Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet, blind eller superhysteriskt orolig :crazy: (i alla fall jag)

Det har inte blåst så mkt här, underligt nog. Jag har varit ute och gått med min lilla häst för att kolla om det går att rida. De finaste skogsstigarna är fortfarande isgator. Det ger jag mig inte på. Men vägarna är OK speciellt grusvägen som var mjuk. Jag antar att det inte är så stor risk för de hålor som brukar finnas på vårarna på grusvägarna. Det har inte varit så mkt tjäle här.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här blåste det igår, 13 m/s enligt smhi. Red dock ändå, gick mkt bra! Ca 1 h med nästan bara skritt.
Idag red vi en timma med till större delen galopp. Jättehärligt, både med galoppen och det faktum att det var vindstilla idag :D

Den dag vi rider på barmark blir en lycklig dag! Har hittat en massa långa rundor mellan 10-25 km som vi måste testa :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag fick inte tag på samma vet som jag hade ute, men jag frågade de på kliniken om de visste på min beskrivning. Och hon sa nåt som jag inte minns nu för jag är så trött (nova lycol ploppade upp i huvudet, men det är ju mot halsbränna:p) men de sa att det även var lite smärtstillande. Så hon tyckte också att det var bra att ha honom kvar på box över helgen iaf.

Hovarna kändes bra, de var ljumna och lika varma fram som bak. Men magen är fortfarande inte bra, så därför vågade jag inte släppa ut honom om han nu reagerar på gräset. Juorhavande höll med och tyckte att jag skulle ha honom på box till på måndag och hålla noga koll och tempa honom och så. Om han inte är bättre på måndag så ska jag höra av mig igen för då vill de undersöka honom ordentligt.

Så idag har jag lakat ur hö i flera timmar (fy vad jobbigt det är) som han får i hönät. Jag har fyllt på med kutterspån i boxen, så nu blir det blir provisoriskt en tjock bädd. Han fick vanlig jäst idag, och tuggade glatt i sig den direkt ur handen.

Så nu hoppas jag att magen blir bra så han kan få komma ut en liten stund på måndag. (om han är bra så får han bara gå ut ett par timmar och så får jag se hur magen reagerar på det)

Jag är glad att hovarna känns bra, och om jag bara får ordning på magen så tror jag inte att det är någon fara sen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Känner mig som världens sämsta hästägare nu T_T. Hade utsläppet idag och brukar då ta och köra Prinsen innan jag släpper ut dom. Märkte att när jag kratsade bakhovarna att det knäppte i bakknät på honom, men då dom stått inne tänkte jag att det bara va för att han kanske va lite stel efter stått inne. När jag körde bjöd han inte alls utan ville bara skritta, började då bli lite orolig, men hoppades bara på att det är att han kanske är hovöm då isen är borta och vägen är full med grovgrus. Men vände iaf efter halva rundan då det kändes fel. Tyckte det såg ut att han gick orent så hoppade av och gick sista biten och visst gick han inte som han skulle:( höger bak var han stel i (kommer ifrån knät) Någon gång såg det även ut att gå orent även på vänster fram men det vet jag inte säkert. F**n varför skulle jag ut med honom och inte lyssnat på magkänslan redan när jag kratsade hovarna :cry:. Nu blir det linementa knät varje dag + handpromenader i en vecka, blir han inte bättre så ringer vi vet. Har haft nog med bakknäs problem på hästar för ett liv känns det som så får man det igen :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men :( Vilken otur alla har!

Själv har jag blivit vrålförkyld och knappt kommit ur sängen på hela helgen..
Tänkte göra ett försök idag, kanske rent av rida lite.

Funderar på hur länge man kan låta hö ligga i blöt vid den här årstiden (är kanske 2-3 grader i stallet) utan större risk för problem?
Tänkte om man kan lägga i blöt redan på morgonen (vid 8) och ta upp igen på eftermiddagen (vid 16), eller blir det för ohygieniskt då?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja och här har vi ännu en med problem. Spatt konstaterades för 3 veckor sen efter att han gått orent nån månad och blev halt vid vila över jul. Dock inte aktiv spatt eller vad det kallas, ingen inflammtion i leden just nu och jag ska kunna rida honom som vanligt. Men senaste veckan har han börjat gå knyckigt och konstigt igen så slutade rida och gick tillbaka till att bara promenera. Han verkades (går barfota, med broddade boots ute) i fredags och han lossar väldigt mycket sula i bak. Så mycket att det som kommit fram är mjukt och sviktar när man trycker. Så klart att han gått konstigt igen, han har ju ont. Jag har sett att sulan lossnat mer och mer men trodde att han bytte sula som jag hört att de kan göra. Men nåt galet är det. Ska ringa klinik i morgon så får vi se. Förutom sulproblemen har han även börjat hosta, har svullna lymfkörtlar och röda ögon. Tycker ibland att jag känner värme ovanför hovarna men är väldigt osäker på om jag inbillar mig. Är åtminstone rätt säker på att det inte är fång, han har aldirg haft det förut och just nu är ju en väldigt konstig tid att få det. Vi har fullt med snö här uppe så gräs har han inte fått tag på. Han har inga problem att gå heller, är pigg (även om jag märkt att han är lite slöare än vanligt) och travar på av sig själv ibland.

Men visst blir man trött på att leka gissningsleken varje gång ens häst visar tecken på att må dåligt? =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men sluta, vad är det här?! Finns det nån som är frisk och hel i tråden? :(

Vad menar du nu? :confused:

Det är väl så att man inte skriver om de friska hästarna lika mkt?

Men jag kan berätta att jag har varit ute och ridit på min fångponny idag. Hon mår bra och är fortfarande minst lika smal som efter bantningen (har slutat att banta henne nu).

Men hur intressant är det att läsa? (Sedan kan man ju aldrig vara säker på hur länge det varar, snön har from idag försvunnit från stora delar av hagarna, men jag tar en dag i sänder).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Blir bara så ledsamt att läsa om häst efter häst som får "konstiga" sjukdomar..
Då är det kul att höra om någon som är frisk och utan problem (för tillfället)! :)

Satt ju på kliniken hela fredagen, man blir lite nojig av sånt. Min är ju fortfarande ridbar, har till och med order om daglig motion, men han är inte frisk..

(Kan dessutom erkänna att en liten, cynisk del av mig ser vissa användare mer eller mindre skratta åt "vår olycka".... :grin: )
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi är friska för tillfället ;) Jag har ju en tendens att bli sjuk dock hehe...

Igår var det galoppträning och idag skrittade vi ut, lite trav och lite backträning i vårsolen. Glad häst! Han går ju för närvarande i en jättehage (tjurarnas sommarbete) och spenderar hela dagarna med att äta fjolårsgräs. Turligt nog är det mer bukfylla än vad det är näring ;) Så han verkar må som en prins där ute.

Jag ska dessutom köpa ny bil, med drag. Så till våren/sommaren kanske vi åker iväg på något kul, kanske en långritt i naturreservat eller träning nånstans. Ridningen går skitbra, det är inte bara roligt utan underlättar ju såklart bantningen också :) Ju mer vi kan träna desto bättre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Har suttit och funderat lite nu... kommit fram till att jag och pålle kanske platsar här ändå :angel:
Har en islandshäst på 140-142 cm ungefär. Har bara skrittats i 5 veckor nu men får en ny sadel i veckan och förhoppningsvis bättre underlag, då blir det till att konditionsträna :devil:
Han är lite knepig i hullet, har en envis mage som aldrig krymper!! Men tappar lätt överlinjen... Har inte haft honom som "min egen" så länge så vet inte riktigt hur hans behov ser ut. När vi var inne på klinik 27 jan så vägde jag honom, 455kg vägde han! :eek: Men han är inte fet, lit stor mage och rumpa bara. Han är väldigt grov:
32060680.jpg

Bild från i somras, är smalare nu.
Tror det är hans stora huvud som är boven ;) skämt åsido...
Jag har funderat lite över hans foderstat nu.. vill ju dra ner på MJ. Men jag vet inte hur mycket halm han äter på natten, han står på halm. Skulle gärna dra av ett kg hösilage och lägga till ett kg lucern istället, men han får nu 8kg med 55%TS. Vet inte hur mycket jag vågar ta bort :confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Problemet hittat, varför hästen gick så konstigt! Får världens superhemskaste samvete över det dock.
Hovslagaren hade skruvat i brodden före han skodde, vilket gjorde att brodden stack upp mellan hoven och skon. Inte så skönt att gå på, nej. Skönt att hitta felet men de var då en :devil:hovslagare man hade tydligen ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

En dag till med dålig magen, undrar till och med om den är lite sämre än i fredags, men inte helt säker.
Funderade lite på om han blir sämre av att stå inne på boxvila. Han gillar ju inte att stå själv, så det känns som att även om man försöker göra det bättre så blir det likt förbannat inte bra.

Ska ringa igen imorgon, om han nu inte mirakulöst blir bra över natten, och höra om han kan få något för magen. Han är ju pigg, ingen feber, ingen värme i hovarna på hela helgen. Men han är fortfarande väldigt lös i magen.
Han har fått jäst (bakjäst) igår och idag, innan dess foderjäst. Imorgon blir det femte dagen med diarre, och det känns inte okej. Så i så fall vill jag nog att de ger honom något för magen. Igår sa de att de hade receptbelagda preparat på kliniken, och att jag skulle höra av mig igen på måndag om han inte blir bättre. Så förhoppningsvis kan de göra något åt det.

Dock vet jag inte hur jag ställer mig till att åka ner med honom. Han blir ju väldigt stressad vid transport, och brukar i normala fall få diarre så fort han ska lastas. Så jag är orolig för hur det skulle påverka honom nu när han redan är dålig.
Får höra vad de säger om det är något som distriktaren kan ta hand om eller om han måste in. Hade ju varit skönt att få honom undersökt ordentligt, men vill ju inte göra det värre. :(

Hoppas jag hittar fasta och fina bajsar i boxen imorgon, och inga koblajor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch, hoppas verkligen det vänder snart!

Om du måste köra in honom, så DV kan ju sätta dropp innan ni åker, så tar du udden litegrann av extrastressen transporten gör med magen och följderna av det.

ProEquo har jag haft bra erfarenhet av vid diarré, men vet inte om det är lämpligt att ge din nu, men du kan ju höra med vet imorgon.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hoppas inte det blir nödvändigt att åka in, utan att det kan lösa sig på hemmaplan. Har sjukt mycket i skolan nu, så det är verkligen inte lämpligt att han är sjuk nu. Men han kommer ju först, ingen tvekan! Dessutom hade jag ju sett fram emot att kunna byta ut hans sadel nu snart. Om det blir massa dyra vet. räkningar så får jag se hur det blir med det. :(

Hoppas verkligen att han är bättre imorgon.

Tack för tipset! Får se vad vet säger imorgon.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men sluta, vad är det här?! Finns det nån som är frisk och hel i tråden? :(

min är helt ridbar:laugh: Oftast pigg och glad och har faktiskt aldrig gått bättre i ridningen:laugh: Ganska lagom tjock, men lite onödigt rund. Han blev lite för tunn när det var kallt så jag ökade maten endel och minskade inte tillräckligt snabbt. Men fortfarande helt klart normalviktigt och jag vill mest ha ner honom i något underhull...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang. bogen.

Frågade massören om den idag, Stellas är enorm. :d

Det är en muskel. Kan variera i storlek beroende på om hästen är spänd eller ej.

Så du menar att det, som jag tror är en bogdepå är en muskel?:confused:
Men den känns ju så mjuk? Och kan minska eller bli större från en dag till den nästa. I går syntes den knappt.

Jag kollade på bilderna av Stella du la in, men ser inte någon depå/muskel - fast det kan ju vara svårt att få med den på bild i bland.

Det vore ju så klart skönt om det var en muskel, men det känns inte riktigt som en muskel...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Din är lika hårig som min, så jag har svårt för att säga varken bu eller bä...:D Jag brukar använda viktmåttbandet lite då och då, och det ligger alltid på i princip detsamma, dvs strax under 400 kg (nu väger antagligen min mer i verkligheten, men det är jämförelsen som känns viktigast). Däremot kan jag stå och inbilla(?) mig både det ena och det andra när jag tittar på henne... Jag LÄNGTAR tills sommarpälsen kommer och man kan SE hur hästen ser ut igen :)!!!


Min väger nog runt 420 enligt måttbandet om jag inte minns fel. Det ändras inte så mycket där heller. Men det är alltid trevligt att 'kalibrera' sig mot andra tycker jag. Sen ändrar ju kroppen sig förhoppningsvis ändå när man rider och det är skönt att veta om det bara är inbillning eller om andra också kan se det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp