Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, riktigt samma är det inte. Men det var så det började den här gången med.. Nu är det en mer allmän trötthet, hur man nu ska beskriva..

Men igår var han också superpigg, jättelättriden! Vi galopperade runt ute på åkern (nåja, några meter i varje fall :p) och kunde till och med ta något halvsteg i tölt.
Jag förstår inte.. Har en teori om att det hänger ihop med vädret? Det har varit kallt i helgen, kommit snö och så..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch låter inte kul. Inte har jag nån input heller men följer utvecklingen...

Här skjuter iaf konditionen iväg. Står han några dagar är han lätt vild sen ;) Höll på att åka av igår när han kastade sig ut i en snödriva, vid några ensilagebalar som vi passerar vid nästan varje ridtur. Han orkar en hel massa galopp nu också! Minns hur avis jag varit på alla som kunnat galoppera sina tjockisar, det är ju rejäl förbränning det.
Idag blev det snöträning på ridbanan. Har nästan bara ridit på plogade vägar så det blev ett kort pass för att inte överanstränga.
Men jag känner mig jättenöjd med kondition, viktnedgång och foderstat :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad kul att det går bra för er :)! Vi hade fint underlag för några dagar sedan. Det töade, och grusvägarna började bli mjuka och fina. Jaha, och nu har vi nätter med 10-15 minusgrader igen, och allt är superhalt och hårt...:mad: MEN trots det skrittade jag ut en sväng på en väldigt pigg och positiv häst igår!

Glad häst och glad matte :D:

P2010016.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ooh pålle ser pigg och busig ut där :D

Ja här var det -20 när jag släppte ut imorse. Vintern kom definitivt tillbaka! Dock sjukt bra ridunderlag överallt.

cimg4577_132287466.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ooh pålle ser pigg och busig ut där :D

Ja, det vill jag lova...:D!

Ja här var det -20 när jag släppte ut imorse. Vintern kom definitivt tillbaka! Dock sjukt bra ridunderlag överallt.

Fin bild! Ni har ju en massa snö kvar (eller fått ny?)! I princip all snö smälte här nu. Men för några dagar sedan vände det igen och snöade någon blaskig decimeter som sedan frös till... Inte bra!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Med risk för att du blir sur... men...
titta på hennes spår o som hon står.

Den ser ut att släpa hb o har det dessutom bakom sig när hon står.

Behöver inte betyda ngt, men jag skulle provtrava.

fin är hon iallafall:laugh:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi hade en del snö sen innan, ganska mycket hade smält dock så på ridbanan var det ju bara en isskorpa kvar (plogat där). Tror vi fick runt 20 cm på 2-3 dagar nu under snöstormen i veckan :p Just nu är det ju dock iskallt så underlaget är toppen, men det SKA (!) ju bli vår nån gång snart, då blir det inte lika roligt... Hej gummistövlar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Sur blir jag inte, men jag förstår inte hur du kan få ut något av spåren? Det är ju "ränder" i snön på båda sidor? Pigg häst som motvilligt slog av på farten och svängde upp mot "kameramannen", är snarare min teori...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade faktiskt en bild till, tagen på längre avstånd. Tycker att "släpspåren" ser rätt jämna ut på båda sidor, eller?

P2010015.jpg


Vet inte varför hon gör så, men kan tillägga att snön var (och är) extremt lätt och flygig så det ska inte till något stort för att det ska bli spår i den...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är underlaget värsta tänkbara. Snön smälde bort, och nu har det frusit på igen så det är stenhårt överallt. Dessutom är det is på alla småstigar och bra ridvägar. Så man måste ha broddar trots att 90% av vägarna är isfria. Snorhalt några korta sträckor vart man än rider.
Känns tråkigt att behöva ha brodd på hård barmark eller asfalt, men vad ska man göra?

Hoppas att det blir vår och plusgrader snart!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

SKa man säga något om bilden, så spårar hon bättre med VB än HB, alltså VB sätts i VF spår mer än HB sätts i HF spår. Behöver dock inte betyda ett endaste dugg då man ser det i typ 2 steg där. Dessutom är ytterst få hästar spikraka i alla lägen om man inte 'hjälper' dem (dvs 'rider ihop') dem. Skulle man gå ut och titta i närmsta hage och analysera spår skulle man få en halv hjärtattack.

Än mer när de är pigga och ev har/får fokus på lite annat ett tag.

Så, sålänge hon känns pigg, glad och fräsch - och kollas såpass mkt som hon ju gör - skulle jag inte bekymra mig ett dugg över de där 'avtrycken' i nuläget.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Kom på att det kanske är mer intressant med lite uppdatering ur vikt och bantningssynpunkt än väglag. :p

Jag har varit lite orolig för hur Godi skulle påverkas hullmässigt nu när han har varit sjuk och vi var tvungna att lägga om maten, och inte kunnat motionera som vanligt.

I en vecka så har han vilat eller skrittats max 30 min per dag. Dvs. ingen motion att tala om alls. Och jag fick på vets. inrådan ta bort allt utom hö och halm (även lusernhack, eftersom den senare jag pratade gav en motivation som lät vettig och inte bara sa "gör så" så valde jag att testa hennes sätt).
Detta innebar för mycket energi och på tok för lite protein. Och som sagt, ingen motion på det.

Men, han har hållt sig bra, tycker inte att man ser någon skillnad alls. Kanske hade jag tur, att han slukar lite extra energi nu när han börjat fälla.

Han mår i alla fall bättre nu och jag har börjat vänja in sojan och lusernet igen. Så vi går sakta tillbaka tills hans gamla foderstat. Frågan är om vi hinner få upp den normala foderstaten tills det är dags att flytta. Jag kommer nog fortsätta med hans vanliga mat minst en vecka efter flytt, och sen fasa över till det nya höet. För att göra omställningen så mjuk som möjligt.
Är inte så bra på det här med byten, men det ska nog gå bra hoppas jag.

Ska bli så grymt kul med flytt, jag tror det kommer bli en stor nytändning träningsmässigt för oss. Massa roliga träningskompisar, kurser och stallägaren är duktig och kan hjälpa till med träningen också. Plus massa roliga ridvägar och lite SKOG!!!! :love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Knapp igen.


Liten vidarefundering såhär på kvällen. Skulle vilja ha lite åsikter från er som är eller varit i samma sits.

Nu när han har gått på lite extra MJ ett tag utan att visa något hullmässigt (med vila dessutom) skulle ni våga fortsätta ge 3 MJ mer än han fått tidigare i vinter?
Han började ju lägga på sig (inbillade jag mig iaf) nån gång innan jul, då säkte jag lite, sen har han legat kvar på samma foderstat. Varför ändra ett vinnande konsept tänkte jag eftersom han låg stabilt). Men om han nu har varit stabil ändå på 3 MJ extra. Vågar man då fortsätta ge 3.5 MJ extra för att kunna ge mer TS. Vill gärna ge honom mer TS nu när han har varit dålig i magen, för att se till att han har att jobba med hela tiden. Förhoppningsvis återhämtar han sig bättre då tänker jag.

Hur hade ni gjort?

Jag vill ju inte att det ska säga POFF och att man plötsligt står med en häst som lagt på sig. Men å andra sidan, om han nu kan hålla sig fin i hullet på lite mer så är det ju bara dumt att ge mindre mat än man behöver. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, kollas gör hon ju på alla sätt och vis... Senast hos hovslagarna för fem veckor sedan, när de ville titta på hur hennes hovisättning såg ut. Så sent som i mitten/slutet av november såg en vet i Hbg henne röra sig både i skritt och trav. Och just nu känns hon bättre än någonsin :)!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Med risk för att du blir sur... men...
titta på hennes spår o som hon står.

Den ser ut att släpa hb o har det dessutom bakom sig när hon står.

Behöver inte betyda ngt, men jag skulle provtrava.

fin är hon iallafall:laugh:

Det där tänkte jag på direkt med. Jag pratade med en kunnig bukeperson som också tittade på bilden, och vi sade samma sak. Den hästen har nåt galet någonstans. På sista bilden syns också att höger bak sätts utanför framhovens spår.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det där tänkte jag på direkt med. Jag pratade med en kunnig bukeperson som också tittade på bilden, och vi sade samma sak. Den hästen har nåt galet någonstans. På sista bilden syns också att höger bak sätts utanför framhovens spår.

Eftersom det nu är tre personer som tror sig veta, genom att titta på spår i snön, att det är något fel med min häst skulle jag vilja veta vad det är också! För det måste ni väl kunna säga efter att ha sett några meter spår i snön???

Något fel har hon i och för sig säkerligen, för hon har enligt vet "rörelseavvikelser" (tendens att landa tå först fram) som hon specialskos för att rätta till. Men hon böjdes UA i november, och studerades i rörelse av två kunniga hästmänniskor IRL för fem veckor sedan. Alla tycker att hon rör sig mycket bra nu... Hon har också behandlats för låsningar i korset i höstas - kanske det som sitter i?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Eftersom det nu är tre personer som tror sig veta, genom att titta på spår i snön, att det är något fel med min häst skulle jag vilja veta vad det är också! För det måste ni väl kunna säga efter att ha sett några meter spår i snön???

Något fel har hon i och för sig säkerligen, för hon har enligt vet "rörelseavvikelser" (tendens att landa tå först fram) som hon specialskos för att rätta till. Men hon böjdes UA i november, och studerades i rörelse av två kunniga hästmänniskor IRL för fem veckor sedan. Alla tycker att hon rör sig mycket bra nu... Hon har också behandlats för låsningar i korset i höstas - kanske det som sitter i?

Jag hade trott mkt mer på de personer som har sett henne i verkliga livet i stället för de som kommenterar det i tråden och genast tycker det är fel på hästen. Min erfarenhet av alla dessa "förståsigpåare" är att de ofta uttalar sig om sådant som är fullständigt omöjligt att avgöra på ett forum.

(liiite tröttsamt ibland)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Känns tråkigt att behöva ha brodd på hård barmark eller asfalt, men vad ska man göra?

Vi har det EXAKT likadant, verkar det som. Nej, det är nog inte mycket mer att göra än att bita ihop och hoppas att det vänder snart!

Hoppas att det blir vår och plusgrader snart!

Hoppas jag med, men det ser "mörkt" ut enligt prognoser...:(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

När min häst hade liknande spår hade hon antingen ont i ländryggen eller knäledsinflammation. Men jag tror inte det är möjligt att se bara på spåren att det är så och säjer absolut inte att det är så! Så jag tycker att du, om du vill, att du ska kolla rygg och knän, men inte ta så allvarligt på experternas åsikter.. Jag är tex ingen expert och om jag uppfattade att min häst inte hade några problem hade jag inte oroat mej det minsta faktiskt!

/Lavinia, vars häst plötsligt är en i flocken- när mobbarhästen fått en ny att jaga och som kollade hälta idag och såg ingen- men underlaget sög så det var svårt att se nånting!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp