uppfödare

N

Naggis

Jag undrar lite om olika uppfödare i sverige, är det någon som köpt sin isis hos uppfödare (vilken uppfödare)?

är det bättre eller sämre att köpa häst av uppfödare eller av privatperson,

med uppfödare menar jag då en gård som bedriver avelsverksamhet,,

tacksam för svar :D

Sv: uppfödare

Jag kör ju på Segerbäckarna jag :angel:

Ási köptes därifrån, men är uppfödd av Y.H.
Han såldes som halvåring och vi köpte honom som 6åring.
Segerbäck har fött upp Erro och sålde honom som föl, jag köpte honom som 3åring.

På ett sätt så tror jag att det kan vara bäst att köpa från uppfödarna, dom vet allt som hänt med hästen under livet från scratch liksom. Sen beror det nog på om det är en gård med större avelsverksamhet eller mindre iofs.

Nu är ju inte min häst från någon känd avelsgård precis, men iom att jag köpt honom från uppfödarna så får man ju veta ALLT han varit med om, fått se fölbilder osv. :love:
Det känns ju såklart jättebra.

Draumur är född och uppvuxen på Noret, och där bor han ännu :)

Alla mina 3 islandshästar har jag köpt från uppfödaren.
Inga kända uppfödare, men uppfödare är de ju iallafall.
Det har nog bara blivit så. Perla och Bjartur köptes som 1 åringar så då är det inte så konstigt kanske.
Och Hilda vard et väl en slump. Men jag gillar att de bara haft 1 ägare innan. Då vet man vad de gjort och att de inte varit några vandringspokaler.

Min shettis köpte vi som 2 åring och då var vi 4:e (!!) ägarna. Hon var verkligen en som fått flytta runt massor :(

jag har köpt mina 2 hästar direkt från uppfödaren 2 olika uppfödare.

tycker det är bäst att köpa hästarna direkt från uppfödare gillar inte när de haft för många ägare så mycket som kan ligga dold och man får ofta mkt problem att jobba mot.

gillar när hästarna har så lite som möjligt i bagaget så man kan påverka dem och forma dem som man vill.

Men bara för att man köper direkt från uppfödaren betyder ju inte det att man kan påverka hästen och forma den som man vill..
Det har ju ffa med hästens ålder att göra.

Och genetiska anlag, uppfostran, stam, foder osv...

Det som du räknar upp har ju inte med hästens träning osv. att göra ?

Jag uppfattade det som om Gullan menade ridmässigt.

Jag tycker det påverkar hästen ridmässigt, hur den är uppväxt, stam osv. Det präglar ju hela hästen, har hästen dessutom vandrat runt hos olika ryttare och tränats på olika sätt blir det ännu svårare att forma om den.
Har hästen bara varit hos en "medelmåttig" uppfödare med t ex mkt gull, fel hantering m.m. och man köper den därifrån, påverkar det ju i allra högsta grad hur den är ridmässigt.

jag menade om man köper hästen från en kunnig uppfödare där uppfödaren haft vett att inte hantera hästen för mycket och på fel sätt, där hästen fått den mat den mår bäst av och där den fått gå i stor flock på stora marker, det är för mig de bästa förutsättningarna.

när jag köpte thengill var han 4år skulle fylle 5.
var ohanterad tills 4 års ålder och kasterades som 4åring, uppfödaren hade bara suttit in honom och ridit honom försiktigt/grundridit ca 10gånger=inte påverkat honom negativit.
och inte hunnit utveckla honom.

mitt föl är ju detsamma med men jag kan ju påverka hans uppväxt ännu mer.

ÖSTRA GREDA! :D:D (Larsgården)
Tror inte det finns en häst här som inte är flott :angel:
Stamstona är 1:a klass. Det finns två (just nu fem inridna) hingstar. Hästar går på stooooora ytor.
På somrarna går unghästarna/avelsstona på Öland där de har en gård med 1000 ha :D

Folket här vet vad de håller på med och det är mycket hästvett och kunskap som ligger i bagaget!
Köpte ju Gimsteinn av en ren slump men ångrar inte det en sekund. Om man nu ska tala "trender" finns det mycket olika färger här. Skäckar, blackar, silversvarta, skimlar, konstantskimlar (alltså färgväxlare) bla.

Och så har det ju Sibelius :love: en hingst med gångarter, lynne, och färg!

Senast ändrad:

ÖSTRA GREDA! :D:D (Larsgården)
Tror inte det finns en häst här som inte är flott :angel:
Stamstona är 1:a klass. Det finns två (just nu fem inridna) hingstar. Hästar går på stooooora ytor.
På somrarna går unghästarna/avelsstona på Öland där de har en gård med 1000 ha :D

Folket här vet vad de håller på med och det är mycket hästvett och kunskap som ligger i bagaget!
Köpte ju Gimsteinn av en ren slump men ångrar inte det en sekund. Om man nu ska tala "trender" finns det mycket olika färger här. Skäckar, blackar, silversvarta, skimlar, konstantskimlar (alltså färgväxlare) bla.

Och så har det ju Sibelius :love: en hingst med gångarter, lynne, och färg!

Vet en häst somkommer därifrån och den har nerverna utan på. Vet ej vad det är för stam på den.

Jag köper hästar jag gillar utan att bry mej om vad det är för säljare.
Hittills har jag köpt 2 islandshästar från privatpersoner jag känt, de andra från hästhandlare/företag.
Oftast är det dyrare att köpa hästar från företag då de måste lägga på moms & gärna inte drar av pris från vad hästen är värd.
Privatpersoner behöver ju inte tänka på att lägga priser med moms så de får lite över själva.

Privatpersoner behöver ju inte tänka på att lägga priser med moms så de får lite över själva.

Ja det beror ju naturligtvis på priset av fölet, men säljer man ett föl för 15000 kr som privatperson kan man inte ha gått annat än back även om man inte är momspliktig.

Ja det beror ju naturligtvis på priset av fölet, men säljer man ett föl för 15000 kr som privatperson kan man inte ha gått annat än back även om man inte är momspliktig.

Det är sant, men jag kan inte få fram ngn säljare som kan gå med vinst, iaf inte speciellt mkt.
De som säljer föl för 15000 har antagligen bråttom att få iväg dem.
Finns konstiga säljare oxå,en historia : en bekant var intresserad av en åring l som man skulle ha 19 för har jag för mej, sedan sänks priset varje eller varannan dag tills säljaren ringer & säger att min bekant får åringen för 10, hon får tänka på saken, när bekanta ringer tillbaka ska säljaren ha 17 för åringen.:smirk:
Detta är alltså ett företag, så man köper inte av mer seriösa säljare alltid bara för att de har företag tyvärr.

Jag har köpt min häst från uppfödaren, en större avelsgård, och har även min tränare på denna gård. För mig har det varit mycket positivt att träna för någon som vet min hästs bakgrund, och som ridit in, tränat och tävlat nära släktingar till min häst. Skall man köpa unghäst, som jag gjorde, och inte själv har mycket stor erfarenhet av att bedöma unghästars potential, så ser jag det också som värdefullt att köpa hästen från någon som har denna erfarenhet, och som också har flera hästar att välja på. Då tror jag sannolikheten att man "hittar rätt" är större.

Att köpa från en större uppfödare var dock inget jag gick in för, utan det slumpade sig så i och med att jag hittade en häst jag gillade där. Skulle jag köpa häst igen skulle jag dock i första hand vända mig till samma uppfödare igen, på grund av tidigare positiva erfarenheter och för att vi genom åren upparbetat en god relation.

Jag har märkt att om man köper från uppfödaren så får man ofta en ny trevlig bekantskap och de är ofta väldigt intresserade att följa hästen även i fortsättningen. Men så är det inte riktigt alltid med privatpersoner?! Jag kan ha fel men det är de erfarenheterna som jag har;).

Men viktigast är ju ändå själva hästen i sig och om de säljs av uppfödaren eller någon annan person spelar mig ingen roll bara denne är seriös och har skött om och tränat hästen på ett bra sätt.
Jag är dessutom momsregisterad själv så köper helst momsad häst.

Vet en häst somkommer därifrån och den har nerverna utan på. Vet ej vad det är för stam på den.

Jag kaaaaanske vet vilken det är .. eller nej det gör jag nog inte förresten för den jag tänkte på köpte de in och sålde sedan till Norrland.

Jag har faktiskt inte stött på någon häst här som är direkt nervig. De är ju kanske inga filbunkar utan de flesta är väldigt känsliga, men det är ju roligare än att ha en traktor som står i stallgången ..

Har köpt mitt sto från Lia Gård.Är mycket nöjd med mitt köp.Uppfödaren avlar mycket på mentaliteten och det märks på mitt sto, hon är helcool och har ändå mycket vilja.Tror hon brås på pappa Jor:rofl: från rolsta.

Det upplever jag också. Har inte köpt nån utav mina från privatpersoner men spec den lillas uppfödare är mkt intresserad av att följa henne. Kravet när ja köpte henne var också att jag var tvungen att avelsbedömma och att hon inte fick bo för långt bort, just för att de ville följa henne. Sen tror jag jag gjorde ett riktigt bra kap också, då Jór-avkommorna har blivit hett eftertraktade sen han blev Elit-premierad och jag fick köpa Salka för ett ganska OK pris.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 048
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 839
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 211
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London