Uppehåll för bete?

Sv: Uppehåll för bete?

Jaha där ser man. Själv har jag alltid släppt mina hästar på bete under juli och då ihop med andra hästar, dock inte i jätteflockar. Har aldrig haft några problem med det men folk är kanske lite överbeskyddande över lag.
Jag hyr i nuläget bara ut en box och mina hästar åker på bete i juli så det blir lite svårt att ha kvar en ensam häst så det finns bara den lösningen. Men nu har jag iaf några som ska komma och kolla så alla verkar inte ha problem med det. Som sagt så är det så på flera stora stall här men eftersom det ligger så nära stan så är det få som kan erbjuda bete och därför faller det sig nog naturligt att man flyttar hästen under sommaren.

Jag hade inte varit intresserad av en sådan deal där jag måste söka mig någon annanstans under en del av året. Visst går det kanske att lösa, men det är ju 1000 gånger enklare att välja ett stall från början där jag kan stå kvar och slippa fundera på var jag ska göra av hästen.

hade inte varit intressant för mig trots att hästen inte är en tävlingshäst.
dels vill jag inte behöva flytta henne för en månad och dels vill jag vet att
om det händer nåt (ex skadar sig) så finns det en box att tillgå.

Vill inte behöva stå på ett bete i juli med en stor sårskada utan ett stall att sköta om det i.

Dessutom vill nog många själva ha semester i juli och inte behöva stanna hemma för att vattna/fodra sin häst.

Jag hade inte varit intresserad om det innebär att stallet stänger helt och inte kan användas. Min häst börjar bli lite till åren och jag vill kunna stalla in nattetid om det blir skitväder, eller om han börjar falla ur och behöver stödfodras mer än hagsällskapet (ponny) kan få.

Men om det (som det är där jag står nu) enbart är servicen som "stänger" dvs att de inackorderade får sköta allt själva men har fortsatt tillgång till stall och hagar hade det varit ok.

Jag hade inte varit intresserad om det innebär att stallet stänger helt och inte kan användas. Min häst börjar bli lite till åren och jag vill kunna stalla in nattetid om det blir skitväder, eller om han börjar falla ur och behöver stödfodras mer än hagsällskapet (ponny) kan få.

Jag instämmer. För mig är det helt uteslutet att stalla upp med sådana villkor. Vill kunna stalla in tillfälligt vid skitväder eller högt insektstryck, och självklart inte behöva utsätta min häst för flytt för en månad. Det känns ju som ett väldigt konstigt alternativ, i mina ögon. Men alla är ju olika, så...

Hästen klarar nog en flytt för en månad. Tävlingshästar flyttar ju runt var och varannan vecka.
Som sagt så ligger stallet så nära stan att det är ytterst få som har bete så här är det väl mer vardagsmat att man flyttar hästarna. Jag blir uppriktigt förvånad när jag läser era svar eftersom jag, och väldigt många med mig, alltid har fått flytta hästarna under betestid. Där ser man hur olika erfarenheter man har.
Jag har heller aldrig under mina 25 år som hästägare behövt stalla in mina hästar pga insekter eller dåligt väder.

Jag har annons ute på lediga boxplatser och har fått ganska så många svar. Dock har jag tänkt ha stängt i stallet under juli för att jag själv ska få ha lite semester (jag sköter alla intag, utsläpp och fodringar). Detta verkar avskräcka folk då de inte återkommer även om de har sagt att de vill besöka stallet. Vad skulle ni tycka om att stallet stänger? Kallhyran den månaden är extremt låg!:D

Jag hade tackat nej.
Har en häst som inte får gå på bete. Om stallet är stängt i Juli hade jag fått leta reda på något stall som kunde ta emot hästen för en månad... lite väl krångligt. Rycka upp hästen från flocken.
..och då hade jag inte velat betala ett öre i kallhyra, även om några grejor är kvar.

Hade hellre tagit alla stallpass själv om jag på det viset kunde ha hästen kvar :)

Vi bor ju i samma landsände och jag måste ju säga att så ont om bete är det inte. Framförallt finns det gott om stall att välja mellan, så gillar man inte det ena så kan man välja det andra.

Jag hade inte velat ha det så, vilket meck!
Har stått i stall som varit "stängt" på sommaren på så vis ett det inye är ngn service. Antingen har du hästen på bete eller så får du sköta fodringar o in o utsläpp själv. Men självklart fanns betet på gården.
Jag har gärna min häst ute på bete men då ska det vara vid befintligt stall. Vill inte hålla på att flytta fram o tillbaka.

Vi bor ju i samma landsände och jag måste ju säga att så ont om bete är det inte. Framförallt finns det gott om stall att välja mellan, så gillar man inte det ena så kan man välja det andra.

Jag gissar på att det är lite skillnad om det är ett stall i närheten av Malmö eller om det är ett stall längre ut på landet, om det finns bete eller inte.

Själv står jag i ett stall mitt i Skåne, vi har bete till hästarna på gården (nästan - blir det torrt så får de hö också). Ingen service på sommaren (tre månader) men stallet får vi använda förutom när det städas.

*kl*

En fundering - jag läste tidigare i tråden att någon inte skulle använda ett sommarbete utan stallplats - för mig är sommarbeten en hage långt ut på landet utan stall i närheten, blir hästen sjuk och måste stå på stall så tar man hem den. Jag har nämligen själv 1,5 ha mark som jag tänkte använda till sommarbete, antingen till någon i stallet där jag står eller någon annan som behöver - men jag har ingen box i närheten, kan jag då inte erbjuda sommarbete? Hade gärna haft min egen häst hemma men han blir fet bara han tittar på gräset... Behöver alltså gå i rejält nerbetade hagar och ibland i grushage.

men om ditt stall då är stängt och box inte erbjuds, vad gör man med en sjuk häst då?

jag har samma erfarenhet, bete är ofta en hage långt bort från stall.

Jag hade inte heller varit intresserad.
En tanke om att göra det något mer attraktivt: du skriver att du själv skickar iväg egna hästar på bete. Om du kommer överens med din beteshyresvärd (förskräckligt ord) om att även din inackordering kan ta med sin häst på det betet mot betesavgift där, kanske det är mer intressant eftersom betessituationen då är löst.
Eftersom inhyrningen skulle bli ensam under juli månad, har ju hyresgästen inte tillgång till stallet då (om man inte lånar en sällskapshäst som jag förmodar att du skulle ta betalt för).

Att ta ett par hundralappar i kallhyra för att man får utnyttja sadelkammaren tycker jag är rätt snålt av dig. Du erbjuder ingen service men man slipper flytta sina grejer och ska betala ett par hundra för det: nej.

Så jag förstår att det inte är så många som nappar.

Där jag tidigare var installad, i ett travstall, fanns inget bete. Bra för mig med fångfjording (jodå, jag var välkommen). De som ville ha bete till hästarna fick ordna det själva. Utrustningen hängde kvar i sadelkammare. Ingen hyra togs ut under den period då hästen befann sig på annat ställe.
Detta var ett stall med helinackordering där det enda man behövde köpa själv var saltsten. Full skötsel erbjöds.
När stallägaren var på semester (enstaka vecka) ordnade han med ersättare.

Att ta ett par hundralappar i kallhyra för att man får utnyttja sadelkammaren tycker jag är rätt snålt av dig. Du erbjuder ingen service men man slipper flytta sina grejer och ska betala ett par hundra för det: nej.

Så jag förstår att det inte är så många som nappar.

Du såg kanske att även visst foder ingick i den hyran, inte bara sadelkammare. :grin:
Mest har jag det så eftersom kontraktet bör vara utformat så. Vi kan ju ändra det om jag och hyrestagaren känner för det.
Nu är det ju många som har svarat så det verkar vara vanligt så pass näara Malmö som min gård ligger. Man kan inte jämföra det med ett stall långt ute på landet.

Jaja, alla hittar väl något som passar.

Jag tycker inte alls det är konstigt att kallhyra krävs fastän man inte utnyttjar stallet. Dels bokar man en box och sen kan det säkert finnas fasta kostnader för själva stallbyggnaden, hagar och annat som kostar.

Kan vara så att stallägaren väljer att slå ut alla fasta kostnader över året och då blir kallhyran billigare på vintern och dyrare på sommaren gentemot den faktiska kostnaden.

men om ditt stall då är stängt och box inte erbjuds, vad gör man med en sjuk häst då?

Och det är därför jag tycker att det är konstigt att stänga stallet helt - jag tycker att det är helt ok att inte erbjuda service under sommarmånaderna, men att man har tillgång till stall om det behövs. Att det är helt stängt 1-2 veckor pga städning/målning tycker jag också är ok.

Men om hästen blir sjuk så måste man ju ha någonstans att ställa den om den inte kan gå kvar på betet - för som sagt så är min erfarenhet att det inte finns boxplatser vid betet.

Här är dessutom juli den månad hästarna står absolut mest på stall för då kommer blinningskrällena och ollonborrarna samtidigt vilket gör att hästarna knappt kan vara ute alls.

Helt OffTopic men jag måste fråga, vad gör ollonborren med hästarna? Det är ju en skalbagge?

Och OnTopic...

Jag tycker personligen att det är på sommaren hästarna behöver få komma undan insekter så då hade jag absolut inte velat vara utan stall om jag hade haft boxdrift!(jag kör lösdrift)

Jag står i ett stall där inga tjänster ingår i juli, men det är fritt fram att ha hästen inne nattetid så länge du är villig att sköta in/utsläpp själv.

Jag hade inte varit intresserad av ditt stall. Jag måste kunna stalla upp min häst antingen nattetid eller dagtid beroende på instekter, jag vill kunna stödfodra vid behov och vad händer om hästen blir sjuk/skadad? Plus det inte ha bete på gården så jag måste släppa ihop med nya hästar för en månad, no way.

Du såg kanske att även visst foder ingick i den hyran, inte bara sadelkammare. :grin:

Jag tänkte samma sak som kryddelydd och jo, jag såg att foder ingick. Men vad ska man med foder till om man har hästen hos någon annan? Åka och hämta hos dig först för att sedan åka till hästen. Jag tycker det låter osmidigt helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama