Uppfödare som ej är med i SKK

Sv: Uppfödare som ej är med i SKK

hundarna som redan är reggade i skk blir väl kvar i skk? men då alltså inte dom ev. nya valparna....?

eller åker alla hundarna ur skk dom också?

Reggade hundar är fortsatt reggade, men inga nya valpar hos uppfödaren reggas inte efter att de blivit uteslutna.

Jag hade kunnat köpa valp från en som inte är med i rasklubben men däremot är oreggade valpar inte intressanta för mig.

Sen finns det ju klubbar T.ex vallhundsklubben som för egna register med egna registreringsnummer men godkända av SKK. Min Border Collie har ett vallhundsklubbnummer men finns ändå med i SKK.s register där alla meriter samlas. Dock samlas inte meriterna i vallhundsklubben om det inte är anordnat av SVAK. Kan tänka mig att det är likadant med JRT. Men skulle jag köpa en oreggad hund så får jag själv sota för ev problem som uppstår. För att regga en hund måste du nog vara medlem i den ras-el skk klubben annars är den oreggad.

Senast ändrad av en moderator:

Svak kör inte med egna reg.nr. BC (mfl raser) -valpar reggas i skk och får då sitt regnr. som sedan förs över till vallreg 4 ggr/år (i bästa fall) Även hd & ögonresultat hämtas från skk till vallreg.

Att endast vp och cert-tävlingarna syns på hunddata beror på att övriga tävlingar anordnade av svak är inoff. Vallreg har vad jag vet ingen info om utställningar etc. i sin programvara och det plockas inte heller in från skk, då det är ointressant för vallhundsfolket.

Mina beardisar har Skk.nummer s?????/födelseår men min border collie har
Regv????/födelseår

Svak kör inte med egna reg.nr. BC (mfl raser) -valpar reggas i skk och får då sitt regnr. som sedan förs över till vallreg 4 ggr/år (i bästa fall) Även hd & ögonresultat hämtas från skk till vallreg.

Att endast vp och cert-tävlingarna syns på hunddata beror på att övriga tävlingar anordnade av svak är inoff. Vallreg har vad jag vet ingen info om utställningar etc. i sin programvara och det plockas inte heller in från skk, då det är ointressant för vallhundsfolket.

Det sker nog mycket mindre än 4 ggr/år för lydnadsresultaten från 2 år tillbaka :o finns fortfarande inte i SVAK.

Som jag skrev; I bästa fall och jag tror inte de tar in andra tävlingsresultat från skk än just vp och cert-tävlingar. Har då inte sett andra resultat än dessa i vallreg.

Men då undrar jag "du som vet allt" nästan:) Förlåt skämtet. Varför ger SKK en helt annan reg.kombination till vallhundsklubbens hundar???

Just border collie har inom skk ett vallhundregister och har därför istället för S + regnr istället REGV + regnr, men det är som sagt skk som sköter all registrering av valpkullar etc..

Detta med att de är dåliga på att hämta och lämna info från/till skk, ställer dock till en del problem om man läser skk's protokoll..

skk cs-protokoll skrev:
Brev till Svenska Vallhundklubben angående bristande resultatredovisning av provverksamhet
Ulf Uddman informerade om det brev han skrivit till klubben angående den bristande redovisningen av provresultat som förekommer inom klubben. Detta innebär bl.a. klubbens uppfödare har betydande svårigheter att kunna registrera sina valpkullar med tanke på de speciella registreringbestämmelser som gäller för border collie. I flera fall under 2007 har SKKs personal tvingats att leta efter provresultat på olika Internetsidor för att över huvud taget kunna registrera kullar.

Om jag vill ha en renrasig jycke varför ska jag då köpa från en uppfödare som inte får registrera dem?
Tänk om min oreggade renrasiga jycke visar sig vara championämne, då får jag inte meritera den för att den är oregistrerad.
Jag har inget emot blandraser men tror nog att SKK:s stränga uppfödarregler är bra för hundar i gemen annars skulle nog "poppisraserna" bli än mer sönderavlade och tikarna mer utnyttjade.
Människan är nu en gång sådan att hon vill tjäna lätta pengar. Känner en chihuahua som såldes billigare 8 istället för 11', varför, jo, jycken har käkspalt! Tungan kommer ut på sidan av överkäken i en cm stor spalt, hunden har svårt att äta, dricka och skälla.
Den ska vara renrasig men är inte reggad. Hos en seriös uppfödare hade nog den valpen tagits bort.

TUSEN TACK, Gnist. Du kan nästan allt:laugh:

Rent krasst så "behöver" du inte en reggad hund såvida du inte ska ställa ut (eller tävla?) inom SKK . då kan du regga den i annan förening låt oss säga SHK som inte har något samarbete med SKK men som för egen stambokföring. Nu är jag inte 100 % på hur det ser ut.

Just försäkringen blir väll lägre då försäkringsbolagen ser en icke registreard hund (hos SKK) som blandras så blir inte försäkringen lika bra/hög? har jag förvirrat mig nu?

Men Min bror sa en ganska sa en sak här för ett tag sen då han har planer på att köpa hund
"jag struntar i vilka klubbar som finns jag vill ha en hund, inte ett medlemsskap. jag köper enbart reggat pga försäkringen. det är bara föreningar iaf det är inget KRAV på att vara medlem. hade inte fråga med försäkringen funnits hade jag inte kunnat bry mig mindre"

men man får ju ställa sig frågan VARFÖR är uppfödaren inte med.

Hade det varit en bra uppfödare som jag litar på så hade jag nog inte tvekat om jag vill ha just den valpen. Men några fördelar med att INTE regga i SKK ser jag inte

Smart uppfödare som själv är utesluten ur skk men ringer sina valpköpare för att dom har en så speciellt fin tik och frågar om hon får ta valpar på tiken. tiken står ju på någon annan och dom får registrera 2 kullar och får ut stamtavlorna från skk.
Smart. Jag hade sagt Nej tack.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 796
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka