Sv: Uppdrag bantning del 4
Usch, sånt där är så jobbigt.
Jag skulle nog vilja säga att en bild säger mer än tusen ord. Visa dem före och efterbilder så kanske det blir tyst på dem. För din häst har väl också varit igång hela tiden?
Om du då visar en förebild och säger att här reds han si och så mycket och fick så mycket mat/bete. Och sen visar du efterbilden och berättar hur mycket han rids och hur mycket han äter.
Ibland är det bäst att gå rakt på sak och säga att om de tror att din häst far illa så får de väl anmäla dig då. För med facit i hand så ger du ju din häst precis vad den behöver under hans förutsättningar. Det står ju för sjutton till och med i lagen att de ska få sån mat att de inte blir över- eller underviktiga. Och du som ägare vet ju bäst vad han äter och vad han blivit fet på.
Tycker också att du kan säga precis det du skrev. Vad sa de när du försökte förklara om kort gräs och bete?
Kanske du kan ta någon bra bok till hjälp. Säg att om de är intresserade av att lära sig lite mer om hur det funkar så kan de ju läsa själva.
Tyvärr tror en del att bara för att deras hästar klarar av att gå på mycket bete så kan alla det, bara man rider.
Fick själv den kommentaren i somras, dessutom av förra ägarens syster, så det sved lite måste jag erkänna. När jag sa att han nog inte klarar av att gå på så mycket gräs som hon ville ha till sin (när hon kollade på stallplats) så sa hon att nu när han är smal är det nog ingen fara. Anledningen till att han blev fet var nog snarare att han inte reds, och inte vad han åt.
Jag vet inte varför han blev fet, men det kändes inte så bra att hon inte litade på mitt omdöme. Bara för att hennes häst klarade bra att gå på mycket bete så "borde" ju min också klara det. Trots att de två har helt olika kroppsbyggnad. Min är liten och grov, hennes är stor och "ranglig".