Uppehåll för bete?

Sv: Uppehåll för bete?

Hästen klarar nog en flytt för en månad. Tävlingshästar flyttar ju runt var och varannan vecka.
Som sagt så ligger stallet så nära stan att det är ytterst få som har bete så här är det väl mer vardagsmat att man flyttar hästarna. Jag blir uppriktigt förvånad när jag läser era svar eftersom jag, och väldigt många med mig, alltid har fått flytta hästarna under betestid. Där ser man hur olika erfarenheter man har.
Jag har heller aldrig under mina 25 år som hästägare behövt stalla in mina hästar pga insekter eller dåligt väder.

Vi fick stalla in merparten som inte hade täcke på sig häromveckan för att de frös, +6 grader, ösregn och blåst i 1,5-2 dygn var för bra även för bra även för islandshästar. Hade alla varit förutseende och täckat hade de klarat sig bättre. jag hade inte velat ha hästen på ett ställe utan tillgång till stall även om jag inte planerat att använda det.

Många islandshästar stallas in när det är hårt insektstryck, det kan vara en väg att klara gravt eksem.

Jag tycker inte alls det är konstigt att kallhyra krävs fastän man inte utnyttjar stallet. Dels bokar man en box och sen kan det säkert finnas fasta kostnader för själva stallbyggnaden, hagar och annat som kostar.

Kan vara så att stallägaren väljer att slå ut alla fasta kostnader över året och då blir kallhyran billigare på vintern och dyrare på sommaren gentemot den faktiska kostnaden.

Fast det är ju en sak om man själv väljer att inte utnyttja stallet. Men om man inte alls får lov att utnyttja det hade jag inte heller velat betala ens en låg hyra.

Dock är det ju totalkostnaden som är det viktiga, som du säger kan man ju helt enkelt slå ut kostnaden.

Håller fullkomligt med, det bär emot att betala för något man inte får utnyttja. Och alla extrakostnader och besvär det blir om man verkligen behöver stalla in hästen.

Jag hade aldrig valt ett stall som kastade ut min häst en månad på sommaren. :crazy:

Har aldrig ens hört om någon som gör så! Visst att vissa stall inte har beten så de som vill ha det får flytta sina hästar, men aldrig att man MÅSTE flytta hästen.

Förstår att du vill ha semester, men kan du inte säga att det ingår ingen skötsel under juli?

Inte bara islandshästar, jag får flera gångar under sommaren ta in mina hästar pga insekter! Och då har de båda insekttäcken och huvor. Ändå springer de omkring lätt hysteriska tills de blir insläppta.

Jag kanske är mesig men jag vill att mina hästar skall må bra, inte plågas av bromsar så de blir helt förtvivlade....

Jag har stall i närheten av Göteborg o vi stänger stallet hela juni, hela juli o halva augusti. Ofta blir hyresgästerna kvar en bit in i juni o då ingår ingen service alls och de betalar kallhyra. ( vi brukar hjälpas åt med det som ska göras o dela det jämnt mellan hästarna i stallet )Resten av sommarperioden tar jag ingen hyra alls. Stallet behöver underhåll och målning o då vill jag inte ha folk där alls som råkar kliva in i nygjuten betong eller gå emot en nymålad vägg. Det gör ju att stallet blir finare under vintern att vara i. Vår gårds bete räcker inte till alla hästarna under sommaren heller så de far iväg på bete där de kan låna stallplatser. Jag o mina hyresgäster har aldrig sett det som ett problem. Det brukar lösa sig på något sätt :-)

Som sagt är det väldigt vanligt att man stänger stallen här där jag bor.
Givetvis får man ha sin häst i boxen om den blir sjuk. Se inte allt i svart eller vitt.
På de stall där man måste flytta hästen måste man ändå betala en hög kallhyra, minst 1000 kr, så 200 tycker inte jag är så mycket.

Jag har heller aldrig behövt ta in mina hästar på sommaren. Det betyder inte att de plågas av insekter utan att det inte har varit så mycket insekter. Angående regn så har mina hästar givetvis så at de kan ta skydd i hagen. Vad har ni för hagar egentligen?

Jag har stall i närheten av Göteborg o vi stänger stallet hela juni, hela juli o halva augusti. Ofta blir hyresgästerna kvar en bit in i juni o då ingår ingen service alls och de betalar kallhyra. ( vi brukar hjälpas åt med det som ska göras o dela det jämnt mellan hästarna i stallet )Resten av sommarperioden tar jag ingen hyra alls. Stallet behöver underhåll och målning o då vill jag inte ha folk där alls som råkar kliva in i nygjuten betong eller gå emot en nymålad vägg. Det gör ju att stallet blir finare under vintern att vara i. Vår gårds bete räcker inte till alla hästarna under sommaren heller så de far iväg på bete där de kan låna stallplatser. Jag o mina hyresgäster har aldrig sett det som ett problem. Det brukar lösa sig på något sätt :-)

Jahg tänkte väl att det måste vara någon mer som har erfarenhet av detta så pass vanligt som det ändå är! :)

Ser du skillnaden? De tar inte betalt alls när det är helt stängt och reducerad hyra under sommarhalvåret när det inte finns någon service, du vill ha betalt för en box som man inte får använda eftersom det är helt stängt under juli och man tvingas flytta.

Jag hade stängt i Juli p.g.a. upprustning/reparation/underhåll etc. Jag debiterade inte hyresgästerna alls för den månaden. Sen kunde jag ju göra undantag för akutfall etc. Nu hade jag ingen service utan alla skötte sina hästar själva och det var inga problem. Hade aldrig några problem att få boxplatserna uthyrda.

Tja det växer gräs i dom, har stängsel, lite skog, lösdrift och även el.

Jag har en islandshäst som blir galen och springer runt när det blir för mycket insekter, hon har eksemtäcke ( trots avsaknad av eksem ) på sig och är indränkt i Beckolja men det fungerar inte ibland. Och som Lobelia skrev ang förra veckans väder så var även vi tvungen att låta våra gå in pga att dom frös så dom skakade.

Vi har ingen service juni, juli och augusti. Däremot verkar det vara någar som står kvar men sköter sig själva. Bete finns 10 min promenad bort, samma ägare som till stallet, men den gården är utarenderad så betet hyr vi av en annan.

Det fungerar men hade ju varit klart enklare att få stå kvar.

Hade vi inte haft stallet så pass nära hade jag inte varit intresserad. Bla när det var 4+ grader och regn i juni, och förra sommaren hade han erlichias och fick stå på box en 7-10 dagar.

Kan du inte ha den lösningen istället? hyresgästerna får stå kvar, men sköta sig själva?

För mig hade det varit ointressant!

Jag har eget stall och hyr även ut några boxar, jag kan förstå dig att du vill vara lite ledig men förstår inte varför du vill stänga stallet helt så man inte har tillgång till det?
Du kan väl göra så att du inte sköter stallet 1 månad och alla hästar går på bete men om man vill så får man ta in sin häst själv.
Om jag hyrde box så skulle jag vilja kunna gå in med hästen i stallet gör greja där inne och även ha hästen inne någon natt om jag hade behov av det,
men på dig låter det som att man inte har tillgång till stallet alls?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama