Sv: Uppehåll för bete?
Vi fick stalla in merparten som inte hade täcke på sig häromveckan för att de frös, +6 grader, ösregn och blåst i 1,5-2 dygn var för bra även för bra även för islandshästar. Hade alla varit förutseende och täckat hade de klarat sig bättre. jag hade inte velat ha hästen på ett ställe utan tillgång till stall även om jag inte planerat att använda det.
Många islandshästar stallas in när det är hårt insektstryck, det kan vara en väg att klara gravt eksem.
Hästen klarar nog en flytt för en månad. Tävlingshästar flyttar ju runt var och varannan vecka.
Som sagt så ligger stallet så nära stan att det är ytterst få som har bete så här är det väl mer vardagsmat att man flyttar hästarna. Jag blir uppriktigt förvånad när jag läser era svar eftersom jag, och väldigt många med mig, alltid har fått flytta hästarna under betestid. Där ser man hur olika erfarenheter man har.
Jag har heller aldrig under mina 25 år som hästägare behövt stalla in mina hästar pga insekter eller dåligt väder.
Vi fick stalla in merparten som inte hade täcke på sig häromveckan för att de frös, +6 grader, ösregn och blåst i 1,5-2 dygn var för bra även för bra även för islandshästar. Hade alla varit förutseende och täckat hade de klarat sig bättre. jag hade inte velat ha hästen på ett ställe utan tillgång till stall även om jag inte planerat att använda det.
Många islandshästar stallas in när det är hårt insektstryck, det kan vara en väg att klara gravt eksem.