Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Jag är glad! Min Figge är pigg och springer på nästan helt som vanligt! :laugh: Vi var i ridhuset idag, nyharvat och tungt som snus men han kunde galoppera i båda varven utan att pulsen gick högre än 160. Visst, det var astungt så han blev trött snabbt. Men han återhämtade sig snabbt och kunde kuta på igen efter bara en liten stund. Det kändes givetvis att han knappt har några muskler kvar, men det hoppas vi få ordning på snart igen.

Veterinären trodde samma som jag, det kan mycket väl bero på medicinen. Förhoppningsvis har vi hittat en bättre dos nu.

Lite ledsen blev jag dock också; han har börjat lägga på sig igen.. Foderstaten ändrade jag i måndags (ökade från 1,7 kg blötlagt hö till 2 kg jämnt), det bör väl inte påverka så mycket och så fort?
Tänker nog hålla kvar den här foderstaten (total 44,9 MJ och 335 g smb rp) tills sojan och potatisproteinet är slut, så får jag klura ihop något annat då.

Vi har åkt på en skada :( Känns skittråkigt men sånt är livet.

I vilket fall så uppskattade veterinären hans vikt till 750-800 kg! Jag hade faktiskt trott lägre. Blir det aktuellt att åka till atg så blir det vägning också. Är rätt nyfiken på den riktiga vikten...

Tycker inte om att skriva ut detaljer här för folk har alltid sin egna tolkning... Vi får avvakta och se lite. Har i alla fall haft ut veterinär, vi ger lite antiinflammatoriskt och blir det värre/blir inte bättre så åker vi raka spåret till atg.

Skönt att det "bara" verkade bero på medicinen. Vad var medicinen för? Det var något hormonellt va?
Är det i så fall det som varit problemet innan också? När han blivit så tidigare kan det ha varit nåt hormon som varit för högt eller lågt?

Tråkigt att han gått upp, får hoppas att det bara är tillfälligt.

KL
Vad trist med allas skador:(:( Det är ju lite lättare att hålla vikten i schack när man kan motionera. Hoppas det löser sig för alla.

Jag är alltid nojjig över gamla damens hälsa men idag var hon med på hopplektion med min systerdotter. Lotta Björe var lärare och ingen anade damens ålder :angel:, hon var på tårna som sjutton och ville inte alls vänta på sin tur, haha. Så fort hon ser hinder anser hon att det är omhoppning och hon ska till varje pris vinna. Inte alla gånger snyggt men roligt är det:D. Jag tyckte hon gick lite knackigt när jag gjorde skänkelvikningar häromdagen men idag svävade hon fram och var supermjuk. Så nöjd ponny och ryttare efteråt, dock sjöblöta av svett:p

När jag såg det hela från läktaren så kunde jag faktiskt se arbetande magmuskler under björnpälsen!
Hon är bäst våran skrutta på 23 år snart:)

Precis, det är tyroxin han får (sköldkörtelhormon). Veterinären hade en teori om att det kunde varit för hög dos och ämnesomsättningen liksom gick för fort för hans kropp. Det skulle i så fall även kunna vara en förklaring på muskelbristen. Både kiropraktor, tränare och veterinär har granskat min träning och kommit fram till att den inte är felet på den punkten ;)
Förhoppningsvis får vi ordning på det med snart!

Ok, får hoppas att det "bara är så enkelt", så det går att lösa med rätt mängd medicin.

Hur mycket protein har han fått nu i vinter då?

Har för mig att du skrev att han fick 250-300 g, och att han klarat sig bra på det tidigare

Rätt igen! Du har koll på oss :p
Han har fått ca 320 g (24 g lysin) hela vintern. Har fungerat bra alla andra år. Men man vet aldrig, kanske är det något som hänt nu så behovet har förändrats?
Funderar på att öka, men har inte kommit på en bra foderstat än. Tycker inte han fungerar bra på soja.. Funderar på att köpa en säck Equi-jewel och prova, men de är ju snordyra :p

Hehe, det där minnet funkar bara på saker som jag inte måste minnas. I skolan är det för det mesta värdelöst. Speciellt namn och årtal är hopplöst.

vad är equi-jewel? är det de där små kulorna med aminosyror?

Hur har det funkat med potatisproteinet? Går det inte att få upp lite högre med det?

Det är riskli, har en anabola-liknande effekt på vissa hästar :angel:

Potatisproteinet är snart slut, vet inte om jag tycker det är värt att köpa in mer.. Tror det kan ha ett samband med hans hudproblem på benen (är små små knölar, de lossnar tillsammans med pälsen efter någon dag och lämnar plats för nya..). Han har aldrig haft sånt innan utan det kom ungefär samtidigt som potatisproteinet. Kan vara en ren slump och han störs inte av knölarna (vet har kollat och säger att det inte är något att bekymra sig om så länge det inte blir mer eller blöder/varar) men det känns ändå inte helt bra. Tänker om det ger hudproblem är det inte nyttigt..

Sitter just nu och försöker bygga ihop en vettig foderstat med lucern, men hur jag än räknar blir det antingen tokmycket energi eller flera gram lysin för lite..

Aj då. Nja då hade jag också varit lite tveksam. Har du testat att sluta med pp och se om det blir bättre på benen?

Antar att du räknar på alfalfan? I min säck är det 7 g lysin. 110 g smrp. De måste väl vara en sänkning? Någon mer som ger greenpower som tänkt på detta?

Innan var det väl ändå 116 g smrp? Dåligt tycker jag, för min del får de gärna höja lite istället. :p

Vad har du att röra dig på TS och energimässigt? Har för mig att din har ganska lika behov som min.

Oj, jag har räknat på 116 g! Missat att de ändrat, har inte gett alfalfa sen förra vintern..

På TSfronten är ponny omättlig, haha. Ligger just nu på 4,8 kg/dag.
Med energi är det värre.. Ligger på 44,9 MJ nu, något högre än tidigare i vinter (högsta dittills 42,4 MJ, sen installningen har han legat på i snitt 35 MJ). Jag hoppas och chansar att han fungerar på över 40 nu för tiden :crazy:
Vågar inte gå upp för högt, med tanke på hur lätt han lägger på sig och hur svårt det är att få bort..

Jag blev jätteförvånad när jag såg siffrorna på min gamla säck, och det står samma på denna nya.

Förstår att du inte vågar öka för mycket, ständigt denna balansgång.

Lucern varierar naturligt litegrann i SRP. Antagligen därför siffrorna ändrats. Jag tycker det är positivt att de ändrar utefter faktiskt innehåll, vet bara en annan tillverkare som gör det. Eller tja, så lyckas de andra odla lucern med exakt samma värden varje år då :angel:

Dock kan man ju önska de kunde märka ut det på säcken lite lagom tydligt, att obs, ny analys, nya värden liksom.

Självklart att det varierar, men jag vill ju att det ska variera uppåt :p:angel:

Jättebra att de skriver ut aktuella siffror dock. Det är ju det man vill veta, skit i riktvärden, man vill ju ha siffror som stämmer.

Är det vanligt att de blir dåliga i magen av butta? Är väldigt orolig men orkar inte skapa en egen tråd... Han har inte druckit i natt och inte ätit allt sitt hö. Frukosthöet struntade han i men petade i sig större delen av sina 0,2 kg sojamjöl.
Lät honom gå ut i sjukhage så han får äta ifred, men han pillar bara lite i höet. Åt lite betfor när jag trugade och fick i sig lite vatten då, men sen ville han inte ens bli handmatad.

Har såklart pratat med veterinären men han lät så förvånad att hästen blev dålig i magen så fort? Ska iaf få metacam istället men usch, jag mår jättedåligt av att se honom såhär :(
Han får det bara förebyggande (plus penicillin) för att han inte ska få en infektion (ingen feber). Eftersom han inte har feber och allt annat verkar bättre så trodde veterinären på medicinen.

Är det vanligt att de blir dåliga i magen av butta?

Ja, det är inte alls ovanligt och är väl något som man ska vara väldigt uppmärksam på (och det har du ju varit). Bra att ni byter medicin. Hoppas den andra fungerar bättre. Fast varför butta (och nu metacam) egentligen om det ska förebygga infektion? NSAIDs är så vitt jag vet inflammationshämmande och smärtstillande. Det borde väl räcka med penicillinet om man vill förebygga infektion? Eller har jag fel?

Ja, det är inte alls ovanligt och är väl något som man ska vara väldigt uppmärksam på (och det har du ju varit). Bra att ni byter medicin. Hoppas den andra fungerar bättre. Fast varför butta (och nu metacam) egentligen om det ska förebygga infektion? NSAIDs är så vitt jag vet inflammationshämmande och smärtstillande. Det borde väl räcka med penicillinet om man vill förebygga infektion? Eller har jag fel?

Hej!

Håller med på allt du säjer.

Just magproblem är ju vanligaste biverkningen på alla NSAID, jag har än så länge haft tur med mina, som inte varit jättekänsliga..

Och jag förstog inte heller infektionsbiten med NSAIDen. Infektionen tar man ju bort med penicillinet (om nu hästen har en infektion). Nu vet ju inte jag vad som hänt, men förebygga infektioner med PC gör man ju helst inte längre pga risken för resistenta bakterier..

Men vi vet ju inte vad som är fel och att försöka begripa då är ju halvt omöjligt.

Bra att magproblemet hittades och åtgärndades så fort iaf!

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka