Jo, det skulle ju vara ett maxantal starter man fick göra inom någon viss period.Skulle dom inte införa någon slags gräns för 4 åriga hopphästar nu? Kan ju inte vara svårt att använda det konceptet på ft ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det skulle ju vara ett maxantal starter man fick göra inom någon viss period.Skulle dom inte införa någon slags gräns för 4 åriga hopphästar nu? Kan ju inte vara svårt att använda det konceptet på ft ?
Enkelt svar, kvalhets.Vad jag heller inte fattar är varför folk vill starta så himla ofta som antyds i diverse trådar här och på fb - när tänker de sig att de ska hinna träna på det som inte var bra sist?
Man måste skilja på lång och kort tävling. När man hoppar efter terrängen är mycket större slitage, och jag tror att många inte tänker på det.
Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.Enkelt svar, kvalhets.
Är det just hoppning efter terräng som sliter eller att terrängen är längre? Det finns väl specialfall som är CIC/CNC men som ändå har hoppning sist?
Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.
(Men jag har sett exakt samma fenomen bland dressyrfolk omkring mig, så det är visst något med att rida högre klasser som lockar, oavsett vilka resultat man gör???)
Fast det finns ju även kval till mästerskap som inte innebär att man ska upp en klass utan bli uttagen. Det tror jag är den största hetsen. Bland ponnybarn är det ju också att man ska kvala för att få rida SM, Stil-SM och vanliga SM, är ju nåt som de flesta satsar mot har jag förstått.Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.
(Men jag har sett exakt samma fenomen bland dressyrfolk omkring mig, så det är visst något med att rida högre klasser som lockar, oavsett vilka resultat man gör???)
Jo det är sant, men det är ju egentligen samma sak där - hur ska man lyckas göra en bra prestation på själva SM-et sen då om man knappt klarar kvalen? Eller är det viktigaste att vara med till varje pris?Fast det finns ju även kval till mästerskap som inte innebär att man ska upp en klass utan bli uttagen. Det tror jag är den största hetsen. Bland ponnybarn är det ju också att man ska kvala för att få rida SM, Stil-SM och vanliga SM, är ju nåt som de flesta satsar mot har jag förstått.
Ja det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt. Du minns väl hur det var med våra hoppkval? Iaf jag har aldrig rivit så mycket i hela mitt liv som när jag skulle kvala....Jo det är sant, men det är ju egentligen samma sak där - hur ska man lyckas göra en bra prestation på själva SM-et sen då om man knappt klarar kvalen? Eller är det viktigaste att vara med till varje pris?
Sant - vi kommer tillbaka till det där med att inte tänka på kval utan bara rida på och när man är redo kommer kvalen av sig självtJa det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt. Du minns väl hur det var med våra hoppkval? Iaf jag har aldrig rivit så mycket i hela mitt liv som när jag skulle kvala....
Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?Ja det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt.
Ja helt klart när det gäller unghästar, där verkar det inte som folk fattar att det inte är hela världen om man inte kvalar eller för den delen att man inte tävlar en 4-åring hur mycket som helst.Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?
Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?
Jaha, ok! Jag läste inte så noga, jag trodde att det gällde tävlingar oavsett.Nä alltså så var det inte. 4 åringarna gör ju inga 0 runde kval längre utan man anmäler ju direkt till semifinal, alternativt till de tävlingar som tar ut för Falsterbo Dom ville begränsa antal starter .. minns inte förslaget just nu men om det var 2 i månaden eller 15 på ett år eller nått..
Jaha, ok! Jag läste inte så noga, jag trodde att det gällde tävlingar oavsett.
Vi lär ju ha lika många tävlingar (i allmänhet) på ett år som hoppningen har semifinaler
Ja, det kan ju fungera att ha bestämda semifinaler när det är kval till tävlingar som Breeders, eller mästerskap för den delen. Kvalar man så kvalar man, eller så var man inte redo helt enkelt. (Fast som vanligt inte så lätt att sprida ut kvaltillfällen på ett bra sätt i tid och geografiskt kanske?)Jo det gäller alla tävlingar men sen några år tillbaka så kvalar man inte längre med 4 åringar utan man anmäler direkt till semifinal . Man får bara starta en semifinal oxå till Breeders. Till Falsterbo får man bara starta 2 kvaltävlingar. Båda platserna är ju dessutom bedömning.
Med tanke på hur fort vi löser alla världsproblem här så ska väl det vara fixat till ikväll????Då ska vi bara lösa problemet med att folk febrilt jagar kval till nästa klass då
Skulle dom inte införa någon slags gräns för 4 åriga hopphästar nu? Kan ju inte vara svårt att använda det konceptet på ft ?
Vad jag heller inte fattar är varför folk vill starta så himla ofta som antyds i diverse trådar här och på fb - när tänker de sig att de ska hinna träna på det som inte var bra sist?