Uppfödare som ej är med i SKK

ylvaaskersund

Trådstartare
Skulle ni köpa en valp från en uppfödare som varken är med i SKK eller i sin rasklubb? Finns det ngr fördelar, och vad finns det för nackdelar att göra så?

Sv: Uppfödare som ej är med i SKK

Om uppfödaren inte är med i skk, så är valparna oreggade och alltså tämligen ointressanta för min del, så nej, det skulle jag inte.

Huruvida uppfödaren är med i rasklubben är inte något som jag kontrollerar med rasklubben, då det är totalt oväsentligt.

Jag skulle heller aldrig någonsin köpa en hund från någon som inte är registrerad i SKK, finns inte ens i tankarna på något sätt!

Nej, det skulle jag absolut inte kunna. Jag vill ha reggade hundar, eller djur över huvud taget.

Man får ställa sig frågan varför uppfödaren inte är medlem. Förmodligen pga oseriös avel.. T ex uteblivna hälsotester, täta valpkullar, bedrägeri.. Så nej, skulle absolut inte köpa av en sådan kennel!

Om jag tolkar övriga svar rätt, så skulle ni inte köpa valp från någon som inte är med i rasklubben??

Varför inte? och ringer ni då och kontrollerar med rasklubben om uppfödaren är medlem?, då det är ena sättet att veta säkert..

Det var nog bara SKK jag tänkte på :o
Sedan om de är med i Rasklubben eller inte bryr jag mig inte så jätte mycket om men skulle förmodligen ta en disskusion om detta, bara för att få en uppfattning om varför/varför inte...

Ja, det skulle jag utan problem kunna göra. Sålänge uppfödaren är seriös så är det för mig oviktigt vilken förening eller klubb hon eller han tillhör.

Måste man vara med i SKK för att få regga valparna (förutsatt att det är renrasigt och med reggade föräldrar)?

Jag skulle inte köpa icke registrerad valp.

Ja det skulle jag kunna göra.
ex en JRT där uppfödaren är medlem i JRTC (jackrussell.se)

fast det är ju då en rasklubb, dock inte skk ansluten

Den enda skillnaden är egentligen att valparna inte är reggade någonstans. Sen hur seriös uppfödaren är kan man inte veta pga medlemskap någonstans. Det finns SKK-anslutna uppfödare som jag aldrig hade köpt hund utav, tex.

Rent lagligt så har du samma rättigheter och skyldigheter som du har med en SKK-ansluten uppfödare, så i det stora hela är det ingenting som är annorlunda. Bara att valparna inte är reggade.

När jag köpte min valp var uppfödaren med i skk samt i rasklubb, nu har hon hört av sej och frågat om hon får ta en kull på min tik då hunden har en ganska ovanlig färg, men hon är inte med i varken skk eller rasklubben längre men påstår att hon fortfarande har kennel! Som uppfödare måste man ju tjäna mer på att vara med i skk, hon har då vad jag förstår av era svar förmodligen blivit avstängd. Hon kommer inte få ta valpar på min "Lillan"!

Ett klokt val av dig :laugh:!

Om hon har varit men inte längre är medlem i SKK är det ju troligtvis brott mot SKK´s grundregler som gjort att hon blivit utesluten. För jag kan personligen inte se någon anledning för en seriös uppfödare att inte vara medlem i SKK (förutom att de vill slippa de "jobbiga" reglerna som finns :grin:.)

Och sen så räknas ju alla valpar som föds utanför SKK som blandraser, det är ju något extra att tänka på (fast det kanske du redan visste :))

Ja, om uppfödaren stambokför sina hundar i något annat register.

En lite OT fråga men om liknande ämne... Om en uppfödare är med i skk och sedan blir utesluten pga vilken anledning somhelst...

hundarna som redan är reggade i skk blir väl kvar i skk? men då alltså inte dom ev. nya valparna....?

eller åker alla hundarna ur skk dom också?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi ska snart hämta valp i Norge. Den kommer vara registrerad i NKK. Jag hittar att man bör registrera om den till SKK men inte varför...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 796
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer

Hästrelaterat

Tillbaka