uppfödare

Sv: uppfödare

Jag gillar inte att säljaren ställer vissa krav. Som du skrev tex, avelsbedöma.
Det är din häst som du bestämmer över nu, tycker jag.
Det är väl desutom svårt att avgöra hur ett föl kommer bli som äldre. Tex om hon inte blir fin (menar inte att hon inte blir det nu) måste du bedöma henne ändå?
Och om du vill sälja henne om några år, måste din köpare visa hästen då istället?

Jag gillar inte att säljaren ställer vissa krav. Som du skrev tex, avelsbedöma.
Det är din häst som du bestämmer över nu, tycker jag.
Det är väl desutom svårt att avgöra hur ett föl kommer bli som äldre. Tex om hon inte blir fin (menar inte att hon inte blir det nu) måste du bedöma henne ändå?
Och om du vill sälja henne om några år, måste din köpare visa hästen då istället?

Så om man säljer en häst med luftvägsproblem eller är t-märkt pga benproblem tex,ska man inte upplysa om att hästen har vissa behov då?
För det är ju ett krav att hästen ska ha frisk luft & hållas i sådan kondition att man underlättar dennas ev problem.

Det är väl något mellan köpare och säljaren upplever jag. Men naturligtvis kan man fråga sig hur det står sig rent juridiskt och hur man skall lägga upp ett kontrakt vid en försäljning. Sen kan ju uppfödaren ha önskemål och det är ju en annan sak och upp till köparen att uppfylla eller ej.
Jag har själv köpt flera lovande ämnen där både jag och uppfödaren har haft ambitionen att ta hästen till bedömning, ibland har det gått vägen och ibland inte. Det får man ju acceptera, det är så otroligt mycket som kan hända på vägen som man inte alltid räknat med.

Men det är väl ändå en viss skillnad. Då informerar man om problem hästen har. Inte att köparen måste visa den för att få köpa den öht.

Om jag som köpare väljer att köpa en häst emd luftvägsproblem vill väl jag att min häst ska ha det så bra som möjligt och behandlar den därefter.

Att hästen kommer bli så fin att dne bör bedömmas är väl knappast ett problem.

Dåså, ville bara få fram att alla krav inte är onödiga.
Jag skulle själv tex välja att inte sälja hästar till folk som håller hästar på fri tillgång till hö(för att det inte passar mina hästar) eller som inte har för avsikt att aktivera hästen, alltså rida någorlunda regelbundet.
Om folk sedan väljer att köpa hästen är de ju rent egoistiska om de först säger att hästen passar dem men sedan inte har tillfredställande hästhållning.Då tänker de inte på hästen.
Så jag rekommenderar inte folk att köpa hästar om säljarna har krav som köparna inte känner att de kan uppfylla.

Senast ändrad av en moderator:

Såntdär kan vara jobbigt, blev lite prat om det när jag köpte min häst men i slutändan så blev det enda "kravet" att uppfödaren har förköpsrätt.

Håller med om att när man köpt en häst så är det en egens och då skall man få göra beslut själv.

(Men självklart kan säljaren ha lite "krav" om hästen ex har astma, dåliga hovar, inte tål ett visst foder ect)

Jag köpte Svalur av Jóhann Fridgeirsson, som tidigare hade gården Hof på Island, även om Svalur är uppfödd av en privatperson.
Egentligen spelar det väl egentligen ingen roll, bara man litar på säljaren.

jag ska faktiskt till östra greda och kolla på en pålle snart :D

Gunåde dig om det är Lilja. Jag väntar på min Lottovinst så jag kan köpa henne. Känner att det är på gång nu. Vilken vecka som helst..:d.

Om du skulle vara intresserad av en hæst fran Island sa skulle jag föresla garden Sydra Skörðugili. Vi har manga hæstar dærifran och jag vill ta med alla hem! Vi har hæstar fran manga olika stællen men alla dærifran haller toppklass! De har sækerligen nan hemsida om du ær intresserad.

jag vet inte riktigt så fort så möjligt :D det är lilja jag ska kolla på :D har du träffat henne?

Mmm. Jag har sett henne när jag hämtade min 3åring (nu 4åring). Hon är hemsk och ful och säkert inget för dig :angel:. Eller kanske skitfin... Hon är en sån där förälskelse... jag har inte riktigt tid eller råd med fler än de ....oj entvåtre... jag har, men annars...
Om du köper, å vill sälja ett föl efter henne å Veigar sen, kan du ju PMa mig (för SEN kommer jag ha mer tid och råd :angel::banana:).

Senast ändrad av en moderator:

hihi jaa jag har ju inte sett henne ännu men hon verkar jätte fin :D ska åka ner snart hoppas jag men det är ju en bit att åka från sthlm bara över en dag

Just det. Alldeles för långt...:devil:
Har du sett sommarbilderna på henne? Så flicksöt..

Givetvis är jag inte piskad till att avelsbedömma henne, men säljaren har fött upp många hästar bland åren och såg att hon är ett ämne. Hon ville GÄRNA att jag skulle avelsbedömma henne, och avla. Vi skrev inte på nåt papper om att det är ett KRAV, jag formulerade mig lite fel. Och givetvis bestämmer jag helt över henne.

Jag har inga problem med det, utvecklas hon som vi tror så kommer hon iaf att gå in i andra klass, men känns hon inte mogen att bedömmas när hon är fem tar vi det senare. Jag ville ha ett lovande ämne att tävla, avla och bedömma.

Skulle jag sälja en lovande häst skulle jag självklart inte sälja till nån som inte hade för avsikt att träna, tävla eller avla. Och skulle jag sälja min hosthäst hade jag varit benhård med att han inte skulle komma till ett ställe där han får stå på stall 12 h/dygn med endast hö som grovfoder.

jag vet inte riktigt så fort så möjligt :D det är lilja jag ska kolla på :D har du träffat henne?

OM jag har ;) Jag red henne de dagar jag var där nere!
Jättetrevlig, väldigt personlig och ett uppmärksamt sto. Töltar som en gud, hur bra T2-häst som helst!

åh :D va kul att höra :D åh nu vill ja ju åka ner på en gång :D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 048
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 211
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London