Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

På sista bilden ser ni bakom om bogbladet, något, som jag antar är en depå. Jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med den.
Resten av kroppen är jag rätt så nöjd med annars. Även nackdepån har minskat, men varför kan inte denna bogdepå ge med sig?

Ibland är den nästan borta, men sen några veckor senare kan den återvända igen utan att jag har ändrat något. Och på resten av kroppen syns ingenting.:confused:

Sådär är det på Godi med. Ibland tycker jag att de är borta helt, och sen helt plötsligt så börjar de skymta fram ändå. Jag tror att det kommer vara svårt att få bort det helt och hållet.
Jag drog ner på energin när han började växa mer tydligt på rumpan, och sen dess har det hållt sig stabilt. Han har ju fortfarande lite fläsk, men inte den där svansdepån.
Jag oroar mig mer när det är mycket fett på en liten yta, än när det är utspritt över en större del. Tex, har han ju sina kuddar på rumpan. Han kommer aldrig få en sån rumpa som Lillen tex. Men sålänge det inte sticker ut massa extra så kan jag acceptera det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Wiiiie!!:bump::banana:
ÄNTLIGEN är jag(min häst;)) under 400 kg strecket. Nämligen 396!!!

Har säkert 20 kg kvar att tappa men nu sätts hon igång och jag hoppas att bantningen kommer att gå liiite fortare. Men men. är så nöjd med att vara under 400kg för första gången på flera år!!

Bildbevis :p

Idag 31/1-11
32067168.jpg

32067174.jpg

32067178.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker han ser väldigt fin ut :)

Casper har också en bogdepå som är seeeg... Halsen är fin och rumpan och man känner revbenen, manke och bogblad syns/känns tydligt nu. Men den där bogdepån alltså! Visst har den blivit mindre men inte är den borta inte. Känner väl dock ingen enorm brådska, så länge det löser sig med icke-bete etc. Det lutar lite åt att vi spenderar sommaren här, eller iaf en del av den. Så jag måste ta och börja prata med stallchefen och bonden om hur vi ska göra.

Jag tror inte hagarna är gödslade. Är det bästa att börja litet och stripbeta genom att öka på hagen kanske varannan dag? Jag tänker stödfödra med hösilage och ha honom inne på natten (eller dagen). Det finns också halm på gården, jag hoppas det finns till sommaren också.

Idag har vi dessutom bytt tillbaka till spån. Så ingen risk för överdriven halmpellets-ätning nu :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad bra. Då är jag nog inte helt fel ute när jag tycker att han ser bra ut nu.
Det verkar vara samma sorts bogdepå dom har.

Resten av kroppen är jag ju nöjd med och revbenen känns utan problem.
Jag oroar mig inte så mycket heller längre eftersom han har haft den så länge nu och ändå verkar må bra. Men jag skulle bli väldigt glad ändå om den försvann.

För den påminner mig ju om att han möjligtvis kan vara IR och få fång igen. Än så länge har han ju gått ner som han ska dock, han motioneras och mår bra och hovarna är också väldigt fina. Magen är bättre än någonsinn och han har bra med energi, så jag förösker inte oroa mig.

Jag använde mig av stripbetning förra året. Jag gillar inte "munkorg" efersom han blir så tjurig med den.

Vi började med att göra en rätt liten hage i en hage, där det redan gick en häst, som hade betat ner mycket. Sen så ökade jag hagen lite grann en eller två gånger i veckan. Dvs. gräset utanför Wincents hage hölls nere samtidigt som att det han hade i sin egen var ultrakort. Han fick 7 kg hö varje dag också, så det kan inte varit mycket han fick i sig utav gräset.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

JGrattis!
Jag tycker han ser fin ut. Väldigt fin färg:love:

Lycka till med igångsättningen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang. bogen.

Frågade massören om den idag, Stellas är enorm. :d

Det är en muskel. Kan variera i storlek beroende på om hästen är spänd eller ej.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Din är lika hårig som min, så jag har svårt för att säga varken bu eller bä...:D Jag brukar använda viktmåttbandet lite då och då, och det ligger alltid på i princip detsamma, dvs strax under 400 kg (nu väger antagligen min mer i verkligheten, men det är jämförelsen som känns viktigast). Däremot kan jag stå och inbilla(?) mig både det ena och det andra när jag tittar på henne... Jag LÄNGTAR tills sommarpälsen kommer och man kan SE hur hästen ser ut igen :)!!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och så bra gick den bantningen:-(..

Fröken har tappat kanske 5 cm på 9 dagar, toppen!

Men nu har hennes bantarkompis betäckt ett av de andra stona, med blodvite och trasig både häst och täcke som följd, så nu vågar jag inte ha dom tillsammans längre.

Fina fröken får mao gå med de övriga stona och då blir det "bara" nät över maten... Och såklart ca 5 timmar utan mat på fm.. Så nu lär kilona komma tillbaka igen.. Jag ska fixa nätet bättre så fröken inte kan fuskäta på sidorna, men det är lite klurigt att lösa...

Funderingen är att ställa henne i sjukhage, men då lär hon bli galen av sysslolöshet och det är nog inte heller bra med tanke på hennes hovar.. Trava/galoppera i cirkel i minihage är nog inte optimalt när man har ont i hovarna..

Jaja, vi får väl se vad som händer med vikten, imorgon blir det 30 min skritt:-)

/Lavinia, lite chockad då vi inte riktigt sett några direkt "intressetecken" från valacken..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är han "intresserad" av ditt sto? Annars kan väl de två gå själva? För det har de väl gjort nu?

Om han visar intresse för ditt sto förstår jag att du inte vågar ha henne ihop med honom.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har redan kommenterat i islandstråden, men fint jobbat!
Sålänge hästen inte är akut sjuk så är det ju bara bra att de går ner långsamt. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, jag blir bara fundersam över det här med att kortkort gräs har mer socker i sig? Han gick ju på kortkort gräs förra sommaren men kunde då tyvärr inte ha honom inne varje natt, han stod dock inne några timmar varje dag (allt från 1-6 h). Kanske gör det tillräckligt stor skillnad om han står inne ~10 h med lite hösilage/halm istället?

Om vi åker hem finns det möjlighet att göra skogshagar lite här och var. Det finns en med ett litet "kalhygge" där det dock växer gräs, men man kan ju låta de andra hästarna beta ner det först. Sen finns det andra små områden med tät skog, där växer dock inget alls. Så man kan trixa lite, dock kommer han ju få gå själv igen =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Vad kul med nya bilder, och härligt att det går så bra för så många!

Här går det hyfsat. Lillen håller fortfarande samma vikt som jag la in bild på innan även om inte så många kommenterade. Dvs för honom går det BRA.

Emil däremot, han står envist pinstill, antagligen den uteblivna vettiga körningen med vagn som är skillnaden.

Drog ner maten litegrann, låg på drygt 1 kg TS/100 kg innan man drog ner till 1 kg TS/100 kg på båda. Emil för att se om det fick vikten att röra på sig, Lillen mer i förebyggande då det kommer ett tag nu då jag inte kan göra så mkt med honom pga min op. Fast då reagerade båda två i magen, så de fick 'tillbaka' sin mat.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är nog bra i hullet o depån skulle jag rida bort- om han är fräsch.

Han behöver lite mer rumpa... så mer galopp o aktivt arbete är nog det som fattas.
Man skulle behöva klättra nu när djupsnön är väck.:idea:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är han "intresserad" av ditt sto? Annars kan väl de två gå själva? För det har de väl gjort nu?

Om han visar intresse för ditt sto förstår jag att du inte vågar ha henne ihop med honom.

Hej!

Han har inte visat direkt intresse för NÅT sto när vi varit där, men nu börjar dom brunsta. Och skadorna på stoet var inte såna att det känns som läge att chansa, min är ju redan skadad...

Han har gått med alla stona från början heldagar, men innan detta hände mellan 18 och 7. Han har ibland varit lite "skyddande" av stona när valackerna i hagen brevid kommit för nära, men inget mer än det.

Så nu får jag hoppas att utan mat på fm och nätet är det som gjort störst nytta och att fröken om en vecka när buttan är avslutad inte visar hälta så jag kan sätta igång ordentligt..

Annars blir det väl sjukhage och begränsad mat dagtid.. Kanske kan ta hans sjukhage- han får ju flytta nu..

/Lavinia, som gillade valacken men inte vill riskera fler skador.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om snön bara kunde försvinna här också... Vi har fina backar jättenära stallet, dock helt "off road" eller traktorspår så snön där är överjävlig nu :devil: Men det ska töa hela veckan!! HURRA!

Här är annars vår perfekta konditionstränings-väg, som är den mest ridbara för tillfället. Ca 7 km lång grusväg rätt genom skogen, med vissa instickare (kan dock inte rida på dem pga bom över vägen och det går inte forcera snövallarna bredvid nu)
cimg4372_129774991.jpg
.

Bonusbild på trött häst efter 8 km mestadels trav/galopp på nämnda väg ;)
cimg4373_129774918.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nä, det är ju inte direkt läge att chans.

Jag har ju en sån där gubbsjuk liten jävel.:devil: Det funkar största delen av året men på tidig sommar är det omöjligt. Då är han på alla ston, till och med de som är mycket större än honom. Med god vilja klarar han allt. :p

Nu går han ihop med ett sött litet sto men bryr sig inte ett dugg. Han är ju inte precis så hemlig av sig, utan han springer direkt på och uppvaktar, så det är enkelt att plocka bort honom.

Men nu blir det snart flytt för hans del och då har jag sagt till att han gärna går med valacker, för säkerhets skull.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om snön bara kunde försvinna här också... Vi har fina backar jättenära stallet, dock helt "off road" eller traktorspår så snön där är överjävlig nu :devil: Men det ska töa hela veckan!! HURRA!

Här är annars vår perfekta konditionstränings-väg, som är den mest ridbara för tillfället. Ca 7 km lång grusväg rätt genom skogen, med vissa instickare (kan dock inte rida på dem pga bom över vägen och det går inte forcera snövallarna bredvid nu)
cimg4372_129774991.jpg
.

Bonusbild på trött häst efter 8 km mestadels trav/galopp på nämnda väg ;)
cimg4373_129774918.jpg

Åhh vad avundsjuk jag blir på dig som har en så bra ridväg! :cool: Här får man passa på att lägga in trav de få meter som inte är alldeles knöggliga efter alla plusgrader följda av massa minus. Längsta sträckan jag kan trava tror jag är ca 100 meter :mad: Det är inte direkt bra på sommaren heller men då finns det åtminstone några stigar att trava lite på, dessa är ju helt översnöade och stenhårda nu.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja den är bra :) Dessvärre trafikerad men främst personbilar! Måste rida på en annan väg för att ta mig dit, där kan man möta traktorer/lastbilar men den är ganska lågtrafikerad också så tycker det funkar bra. Dock som sagt nästan ingen variation nu då jag inte vet var stigarna går och inte kan rida i snön, vi testade men då tappade hästen en sko för det var så djupt och hårt.

Kom på en liten hag-lösning idag! Vid grinden till nuvarande hage är det träd och berg. Man skulle kunna utgå därifrån och öppna ner mot gräset åt honom, om det funkar för de andra också. Det vore ju perfekt tycker jag :) Berget är ganska litet, kanske 10x20, men där finns åtminstone träd att roa sig med och sen blir ju hagen större och större. Hoppas jag kommit på en bra lösning här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp