Upploppen som varit

Det är inte den svenska motviljan mot att lära sig språk utan en multinationell vinstdrivande koncern som bestämmer vilka resurser som finns och vilka krav det ska vara på personalens språkkunskaper i de inhemska språken.
Jag är själv tredje generationens invandrare och har ett uppenbart icke svenskt namn som jag aldrig vet med mig att det orsakat problem i jobbrelaterade sammanhang så att ”ni” ser ned på ”dom” kan du sluta med utan jag ställer samma krav på alla.
Även jag som norsk medborgare med urnordiska namn, (både för och efternamn) blir lagt åt sidan i högen eftersom det inte är ett Svensson namn, har ett gäng avslag där betydligt mindre kvalificerade Svenssons fått anställningen då särskilld inom data, programmering och system-/nätverks administration.

Även jag som norsk medborgare med urnordiska namn, (både för och efternamn) blir lagt åt sidan i högen eftersom det inte är ett Svensson namn, har ett gäng avslag där betydligt mindre kvalificerade Svenssons fått anställningen då särskilld inom data, programmering och system-/nätverks administration.
Då är det förstås förjävligt om det enbart berott på namnet.

Låter märkligt om någon skulle bli bortsorterad på grund av norskt namn, men vad vet jag. Här i Bohuslän där det kryllar av norrmän finns det i alla fall inga generellt negativa attityder mot dem.

Engelska och arabiska hjälper inte mycket om kollegorna är från Balkan.

Nu har jag jobbat på sjukhus och där är hyfsad svenska ett måste. Jag är imponerad av hur bra svenska många av mina relativt nyhitkomna kollegor pratade.

Obs anekdot. Jag har en fd fritidsledarkollega som har en i Sverige mycket gångbar hantverksutbildning. Han har aldrig jobbat som det i Sverige. Han har enormt svårt att hänga med i svenska samtal. Blev totalfel ganska ofta. Trots ett arbetsliv där det pratades svenska till 99 % och trettio år i landet. Han hade nog aldrig klarat av att jobba i sitt hantverkaryrke då det kräver kommunikation med kund och kollegor.

Jag har varit med om en helt sjuk grej. Jag har ju ett konstigt namn, för att vara svensk. Pappas släkt är från Dalarna och där har de ju lite märkliga namn, och till råga på det så gav mina föräldrar mig ett konstigt förnamn. Hur som haver i alla fall så sökte jag jobb för några år sedan. Då fick jag av rekryteraren höra att hon chansade på mig, trots mitt "utländsk klingande" namn eftersom jag bodde på "rätt" adress.

Efter det är jag ännu mer tacksam över att jag aldrig i mitt liv bott på fel adress. Jag är lyckligt lottad på det viset.

Han hade nog aldrig klarat av att jobba i sitt hantverkaryrke då det kräver kommunikation med kund och kollegor.
Å andra sidan hade SKF och Volvo i Göteborg under framför allt 70-talet ganska stor mängd invandrare som inte pratade svenska, men som klarade av sina jobb ändå eftersom de som lärde sig svenska fort blev mellanchefer och kunde förmedla vad som skulle göras.

En av mina bästa vänners svärmor pratar efter 50 år i Sverige så dålig svenska att de flesta inte förstår henne. Men hon jobbade från början på 70-talet på SKF, tills hon gick i pension för 10 år sedan. Hon förstår vad man säger, men hon har mycket bristfälligt språk själv. Ska jag prata med henne behöver jag min bästa väns man eller dotter som tolkar, eftersom de är tvåspråkiga.

Delvis knapplån

Personer som är fula / tjocka har också svårare att få jobb där man syns utåt...
Så det finns många sätt att bli diskriminerad på....

Jag har varit med om en helt sjuk grej. Jag har ju ett konstigt namn, för att vara svensk. Pappas släkt är från Dalarna och där har de ju lite märkliga namn, och till råga på det så gav mina föräldrar mig ett konstigt förnamn. Hur som haver i alla fall så sökte jag jobb för några år sedan. Då fick jag av rekryteraren höra att hon chansade på mig, trots mitt "utländsk klingande" namn eftersom jag bodde på "rätt" adress.

Efter det är jag ännu mer tacksam över att jag aldrig i mitt liv bott på fel adress. Jag är lyckligt lottad på det viset.
Som sagt, det finns absolut ingen som helst benägenhet att välja bort personer med vad som uppfattas som invandrare. Eller hur var det nu?

Nånstans skaver det jättemycket att säga att det är den som provocerar som är att skylla.

Som en riktigt kort kjol.
Skillnaden mellan att bära kort kjol och att bränna koranen är att det ena är menat att skapa upplopp, medan detsamma andra inte är menstruationer att få bäraren att bli våldtagen.

Som sagt, det finns absolut ingen som helst benägenhet att välja bort personer med vad som uppfattas som invandrare. Eller hur var det nu?
Det är det väl ingen som har påstått? Men det är garanterat även stor skillnad på var personer antas komma ifrån. Bara titta på den viljan att hjälpa folk från Ukraina som finns som inte alls är den samma som om någon kom från Afghanistan. Men att säga att inte kulturella skillnader eller språkliga barriärer kan vara ett reellt problem på arbetsmarknaden som företag måste få hjälp att lösa om de förväntas sänka sina krav på det området för att anställa ”mer inkluderande” även fast det finns annan arbetskraft som uppfyller de kraven är att sticka huvudet i sanden.

Nånstans skaver det jättemycket att säga att det är den som provocerar som är att skylla.

Som en riktigt kort kjol.
Jag tycker nog att din jämförelse skaver mer än att tilldela viss skuld till den som provocerar för vissa typer av kombinationer provokation och brott. Att bära en kort kjol är väl ungefär 0% i syfte att provocera emedan att bränna en koran i ett utvalt område med många muslimer är det till 100%.

Dessutom har jag inte sett någon hävda att våldsverkarna ska gå fria från skuld.

Vilket utan tvekan beror stort på vår strukturella rasism mot allt som inte är vitt.
Jag förnekar inte att det finns strukturell rasism, men den har inget med vithet att göra. Folk från den arabiska halvön och Iran är till exempel att betrakta som vita, enligt exempelvis amerikanska definitioner eller de gamla svenska. Dessa människor hör ändå till de första som sorteras bort i strukturell rasism. Däremot sydostasiater, tex. thailändare, är inte vita men de har ganska lätt att komma in i samhället och verka här. Det samma gäller svart hår, det kan inte heller vara vad som utlöser rasismen. Och religion, de bosniska muslimerna har funnit sin plats här, så det verkar inte heller vara vad som utlöser rasismen. Så där får du nog fundera vidare.

Jag förnekar inte att det finns strukturell rasism, men den har inget med vithet att göra. Folk från den arabiska halvön och Iran är till exempel att betrakta som vita, enligt exempelvis amerikanska definitioner eller de gamla svenska. Dessa människor hör ändå till de första som sorteras bort i strukturell rasism. Däremot sydostasiater, tex. thailändare, är inte vita men de har ganska lätt att komma in i samhället och verka här. Det samma gäller svart hår, det kan inte heller vara vad som utlöser rasismen. Och religion, de bosniska muslimerna har funnit sin plats här, så det verkar inte heller vara vad som utlöser rasismen. Så där får du nog fundera vidare.

Vithet sitter inte bara i hudfärgen, så jo, det har absolut med vita strukturer att göra. Föreslår "Vithetens hegemoni" av Sara Ahmed, även Franz Fanons klassiker "Svart hud vita masker" för den som vill gå djupare.

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 767
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.