Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Blandar ut höet med halm i boxen som han som sagt inte äter upp allt av. Sedan är han ingen snabbätare utan tuggar i sig 3-4 strån i taget. Boxgrannen äter upp 2 kg innan han ens knappt börjat :p Så äta har han att göra hela natten :) Boxgrannen står även ofta och tuggar över till hans box så han får lite extra hö, men detta plockar han inte i sig allt av så är ingen rensad box när man släpper ut dom.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Inte för att det är så himla noga, men mina ikea-påsar väger 160g. :p
Jag har förra årets julkassar, röda med hjärtan på. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

. Fjädervågen vägde aldrig för lite btw.

Vi har en i stallet som väger ett kg för lite på alla vikter över 2,5kg.... Sen köpt dom en ny liknande och den fungerade några veckor, nu väger den också förlite.

Digitalvåg blir ett måste när man väl testat. Jag har en billig bagagevåg ifrån kjell och kompani och den fungerar bra=)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det känns som jag stöter på patrull... Skulle gärna ta emot lite slagkraftiga saker man kan säga när folk lägger sig i ens upplägg? De menar inte illa men är väldigt pålästa, de visar respekt men vill ju också att jag har en tanke bakom mina beslut. Pratar mycket om att jag kan ge mera mat när jag rider mer etc, dock kan väl knappast 9 kg hösilage och 0,5-1 kg halm om dagen räknas som svältkost (plus gammalt gräs under snön). De är ganska alternativa och skulle nog vilja pracka på mig både det ena och andra (ätbart eller behandling) istället för att "svälta".

Diskuterade lite idag angående sommaren, och jag vill ju ha honom inne en del av dygnet för att undvika överätning. Dock verkar folk tro att man kan låta hästen gå på bete om den står inne nattetid (eller dagtid)... Försökte förklara att kort gräs är extremt högt i socker, att jag red 2 ggr om dagen i somras och det hjälpte inte... Fick höra att det går väl släppa dem på bete gradvis men det funkar ju inte heller för då går de ju till slut på bete! Alltså helt emot vad jag vill :p

Eftersom jag har starka åsikter om det här, och även diskuterar saken, så diskuterar de lika mycket tillbaka ;) Om vi är här under sommaren kommer jag verkligen behöva säga på rätt sätt hur jag vill ha det. Och varför. Varför är väldigt viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja självklart!

Men jag får ofta lite tunghäfta när folk går på med starka åsikter. Kanske är det bästa att bara säga att jag inte vill diskutera det hela? Jag tror de har förstått att jag gör det bästa för min häst, inte bara "för att"...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Eftersom du inte vill din häst ska bli sjuk, och risken är stor om du [sätt in det de försöker propagera för här].
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är inte så bra på detta själv så jag är nog fel person att svara egentligen.

Nu har jag min egen ponny hemma tillsammans med familjens övriga hästar och jag kan styra allt själv. Jag har insett att det skulle vara svårt att ha henne inhyrd någonstans. När det gäller just denna häst som har haft fång och misstänkt IR så vakar jag fortfarande över henne dag och natt (inte riktigt men nästan). I det fallet hade jag tagit strid vilket säkert snabbt hade gjort mig omöjlig på stället :crazy:

Egentligen tror jag inte man kommer någonstans med diskussioner - inte alla gånger i alla fall.

ursäkta knasigt svar
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch, sånt där är så jobbigt.

Jag skulle nog vilja säga att en bild säger mer än tusen ord. Visa dem före och efterbilder så kanske det blir tyst på dem. För din häst har väl också varit igång hela tiden?

Om du då visar en förebild och säger att här reds han si och så mycket och fick så mycket mat/bete. Och sen visar du efterbilden och berättar hur mycket han rids och hur mycket han äter.

Ibland är det bäst att gå rakt på sak och säga att om de tror att din häst far illa så får de väl anmäla dig då. För med facit i hand så ger du ju din häst precis vad den behöver under hans förutsättningar. Det står ju för sjutton till och med i lagen att de ska få sån mat att de inte blir över- eller underviktiga. Och du som ägare vet ju bäst vad han äter och vad han blivit fet på.

Tycker också att du kan säga precis det du skrev. Vad sa de när du försökte förklara om kort gräs och bete?

Kanske du kan ta någon bra bok till hjälp. Säg att om de är intresserade av att lära sig lite mer om hur det funkar så kan de ju läsa själva.
Tyvärr tror en del att bara för att deras hästar klarar av att gå på mycket bete så kan alla det, bara man rider.
Fick själv den kommentaren i somras, dessutom av förra ägarens syster, så det sved lite måste jag erkänna. När jag sa att han nog inte klarar av att gå på så mycket gräs som hon ville ha till sin (när hon kollade på stallplats) så sa hon att nu när han är smal är det nog ingen fara. Anledningen till att han blev fet var nog snarare att han inte reds, och inte vad han åt.
Jag vet inte varför han blev fet, men det kändes inte så bra att hon inte litade på mitt omdöme. Bara för att hennes häst klarade bra att gå på mycket bete så "borde" ju min också klara det. Trots att de två har helt olika kroppsbyggnad. Min är liten och grov, hennes är stor och "ranglig". :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte men det känns alltid som en uppförsbacke? Vissa personer kan fodra eller rida sina hästar hur som helst utan att folk ställer frågor eller säger till dem att ändra sig. Jag fick ju kämpa för att mina föräldrar skulle förstå, nu ska man bara övertyga resten av världen om varför man har hönät med små maskor eller varför hästen "svälter"...

Det känns väl som att det enda man kan säga är att man vill ha en frisk häst och avsluta där.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag brukar säga att visst kan jag släppa henne på bete, absolut. Men sen blir det också ett skott i pannan på henne om två veckor, känns det mer humant eller?

Jag kan bli super irriterad på folk som håller på, galen! Och då blir jag alltid sur och kontrar alltid med att ponny kommer ju dö om hon ska gå på bete.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Boxgrannen står även ofta och tuggar över till hans box så han får lite extra hö, men detta plockar han inte i sig allt av så är ingen rensad box när man släpper ut dom.



Det hade min glupska ponny gjort haha, en gång när han stod utanför boxen till sin bästa kompis box så stod den och åt och tog han maten ur munnen på honom :D ....Han är shettis ;)

Skönt att han inte verkar så hungrig då, för i mina öron låter 2 kg väldigt lite men du känner din häst bäst :laugh:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Usch..
Mätningen idag såg inte rolig ut. Förra veckan jublade jag över lägstanoteringen 174 cm. Idag visade bandet på 180 cm :crazy:
Då har jag ändå motionerat mer den här veckan. Inga förändringar i foderstaten..

En aning knäckande..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det är så alla andra shettisat varit som jag träffat :p Förutom den man skaffar sig själv. Man kan ju säga att han får 3 kg då han har 1 kg halm med ju :D
Longerade honom idag... vilket gick mindre bra XD Snön är så hård här att han springer ovanpå utan att gå igenom något så tog honom till en snöplätt och lät honom springa lite. Jättekul tyckte han och bockade och for som en galning, tills han tyckte han sprungit färdigt och ville hem >__< han traskade hem och en annan gled efter så nästa gång blir det träns på :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det låter som att den där lille skulle behöva sättas på plats lite :p :cool:

Här hoppas jag få lite rutin på ridningen. Dock extremt tråkiga vägar just nu, snön är rejält hård och jag vet inte var stigarna går (de är inte upptrampade). Igår red vi ca 1 h med trav och galopp, idag tränade vi skritt-trav-halt till förbannelse. :)

Hade hoppats det gick att trava på ridbanan men isen är knölig där så broddarna fick inte så bra fäste. JAG VILL HA VÅR! Vet inte om jag skrivit det här med under våren ska de fixa nya ridvägar med skogsmaskin :) Så de är nog ridbara till sommaren. Kommer bli så jäkla kalas.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

haha ja något :p hoppas på vägarna ska bli bättre så jag får grepp att gå med :D Tror att han kommer lugna sig bara han får komma igång och arbete med.
Men kan säga att har aldrig haft en så här ouppfostrad häst innan >__< men samtidigt är det roligt att ha lite att jobba med :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Usch..
Mätningen idag såg inte rolig ut. Förra veckan jublade jag över lägstanoteringen 174 cm. Idag visade bandet på 180 cm :crazy:
Då har jag ändå motionerat mer den här veckan. Inga förändringar i foderstaten..

En aning knäckande..

Holy cow!!! Hur sjutton kan det vara så stor skillnad på så kort tid?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det undrar jag med :crazy:
Ska mäta igen idag, om jag på något sätt lyckades slarva eller lägga måttbandet konstigt.. Annars ska det väl inte kunna hända så mycket på bara en vecka, när man inte ändrar någonting..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp