Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för ditt svar :)! Hon har aldrig (under de 5 år jag ägt henne) känts så pigg, nöjd och fräsch som hon gör nu, så jag tror inte heller att jag behöver oroa mig i nuläget. Dessutom har jag ju kollat upp henne väldigt nyligen, och vet i Hbg hittade inget förutom ett något avvikande rörelsemönster. Vi skrittade och travade i gången för vet (och klinikhovslagare), hon longerades i skritt och trav (igen för både vet och klinikhovslagare), samt böjdes helt UA.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Eftersom det nu är tre personer som tror sig veta, genom att titta på spår i snön, att det är något fel med min häst skulle jag vilja veta vad det är också! För det måste ni väl kunna säga efter att ha sett några meter spår i snön???

Något fel har hon i och för sig säkerligen, för hon har enligt vet "rörelseavvikelser" (tendens att landa tå först fram) som hon specialskos för att rätta till. Men hon böjdes UA i november, och studerades i rörelse av två kunniga hästmänniskor IRL för fem veckor sedan. Alla tycker att hon rör sig mycket bra nu... Hon har också behandlats för låsningar i korset i höstas - kanske det som sitter i?

Ja rörelseavvikelser kan mycket väl te sig så. Även låsningarna kan göra detta.

Likaså olika veterinärer kan bedöma olika. Dels beroende på vad som syns och dels kanske olika kunskap hos olika veterinärer. (Jag vet en som hade en fölunge på Hbg med senkontraktur som gick helt åt H-E för veterinärens okunskap. Och vad jag fattade så var föl inte veterinärens specialitet ens..)

Jag har som du vet åkt endel för Malvas hälta och tillslut hittade hemmaklinikveterinären felet och det kunde åtgärdas. Men då har jag varit hos flera framstående kliniker och fått andra diagnoser.

Dock är din häst både lite rund (kanske gott om päls) och sen lite omusklad och då märks skavankerna ännu bättre. Min gammelponny kunde röra sig konstigt om han var överhullad och omusklad iom hans patella..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja rörelseavvikelser kan mycket väl te sig så. Även låsningarna kan göra detta.

Och hur kan det komma sig att du vet allt detta?

Likaså olika veterinärer kan bedöma olika. Dels beroende på vad som syns och dels kanske olika kunskap hos olika veterinärer.

Det är väl en självklarhet? Veterinärer är inte robotar...

Jag har som du vet åkt endel för Malvas hälta och tillslut hittade hemmaklinikveterinären felet och det kunde åtgärdas. Men då har jag varit hos flera framstående kliniker och fått andra diagnoser.

Nu hänger jag inte med riktigt? Det är väl en riktigt allvarlig hovspricka hon har - hur menar du att diagnosen kan ha varit olika från klinik till klinik?

Dock är din häst både lite rund (kanske gott om päls) och sen lite omusklad

Omusklad - absolut. Men rund? Nja...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Knapp igen.


Liten vidarefundering såhär på kvällen. Skulle vilja ha lite åsikter från er som är eller varit i samma sits.

Nu när han har gått på lite extra MJ ett tag utan att visa något hullmässigt (med vila dessutom) skulle ni våga fortsätta ge 3 MJ mer än han fått tidigare i vinter?
Han började ju lägga på sig (inbillade jag mig iaf) nån gång innan jul, då säkte jag lite, sen har han legat kvar på samma foderstat. Varför ändra ett vinnande konsept tänkte jag eftersom han låg stabilt). Men om han nu har varit stabil ändå på 3 MJ extra. Vågar man då fortsätta ge 3.5 MJ extra för att kunna ge mer TS. Vill gärna ge honom mer TS nu när han har varit dålig i magen, för att se till att han har att jobba med hela tiden. Förhoppningsvis återhämtar han sig bättre då tänker jag.

Hur hade ni gjort?

Jag vill ju inte att det ska säga POFF och att man plötsligt står med en häst som lagt på sig. Men å andra sidan, om han nu kan hålla sig fin i hullet på lite mer så är det ju bara dumt att ge mindre mat än man behöver. :crazy:

Jag skulle ge de 3.5 MJ extra och ha extrakoll med måttbandet och ögonen på hullen. Det säger ju inte POFF utan att man hinner reagera om de inte har något knas (metaboliskt alltså).

Så, jag skulle se om det kanske är så tursamt att han klarar lite mer MJ nu utan att gå upp. Går han upp skulle jag dock strypa direkt, och då sas strypa '2 steg' på en gång.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack för svaret.

Jag har valt att prova. Han är i väldigt fint hull nu, så jag hoppas att han inte går upp. Nä, poff säger det ju inte men jag tycker att det kan gå rätt fort. Inte att han blir megafet, men att en depå plötsligt dyker upp igen som sen tar lång tid att få bort igen.

Men det ska nog gå bra ändå hoppas jag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och hur kan det komma sig att du vet allt detta?



Det är väl en självklarhet? Veterinärer är inte robotar...



Nu hänger jag inte med riktigt? Det är väl en riktigt allvarlig hovspricka hon har - hur menar du att diagnosen kan ha varit olika från klinik till klinik?



Omusklad - absolut. Men rund? Nja...

Jag har hängt med i hästsvängen väldigt många år(räkna på 30 iaf), så jag är inte helt bakom flötet ;) Jag har även jobbat inom hästar, tävlingsstall och avelsstall, så lite koll på det har jag ;)

Jag kom på att även verkningen kan orsaka sådana spår. Beroende på hur hästen är verkad/skodd så kan spårena se ut på olika sätt.

Men hältan på min häst kom INTE från hovsprickan, men flera veterinärer såg bara den och då var det den som var orsaken. Först när en veterinär kollade på hältan med andra ögon och bortsåg från sprickan så upptäcktes det egentliga felet.

Jag tänkte på magen, men det kan vara päls.
En annan hälta som en häst här har haft som diagnostiserades som vrickning var egentligen dubbelsidig hovböld och hålväggar när nästa veterinär kollade.. Det kan vara väldigt olika beroende på vilken veterinär och vad som syns respektive inte syns.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag kom på att även verkningen kan orsaka sådana spår. Beroende på hur hästen är verkad/skodd så kan spårena se ut på olika sätt.

Och vad exakt i verkningen/skoningen hos min häst skulle påverka spåren?

Men hältan på min häst kom INTE från hovsprickan, men flera veterinärer såg bara den och då var det den som var orsaken. Först när en veterinär kollade på hältan med andra ögon och bortsåg från sprickan så upptäcktes det egentliga felet.

Vilket är det egentliga felet då? Har för mig att den fortfarande haltade lite, pga sprickan, när du uppdaterade sist?

Jag tänkte på magen, men det kan vara päls.

Hon mäter samma på viktmåttband nu som hon gjort länge, dvs strax under 400 kg, så jag antar att det är päls. Den är mammuttjock i år och hon har inte börjat fälla alls ännu...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Trådkap!

Jag hoppas det är okej att jag frågar nu när frågan kom upp här, trots att det inte har med bantning att göra. Annars får ni be mig flytta mig fråga.

Men vad menas egentligen med att hästen spårar? Hur se de optimala spåren ut? Var ska bakhovarna sättas ner i förhållande till framhovarna?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har haft samma fundering.
Det hade ju varit trevligt om man kunde öka maten lite. Men tror ni man ska bara höja rakt av med något kilo hö eller halm eller ska jag försöka få till det med samma kvot som hittills?

Foderstaten har ju funkat bra såhär långt, men varför ska han bara ha 8 kg grovfoder om han klarar av 9 kg utan att gå upp?

Iofs lite farligt att höja nu när snön kanske snart smälter bort:crazy:

Usch... jag är väldigt kluven:confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Trådkap!

Jag hoppas det är okej att jag frågar nu när frågan kom upp här, trots att det inte har med bantning att göra. Annars får ni be mig flytta mig fråga.

Men vad menas egentligen med att hästen spårar? Hur se de optimala spåren ut? Var ska bakhovarna sättas ner i förhållande till framhovarna?

En häst som spårar sätter bakhoven på samma spår som framhoven. Enklast förklarat är att bakhoven sätts i spåret efter framhoven. Sen kan ju hästen ha mer eller mindre övertramp som gör att bakhoven sätts framför/bakom framhovens spår.

Men de är så att säga på samma linje. En häst som inte spårar sätter sin bakhov utanför eller innanför framhovens spår.

Så skulle hästen gå rakt framåt och spåra skulle det se ut såhär t ex (x = hovavtryck)

x x
x x

Medan en häst som går rakt framåt och inte spårar ser ut t ex såhär
x x
x...x

(I just det ex spårar den inte med höger bak)

Hängde du med? =)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack, då var det som jag trodde, jag bara undrade lite om detta med övertramp om det också var en del av spårningen.

Men en häst spårar väl inte i varje steg? Det måste väl vara lätt att en hov hamnar innanför/utanför om den t.ex. tittar efter något medan den går, eller?

Jag tittade lite på hästarnas spår i morse när jag hade utsläpp, men jag tyckte att alla satte sina hovar lite hursomhelst.

Ett par steg kanske den spårade sen kunde ett bakben hamnar utanför och sen det andra och sen innanför.:crazy:
Är inte det normalt:confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har haft samma fundering.
Det hade ju varit trevligt om man kunde öka maten lite. Men tror ni man ska bara höja rakt av med något kilo hö eller halm eller ska jag försöka få till det med samma kvot som hittills?

Foderstaten har ju funkat bra såhär långt, men varför ska han bara ha 8 kg grovfoder om han klarar av 9 kg utan att gå upp?

Iofs lite farligt att höja nu när snön kanske snart smälter bort:crazy:

Usch... jag är väldigt kluven:confused:

Här är ju snön redan borta och det är delvis därför jag vill ge lite extra, för han blir alltid lite lös i magen när det finns gräs. Så jag tänker att han behöver bra grovfoder för att magen ska jobba bättre.

Jag har ju en ganska hög kvot på min, runt 8. Så jag har bara ökat höet, och till och med dragit ner lite på sojan (eller ja, jag kommer inte att gå upp hela vägen till vad han fick inann han blev sjuk) så proteinet ligger i stort sett oförändrat. Strax under 350 g smrp.
Så får vi väl se hur det funkar. Enklaste anledningen till varför jag gör så är att om jag ska ha kvar samma kvot blir det en höjning på ytterligare några MJ, och det känns lite väl riskabelt. Jag tror inte att en så pass liten förändring i kvoten spelar någon roll för förbränningen. Jag hoppas inte det!

Hade jag haft en lägre kvot, runt 6, hade jag nog försökt höja proteinet också så att kvoten är densamma.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Att den inte spårar självmant- utan att den rids medvetet, är inget konstigt.
En häst i frihet spårar sällan o t o m kan ställa/ böja sin hals utan för att parera sidokrafterna.
Däremot om ngt ben släpas mer eller har genomgående ett kortare övertramp.

Nu hade inte BM ngt sådant o reds troligen ej heller aktivt- skulle bara ställas upp för posering. Bra att det inte var något fel.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och vad exakt i verkningen/skoningen hos min häst skulle påverka spåren?
Det står endel om det i boken Hovvård av Lars Erik Magnusson. Jag vet ju inte exakt hur just din häst är skodd/verkad, men som jag skrev så KAN det bero på sånt. Där står det just hur en verkning påverkar hur foten lyfts. Men som du själv skrev så har hästen en rörelsestörning, så det kan ju bero på det. Sen vad som gör att hästen har en rörelsestörning vet du mer än vad jag vet.


Vilket är det egentliga felet då? Har för mig att den fortfarande haltade lite, pga sprickan, när du uppdaterade sist?Det skrev jag.. En inflammation i sulan.. Vilket med rätt skoning och butta gick bort och hon är mycket fräsch nu.



Hon mäter samma på viktmåttband nu som hon gjort länge, dvs strax under 400 kg, så jag antar att det är päls. Den är mammuttjock i år och hon har inte börjat fälla alls ännu...

Lita inte på viktmåttbanden, dom är inte speciellt tillförlitliga.. Min gammelponny stämde det aldrig på.. På mina går den inte runt och när den gjort det så skulle dom väga 600kg.. Då vägde dom egentligen 750kg..

Är det päls så syns ju resultatet snart. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det är bra OM det inte är något, men såna spår KAN visa att det är något. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Okej, då var det precis som jag trodde! Tack;)

Man ska inte förvänta sig att hästen spårar om man inte rider den "aktivt"?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lita inte på viktmåttbanden, dom är inte speciellt tillförlitliga.. Min gammelponny stämde det aldrig på.. På mina går den inte runt och när den gjort det så skulle dom väga 600kg.. Då vägde dom egentligen 750kg..

Är det päls så syns ju resultatet snart. :)

Fast om man vet att ens häst är i lagom vikt på en viss vikt på måttbandet, så vet man ju att så länge den håller sig där så är det bra.

Min väger på måttband ca 425 kg. Jag litar inte på att det är precis det han väger, men det spelar mindre roll, så länge jag vet att när magomfånget ligger där är han i bra hull.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast om man vet att ens häst är i lagom vikt på en viss vikt på måttbandet, så vet man ju att så länge den håller sig där så är det bra.

Min väger på måttband ca 425 kg. Jag litar inte på att det är precis det han väger, men det spelar mindre roll, så länge jag vet att när magomfånget ligger där är han i bra hull.

Precis så... :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

SOm jag skrev innan, gå ut och kika i närmsta hage ang spårandet och man skulle få en hjärtattack, samt att många hästar måste ridas ihop (som axel beskriver det 'ridas aktivt) för att spåra.

Så i fri skritt i djup snö skulle jag inte bry mig en sekund hur spåren ser ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är kallt som i graven här. -35 inatt. Jag håller på att frysa till is, och ponnyerna jublar. Vid så sträng kyla ger nämligen även deras gestapomatte dem mera mat. I hagen har de fått halm (velade länge iom Lillen men chansade sen), och inne har de fått lite extra nattsilage.

Inatt frös vattnet i huset, vilket gjorde att de imorse fick ganska lite vatten, och 'iskallt' (brunnskallt). Det + att risken fanns det frusit i hinkarna (trots isoleringen) ganska tidigt inatt, gjorde att jag för att gardera mig valde att servera dem två svängar med lucernsoppa i hagen när snälla rörmokaren på tidig em lyckats tina vattnet igen. Succén var total och de i princip klättrade på varandra för att nå hinken, och jag hade fullt sjå fördela rättvist.

Så jag misstänker att de står därute och ber enträgna böner till kung Bore att låta kvicksilvret ligga kvar på under 30 :crazy: :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp