Sv: Uppdrag bantning del 4
Usch, min häst råkade ut för samma sak för ett år sen drygt, på juldagen. Den satt dock väldigt bra till och gick snett in vid strålen, och inte upp i hoven.
Men jag fick ordinerat någon slags penicillinsalva i sprutform som de har till ko-spenar. Vet. tyckte att det var perfekt att kunna föra in pipen i spikhålet och spruta upp salvan.
Det gick jättebra, han var halt någon dag sen märktes det inget alls, och tack vare att det var i den mjuka delen precis där strålen gör över i sulan (och in i strålen) så läkte det ihop snabbt så jag inte fick in pipen på sprutan längre.
Tror det hette Carapen vet eller något sånt. kanske kan vara ett tips ifall din vet. inte har någon bra lösning. Mycket bättre än jodopax, läkte raketfort! och det var ju penicillin, så det tog väl död på vad som nu kan ha kommit in.
*kl*
Nu står lilla Prins på box När jag kom upp till stallet för att ta in dom kommer stallägaren och säger att han haltade när hon gav dom middags höet. Varför inte medela det! >_< När jag ska hämta honom så kommer han inte i galopp som han alltid gör annars utan skrittar vääldigt sakta. När han kom till ljuset såg jag att han var nästan blockhalt på vänster fram. När jag gick igenom benet fann jag en spik i hoven Drog ut den (vilket han tyckte gjorde jätte ont så han stod på 2 ben större delen), Spiken var som tur väl max 1½ cm lång, men då han har så små hovar blir man ändå orolig. Pissblöder när spiken var ute, la jodopaxomslag och lindade hoven. Spiken satt i vita linjen vid traktvinklen. Så imorgon blir det ringa vet. och kolla om han tycker han ska få en stelkrampsspruta. Han haltade iaf nästan inget efter spiken var ute. Hoppas det inte är någon fara
Usch, min häst råkade ut för samma sak för ett år sen drygt, på juldagen. Den satt dock väldigt bra till och gick snett in vid strålen, och inte upp i hoven.
Men jag fick ordinerat någon slags penicillinsalva i sprutform som de har till ko-spenar. Vet. tyckte att det var perfekt att kunna föra in pipen i spikhålet och spruta upp salvan.
Det gick jättebra, han var halt någon dag sen märktes det inget alls, och tack vare att det var i den mjuka delen precis där strålen gör över i sulan (och in i strålen) så läkte det ihop snabbt så jag inte fick in pipen på sprutan längre.
Tror det hette Carapen vet eller något sånt. kanske kan vara ett tips ifall din vet. inte har någon bra lösning. Mycket bättre än jodopax, läkte raketfort! och det var ju penicillin, så det tog väl död på vad som nu kan ha kommit in.