efter-upploppen-presstraff-med-rikspolischefen

Inte direkt förvånande.
Den kriminella banan börjar betydligt tidigare än första jobbansökan. Kriminell är inte något någon blir för att personen inte får något jobb.

Den kriminella banan börjar betydligt tidigare än första jobbansökan. Kriminell är inte något någon blir för att personen inte får något jobb.

Sant, men många som balanserar på gränsen trillar över på fel sida när de ger upp, eller ser familjemedlemmar/vänner som gått den 'riktiga' vägen inte får jobb. Varför utbilda sig när det inte spelar någon roll, när man kan tjäna rikligt med pengar redan som ung genom att agera springpojkar för gäng.

Under pressträffen jag länkade till talade polisen, återigen vilket de återkommer ständigt med, att det behövs ett närmare samarbete med olika myndigheter och skola redan på ett mycket tidigare stadium och med starkare insatser. Jag fattar inte varför inte lagstiftningen ändras så man fångar upp barnen mycket tidigare. Ja, det innebär inskränkningar i föräldrarnas rättigheter, men enligt barnkonventionen som är lag, så är det barnets bästa som ska prioriteras inte föräldrarnas.

Vad bra! Jag kör ju buss och har många invandrade kollegor. Vissa otroligt högutbildade, ingenjörer och annat. Men som inte får sånna jobb. Så himla trist att så många klagar på att de inte vill integreras, men det ändå handlar om att de hindras från det just pga sin bakgrund.
Det där är en väldigt viktig aspekt, integration är egentligen ett lite olyckligt begrepp eftersom det verkar finnas så många olika åsikter om vad det är och vem som ska göra vad i integreringsprocessen. Ansvaret läggs lätt på människor som saknar makt och inte har särskilt goda möjligheter att påverka sin situation. Mer tydligt hade det varit att kalla det för antidiskriminering eller arbete mot strukturell rasism. Då lägger man ansvaret på majoritetssamhället att montera ned alla de hinder som man byggt upp som stänger människor ute.

Slår vad om att du inte skulle tycka samma om du plötsligt förväntades jobba med tex. en uttalad nazist, oavsett hur duktig den var på sitt jobb :)

Men det är kanske din bransch vi skulle försöka få in alla invandrare i då, för där jag jobbar kräver folk mer än att bara göra sitt jobb i tysthet och sedan gå hem. Utan kamratanda och det sociala skulle inte folk stå ut här. Det är tillräckligt illa när det dyker upp polacker man skall jobba med och all konversation går på knagglig och förenklad engelska. Det tar inte lång stund innan folk börjar klaga då.

En kamratanda som är exkluderande och inte kan inkludera mångfald ger jag inte mycket för. Liksom de allra flesta större företag.

En kollega i samma bransch som verkligen vill göra ett bra jobb ger mig väldigt mycket mer gemensamt än random svensk snubbe med xenofobiska drag.

Det ”sociala” på byggarbetsplatser (obs sent 1990-tal ) ger jag bakläxa. Maken till misogyni och rasism i form av sk ”skämt” har jag aldrig upplevt.

Engelska och arabiska duger bra, fattar inte motviljan bland svenskar att lära sig annat en till nöd dålig Svengelska och hyfsad Tyska.
Menar du att svenskar borde lära sig arabiska alltså? Alla de som kommer hit och talar somaliska, farsi, albanska och så vidare då, skall vi lära oss de språken också?

Bra där, att folk inte får några jobb har nog ganska lite att göra med att de blir kriminella eller är ute och kravallar och förstör just nu. De flesta som håller på är unga och knappt ute på arbetsmarknaden ännu.

Det ”sociala” på byggarbetsplatser (obs sent 1990-tal ) ger jag bakläxa. Maken till misogyni och rasism i form av sk ”skämt” har jag aldrig upplevt.
Har en gammal bekant som slutade som elektriker för ett par år sedan, delvis pga arbetsklimatet som jag förstod det och han är "ändå" en svensk "manlig man" rent utseende och namnmässigt. Så det verkar inte vara suveränt där än.

Har en gammal bekant som slutade som elektriker för ett par år sedan, delvis pga arbetsklimatet som jag förstod det och han är "ändå" en svensk "manlig man" rent utseende och namnmässigt. Så det verkar inte vara suveränt där än.

Jag skulle säga att det är bättre, men långt ifrån bra. Men utan tvekan är både sexismen och rasismen de största hindren för kvinnor och invandrare som vill ta sig in i branschen. Min sambo har själv lämnat både fika- och lunchrum på grund av jargongen, hur många gånger som helst. Även manliga kunder är ett problem.

Jag skulle säga att det är bättre, men långt ifrån bra. Men utan tvekan är både sexismen och rasismen de största hindren för kvinnor och invandrare som vill ta sig in i branschen. Min sambo har själv lämnat både fika- och lunchrum på grund av jargongen, hur många gånger som helst. Även manliga kunder är ett problem.
På mitt första ingenjörsjobb dök det upp en ny chef som var helt wacko i de här frågorna. Bidragande orsak till att sluta för både mig och minst en kollega. Det borde vara kasst.

Nej, engelska och arabiska duger faktiskt inte bra. Inom mitt område är det många arbetsplatser som är mer forskningsinriktade där engelska fungerar utmärkt men inte hos oss tyvärr. Det finns inte resurser att hjälpa till med översättningen av allt som skulle behövas.

Alla oavsett härkomst ska självklart vara välkomna men det är inte orimligt att man har som krav att det går att göra sig hjälpligt förstådd.

Senast ändrad:
Nej, engelska och arabiska duger faktiskt inte bra alls. Inom mitt område är det många arbetsplatser som är mer forskningsinriktade där engelska fungerar utmärkt men inte hos oss tyvärr. Det finns inte resurser att hjälpa till med översättningen av allt som skulle behövas.
Då tycker nog jag som lekman att det är något fel på arbetsplatsen som inte är villig at anpassa sig till verkligheten, Finns nog betydligt mer kvalificerade folk från andra länder där ute en ni som sitter där nu, fast som sagt så är ju svenska motviljan att anställa utlänningar särdeles stark inom så kallade "kvalificerade" jobb.

Inte många av er som skulle kvala in som buss- eller lastbilsförare även efter 6 månaders utbildning, medan de så kallade nysvenskarna klarar det gallant trots sina examina inom juridik, medicin och ingenjörs yrken.

Ge dem chansen att bevisa sig själva. i stället för att se ner på dem för deras knaggliga svenska...

Då tycker nog jag som lekman att det är något fel på arbetsplatsen som inte är villig at anpassa sig till verkligheten, Finns nog betydligt mer kvalificerade folk från andra länder där ute en ni som sitter där nu, fast som sagt så är ju svenska motviljan att anställa utlänningar särdeles stark inom så kallade "kvalificerade" jobb.

Inte många av er som skulle kvala in som buss- eller lastbilsförare även efter 6 månaders utbildning, medan de så kallade nysvenskarna klarar det gallant trots sina examina inom juridik, medicin och ingenjörs yrken.

Ge dem chansen att bevisa sig själva. i stället för att se ner på dem för deras knaggliga svenska...
Det är inte den svenska motviljan mot att lära sig språk utan en multinationell vinstdrivande koncern som bestämmer vilka resurser som finns och vilka krav det ska vara på personalens språkkunskaper i de inhemska språken.
Jag är själv tredje generationens invandrare och har ett uppenbart icke svenskt namn som jag aldrig vet med mig att det orsakat problem i jobbrelaterade sammanhang så att ”ni” ser ned på ”dom” kan du sluta med utan jag ställer samma krav på alla. Det är många med invandrarbakgrund som jobbar med kvalificerade saker hos oss, det jag lyfte var att det också var vanligt med bristande språkkunskaper speciellt hos första generationens invandrare med högre utbildning. Inget konstigt i sig då det är svårt att lära sig svenska i akademiska miljöer eftersom alla pratar engelska.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30