Uppfödardilemma... *långt*

T

Tian

Hej!
Skriver detta under ett nytt namn eftersom jag har en för mig mycket angelägen fråga och helst vill vara anonym.
Saken är den att jag under drygt 15 års tid varit uppfödare av den - i mitt tycke - "perfekta" rasen, dvs den är perfekt för mig på alla sätt och vis; mentalt, arbetsmässigt osv. Jag bara älskar den här rasen, kan den utan och innan och har fått fram många mycket bra kullar. Så långt är allting bra... men jag funderar jättemycket på framtiden och hur jag ska göra. Jag har sjukbidrag och därmed väldigt dålig ekonomi och har helt enkelt inte råd att åka runt på tävlingar och meritera mina hundar så mycket som jag skulle vilja. Det känns naturligtvis inte bra, dels vill jag att hundarna - inte bara mina egna utan valpköparnas också - ska ut på prov och visa vad de går för.
Mina hundar har mycket stor kapacitet för just de rasanpassade prov som finns men får alltså inte chansen att visa det på officiella prov pga min dåliga ekonomi. Jag mår riktigt dåligt av att jag går här och vet hur bra hundar jag har - men ingen annan får veta det! I förlängningen betyder detta att det inte är så många som känner till mina hundar (har väldigt liten uppfödning, kanske en kull vartannat eller vart tredje år, ibland ännu längre) och jag har svårt att få den rätta typen av valpköpare, dvs såna som är intresserade av att tävla. När man har så här liten uppfödning är det ju viktigt att så många som möjligt tävlar och får officiella meriter, annars försvinner de i mängden. Några få tävlar och har gjort bra resultat, men det räcker liksom inte.
De senaste åren har jag varit djupt deprimerad pga den situation jag befinner mig i, hundarna och uppfödningen är mitt liv och kan jag inte fortsätta med det så känns det som om jag lika gärna kunde dö. Jag har väldigt stora krav på mig själv som uppfödare och gör allt för att få fram om inte perfekta (den perfekta hunden finns ju inte, sägs det) hundar så absolut så bra som möjligt.
Jag har funderat på att satsa på någon annan ras, där jag inte behöver bli besviken på att jag och mina valpköpare inte meriterar sina hundar så mycket, dvs någon sorts "sällskapsras"... men det känns inte heller så bra. Det är ju den här rasen jag vill syssla med - men jag har inte resurser för det. Jag har räknat ut att om jag skulle meritera mina hundar så mycket som jag vill (har 5 st) så skulle det kosta mig bortåt 50 000:- om året... inte lätt när man har en årsinkomst på runt 100000:-

Jag vet att det finns en del kloka uppfödare här - har ni något råd att ge? Vad skulle ni göra om ni var i min situation? Skulle ni lägga ner helt och hållet?
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

En möjlighet som finns är ju att ha några tikar hos fodervärd, pss kan ju de meritera hundarna och du kan fortsätta på de linjer du vill. Inte lika kul, men då kan du ju iaf fortsätta?
Vad gäller att finna räött valpköpare är det ju ett ständigt problem. Har du någon hemsida eller liknande där du kan pofilera dig som någon som föder upp hundar som är menade som arbetande hundar? Pss kan ju intresserade valpköpare få kontakt med dig som är en intresserad uppfödare.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Inte lägga ner helt och hållet, men dra ner på antalet hundar under en period och meritera upp dem på det sätt du vill, men inte har råd med.

Eller ta fler kullar (ex en per år) och sälja enbart till de som är intresserade av att tävla/gå prov etc. så att dina uppfödning syns mer.
Dels blir det bra marknadsföring om du har avkommor med ditt prefix, som går bra på tiverse tävlingar/prov och dels så kan ju hundarna hjälpa till att finansiera sina meriteringar.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Eller ta fler kullar (ex en per år) och sälja enbart till de som är intresserade av att tävla/gå prov etc. så att dina uppfödning syns mer.
Dels blir det bra marknadsföring om du har avkommor med ditt prefix, som går bra på tiverse tävlingar/prov och dels så kan ju hundarna hjälpa till att finansiera sina meriteringar.
Det är ju just det som är problemet, de som verkligen är seriöst intresserade av att tävla köper naturligtvis av de uppfödare som "syns mest" och det är ju inte så svårt att synas om man föder upp 30-40 valpar/år varav kanske 5-6 meriterar sig på - i detta fall, jaktprov - varje år. För mig, som varken vill eller kan ha 3-4 kullar om året (det kostar ju som bekant en hel del) så "syns" inte så många hundar eftersom nästan inga kommer ut på prov.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Men även om det kostar med mer kullar så får du ju in mer pengar på fler kullar, ju fler du föder upp ju fler kommer ju att synas....Vill man synas måste man satsa, simple as that.
Vill du verkligen vara bäst på din ras så MÅSTE du satsa, annars är det nog lika bra att lä'gga ner o bara föda upp på hobbynivå för att det är kul.

Nu kom affärskvinnan i mig fram.... :D
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Hade jag haft plats/ork/tid så skulle jag köpa valp av dig och meritera :) Jag gå prov inom 5 dicipliner. Men det finns inte på en världskarta att jag skulle orka med en till hund. Tyvärr :( Att hitta rätt valpköpare är inte lätt. De flesta vill bara ha en polare att gå i skogen med. Inte fel för hundarna, men då syns det ju som sagt inte...
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Men även om det kostar med mer kullar så får du ju in mer pengar på fler kullar, ju fler du föder upp ju fler kommer ju att synas....Vill man synas måste man satsa, simple as that.
Vill du verkligen vara bäst på din ras så MÅSTE du satsa, annars är det nog lika bra att lä'gga ner o bara föda upp på hobbynivå för att det är kul.

Nu kom affärskvinnan i mig fram.... :D
Du har säkert helt rätt i det du säger... men jag bor tyvärr inte så att jag kan ha flera kullar om året. Jag vet inte om jag skulle vilja det heller eftersom jag har så svårt att låta bli att behålla någon valp i varje kull:smirk: Det blir alldeles för många hundar här då! Men jag gör alltid kombinationer som jag tror på, och får jag inte tävlingsintresserade köpare så känner jag mig mer eller mindre tvungen att behålla någon valp och meritera själv.

Brandgul: Ja, det svåraste av allt är att hitta rätt valpköpare. Visst är det inget fel för hunden att "bara" vara jakt- eller familjehund, men det för ju inte uppfödningen framåt.
Du skulle gärna få köpa valp av mig, synd att du också har "för många" hundar:smirk:
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Fast ju mer kullar du får ju mer utspridda blir dom ju och då kanske det räcker att en el två av valpköparna meriterar hundarna...= ca 6-8 hundar om året som kommer "ut" ..då behöver du ju inte ha sån press på ALLA valpköparna som du har nu..Men då ställer ju kanske boendet till det.
Men kör man så och har bra hundar så får man ju sig ett namn iallafall och kan dra ner på kullarna senare.....man måste ju synas och det är ju omöjligt med bara en kull vart 2:a -3:e år
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Fast ju mer kullar du får ju mer utspridda blir dom ju och då kanske det räcker att en el två av valpköparna meriterar hundarna...= ca 6-8 hundar om året som kommer "ut" ..då behöver du ju inte ha sån press på ALLA valpköparna som du har nu..Men då ställer ju kanske boendet till det.
Men kör man så och har bra hundar så får man ju sig ett namn iallafall och kan dra ner på kullarna senare.....man måste ju synas och det är ju omöjligt med bara en kull vart 2:a -3:e år
Du har säkert också väldigt rätt i det du säger. Hmm... nu fick jag nåt att fundera på. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på att jag skulle ha fler kullar, mest eftersom det ju är så svårt att få riktigt tävlingsintresserade köpare.
Ibland önskar jag att jag inte vore så jäkla petnoga utan kunde göra som de flesta andra, föda upp valparna och sälja dem, punkt slut. Men sån är inte jag.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

:D

Men alla valpar kanske inte föds till "ämnen", då sparar du bara dom bästa till dom som vill meritera och dom andra kan ju "Svensson" få köpa...Svensson är också en bra köpare :D

Sen beror det ju på vad du har för ras.....en del raser kanske kräver sin ägare vilket den ska tävla/meritera eller bara vara hund.

Jag fick ju en kull på tjyvbetäckning med 4 valpar, jag behöll 2 själv för det fanns inte nog bra ägare åt dom :angel: ...så jag förstår ditt dilemma....
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Det har hänt att jag har gjort precis så, hållit på de valpar som jag tycker visar bäst egenskaper - just för att jag har velat ha ut dem till tävlingintresserade köpare. Men folk är så misstänksamma, så fort det är valpar kvar så tror de att det är de sämsta! Och dessutom, om veckorna går och man har ett par valpar kvar som börjar närma sig 3-4 månader, ja då tror folk att man ska reducera priset eller rent av skänka bort dem! Det känns ju liiite galet när det nu råkar vara de "bästa" valparna kvar:confused:
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Går det inte att annonsera ut valparna innan parning/födsel då...och ha en bra "marknadsförning" på kombinationen?

Jag är ju ingen uppfödare men är ju "affärsinriktad" och vet ju att det krävs att visa upp "varan" bra.... Visst kan det bli några "hundår" :D ....men kör man bara på det man innerst inne tror på brukar det ju ge utdelning tillslut
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

För mig ringer det lite varningsklockor. Om man har låg inkomst och bor lite risigt till för valpkullar är det mycket som talar emot en fortsatt avel. Krasst sett kan det ju kosta en hel del om det går snett, så inte bara utebliven meriteringen är ett problem. Jag tycker att man bör ha en stabil ekonomi med ett visst nödutrymme för att kunna satsa på avel.

Som det ser ut nu verkar dessutom de flesta raser ha problem att hitta bra valpköpare. Många uppfödare sitter kvar med valpar månad efter månad, och precis som du säger vill folk ha äldre valpar billgt - helst gratis. Att sitta kvar med valpar ställer ju en hel del krav på utrymme och tid, och som jag förstod dig var din boendesituation inte helt idealisk för valpkullar - hur är den då för "leftovers"?

Var jag i din situation skulle jag helt klart överväga att antingen starta ett samarbete med en annan kennel, eller helt lägga aveln på hyllan och satsa på några få egna hundar istället. Då kan man meritera efter egen plånbok bara för att man själv vill och tycker det är kul.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

För mig ringer det lite varningsklockor. Om man har låg inkomst och bor lite risigt till för valpkullar är det mycket som talar emot en fortsatt avel. Krasst sett kan det ju kosta en hel del om det går snett, så inte bara utebliven meriteringen är ett problem. Jag tycker att man bör ha en stabil ekonomi med ett visst nödutrymme för att kunna satsa på avel..
Det är inte själva kostnaden för kullarna som är problemet för mig, det har funkat hittills. Men om så vore så tycker jag att det vore väldigt synd om det bara skulle vara de som har gott om pengar som skulle föda upp hundar, det kan hända att de skulle vara mycket sämre lämpade för det än jag (har sett många exempel på det).

Var jag i din situation skulle jag helt klart överväga att antingen starta ett samarbete med en annan kennel, eller helt lägga aveln på hyllan och satsa på några få egna hundar istället. Då kan man meritera efter egen plånbok bara för att man själv vill och tycker det är kul.
Det är inget alternativ för mig, jag föder inte upp hundar för att tjäna pengar utan för att det är mitt största intresse att planera olika kombinationer och utvärdera resultaten av dem. Då får jag nog istället försöka satsa på någon annan ras där det mer är "uppfödarens marknad". men jag förstår dina tankegångar och jag frågade ju vad ni skulle göra i min situation:smirk:
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Det är inte själva kostnaden för kullarna som är problemet för mig, det har funkat hittills.

Det är ju kanon att det funkat hittills, men garanterar ju inte att allt flyter friktionsfritt i framtiden. Har man en valp (eller flera) som blir sjuk innan 6 veckor kan det dra iväg fort. Har man inte pengar till vård måste man då snabbt ta beslut om att avliva, och det borde kännas hårt om valpen annars har goda chanser att tillfriskna.

Det är anledningen till att jag personligen tycker att det bör finnas sömsmån hos en uppfödares ekonomi. Sedan behöver man inte vara rik, men en viss felmarginal tjänar alla på.

Varför inte starta ett samarbete med en annan kennel? På så vis har ni ju 2 inkomster om det skiter sig, och är 2 om att meritera hundar under samma kennelnamn. Du kan fortfarande planera, disskutera och utvärdera resultatet + att ni är två om riskerna.

Byter du ras till en "säljarens marknad" så har du dels ett problem i att få rätt stamtik så att du inte börjar mediokert, dels vet du inte hur länge det verkligen är säljarens marknad på den rasen. Folks tycke och smak fluktuerar över tid - det som är inne ena året är passé nästa. Det är hart när omöjligt att bedriva seriös avel och ha lättsålt jämt. Det får man bara om man är outstanding i sin genre - och det kräver långvarig satsning på kvalité och meritering.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Du har även ett annat alternativ, att höja din inkomst.

Kan du inte starta företag inom hunderiet? Här finns det iaf en skrikande marknad efter privat instruktörer som kan lite allt möjligt (eftersom jag tror jag vet vem du är så gissar jag att du är kompetent inom rätt många grenar).

//E
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Du har även ett annat alternativ, att höja din inkomst.

Kan du inte starta företag inom hunderiet? Här finns det iaf en skrikande marknad efter privat instruktörer som kan lite allt möjligt (eftersom jag tror jag vet vem du är så gissar jag att du är kompetent inom rätt många grenar).

//E

Såg att du hade sjukbidrag, numera jagar ju Försäkringskasssan många med blåslampa så det får man också tänka på.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

1 Minska antalet hundar som skall meriteras.
2 Satsa pengarna på att meritera avelstiken.
3 Kombinera tiken med en hane som är väl meriterad.
4 Annonsera kulle i rätt tid och på rätt ställen.

Väl meriterade avelsdjur drar rätt köpare till sig. Sen har det inte så stor betydelse om man föder upp 1 eller 10 kullar. De valpköpare som vet vad de vill ha letar reda på uppfödare med rätt blodslinjer och meriterade avelsdjur.

Annonsera valpkullen innan parning. Då vet potentiella valpköpare att just den kombinationen planeras. En valpköpare som vill ha valp med de blodslinjerna kanske då avstår från att köpa från annan uppfödare och väntar på en valp ur just den här kombinationen.

Sen får man ibland inse att alla "rätta" valpköpare inte räcker till alla uppfödare. Huvudsaken är att man får sin kull såld till vettiga hundmänniskor. Allstå kanske man inte skall spara valpar i hopp om att rätt köpare dyker upp.
Har rätt köpare inte hört av sig innan valparna är leveransklara så kanske rätt köpare aldrig dyker upp till denna kull.
Detta är ju ett dilemma som alla uppfödare får dras med.... i det fallet är du inte ensam.

Har man som du då begränsad ekonomi så får man kanske prioritera att få valparna sålda i första hand om man inte har ekonomiska möjligheter att behålla/placera ut valparna för meritering.
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

Du har även ett annat alternativ, att höja din inkomst.
Kan du inte starta företag inom hunderiet? Här finns det iaf en skrikande marknad efter privat instruktörer som kan lite allt möjligt (eftersom jag tror jag vet vem du är så gissar jag att du är kompetent inom rätt många grenar).
//E
Tro mig, jag har nog tänkt i de banorna också... men tyvärr är jag inte särskilt bra på pedagogik när det gäller folk, skulle det bara gälla hundar så vore det en helt annan sak:smirk:
Nu blev jag lite nyfiken på vem du tror att jag är?:D
 
Sv: Uppfödardilemma... *långt*

1 Minska antalet hundar som skall meriteras.
2 Satsa pengarna på att meritera avelstiken.
Det var ett bra råd, tack! Jag får kanske låta de andra "stå tillbaka" lite då, tills vidare...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
669
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp