Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast min får inte Metformin, han får levotyroxin för hans sköldkörtel inte fungerar som den ska. Det har tagits en hel massa blodprov för att komma fram till det.
Och som du säkert vet har han blivit pigg igen sen vi fick ordning på doseringen.

Jag vet inte vad du menar?
Normal fodergiva? Ena sekunden vrålar du om att vi fodrar för mycket, nästa för lite. Man kan inte ge normalt till en lättföding, man måste ge "lättföttmycket". En del klarar sig på mindre än andra.

Min lilla gris får i dagsläget 43,4 MJ (nyligen korrigerat för halmanalysen, från 5,5 MJ/kg till 5,1 MJ/kg) och 335 g smb rp, vilket är ungefär vad tabellerna säger att han bör äta rent energimässigt (44,2 MJ enligt NRC för 400 kg häst). Om jag skulle slänga på ett fullt arbetstillägg skulle han behöva 6 MJ mer, inget extra protein.
Som jag skrev ett par inlägg tillbaka upplever jag att han börjar lägga på sig igen, så öka energiintaget vågar jag verkligen inte.

*KL*

Det knepiga med att översätta för mycket människa <-> häst när det gäller IR är att hästar har en enorm kapacitet att överproducera insulin jmf med människa, så hästar med IR behåller ofta normalt blodsocker.

Hästar tycks heller inte som människor drabbas av blodsockerfall, och heller inte få många av de biverkningar av metformin som människor får.

I sig är det kanske inte så konstigt, människan är gjord för att äta flera mål men med 'svält' däremellan, medan hästar är gjorda för att småäta.

Jämför en människa som äter ett stort mål, och får en rejäl blodsockerhöjning, sen planar det ut och så nästa mål. Hästar som äter betydligt oftare har en annan blodsockerkurva - men om man tittar på insulinet innebär det också att insulinet kan ligga skyhögt mest hela tiden.

Så min tro är att det metformin gör för IRhästarna är förhindra för höga peakar, och framförallt hjälper till att få ut glukosen dit den ska - i cellerna, istället för att det ska lagras som fettdepåer.

Det svåra med att banta hästar vs människor är ju dels det med 'äta hela tiden' men ffa behovet av TS, men behovet av TS gör ju att en normal kost bibehålls även för hästar när de bantar.

Att dra in sthus häst vet jag inte riktigt varför? Lillen har stått på enormt snål foderstat, både utan metformin och med metformin, och han är pigg som en spigg hela tiden. Det enda (so far) som gjort honom trött och loj är faktiskt när han var rejält och akut IR. Så att spekulera att sthus häst som haft sina symptom både utan medicinering, med metformin, utan metformin men med levotyroxin osv är nog väl generaliserat.

Alexandra_W;14243909 Att dra in sthus häst vet jag inte riktigt varför? Lillen har stått på enormt snål foderstat skrev:
Jag är inte alls insatt i hur medicinerna fungerar men i det du skrev igår så står det ju att metformin hjälper cellerna att svara på insulinsignalen så att sockret kommer in till musklerna. Jag fattar inte varför hästen då skulle bli trött av detta, tycker det borde bli tvärtom? Men jag förstod kanske inte axels inlägg, det handlade kanske om ngt annat?

Nej jag var ute o cyklade med vilken medicin den fick.

Men visst blir det sämre o svårare på häst att ställa in rätt dos.

Jag menade om hästen stog på bantning på ett minimum o samtidigt fick en kropp som då fungerar o samtidigt ska motionera mkt.

alex ponny har ju mest stått på boxvila o hela tiden försetts med mat.

Hon borde som alla andra prova att at bort medicineringen o klara av att hålla vikten utan dem.
En så pass ung ponny borde ha alla förutsättningar o i synnerhet nu när den får skrittmotioneras uppsuttet o för hand hur mkt som hels.

Senast ändrad:

Fast min häst reagerade inte för visitertång (antar att det var det hovis använde?) heller när hon hade fång och rotationer... Så det är nog olika det där. Hur vänder han? Puls?

Idag gick han inte stappligt alls vänder utan problem, ingen puls heller. Lite temperatur skillnad dock i hoven men den var inte varm eller ljummen. Han tror att lite kan ha om med att han var halt i andra hoven vid spiktrampet och därför kanske överansträngt benet vid avlastning. Han har ju inte visat några fång symptom mer än att han hade lite feber på kvällarna samt stapplig på grusvägen. Nacken är mjuk och bajsen i bollar. Men håller ögonen på honom.

Nej, jag håller med dig att det visst låter som om det finns behov av skor!

Tycker med det. Sitter nu och letar på utländska sidor efter mini skor XD
Men är inte det lättaste att hitta >__<

mmm..:confused:Men jag har inte dragit in någons häst juu. Jag bara diskuterar medicinen ju.

Forest Autom, människor bli rpigga av medicinen, duracellmedicinen kallsa det här:D

Låter läskgit det där? Lite som att friska personer tar ADHD-medicin, man blir ju överpigg och energisk då.

Kan iaf rapportera om att pålle är go och gla kexchokla igen :) Köpte en säck lucern för det var det enda han ville äta i fredags så tänker nog faktiskt fortsätta med det utan att sänka höet. Jag tror värden och kvalité på vårt hösilage varierar ganska mycket så det kan nog vara skönt med lite stabila värden på lucernet nu när magen varit dålig.

Jag menade om hästen stog på bantning på ett minimum o samtidigt fick en kropp som då fungerar o samtidigt ska motionera mkt.

alex ponny har ju mest stått på boxvila o hela tiden försetts med mat.

Hon borde som alla andra prova att at bort medicineringen o klara av att hålla vikten utan dem.
En så pass ung ponny borde ha alla förutsättningar o i synnerhet nu när den får skrittmotioneras uppsuttet o för hand hur mkt som hels.

Och du borde på ren svenska endera lägga ner ditt skitsnack, eller hålla dig till sanningen.

*KL*

Ang IR förresten. När jag var med mamma till sjukhuset häromveckan satt jag och läste någon medicinsk tidskrift, minns inte vilken tyvärr, ska försöka lägga vantarna på den igen ngt annat besök.

MEN, i den stod att de konstaterat att hos människa så man MÅSTE ha ett speciellt anlag för att få diabetes typ 2. Om man inte hade det, kunde man bli hur överviktig som helst utan att få diabetes typ 2. Om man däremot hade anlaget, då riskerade man att utveckla typ 2 och då ökar övervikt risken många gånger.

Tycker det var ganska intressant, iom hur intensivt de forskar på genetisk predisposition och ärftlighet ang häst och IR nu.

Lillen är verkligen utan minsta konkurrens den smartaste ponny/häst jag vet! Nu har han räknat ut hur man släpper ner hönätet för nattfodringen. Han har ett tag roat sig med att när de ätit upp 'dra upp' näten igen. Jag har noterat det, och bara väntat på att han ska räkna ut hur saker och ting hänger ihop.

Och jodå, han har varit en flitig student och räknat ut precis hur det hänger ihop. Misstänkte det igår men fick det bekräftat idag. På under en sekund hade han tagit tag i rätt snöre, gjort en akrobatisk övning med mulen och voila - lossat kroken som håller fast nätet i själva timern.

Irriterande givetvis, men även klart imponerande. Det krävs nämligen en 'flerstegsövning' där han måste göra flera saker samtidigt, och se till att få tag på ENBART rätt lina (och de är smala och den andra är tätt intill). Dessutom måste han göra det utan att se vad han gör.

Han lossar den numera snabbare än vad jag gör.. :crazy: Får bygga lite Fort Knox skydd imorgon, blir ju lite knas om han 'släpper ner' sin kvällsmat redan vid 22, många timmar till kl 06 då.

Men, jag kan inte låta bli att imponeras - igen. Och bli än mer säker på att aldrig trickträna honom innan den dag jag på riktigt vill han ska bli cirkushäst i alla fall :devil:

Finns på Strömsholms och på deras webshop. Jag har ännu inte testat själv, men det verkar spännande!

*KL*

Fan, jag kommer behöva krascha foderstaterna fullständigt åt båda två :cry: Har räknat och räknat och vridit och vänt på det men det går inte få ihop tillräckligt lite MJ med att ställa om dem till lösdrift och någon form av 'fri tillgång'. Hur jag än försöker så blir det brutalt för mycket MJ :crazy:

*kl*
Prinsen är sig själv igen och piggare än någonsin XD Gick en runda med honom idag och han fick gå med bootsen på och då va det inte ett enda stappligt steg och han bockade även några gånger :p
Magen tycker jag även blivit mkt mindre :D
32133657.jpg

Kan du inte ha dem på lösdrift utan fri tillgång då?

Tänkte på automaten förresten, som jag fattade det så drar han i ett snöre. Kan du inte göra en knut eller ögla på repet och fästa det med en kabinhake i nåt fäste på väggen eller var det nu hänger. Så att du måste knäppa loss haken innan du kan vira upp och ner repen. :idea:
Vet ju inte riktigt hur det ser ut, men du kanske kan lösa det på nåt sätt genom att "låsa" repen. Eller släpper den inte ner då?
I så fall kanske du kan ha nåt rör/slang runt repen så att han inte kommer åt repen? Så kan du i så fall "låsa röret, så han inte kan lära sig att putta upp det för att komma åt repen.

Han måste väl ha blivit ganska mycket mindre? Jag minns honom som en rund liten boll, men det kanske är mer smickrande vinkel också?

Han var verkligen en rund liten boll innan XD Nu har han börjat få lite ben ^^
Så här slank blir han när han sträcker på sig :D Tror att det är lagom att sträva efter hur han ska se ut när han är i hull och form sedan :p Här ser man verkligen att han är av smäckrare modell av shettis. Förutom halsen då XD

32133658.jpg

Oj, det är ju stor skillnad!!

Halsen kommer krympa också ska du se. Jag har också tänkt att min hade grov hals under allt fett. :p Men nu har han faktiskt rätt smal hals, jämfört med resten av kroppen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka