Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Nu står lilla Prins på box :( När jag kom upp till stallet för att ta in dom kommer stallägaren och säger att han haltade när hon gav dom middags höet. Varför inte medela det! >_< När jag ska hämta honom så kommer han inte i galopp som han alltid gör annars utan skrittar vääldigt sakta. När han kom till ljuset såg jag att han var nästan blockhalt på vänster fram. När jag gick igenom benet fann jag en spik i hoven :eek: Drog ut den (vilket han tyckte gjorde jätte ont så han stod på 2 ben större delen), Spiken var som tur väl max 1½ cm lång, men då han har så små hovar blir man ändå orolig. Pissblöder när spiken var ute, la jodopaxomslag och lindade hoven. Spiken satt i vita linjen vid traktvinklen. Så imorgon blir det ringa vet. och kolla om han tycker han ska få en stelkrampsspruta. Han haltade iaf nästan inget efter spiken var ute. Hoppas det inte är någon fara :(


Usch, min häst råkade ut för samma sak för ett år sen drygt, på juldagen. :( Den satt dock väldigt bra till och gick snett in vid strålen, och inte upp i hoven.
Men jag fick ordinerat någon slags penicillinsalva i sprutform som de har till ko-spenar. :p Vet. tyckte att det var perfekt att kunna föra in pipen i spikhålet och spruta upp salvan.
Det gick jättebra, han var halt någon dag sen märktes det inget alls, och tack vare att det var i den mjuka delen precis där strålen gör över i sulan (och in i strålen) så läkte det ihop snabbt så jag inte fick in pipen på sprutan längre.

Tror det hette Carapen vet eller något sånt. kanske kan vara ett tips ifall din vet. inte har någon bra lösning. Mycket bättre än jodopax, läkte raketfort! :D och det var ju penicillin, så det tog väl död på vad som nu kan ha kommit in.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

pappas häst när han hade fång åt ju bara ytterst lite, han var fet men inte så illa som när vi köpte honom, var faktiskt lättare att hålla i bra hull sedan trots tterst lite motion, han fick problem med hovarna efter fånget, då en gammal hålvägg upptäcktes.
Han åt kanske 6 kilo hö om dan total med ja jag kan inte värdena i hvudet. Vi gav aldrig honom kraftfoder efter det för det visade sig att hans mugg som aldrig läkt kom från kraftfoder.
Men han var lika go o glad för det:)

Som tur var så verkar det inte som att det var någon fång. Eller om det nu var det så hann vi före och motverkade det innan det hann bryta ut ordentligt. Han fick ju en spruta med antiinflammatoriskt direkt, så kanske tog det bort den lilla reaktion som började komma.

Min häst är ju numera normalviktig skulle jag vilja säga. Visst finns det en del att forma om, men han har ingen övervikt längre enligt någon som tittat på honom. Han fick mycket beröm av veterinären som blev väldigt förvånad när jag sa att han är 22 år. :)
Det enda kraftfoder han får är soja, och det är väl ganska "snällt" ur fångsynpunkt i och med att det inte är massa socker och sånt i. Och det är ju ingen stor mängd heller, 400 gram har han fått nu i vinter som mest. Och han har aldrig reagerat på sojan. Däremot reagerade han direkt på Krafft muskel, och det är ju allt möjligt gott och blandat i det fodret, så jag tror han funkar bäst på så rena foder som möjligt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet bara vad han fick förra året, 7kg oanalyserat hö, inte till så stor hjälp ;) Börjar med att byta ut ett kg hösilage. Jag skulle helst ge krafft muskel eller potatisprotein men jag har ca 15kg lusern kvar...

Ok, då hade jag också testat mig fram med lusern först. :)
15 kg försvinner ju på 2 veckor. :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite nya bilder på herrn... Tycker det både ser och känns bra! Bogen har börjat muskla sig, får hoppas rumpan och magmusklerna inte är långt efter :d

7_131454763.jpg


5_131454723.jpg


8_131454782.jpg


9_131454809.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

jag kommer nog o norpar den sötnosen:D
Älskar ju dessa goa mjuk mular som är så kramiga ofta:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Snygg snygg! :love:

KL
Yay, ännu mer bekymmer!
Stallkompisen fick för sig att flytta sin häst till ett annat stall en vecka, så stackars Figge står själv. Jag letar sällskap som en tok, men inte många vill flytta för bara en vecka..
På vår ridtur gick ena booten sönder, visserligen när vi var nästan hemma men ändå! Så nu ska jag försöka få tag i hovis så snart som möjligt så vi får på skor och kan fortsätta motionera obehindrat.
Figges puls gick upp ovanligt fort när vi travade, dessutom kändes han trött redan efter några meter :crazy: Hoppas vi får svar på blodproven snart, det här känns inte alls bra!

Suck.. Så mycket enklare allt vore om man inte hade häst..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Detta var en ganska tunn spik så hade inte gått att få in någon salva >_<

Vet. var ute idag iaf och gav Prinsen en stelkrampsspruta. Fick även order om att han ska stå på box i 3-4 dagar med jodopaxomslag för att minimera risken för hovböld. Men jag är ängslig endå, i eftermiddags när jag var där och mockade tog jag av honom fleecetäcket då jag tänkte att han kunde stå utan då det var ganska varmt, men efter bara 3-4 minuter stod han och skakade som ett asplöv. Har aldrig sett honom frysa så, och då går han till större delen naken ute med. Täcke inne fick han bara för att inte spänna sig extra då han hade ont igår anars har han aldrig täcke inne. Tror ni det kan ha med sprutan att göra ? Nu hade dom även båda dörrar öppna så var tvärdrag i stallet. Annars var han pigg och försökte rymma så fort man öppnade boxdörren.

Faan nu blir jag orolig, stallägaren ringde precis och sa att Prinsen står och hänger i ett hörn och vill inte äta :( Jag orkar inte med detta mer :'( Hoppas till gudarna att han bara e trött efter igår + att vi hade storm inatt så dom sov troligen inget. Ska ringa veterinären det första jag gör på morgonen och kolla om han tror det kan ha med sprutan att göra. Annars vet jag inte vart jag ska ta mig till T_T
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är jag långt ifrån vårdutbildad, men det låter som att han fått en infektion?
Så har jag blivit när jag har haft infektion, fått frossa och feber. Har du tagit tempen? Har han puls? Svettas han? Är han kall?

Jag skulle hålla noga koll på honom, och åkt dit ikväll och kollat och igen imorgon bitti.




Spiken Godi trampade på var kanske 2-3 mm i diameter. Om man tänker sig som blyertsstiftet i en gammal hederlig träpenna. Det var inga problem att få in salvan, själva sprutan är ju konstruerad så att den ska vara lätt att föra in i en spene. Så det passade ganska perfekt faktiskt. Efter några dagar gick det ju inte, men då hade det ju redan börjat läka, så då var det ju inte nödvändigt längre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Håller tummarna det bara är falskt alarm. Men håll NOGA koll.
Min arabvalack trampade in en pinne i hoven, precis bredvid strålen. Träffade tyvärr sämsta möjliga ställe.

Hursom, dag ett när jag tig in fick jag känslan att 'något var knas'. Kollade och kollade men kunde inte ens säga vad det var, diffust rörelsestört modell light typ, kunde inte ens säga vilket ben.

Stod inne dag två, ingen skillnad. Pigg och glad etc.

Dag 3 kokhet hov och rejält halt. Hittade inget, tänkte hovböld. Efter att ha skurat hoven och använt ficklampa och förstoringsglas hittade jag pinnen dock. Dumt nog drog jag ut den. Blödde en del. Ringde vet som rek hovis (lång story, dum vet). Hovis kom ut, verkade upp, rynkade pannan och bad mig ringa Ultuna. Gjorde så, detta var en helgkväll. De tyckte jag inte behövde åka samma natt, men in first thing nästa morgon.

De verkade upp ännu mer, konstaterade att hem åker han inte, håll tummar och be det inte blir infektion. Dagen efter ringer de och har satt in antibiotika pga infektion. För att göra en lång story kort stod han flera svängar på klinik, infektionen fick fäste i själva hovbenet (skelettet alltså) och han var vid ett tillfälle (hemma) väldigt nära mista livet av det. Men efter 2 mån på boxvila (först mån med gips & täcksko) och 1 mån i hage var han helt återställd =)

Så, håll koll - och ring hellre vet en gång för mkt än en gång för liten, även om den gick in på bättre ställe i 'ditt' fall. Men feber, hängig, varm/halt/puls etc och avvakta inte utan prata med både vet och om du är minsta osäker på om vets bedömning är rätt klinik.

Som motvikt till skräckhistorien trampade mitt arabsto in en tåkappa (på skon) rakt in i lamellranden på ena fram. Det blev exakt ingenting av det. Så det behöver inte bli illa - men håll koll som sagt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min häst fick ett spiktramp eller snarar en gammal sömtramp- en kapad använd i strålfåran. Den blödde ej nämvärt, men fick PC iom att det inte är att leka med OM... den har gått in i ngt senfäste, bursan mm.

Den var ohalt dagen efter o det blev inga komplikationer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Pratat med vet. idag, han tror det har med vaccineringen att göra. Hoven är kall, varken puls eller någon svullnad man ser inte var spiken satt heller. Feber har han dock 38,9° Höet har han inte rört sedan igår. Gjorde en lite ruta i hagen som han får stå i. Han blev en helt annan häst och började äta direkt. Så mycket var nog att han var deprimerad av att stå inne. Satte först täcke på honom men det åkte av lika snabbt då vi har +8°, sol och vindstilla så tror han skulle koka då. Men inga skakningar under tiden jag var där. Men håller ögenen på honom och tempar 2 ggr dagen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet inte, har bara haft honom sedan jul. Passet har jag inte fått ännu så vet inte ens om han är vaccinerad innan >___<. Var både stelkramp + influensa han fick igår.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, influensavaccination är väl ganska "vanligt" att en del reagerar på?

Hoppas det inte blir något mer och skönt att han äter nu när han kom ut. Man känner sig så himla maktlös när de inte äter. :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, hoppas jag med. Mådde så dåligt av att se honom stå i hörnet och hänga :( Hade till och med mardrömmar inatt om att han tappat alla muskler och rasat ihop helt. Blev så glad när han åt igen när han kom ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är jag inte lika glad igen :( Prins har ätit max 0,5 kg idag. Nu när jag var och tog in dom var det mycket hö kvar i hagen. Han visade heller inget intresse för höet i boxen. kraftfodret åt han dock gladeligen upp (1½ dl lusernpellets,uppblött) samt att han pillade på jackan efter morötter så slö är han inte, bara ingen aptit >_< Febern hade med gått upp, låg nu på 39,4°. Vet inte vad jag kan göra mer :cry: Är rädd att han ska få kolik eller något då han inte äter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp