Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om det inte provats tidigare så skulle jag prova ge en kur av ngt magtarmbalanserande, inte för jag eg kan komma på vad för magtarmknas som skulle ge bara de där symptomen, men det skadar ju inte att prova. Men tyvärr är väl risken det är en sån sort =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur länge har du haft den?

det låter som om den fått för lite under lång tid o gör det rätta. Ge den mer hö istället för halm.

min första häst hade slagit sönder framknät på krubban- en 4-åring o sades inte kunna stå på halm då den åt upp allt.
Den såg ut som en puckelpist o säljaren hade släppt ut den på bete sent i April från det att vi provred den till att köpet blev klart 3 v. senare o det fanns inte ett strå i hagen:mad:

Det visade sig senare att hon hade blivit rädd för att rida den o då svält den lugn- vilket blev tvärtom. "-Hästen hade orsakat henne många krämpor"

som tur var fick jag kontakt med uppfödaren som hade sålt den vid 3 års ålder o den hade fötts upp i normalvikt o hade inte haft ngn matfixering. *puuh*
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har haft honom sedan slutet av september och han var väldigt tunn och främst då omusklad när vi köpte honom. Men jag har sett många unghästbilder på han och då var han jättefin:)

Om jag ger mer hö blir det ju ännu mer mj och jag är verkligen oroad över hur länge jag kan ge honom dessa mängder han nu äter utan att han går upp för mycket i vikt :(

När vi köpte honom så gav jag honom bakjäst i säkert två månader när jag vande in allt foder. Han har dock aldrig varit det minsta konstig i magen men jag gav ändå i fall att. ...Kanske borde jag testa det igen eller något annat? Magbalsam har jag läst om minns inte om det var från DH eller något annat märke? Någon som vet vad jag svamlar om?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Var han lika med maten när du gav matjästen och det så tror jag inte det gör skillnad nu heller, eller med något annat medel.

Sen, han behöver inte varit svulten etc innan, vissa är av ngn anledning sådär, men att försöka forska i hur han haft det förr kan ju vara bra, men löser ju inte direkt läget nu med MJ kontra mathets. Och oavsett anledningen till den så eftersom han äter höet på samma vis som halm som du beskriver, så räcker ju inte att ha mat som inte tar slut och äta sig mätt riktigt heller, vilket brukar vara tricket för 'de där'. Har han halm inne med?

Så länge halmintaget inte gör att t ex hö dras ner så mkt så det blir proteinbrist t ex, så tycker jag du kan låta honom äta så mkt halm han vill sålänge vikten är bra. Ta tag i vikten när du ser den ökar och oroa dig inte för mkt 'innan' utan håll honom under sträng uppsikt viktmässigt bara.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

När vi köpte honom var det fortfarande gräs i hagen men visst hungrig var han fast ju inte lika vaktande då det fanns gräs överallt (blir ju svårt att vakta hela hagen).

Han har så pass mycket halm i boxen att det finns lite kvar på morgonen. Han får även grankvistar och aspstammar att gnaga på i både hage och box.

I dag när jag kom till stallet stod han faktiskt en bit från halmbalen i solen :). Balen står i skuggan och ponnyn föredrog solen, det var första gången jag inte såg han parkerad vid balen! Han brukar ibland ligga vid balen och noppa i sig halm liggandes....:cool:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Nu är vi nere på 455 kg. (Jmfr november -10; 470 kg, dec -09; 530 kg)
Man kan känna revbenen relativt lätt nu :)

En tjej som inte sett honom sen innan vinterpälsen var och klämde på honom. Hennes kommentar var "oj!". Det har verkligen hänt massor, framförallt sen vi började med medicineringen.
Det kommer bilder, jag ska bara komma ihåg att ta med kameran!

Har märkt att han fått grymt mycket sämre kondition :crazy: Hänger ihop med att veterinären sa att vi bara skulle skritta så länge han kändes stel och seg. Det försvann ju i samma veva som jag blötlade höet igen, så det var förmodligen kopplat på nåt sätt.
Så nu ska det konditionstränas igen.

Funderar på vad målvikten kan tänkas vara..?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Det är länge sen jag har visat några bilder härinne.
Vi tränar nu 6-7 dagar i veckan och foderstaten består i 6,5 kg + 1,5 kg halm + 0,5 kg GP Alfalfa. Vilket ger energi i storleksordningen otroliga 70 MJ (:o) och Protein ca 428 g.

Så här ser han ut:
Vet att det inte är så lätt med vinterpälsen, men vad tycker ni?

Bild%20153.jpg


Bild%20154.jpg


Bild%20149.jpg


Jag vet att jag skulle tagit från manfria sidan, men det tyckte inte pållen;)
Hoppas ni ser lite ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tycker han ser jätte fin ut i hullet :)

*kl*
F*n blir till att börja leta stallplats igen >___< stallägaren tyckte inte det var så roligt att ha häst som hon trodde det skulle vara så de ska lämna tillbaka den dom har på foder. Så har nu en månad på mig att hitta någon stanns att ha honom. Hade precis hittat 2 st som kanske kan rida honom någon dag i veckan ( fd stallkompis barn) men nu får vi se var vi hamnar först :( Inte lätt att hitta boxplats här, ännu mindre med kör-möjligheter T_T
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Heja, det är ju stor skillnad!!

Kan du inte lägga ut bilder? Jag hade gissar rent spontant på runt 400 kg på en grov ponny i hans storlek. (runt 140 väl?)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har ni analys?
Får den tillräckligt med protein?

De 2 hästar jag träffat som lever på alldeles för lite protein och ser ut att lida av proteinbrist är fullkomligt mattokiga. Det är väl kanske om de har en instikt som säger ät mer, när de inte får i sig tillräckligt av något. Det borde ju vara så de löser det vilt, genom att äta mer om det är för lite av något viktigt ämne.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja självklart analys :) Hyggligt med protein mot förra året. Men får komplettera med lite lucern och soja (0,3 kg av varje/dagligen), de får mer än behovet bägge två:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

GAAAAAAAAAHHH!!!

Jag blir så jäkla trött och förbannad!!

Idag fick min häst fel mat IGEN!!! Han och hans två hagkompisar har sitt lunchhö i en gemensam påse, vilket bestämdes för en dryg vecka sen på stallmötet. Detta för att underlätta för den som lumchfodrar. Och den står ute på loftet för att man inte ska kunna blanda ihop med de andra påsarna som hänger på boxarna. (vilket ju hände förra gången han fick fel)

Men idag hade de fått både lunchpåsen OCH de två andra hästarnas eftermiddagspåsar, som det står EFTERMIDDAG på, och inte LUNCH. Så de fick dubbelt så mycket (3 kg extra) idag.

Ska det vara så J*vla svårt att ringa och fråga om man är osäker på om EFTERMIDDAG betyder LUNCH? Och om man redan glömt vad vi bestämde förra veckan, och som dessutom varit precis likadant sen innan jul!!! :mad:


Jag ser verkligen fram emot att få flytta snart. Bara 4 veckor kvar!!! :banana::banana:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då är det säkert inte det.

Bara en tanke som slog mig att det kanske kunde vara något sånt om han nu var tanig och omusklad när han kom, så kanske han fortfarande jobbar för att bygga upp sig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är du säker på att han är helt vild pga hunger?
Vi hade stora problem när hästarna gick på fri tillgång hemma. De var mätta, glada och fulla av energi. De bröt sig ut flera gånger vid insläpp. De var inte lugna och fina av mättnad utan snarare helt galna pga all energi de proppade i sig... Det var faktiskt riktigt obehagligt. De hade ju ingen längtan in till stallet och äta kraftfoder heller, utan de spred sig för vinden så snart de kom lösa.

Flocken gick helt tillbaka till att vilja gå in, men kunna gå in lugnt och sansat så snart vi gick tillbaka till 3 mål mat om dagen. De fick 10 kg ute per häst dock så det var ju gott om mat, men inte fri tillgång.
Det var alltså främst halvblod, både sådana som reds och tränades aktivt och sådana som knappt promenadreds.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad jobbigt att ha det så! Hos oss är det väldigt bra koll på allting, det känns jätteskönt :)

För att uppdatera om oss så vet jag inte om grabben får lite för mycket mat nu kanske... Har inte blivit så hårt ridet sen vi flyttade eftersom snön är stenhård så vi kan bara rida där det är plogat, vilket inte alltid är så spännande. Men vi är på G nu.
Jag tror främst han skulle behöva börja bygga muskler nu. Så snart våren kommer har vi riktigt mycket ridmöjligheter, speciellt klättring - som vi varit utan hela hösten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt med klättring!!

Jag hoppas det finns nån liten backe (eller helst några branta och några långa) dit jag ska flytta, men troligtvis inte. Det finns lite skog iaf, även om det inte är "riktig" skog enligt mig som stått i SKOG innan. Där var det minsann branta backar vart man än red och ett par rejäla klätterrundor med backar i typ halva vägen. :D
Det kallar jag bra ridterräng. Hade jag haft släp och en lättlastad häst hade jag packat med mig honom dit och ridit ofta. :love:

Ja, det är riktigt jobbigt när det händer. Majoriteten av folket i stallet har aldrig varit några problem. Jag vet inte varför det händer, om de inte är så intresserade eller om de bara inte förstår allvaret i att ge fel. Bara för att de har en stor svårfödd sak som de kan överösa med mat.:mad: Alla har ju inte den "lyxen".
För honom är det en väldigt big deal om han får 1 eller 2 kg mer, men de verkar inte fatta det eller ta det på allvar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja självklart analys :) Hyggligt med protein mot förra året. Men får komplettera med lite lucern och soja (0,3 kg av varje/dagligen), de får mer än behovet bägge två:)
Det var av denna anledningen som jag menade att du kan byta ut en del halm mot hö- för bättre näringsvärden- även vit- mineral.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok men mer hö innebär ju mer mj och min oro över en kommande tjockis gör att jag tvekar:(. Mineral vit äter han redan:)

Chili: ja det skulle ju kunna vara så:o Tänk om de kunde prata då vore det mycket lättare! Full av energi är han när man rider. Från att snällt lunkat över stora broar, passerat div potensiella dödfällor som soptunnor och brevlådor så har han börjat stirra på allt sånt. Trippar, fnyser och känns allmänt som en bomb emellanåt. Mötte en kompis med hennes stora hundar förra veckan, hon var imponerad att han lärt sig piaff så fort :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har idag fixat hagen till Prins... igen. Igår fick han stå inne bara för att han gick ut ur hagen så fort man vände ryggen till och åt gräs på stallägarens tomt. Hehe går han på tråden nu gör han inte om det :evil: Sedan körde vi en lite längre runda idag med (3,4 km) Gick jättebra, framtills vi skulle vända hem och mötte en som red (stor häst= snabbare) så lät hon rida förbi och före oss. Prinsen blev helt till sig och skulle bara efter den hästen så hade fullt upp med att hålla honom från att springa in i den andra hästen XD Efter det passet var han lite svettig mellan frambenen :p till helgen kommer 2 barn som ska provrida så han kanske även kommer bli riden några dar i veckan om vi har tur :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp