Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej det är väl är väl penicillinet som är mot infektionen.
Läste på lite på FASS också så det känns skönt att kunna relatera hans beteende till medicinen. Nu har han inte fått sedan igår eftermiddag så jag hoppas han mår bättre snart.

mmm.. hoppas det!

Snyggt fångat iaf!

/Lavinia, som åker till kliniken om 2 veckor och väger monstret igen..

*kl*

Faan är rädd att Prinsen har fått fångkänningar :( Var ute och gck en lite runda med honom idag och då gick han jätte stappligt. Var även lite varm i den hoven (inte spiktramps hoven). Han har även haft lite högre temp i några dagar (legat runt 38,0-38,4c på kvällarna,i normala fall 37,3-37,8c) . Men då han varit pigg och ätit som han ska så har jag trott att det har med att vi haft kallt och blåsigt nu senaste dagarna. Men under alla omständigheter som varit känns det som att det kan vara fång. Först spiktramp sedan reaktion på vaccinet, varit tvungen att köpa annat hö då den vi innan köpt av slutat sälja (nya höet är mkt kraftigt så han fått 1,7 kg + halm) blandade självklart. Innan hade vi runt 8-9+ ute så det blev mjukt i marken och de hittade lite ogräs att tugga på, nu -3-8 stenhård mark och super knöligt + att det lilla gräs/ogräs dom hittat frysit igen. Han kan gå utan att stappla om han går på gräsplanen men på grusvägarna vill han knappt gå. En vän kommer ut imorgon och tittar på honom. Deras förra ponny fick vinter fång som dom kämpade med under några år så hon hittar minsta symptom om det nu skulle vara fång.

Det kan vara det knöliga underlaget med, att han reagerar på det. För oss 'amatörer' är det mellan skitsvårt och omöjligt att skilja de åt mha symptomen. Så mitt förslag är att du slår hovis och vet en pling.

Så håller jag tummarna att det är sulinflammation pga underlaget.

Glömde - behandla honom som en fånghäst tills du vet. Dvs kyla och boxvila på mjukt, fast underlag (spån), och inget kraftfoder. Laka ur sockret ur höet om du inte vet sockerhalten.

Hoppas med på att det ska vara underlaget som är boven i dramat. Han har visat att han är ömfotad tidigare då han vill gå i dikerna när vi gått promenader. Men då är ju problemet att han isåfall behöver skor, då det finns inte så små som passar honom >__< Fick order om att ta bort saltstenen ifrån honom med vilket jag gjort. Kraftfoder får han i prinsip inget (½ dl kwick beet om dagen) Han står även på spån :) Hovslagaren skulle komma förbi imorgon och känna med. Har turen att hovis bara bor 10 min från stallet. Tänkt kolla med honom om man kan ha honom ute ca 3 timmar/dan om man spärrar av så han bara kan gå där det är slät mark, annars är jag rädd att han blir depp igen och slutar äta som han gjorde efter sprutan :(

Är det fång får du nog tyvärr ta deppigheten. Är det sulinflammation så om bara de då onda sulorna är skyddade är det ju inte problem.

Och finns det inte skor att köpa i rätt storlek fabrikstillverkat, så får du ju be hovslagaren att handsmida skor åt lillprinsen. Alt är att kika på de fölskor som finns, där de flesta limmas på. Hållbarheten kan dock vara sisådär på dem, men det är de två alt jag kan komma på på rak arm.

Om du är SÄKER på att det inte finns att köpa. Min hovslagare har skott minishettisar med fabrikstillverkade skor, så det kan vara värt att kolla andra märken än bara det din hovslagare föredrar t ex. Dock, kan ju vara så att det inte finns, han har för små fossingar, men då är lösningen att smida ju.

Iom han är ömfotad på sommaren med, så anser jag att du bör se till att på ett eller annat sätt (ett tredje alt är väl att specialbeställa barfotaboots, men sådana och hage hela dagarna är inte så bra som permanent lösning) skydda hans fossingar - annars är risken stor du får samma problem varenda gång det blir puckelpistunderlag tyvärr.

Hörni, foderexperter ;)

Jag har inte gett jäst tidigare men har trugat i hästen lite nu när han inte ätit. igår ville han ha morötter och inget annat, så jag kletade lite bakjäst på dem. Gjorde samma idag och har väl fått i honom ungefär ett paket bakjäst nu :) Han har dessutom börjat äta igen och verkar må bättre.

Hur länge bör jag fortsätta med jästen? Den borde ju hjälpa magen men han har inte varit lös, allt som kommit ut har sett bra ut. Han är inte så förtjust i det, spottar ut morötterna om det är för mycket på dem.

på sommaren vet jag inte om han är ömfotad, har ju bara ägt honom sedan slutet på december men han har visat sig ömfotad under denna tiden och vi har hunnit med allt från halvmeters snö till mjuk barmark. Läste på annat forum nu att dom fått råd om att tejpa fast skumplast under hovarna vid fång. Borde ju funka att testa om det är sulorna som ömmar med kanske. Går han normalt med skumplast så borde det ju vara sulorna som strular. Men ska självklart prata med både vet. & hovslagare innan jag säger bu eller bä. Har haft praktik hos hovslagaren så har varit med där han köper skor och dom har bara till 0x8 vilket är för stort för honom. Ska fråga honom om fölskor, då han sa att det blir problem med sömmarna då hans hovar är så små.

Jag hade nog fortsatt att ge några dagar till för säkerhets skull, men det räcker säkert att ge ett halvt paket om dagen.

Det finns ju såna där barfotaboots som limmas på, som bara sitter över hoven. Kanske de kan specialbeställas i små storlekar?

Annars kan man ju limma vanliga skor också, vet en som hade så trasiga hovar som inte gick att slå sömmar i, de fick limma på den. Verkade funka ok. Bättre än att hovarna ramlade isär och de inte hade nåt nytt att slå i, och eftersom hon hade så mjuka och dåliga hovar så kunde hon inte gå barfota heller, fick blåmärken i sulan för minsta lilla.

Tänkte på barmarkstiden med sommaren, lite trött i mössan. Men öm även när det inte är knöligt alltså, på grusväg.

Min L är btw likadan. Alltid (sen han var liten) ömmat på grusväg. Gräs, sand etc gick bra. Inga problem i hagen heller. Tills det blev upptrampat och frös på, dvs stenhårt knöggel. Fick sulläderinflammation, började med att han var tassig och undvek det, sen blev som din och sen värre. Så han gick skodd vintertid även som yngre.

Alexandra, jag ser dig som en levande uppslagsbok vad gäller detta. Hur funkar Meaformin, den långa detaljerade beskrivningen tack :angel::angel:

PÅ häst? Bra fråga ;) På människa, den kraftigt simplifierade förklaringen:

Genom att dels göra så att mer glukos kan tas upp av musklerna från blodet (genom att påverka GLUT-transportörer) och dels genom att hämma produktionen av glukos i levern (glukoneogenesen, där glukos bildas av föreningar som cellen inte kan bryta ner. Detta sker mest under fasta, och är för att kunna garantera att hjärnan hela tiden förses med nödvändig glukos).

Resultatet blir att blodglukosnivån minskas, och på så sätt minskas insulinresponsen på högt blodsocker, och man får lägre och mer stabila insulinnivåer.

Om det när det kommer till kritan fungerar likadant på häst är inte tillräckligt utrett än. De har ju inte ens lyckats säkerställa att metformin verkligen fungerar på häst, rent forskningsmässigt alltså. I de studier som finns, så när det testats på IR hästar har det gett resultat (över kort sikt, långtidsstudier saknas än). När man skulle mäta upptaget så gjorde man det på icke-IR hästar och kom fram till att upptaget av oralt tillförd metformin på häst var riktigt, riktigt uselt. (Detta har gjort att man i flera andra länder har ökat 'standarddosen'). I övrigt finns det eg 'bara' klinisk erfarenhet, dvs där hästar behandlats med metformin och fått mindre depåer och bättre värden.

En teori är att en häst som INTE är IR påverkas inte alls av metformin och tar upp det mycket dåligt, men en häst är ÄR IR däremot har de positiva effekterna.

Det verkar btw so far som metformin iaf på kort - halvlång sikt är helt ofarligt, värsta som kan hända är att det inte händer någonting. Det är fascinerande fritt från biverkningsrapporter i den kliniska delen där det ändå förskrivits till mååånga hästar. Hos människa är laktatacidos en fruktad biverkning, hästar tycks dock inte drabbas av det som biverkning av metformin. (Hos människa finns en del andra biverkningar med, ffa magtarmrelaterade är väldigt vanliga, men inte heller där tycks hästarna drabbas).

Men, det finns ingen forskning som säkerställt exakt hur metformin verkar på häst. Teorin är på samma sätt som på människa, men som sagt - det gick sådär när de skulle försöka studera det genom att börja studera upptaget. Samtidigt då som det finns studier (EJ dubbelblinda etc, så ej att anse som någon absolut sanning) där sjuka hästar blivit markant bättre vad gäller depåer och värden. Å tredje sidan finns det studier på en hel rad åtgärder som ger samma resultat, inte minst 'kost och motion'.

Det är lite tråkigt tycker jag av helt egoistiska skäl att det står ganska still på just metforminstuderandet på häst, just då det är såpass knepigt forsknings-/studiemässigt samtidigt med en relativt stor och bred erfarenhet av användandet av det och resultaten av det 'i fält'.

Den långa förklaringen får någon annan ta, eller så ska jag ta den senare när jag har ork och energi till det. Vill inte lova om/när det blir, kan bli imorgon och kan dröja. Lite tungt och 'tråkigt' på det privata planet just nu - med en mamma nyss diagnosticerad med cancer - och hela det pådrag som en sådan diagnos medför, och givetvis all oro, alla (än) obesvarade frågor osv.

Ok, tack, och tröstkramar till dig.
Jag hörde folk prata om det här och jag mindes att ni nämnt medicinen i denna tråd.
Här kan man köpa detta receptfritt och billigt, 2 euro för 50 st 850 mg tabletter. Dem tar folk som en månads bantningskur:eek:
Läste runt lite......Låter inte så sunt..... alls...

Hovis har varit ute nu och det är inte fång eller inflammation i sulan då han inte reagerade alls när han höll på med hoven. Men som du skrev är det de hårda grusvägarna som nu även är grusade på det som han inte klarar av. I hagen går han utan problem. Han var även feber fri på morgonen så är under dagen den stiger. Ska testa gå på grusvägen med "bootsen" + mjuk sula i sedan. Kom på innan att han aldrig gått stappligt när jag körde honom med bootsen heller. Hovslagaren tror inte han behöver skor men är inte lika säker på det :p

Det låter inte alls nyttigt :crazy:

Har fått svar på halmanalysen nu. Ser väl helt okej ut, inga chockerande värden nånstans.
2,9 % WSC, 0,9% ESC, 0,1% stärkelse.
Energi 5,1 MJ och 3,5% råprotein. Är lite grönt inblandat här och där i balarna.

Tycker att det är märkligt att man ger en medicin för blodsockret utan att då ta b-glukoskurvor.

tänkte på Sthus häst som står på väldigt lite kcal, får medicin o ska ändå orka motionera. Tro 17 att det inte finns ngn energi.

Låter helt sjukt. Gudarna vet hur lågt de kan ligga när man bara ger tabletter efter vikt.

fodergivan måste ju vara en mer normal o man får ändå en viktnedgång iom att den får hjälp.

Hovis har varit ute nu och det är inte fång eller inflammation i sulan då han inte reagerade alls när han höll på med hoven.

Fast min häst reagerade inte för visitertång (antar att det var det hovis använde?) heller när hon hade fång och rotationer... Så det är nog olika det där. Hur vänder han? Puls?

Hovslagaren tror inte han behöver skor men är inte lika säker på det

Nej, jag håller med dig att det visst låter som om det finns behov av skor!

Ja det är en grej som människorna talar om här när de bantar.Att de ska äta exakt som de brukar, fast inte godis och sånt men helt normal mat och medicinen ska lära kroppen att ta hand om det hela. När viktuppgången stannat av så halverar man dosen tilsl man nått målvikten och sen slutar man.
Det sägs här att man gör det för att lära..Hm...var det bukspottskörteln att fungera normalt, så att kroppen använder sockret till förbränning istället för att man blir sjuk av det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka