Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon har 130-135 i täcken, behöver egentligen 145 till bogarna, men Bucas och Mark Todd fungerar.
Medium eller cob i skydd fram, L eller full på bakbenen. Cob i grimma och träns. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon har 130-135 i täcken, behöver egentligen 145 till bogarna, men Bucas och Mark Todd fungerar.
Medium eller cob i skydd fram, L eller full på bakbenen. Cob i grimma och träns. :)

Där har du skillnaden =) Lillen har 130 cm i täcken (bogen 125 eg), small/ponny i benskydd.

Fast de har samma storlek i grimmor och träns i alla fall ;P
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast det funkar inte på alla det heller. Mitt kallblodssto åt upp all halm i hela boxen varenda jäkla natt. Hemskt lätt att mocka dock. Men hon var som en veritabel dammsugare..

Nu var hon på intet vis extremt lättfödd, utan 'bara' lättfödd och det var inga större problem hålla hennes vikt bra - om hon stod på spån ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstod inte riktigt hur du menar, men om det hade handlat om liv och död hade jag ställt hästen på halm.
Jag ser visserligen inte hur det skulle kunna bli så, men som sagt. Hade hästen dött om den inte fick stå på halm hade den fått stå på halm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstod inte riktigt hur du menar, men om det hade handlat om liv och död hade jag ställt hästen på halm.
Jag ser visserligen inte hur det skulle kunna bli så, men som sagt. Hade hästen dött om den inte fick stå på halm hade den fått stå på halm.

Jag tror Ironwill tänkte på t ex hennes situation. Hon var, och är väl?, tvungen att ha Stella på halm. För Stella är inte så kinkig med att sortera ur spånen ur höet, och åt en massa spån, fick kolik och hamnade på djursjukhuset. Där de då hittade massor med spån i magen.

Men sen hon står på halm har hon (väl?) inte haft kolik.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja hon åt så mycket spån att hon nästan dog.

Hon har inte haft kolik sedan mars 2010. Förr fick hon mycket, mycket ofta. Minst varannan månad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Där har du skillnaden =) Lillen har 130 cm i täcken (bogen 125 eg), small/ponny i benskydd.

Fast de har samma storlek i grimmor och träns i alla fall ;P

:D Min är "dubbelt" så bred alltså. :p

Att hon är längre misstänkte jag, hon är både sto och har en rejäl fin rygg, som utan problem kan ha normala sadelstorlekar 17" är inget problem.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Aha, det hade jag glömt! I en sån situation är det självklart inget fel i att ställa hästen på halm :)
Det var egentligen mest en reaktion på axel, som i ena andetaget kan säga att man överutfodrar och i andra att "alla" hästar ska stå på halm. Uppenbarligen ska alla ponnier och kallblod gå på ridskola också. :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

En helt annan tanke som precis slog mig.
Det finns ju rekommendationer för det mesta i foderväg (mineraler, spårämnen, fibrer osv). Finns det för socker/icke-strukturella kolhydrater också?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

:D Min är "dubbelt" så bred alltså. :p

Att hon är längre misstänkte jag, hon är både sto och har en rejäl fin rygg, som utan problem kan ha normala sadelstorlekar 17" är inget problem.

Hehe, jag är ju van med araber och fullblod, så jag tycker Lillen har jättelång rygg ;)

Men det är fascinerande att bara 'några cm på höjden' kan göra så stor viktskillnad ändå, och hur två lika stor som SER UT att väga helt olika kan väga precis lika mkt (Som Lillen och min arabvalack jag hade t ex. De hade precis samma storlek i allt utom täcken där koooortryggade araben hade 125. Men annars identiskt. Och vägde lika mkt i samma hull, men SÅG UT att skilja jättemkt)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Som en motvikt till alla "det är bara att..." så kan jag meddela att inte ens på den lokala (1,5 mil från mig) ridskolan är det helt enkelt i vinter att motionera sin häst...

Det finns två anledningar till att klubben i lördags beslutade att stänga ridhusen. I första hand handlar det om snömängden som sätter byggkonstruktionen på prov.

– Men det handlar också om att det dånar så när snön rasar från taken. Hästarna blir oroliga och vi har ställt in en del lektioner i veckan av det skälet, säger Yvonne Jonsson.

och vidare:
– Men möjligheterna att rida är begränsade eftersom det är djup snö. Vägarna är också så isiga att man inte utan vidare kan ge sig ut till häst.

Och att det både är GRYMT isigt och djup snö kan jag intyga...! Så här "mysigt" ser det ut hos oss just nu (igår):
bellerids16jan11.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vilken härlig bild!
Visst är det mysigt med snö :).

(Jag tycker verkligen det ---- egentligen) Även om jag håller med dig. Det ser likadant ut hemma hos mig, isgator och skogar fulla av djup snö.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja hon åt så mycket spån att hon nästan dog.

Hon har inte haft kolik sedan mars 2010. Förr fick hon mycket, mycket ofta. Minst varannan månad.
Var det inte när du bantade henne när hon stog?

hon som tränas hårt däremellan borde hellre banta då.- inte fodras upp så mkt.

förr hade hon aldrig kolik så det hängde kanske ihop med att hon fick för lite o då åt spån.

Slimmad kan hon vara när hon är i tävlingskondis.
Jag ger linfrökaka året om för magen, pälsen mm.. På vintern i varmt vatten o de dricker skitbra.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Tror ni det blir för mycket att köra Prins 4 dagar i veckan ? Vet ju inte hur länge han stått innan jag fick honom men gissar på minst 6 månader. Tänkt att han ska köras mellan 2-3 mil/månad nu innan han är igång iaf :D Körde honom igår (2,2 km) På hemvägen galopperade han nästan hela vägen, men var varken flåsig eller svettig trots full vinterpäls :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror bara att det är en fördel att träna oftare, men hellre lite lugnare så att hästen får chans att återhämta sig emellan ändå.

Om du kör ett längre pass någon dag, så kan du ju ta ett lugnare pass dagen efter eller en promenad. Det tror jag är bättre än att låta de stå helt, speciellt för överviktiga hästar.
Ett hårt pass i högre gångarter sliter ju mer än lugnare rundor.
Motioneras han något förutom körningen? Du kanske kan tömköra eller promenera de dagar han inte körs så att han får röra på sig ändå, men det blir inte lika krävande som en körrunda i trav och galopp.

Min häst var också en sån som aldrig verkade trött när han bara reds ca 3 gånger i veckan. Så det är ju lätt att tro att han orkar allt, trots att han kanske inte hade muskler för det.
Nu rids han 5-6 gånger i veckan och har inte alls samma överenergi som han hade innan, då ville han bara springa, springa, springa. Nu kan han vara pigg men han drar inte iväg som ett ånglok.
Så jag tycker det känns mycket bättre att motionera oftare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

lite utanför eran diskussion här nu :)

Vad tycker ni, är det bra att dela upp maten såhär:

Morgon: 2 kg
Lunch: 1 kg
Eftermidag: 1 kg
kväll: 3 kg

Eller blir det för lite mitt över dagen?


Ungefär så hade jag det innan. Det känns ju konstigt att inte ge så mycket mitt på dagen och jag fick en del kommentarer från stallägarna, men det var rentav en nödvändighet för att han skulle gå ner och det gjorde han.

Han fick ändå min. TS och det funkade helt okej.

Håller man bara i gång så hästen ändå får stimulans, så...

Nu får han 1,5 kg mer om dagen, men det kommer alltid att kännas som att man ger lite.:crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast det med ridhuset har ju hänt i dagarna.
Snöras vänjer hästarna sig vid. På "min" riskola har man ej ponnylektioner i det där det rasar mest. Det är troligen redan färdigrasat i värmen:bow:

ang. bilden så är det lika här.
Skitväder:crazy:
Skritt ute o motion i ridhuset.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Tror ni det blir för mycket att köra Prins 4 dagar i veckan ? Vet ju inte hur länge han stått innan jag fick honom men gissar på minst 6 månader. Tänkt att han ska köras mellan 2-3 mil/månad nu innan han är igång iaf :D Körde honom igår (2,2 km) På hemvägen galopperade han nästan hela vägen, men var varken flåsig eller svettig trots full vinterpäls :p

Nej det tycker jag inte är för mycket, du får ju känna efter och anpassa, man behöver ju inte köra fullt alla turer =)

Tänk dock på att även om han inte blir svettig så behöver leder osv ett tag med uppbyggnad på sig.

Emil hade stått lääänge när jag köpte honom. Han kördes 3 dagar/v första veckorna (tung vagn), men sen gick han 4 - 5 gånger. Ju mer kondition han blev i dessto längre och 'snabbare' turer blev det och mindre skritt.

Så du kan ju köra varje dag om du vill, om du bara anpassar passen så att vissa är lugnare och andra hårdare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är det blank tjock is a´la skridskobana på vägarna:( satte på nya broddar idag och provade promenera men det är verkligen inte lätt för dom ändå:( Så ridningen ligger på is (:cool:).
Paddocken spolas till skridskobana vintertid (kommunens mark) men i jämförelse med byns vägar så kan jag lika bra rida där nu fast jag tror skridskoåkarna kanske blir lite sura då:p

Hoppas på antingen mer mildväder så vägarna blir rena eller massor av snö så isen göms......

*drömmer om närhet till ridhus*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp