Nu tänker jag vuxen häst och börjar med H90. Tittade på den Skånska tävlingsterminen för 2017 och vilka tävlingar där det finns H90 (inklusive första helgen med ST-klasser, den kanske man inte borde ha med alls för vuxna hästar? Eller?). Har ej räknat in Breeders som sista tävlingen om det finns en öppen H90 då och inte heller Össjö då det står H100 i terminen bara. Exklusive Breeders o Össjö finns det totalt 14 helger med H90.
9 helger på våren, först 4 i rad, en vecka utan o sedan 5 i rad. 5 veckor utan. Sedan finns det 5 på sommar/höst: 1, en vecka utan, 2, en vecka utan, 1, två veckor utan och sedan sista v. 35.
Om X är tävling och O ingen tävling så är säsongen v. 12-v. 35 alltså såhär:
XXXXOXXXXXOOOOOXOXXOXOOX
Hade ni tyckt det varit ok att rida alla dessa klasserna?
Jag tänker på tre möjligheter ang begränsning (man kan ju välja ut en, flera eller alla):
- Hur många helger på raken.
- På kortare sikt (typ 6 veckor eller liknande, en del av tävlingsterminen helt enkelt)
- På längre sikt över hela terminen, dvs antalet starter per år.
Tänker att om man tex begränsat till
2 helger på raken och 4 starter på 6 veckor så hade man kunnat rida 3 av de fyra första och 4 av de fem sista. Väljer man om lite så blir det 3 av de fem sista. Så max blir: XOXX (eller såklart XXOX) O XXOXX eller en mindre om XOXX (eller såklart XXOX) O OXXOX. Alla sommar/höst kan man rida då (XOXXOXOOX). Är det okej att rida så mycket tycker ni (så att det inte behöver regleras ner mer alltså)? Min pappersskiss är tydligare
Det blir iaf totalt 7 av 9 starter eller 6 av 9 starter under vårperioden. Och sedan då alla 5 under sommar/höstperioden. Totalt max 12 starter under 24 veckor.
Om man begränsat till
2 helger på raken och 3 starter på 6 veckor (om man tävlar XXOXOOXXOX) så blir det ju som mest 6 av 9 starter på vårperioden och 4 av 5 starter på höstperioden. Det tror jag ingen tycker är såpass för mycket startande att det behöver regleras med neråt gissar jag?