Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Japp, jag kan skriva under på att shettisar kan se HEMSKA ut under fällningsperioden...! Men ändå längtar jag efter den just nu :).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch ja nu längtar jag efter att pälsen ska börja rasa.. Figgs har börjat fälla lite smått, mest mellan bakbenen. Snart svär jag över att det är päls precis överallt :p

Kiropraktorn var ute idag och kollade igenom ponny. Rygg och bakkärra var helt okej, men bogbladen var sneda. Högra var mycket högre och liksom framåttippat. Så här ska strechas!
Nackdelen är ju att vi inte får träna på hela helgen :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad har du för våg? Det kan ju faktiskt vara så att den visar fel?

Jag bytte till en digital våg, för jag tycker det var omöjligt att få till så små portioner som 0.5 kg så att det blev rätt. Omöjligt att se skillnad på så lite. Och 0.2 kg fel blir ju nästan 1 kg över en dag. Och 1 kg extra varje dag blir ju enorma mängder extra!
Och om det skulle bli 0.5-1 kg mindre så blir det ju för lite TS. När man har så pass begränsad foderstat som de flesta här inne har så är det ju lika viktigt att det blir rätt åt båda hållen.
Det fick jag lära mig förra året. Han gick redan på strax under behovet av protein, och eftersom det blev fel vid vägning (räknade inte med näten, som faktiskt vägde 0.2-0.3 och det blev ju mellan 0.6 och 0.9 kg/dag) så blev det som det blev. Han tappade massa muskler. :(

Nu är jag rena nazisten när det gäller vägning. Jag vet att det alltid finns felmarginaler, både på vågen (väldigt låg dock) och på analysen, men det kan jag ju inte göra så mycket åt. Väga nogrannt däremot... :devil: det kan jag:angel: Som sagt, Nazisten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Amen to that! :bow:

Digital våg är guld värt. Jag väger allt, allt! Inget ska matas in i den hästen utan att jag vet vad det väger och vad det innehåller!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, han trodde det kunde vara att han har musklat sig ojämt fram och då belastat om konstigt. På något sätt skulle det kunnat ge symtom bak.
Man får inte glömma att hästen är lite knepig, när han hade en hovböld fram haltade han bak :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, men det är ju rätt logiskt. När man får för ont i min axel av mockningen, så får jag ont i andra sidan, för att jag börjar använda andra muskler för att avlasta de ömma musklerna.
Belastar han snett fram så måste ju det även påverka bak. Hoppas det blir bättre med lite stretching nu! :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Liknande denna har jag. packar höet i ICA's bärkassar, men fluffar alltid det så att det ska se mer ut :p Inbillar mig att det tar längre tid för honom att äta det då med. Men tippar på att ½ kg till en ponny på 80 cm ser lika mkt ut som 2-3 kg till en "normalstor" häst, vilket nog kan luras lite på bild med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok.
Jag brukar kontrollväga min våg ett par gånger i månaden. Har ett 0.5 litersmått som jag använder för att skopa upp kraften med. Med den är det enkelt att kolla så att vågen visar rätt.
Brukar kolla både med 0.5 kg och med 1 och 5 kg.

Kan vara ett bra tips om man är osäker. :idea:

Min lilleplutt är ju "bara" 128, men visst ser det mer ut när man har en liten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

tror jag verkligen inte han får. Då höet han äter där väger ½ kg (han får 2 kg hö om dagen + 1 kg halm, som han äter hälften av) Klart att moas ponny har mer muskler då jag gissar att den har varit på bantning och igång ganska mkt längre än min. Första bilden är tagen samma dag som jag fick honom så därför kan jag inte hlälpa att han är fet och omusklad men att jag övergöder honom håller jag verkligen inte med om då man innan fick klagomål av andra att man svälter honom i en annan tråd.

moa: från 121 cm till 119 :p så lite smalare har han blivit.
Så det på bilderna skulle vara ca.½kg?

Jag skull nog kontrollväga det. Det ser mkt ut för en sdn liten.

Det ska bli kul o se när den är smal o fit:love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Instämmer. Börjes har en liten digitalvåg som inte ens kostar 150 kr. Jag har haft en sådan nu i över ett år, och den fungerar hur bra som helst :)!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker, som axel, att det ser ut att vara mer än 0,5 kg även om det är väldigt svårt att avgöra på bild.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja felmarginalen är stor. de flesta klarar inte av en liten vikt.
Man kan prova att väga upp dygnsgivan o fördela den.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Utan att försöka gissa efter bilden (det ser mýcket ut, å andra sidan så uppfluffat ser 0,8 resp 1.2 kg silage lika mkt ut så) så måste jag hålla med om fjädervågar. Jag hade det förr, köpte sen den digitala från Börjes.

Och på vikter under 1 kg kan fjädervågarna slå över ett halvt kilo fel. Dvs du kan ha i ett kg och fjädervågen står på 0,5 kg. Speciellt om man 'tussar' i mat, så kan det ta låång tid innan vågen reagerar alls.

Ett tag mätte jag parallellt alla givor, både fjädervåg och digital, mest för det var intressant att se diffen. Givorna låg mellan 1.5 - 4 kg, dvs högre än aktuella i den här tråden. I snitt slog fjädervågen fel med 30% för mycket... Som mest var det 102% fel, och som minst 8% fel (Jag gjorde ett exceldokument därför jag har kvar siffrorna). JU lägre giva ju större felprocent. Fjädervågen vägde aldrig för lite btw.

Och 30% diff på en totalgiva om säg 3 kg/dag, det är 1 kg extra per dag det.

Dessutom är en stor fördel med digitalvågen att man kan mäta verkligen bara fodret. En IKEA-kasse väger 120 gram förresten, mina hönät 335 gram :P (En digital våg kan du tarera, dvs häng dit påsen, och nolla vågen. Lägg i mat eller häng dit en redan fylld påse och du får vikten för bara maten. Alt då så ska man ge 1 kg så kan man utan att tarera se till att den fyllda påsen väger 1.12 kg, så är det exakt ett kilo mat)

Så även jag rekommenderar absolut digitalvåg när man är på sådana små mängder och det är viktigt med varenda MJ.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

halvt kl.

Okey blir att köpa en digitalvåg då :p Tills den kommit ska jag väga som alex sa att ta 2 kg sedan dela det på 4 påsar :) Vill ju med ha en slimmad ponny :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag älskar min digitalvåg! Jag gjorde slag i saken och köpte en i våras ifrån Börjes, som dock gick sönder. Nu har jag någon annan avancerad sak som är grym. Det märks skillnad på mängden, helt klart! Hövågen tog alltid för lite, var det 5 kg i påsen stod det 4 kg :crazy: Så en digitalvåg är väl investerade pengar :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är nyfiken , hur mycket fick hon när hon var så stor? och hur mycket får hon nu? Du motionerar henne mycket mer nu också eller?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

halvt kl.

sa att ta 2 kg sedan dela det på 4 påsar :)

Jag blir ändå lite orolig , är det verklingen bra för hästens mage att äta så lite på ett dygn? Ett halv kg äter de upp väldigt fort , tänker på natten när det är så många timmar kvar tills nästa giva.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jula har en smidig liten bagagevåg för en hundralapp, definitivt värt att investera i! Den från Börjes ser lite rejälare ut, men Jula funkar. Borde finnas på typ Claes Ohlsson med. Brukar bli billigare än hästaffär.
Jag bär runt min i fickan jämt och ständigt, finns alltid nåt som behöver vägas :p


KL
Hjälp, jag har fått viktångest!
Jag vet att depåerna har minskat rejält (ska ta en bild senare idag så ni får se), men jag är ändå fruktansvärt nojig :crazy: Speciellt nu när snön är borta, det finns ju lite gräs från i höstas att pilla med.. Kort och inte speciellt frodigt, men det finns.
Börjar dessutom planera inför sommaren, även om jag inte har en aning om var i landet jag kommer finnas (studierna avslutas och tanken var att jag skulle få jobb).
Det ultimata är kanske att hitta en grusad hage och stödfodra hela sommaren?
Så behöver jag bara leta som en tokig efter bra grovfoder.. Ja, och sällskap då förstås. Och ha en häst som är fruktansvärt missnöjd med sitt liv.. Aaarrgh!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag blir ändå lite orolig , är det verklingen bra för hästens mage att äta så lite på ett dygn? Ett halv kg äter de upp väldigt fort , tänker på natten när det är så många timmar kvar tills nästa giva.

Urkellas ponny får halm med, som den inte äter upp allt av.

Men det är tyvärr svårt att få ihop ättid med bantning för de som är lättfödda, speciellt om man äter fort. Man får göra det bästa av situationen helt enkelt, men idealiskt blir det sällan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp