Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så.. finally.

Utlovade bilder på överviktig pålla. Hon ska väga ca 430 kg men väger 500. Bantas så gott det går. Har precis börjat skrittas efter över 1 månads vila pga hälta. Hon går på butta och skrittas därför max 20 min/dag. Vi hoppas att hältan är borta om 10 dagar då vi tar bort buttan helt.. Annars vet varken vet eller hovslagare eller jag vad vi ska göra...

Dåliga bilder tyvärr..
Observera att det är en arab och ingen liten rar ponny (hon är ca 155 cm hög).

IMG_0066.jpg

IMG_0065.jpg

IMG_0064.jpg

IMG_0062.jpg


/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hehe, om du tycker hennes rumpa är för toppig kan hon få låna lite (på livstid) från Godi´s rumpa och fylla ut med på sidorna. :p

Ponny eller arab spelar ingen roll, tycker hon är tjock jag :angel:

Men fin är hon, jag är lite svag för skimlar. :love:
Hoppas hon blir hältfri snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Observera att det är en arab och ingen liten rar ponny (hon är ca 155 cm hög).

Fast vikten får henne att se ut som en liten rar ponny, bara huvudet som avslöjar henne =)

Vad får hon att äta nu? Motionen är ju svår att göra ngt åt iom hältan, men än är hon ju inte fet utan bara trind, så om du lägger om foderstaten nu så borde du både kunna bromsa i tid och kunna få ner henne i lite mer slimmad version hyfsat snart? =) (Och ffa i god tid innan betet)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

430.. var får du det ifrån?
Den ser inte tjock ut alls o har väl päls:confused: Rund om magen kanske.

Är den halt vf?

Jag trodde du skrev om den äldre vitare ponnyn:confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

430 kommer från förra vintern då hon vägdes på klinik och befanns vara i utmärkt (perfekt) hull. Det enda som växt från dess är tyvärr magen:-(. Med tanke på veterinärers och övrigas kommentarer IRL väljer jag att tro på dom, för rund det är hon definitivt. Päls har hon inte särskilt lång, så den gör ingen större skillnad..

Hon är halt höger fram.

Äldre vitare ponny (som var 160 cm hög) har jag tyvärr ingen- hon har varit död i 2.5 år nu:-(.

Hon har i vanliga fall en toppig rumpa, jag skulle inte bli ledsen om fettet stannade där, men försvann på resten av häst.

Hon får begränsad fri tillgång på hösilage och sen halm. Går med silagebalen mellan ca 18 och 6-7 nångång, balen har nät med 4 cm maskor. Sen får hon halm när hon stängs av från balen och sen halm och 2 kg silage vid 13. Hon är lägst i rang och den som står minst vid balen, eftersom hon är den som flyttas bort först.

Hon har iaf fått ett jäkla ponnyhumör nu när hon inte får röra sej. Och söt är hon såklart oavsett fett:-).

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Nu har jag klippt Prinsen XD ÄR svårt att få på bild hur dant hans hull e tycker jag. Han ser inte alls lika fet ut om man tar bilderna så de blir lite snett uppifrån. För tycker inte han ser såå farligt fet ut på dessa bilderna:
32058034.jpg

32058033.jpg


Men magen finns där den e bara bra på gömma sig :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men jisses vad söt han är!

Jo, visst har de vissa vinklar som är mer smickrande än andra. :angel:

Jag har samma problem med rumpan. Om man tar i en vinkel så ser det ut som en äppelrumpa, om man tar ur en lite annan vinkel så ser den riktigt jämn och fin ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ja han har verkligen sin charm :p
Man klarar knappt av att bli arg på honom när han rymmer ens >___<

Haha ja dessa vinklar :p Men då får man ju iaf ett hum på hur de ska se ut när de inte är feta iaf :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha, ja.

Nackdelen är väl att de fortfarande kan se feta ut när de är färdiga i vissa vinklar.

Det kan lätt skilja 50 kg på bilder från samma dag. :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Idag blev Prins riden för vad jag vet första gången XD Ryttaren är för lång men hon väger iaf inte för mycket :p Hon ska rida honom 1-2 ggr/veckan nu i början sedan ska hennes lilla syster börja rida honom. Det gick över förväntan, fick leda honom de första meterna bara då han inte fattade att han skulle behöva gå med någon på ryggen :D
Tjejen är 11 år och väger mellan 30-35 kanske :p
32059871.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oavhängigt vikten, så såpass mycket för lång ryttare blir vääldigt mycket för hästen att balansera. Jag personligen skulle hellre välja att bara köra än att låta såpass lång ryttare 'rida' ens 1-2 ggr/v.

Men söt är han, den lille =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fasst det kommer ju bara vara 1-2 ggr/vecka kanske i en månad så han bara vänjer sig vid att någon sitter på honom. Hon som ska rida honom sen är 4-5 år men har aldrig ridit innan, så är bara så att vi vet att han kan ha någon på ryggen :) Hon kommer då bara "rida" ca 10-15 minuter. Deras mamma ska med imorgon så få se om hon kanske redan nu vågar låta lilla dottern börja rida honom. Är inte lätt att hitta lagom stora ungar till att rida minisar XD

Måste flytta honom snart, men är svårt att hitta boxplats där jag bor som inte ligger för långt borta. Tror ni det skulle gå att ha honom på lösdrift ? Enda är att de han isåfall får gå med står i stall (lösdriften ligger vägg i vägg med stallet) Så han får ha lösdriften som "sin box" om nätterna.
Det jag fruktar mest är att det är en nordsvensk och en adenner så gissar att dom får mkt mat i hagen vilket inte e det bästa för honom >__<
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror lösdriften faller på matdelen ja. Annars ser jag inte varför det inte skulle gå.

Att han accepterar npgon på ryggen har du ju sett nu, så ser inte varför det långa barnet behöver rida igen. De små krabaterna är dessutom inte dummare än att de har full koll på vad man kan göra med litet nybörjarbarn kontra långt rutinerat barn, så jag tror inte du vinner så jättemycket tyvärr med långa ryttaren. Ha lilla pyret i snöre och låt föräldern gå bredvid (redo att ta tag i barnet om det blir livat) istället tycker jag.

Förstår problemet med storlek, det är inte helt lätt med standardshettis heller, men jag anser barnet på bilden är på tok för långt hur man än vänder på det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon vill inte köra i stället? Ser väldigt lång ut, för nu ser du att han kan ha någon på ryggen då kanske det vore bättre med en liten mindre ryttare? Körning är ju himla kul om hon vill de :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

pratade tidigare om hur mkt foder man ska ge per gång, men har varit internetlös så frågar igen :p

Morgon: 2 kg vid 6 halv 7
Lunch: 2 kg vid 12-13
eftermiddag: 1 kg vid 16-17
kväll: 2 kg + 1 kg halm vid 21

vad tror ni om det? :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi får se vad deras mamma säger imorgon om hon vågar sätta upp den lilla :D Nu får vi ju se hur det blir med flytten med på var han hamnar (dom har egen häst med som ska hinnas med). En jag kännes skulle kolla med en som har 2 miniatyr hästar om denne har ledig box, vilket hade varit bättre med både hagar och foder, men annars blir det nog att han får stå på lösdriften. Om jag nu får ha honom där >_>

Underbar: Ingen aning fast kör ju honom själv så letade en unge till att rida honom lite då och då mer för att jag tror han skulle tycka det är roligt att bli riden. Men som sagt får vi se vad som sägs imorgon.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tänkte skriva att den äter... på varenda bild.

Sitter flickan på ryggen är det ingen fara.
Sätt på en hoppsadel o hissa upp lädrena så är det likvärdigt med Herr Beerbaum..
Det där med längden är det mest vi svenskar som reagerar på.
I UK o framförallt Island använder gubbarna rullskridskor.

Det är ju inte tu tal om att det blir bättre motion är roligare att utföra.

Klart att tjejen ska rida- en som kan lära den vett o etikett:bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

pratade tidigare om hur mkt foder man ska ge per gång, men har varit internetlös så frågar igen :p

Morgon: 2 kg vid 6 halv 7
Lunch: 2 kg vid 12-13
eftermiddag: 1 kg vid 16-17
kväll: 2 kg + 1 kg halm vid 21

vad tror ni om det? :)

Jag tycker det ser ut att vara bra uppdelat. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Här befaras det att hästen äter alldeles för mkt av halmpelletsen. Turligt nog gick det att byta tillbaka till spån (strö ingår i hyran), så imorn åker pelletsen ut :) Känns skönt för det har verkligen gått åt mycket till honom och boxen är väldigt skitig, inte alls som de andras.

Annars rullar det på här, igår hade vi årets första hårda konditionspass. Nu i veckan ska det bli tö, får se hur underlaget blir efter det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp