Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har pratat med vet. Han sägar att om han är kall och fin i hoven, vilket han är så har det med sprutan att göra. Vissa hästar klarar inte av att bli vaccinerade, så ska inte vaccinera om honom efter detta. Då han är pigg,trots feber så måste jag bara få i honom grovfoder då han kan ha feber några dagar sa han. Funderar på köpa lusern mix och ge honom, visst melass är inge bra men måste få i han lite grovfoder och lusernpelletsen äter han glatt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är inte bra alls när små överviktiga ponnyer inte äter. De kan drabbas av hyperlipedemi (stavning?) vilket är livshotande och ofta kräver djursjukhusvård. En bekant på ett annat forum var nära att förlora sin shetlandsponny pga det - och det kom just av en vaccination. Alltså hästen blev väldigt påverkad av vaccinationen, fick feber, slutade äta osv. Och fick hyperlipedemi. Stod på djursjukhuset ett tag, men hämtade sig och mår nu bra.

Så, jag rekommenderar dig faktiskt att ringa och tala med något av de stora, jouröppna djursjukhusen.

Sen kan det naturligtvis vara så att det är febern som gör att han inte äter, och om febern tas ner så blir han piggare. Men jag skulle ringa och höra. Får han något febernedsättande förresten?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Dricker han? Annars kanske han behöver få i sig det också, betforvatten eller att vet kommer ut och fixar något?

Jag hade inte gett mig om min ponny mådde så dåligt, en del distriktare vill inte gärna komma ut (tack och lov har jag super bra distriktsveterinärer här och känner en bra smådjursvet i värsta fall). Ring någon jourklinik, som Alexandra sa, det är inte alls bra för dom små att inte äta.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Låter inte bra alls. Har du ringt till olika veterinärer?

Jag ringer alltid till kliniken först och rådfrågar om jag är osäker på om det är något att oroa sig för (vid mindre åkommor). Om det är något som kan vara bra att kolla på så ringer jag ut distriktaren som får komma och kolla. Om det är något större problem så åker jag till kliniken direkt istället för att ta ut distriktaren, för de har ofta bättre kunskap och större möjligheter att behandla och undersöka.


Jag hade definitivt ringt ut distriktaren och bett dem kolla på honom om han inte ätit något under natten. Hellre kolla en gång för mycket, och absolut när det gäller såhär allvarliga saker! Om det är magen som reagerat kan han ju få något för magen, om det är febern som gör det så bör han ju få något febernedsättande.

Dricker han ordentligt? Vätska är ju extra viktigt när de har feber.

Om du ska köpa lusern från krafft så köp inte mixen, utan köp den som heter bara lusern. Det är fortfarande melass i, men i mixen är det ju både lusern och nån annan gräsblandning, melass samt olja. Så det är verkligen inget bra att ge till en liten bantande ponny.

Annars tror jag du kan ge uppblött lusernpellets, så får han ju i sig vätska med. Det är ju inget farligt att han äter mer av det. Kolla med vet. vad de säger.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Hjälp mej spåna! Veterinären stod som ett frågetecken, jag likaså.
Figge har ju varit allt utom sig själv sista tiden, jag har ju nästan klippkort hos kliniken! Har inte fått svar på blodproven än, bör komma idag..
Men igår! Ojojoj vad pigg han var! Vi kunde trava flera minuter, och galoppera. Han till och med bockade! :eek: Hade tyvärr ingen pulsklocka på, men andningen gick ner relativt fort (nåja, det tog väl nästan 10 min innan den var normal..).

De förändringar som skett:
Minskat tyroxinet till ½ dosen (ca 7,5 g).
Det har kommit snö.
Halmen blötläggs.

Frågan är, hur mycket vågar jag hoppas? Kan det vara tyroxindosen som blivit rätt? Eller var det bara en slump?
Pratade med min veterinär i morse, hon begriper inte alls vad som kan ha hänt..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror att du har rätt.
Med tanke på hur mkt den faktiskt har gått ner, kan det hända att den inte har haft några reserver- ingen ork.
Jag skulle hellre byta ut ngt av halmen till mer hö o blöta det istället.
Han är väl snart färdigbantad o den borde vara mindre lättfödd. hoppas att den nu rids hela tiden o då kan äta lite mer mat än bara halm- innehållsfattigt.
alla mineraler mm som höt innehåller kan ge den en bättre balans i kroppen.

De flesta foderstaterna är ju dock räknade på hö- hur mkt EXTRA min. o vit. man behöver ge.
Du har ingen aning om mer än kalk/ fosforbalansen.
Det finns en massa brister som kan ge mindre välmående.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Igår em började Prinsen feber gå ner :) På dagen var den uppe i 40,0°, men då hade han oxå rymt ur sjukhagen 2 ggr under loppet av 3 timmar så de veterinärena jag pratade med (3 st) tyckte att jag skulle bara kolla så att han drack och hade han feber idag så skulle jag ringa ut dom. Kl 17 hade febern gått ner till 39,0° och han åt både av höt och lusernet han fick, såg honom även dricka vatten :) Idag var febern nere på 37,3° på morgonen och han hade ätit upp höt :D. Lät dom stå inne idag med för säkerhets skull vilket var tur då vi har snöstorm ute nu >__< Ska snart upp och tempa honom igen och se vad den säger ^^
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

De flesta foderstaterna är ju dock räknade på hö- hur mkt EXTRA min. o vit. man behöver ge..

Det är bara 'säckfoderstaterna' som är räknade så, dvs de där oftast horribla exemplem på kraftfodersäckar, om X kg hö och Y kg kraftfoder och Z gram mineral till 'en ponny i lätt arbete'.

Inte tabellerna. Så när man räknar en foderstat och räknar efter behov är det hela tiden totalbehov man räknar på, sen om man fyller det med hö eller annat är upp till den som räknar.

Och Sthu räknar ju efter behovstabeller/NRC, så sålänge hon räknar med halm och ser till att ersätta de vitaminer och mineraler som går förlorade där jmf med hö så blir dte ingen skillnad förutom källan till mineral/vitamin. (Vitaminhalten i hö får dock uppskattas, och den är dessutom tyvärr inte statisk över utfodringssäsongen)

(Sen tror även jag bristen på ork kan vara brist på bränsle dock)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har till och med analyserat halmen! Har inte fått svaren än, men de borde komma på måndag. Har fullständig analys på allt grovfoder.

Jag har tre veterinärer, ingen av dem tror på näringsbrist.. Men det är klart, medicinen är ju till för att normalisera ämnesomsättningen så det är ju inte otänkbart att han har blivit mer normalfödd.
Det jag inte förstår är varför han blev så fruktansvärt pigg häromdagen. Det är ju jättebra, jag bara förstår inte.
Veterinärens order är att inte ändra foderstaten förrän vi varit på återbesök (om ca 3 veckor), så det får väl vara som det är ett tag till..

Axel:
Ja han motioneras, precis som tidigare, minst en timme om dagen. På veterinärs inrådan mest skritt, så länge han känns hängig ska han bara skritta har de sagt sen i höstas :crazy: Någon orsak till hängigheten har vi som sagt inte hittat..

Och du, jag har koll på mycket mycket mer än Ca/P balansen ;) Har bland annat en Zn/C kvot på 3,2 (rek 3) och Mn/Zn är 1,2 (rek 1). Jag vet också att min foderstat ligger lite lågt på jod men högt på järn.
Har pratat med veterinärer, agronomer och husdjursvetare om detta, ingen har sagt att det borde ge såna symtom.. Men det är klart, någon ska vara undantaget som bekräftar regeln.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tänkte på energibrist med näringsbrist. Alltså att han nu har högre behov och fått i underkant.

MEN, jag skulle personligen inte ha det som förstahandsteori. Jag skulle inte avfärda det, men inte vara min första gissning i samma läge. Jag tycker/tror nämligen att det är grundtemperament som styr sådant där, och en 'pigg häst' är rätt pigg rätt länge ÄVEN om den underutfodras med MJ t ex. Dvs tillslut har man ett piggt benrangel om man ska dra det till sin spets, men piggheten är kvar. Dessutom borde energibrist inte gå så upp och ner.

Sen har han väl haft problemet att han haft orken men inte 'flåset'? Alltså blivit mer andfådd/pulsat högre än han borde?

Följer du hans tempkurva?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det har varit både ork- och flåsbrist. Jag märkte det först som att han inte orkade, han liksom "dog" mitt under arbetet och det kändes som om han inte kunde göra det jag bad om (enkla grejer som han aldrig haft problem med tidigare, det kunde räcka med att jag bad honom gå på en volt!). Min första tanke då var tristess, men det upptäckte jag rätt snabbt att det inte var..
Sen började han tappa muskler. Protienbrist, tänkte jag då. Det tänker jag fortfarande, kanske har han ett enormt proteinbehov? Ger ca 320 g, kanske för lite lysin?
Nu sista veckorna/månaden har konditionen försämrats snabbt, pulsen rusar iväg för "småsaker".

Tar tempen på honom 1 gång i veckan. Den ligger runt 36 grader (för två år sen var hans normaltemp 35!). Jag tar det som ett tecken på att han fungerar bättre nu, metabolismen alstrar ju värme. Han ligger nästan 10 MJ högre nu än då och går ner bättre nu sen han fick medicin.

Vi har ju lite övervikt kvar som måste bort, kanske 10 kg på sin höjd. Det är ett tunt tunt lager över revbenen som vi vill ha bort. Veterinären säger att det kan kvitta, men att det inte skadar om det försvinner. Jag tänker likadant. Just nu vill jag bara ha min gamla Fergus tillbaka..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tänkte mer tempa dagligen morgon och kväll och se? Eller iaf inför varje pass.

Har ju haft två som haft likartade problem. Den ena fanns orken men han hävde efter bara liten ansträngning. Någon form av infektion (syntes på blodprov). Det tog dock LÅNG tid efter blodvärdena var normala innan flåsigheten försvann. Hagvila tills helt ua (för att inet riskera hjärtmuskelproblem).

Den andra var pigg och ville men inte riktigt samma superork som innan. Lät aningens ansträngd i andningen i galopp, men galopperade gärna och piggt. Pulsmätaren avslöjade henne dock. Redan efter någon minut trav - trots att jag inte märkte ngt eller hon kändes ngt annorlunda, så stack pulsen alldeles för högt. Än värre i galopp. Gick snabbt tillbaka till normalpuls, men som sagt pulsen stack oproportionerligt högt i förhållande till arbetet. Blodprov u.a., endoskopi avslöjade svalginfektion.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi tog ju blodprov i höstas som inte visade något anmärkningsvärt. Tog nya prov i förra veckan, väntar på svar!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, jag vet. Sen, man kan missa den på blodprov synbara fasen, och/eller det kan vara ngt som inte syns på blodprov. Därför jag tog mina två erf som exempel, att man kan ha samma symptom, men helt olika orsak och olika lätt att upptäcka/missa.

Sen har det i din herres fall hållit på sen i höstas, så då borde infektion/virus av ngt slag vara mindre troligt. Vore det min häst skulle jag bara för att utesluta det gå ner i luftvägarna med kamera, och som andra steg kkolla under arbetsprov om det är ngt som knasar där.

Mest troligt, om man ska amatörgissa, är väl att det är något mer systempåverkande som gör att han mår sämre vissa dagar och bättre andra. Hormoner, sköldkörtelhormonmedicinen etc etc. Hur man ska i så fall 'hitta' det vetesjutton.

Om du tänker tillbaka till innan - har han varit såhär då med men du bara inte tänkt på det, eller har det kommit i höstas?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han har haft perioder med muskelsvaghet i snart 4 år. Det har "gått över" efter några veckor och mest visat sig i galopp på volt eller vid högre samling. Då har bakdelen liksom vikt ihop sig under honom.. Varje gång vi har sökt hjälp för det har veterinärerna sagt "Han är för tjock, börja rid" och när jag invänt att han hållt i gång i sju års tid svarar de "Hmmm.." och skickar hem oss med två veckors vila. Sen har han varit bra igen fram till nästa höst.

Så höll det på fram tills i höstas när jag tvingade dem att göra ett IR-prov och börja ta mig på allvar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Idag fick Prinsen komma ut igen :D vi har sol och vindstilla så han ville inte alls bli fångad när jag skulle ta honom på promenenad :p Väl fångad så bockade han och pinnade på så jag knappt orkade hålla honom, samt att han rullade sig 3 gånger. Nu kommer han runt så lite smalare måste han ju blivit då det kunde han inte göra när jag fick honom XD Lite ont har han dock fortfarande i hoven då han haltade till 2-3 gånger. Men febern är borta och min lilla ponny är piggare än någonsin XD
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*
Idag släppte vi ihop våra tanter med en ny söt kille. Så jag fick lite bilder.

Verkar det vara nån skillnad alls? Jag har sett ca 4 cm minskning om magen, och tycker kanske rumpan börjar se bättre ut???

DSC_0030.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0035.jpg


Bild på en av hagkompisarna också:-)
DSC_0071.jpg


/Lavinia, som ska ta tag i hältkollen seriöst på måndag. Har inte hunnit med all snö och en tenta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp