Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ah, du har missförstått lite tror jag. Bilderna jämför skillnaden på ett år, mellan 2009 och 2010.

T ex först så kommer Juni 2009. Sen 'ett år senare..' och då visas Juni 2010. Nästa bild är Augusti 2009, och 'ett år senare..' är alltså augusti 2010.

Så det är inte ena året tjock, andra året smal, tredje året tjock. Utan det visar skillnaden 2009 jämfört med 2010. (Och sista bilden då 2010 jmf med 2011). Så eg visar det den gradvisa viktnedgången mellan juni 2009 och januari 2011. Men det var lite roligt lägga bilderna efter varandra, för att få en tydligare jämförelse på hur mycket som faktiskt hänt.

Jag hoppas att jag aldrig mer kommer kunna göra en sådan video, dvs att han fortsätter hålla sig smal 2011 med så där inte finns någon skillnad att visa. =)

Ha,ha ok missförstod helt:p värkligen fin häst i alla fall min ser ut som din i hullet när din är rund :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför skulle det fetstilsmarkerade vara fel? Det är väl en kanonbra lösning om den finns? Hästen blir då ordentligt genomriden, på sikt lite utbildad - och ffa får den motion FAST ägaren inte har tid.

För jag vet inte riktigt vad du lever i för verklighet, dvs jobb/etc, du har ngn gång skrivit du är hemmafru, en annan att du jobbar.

Men för de allra flesta heltidsarbetande med familj/barn så är det ju tyvärr en högst reell verklighet att det är svårt få ihop det med tiden ibland. Det går heller inte att jämföra ett barn som går i skolan, inte har speciellt mycket måste-åtaganden förutom det och en uppbackning av föräldrarna med en vuxen heltidsarbetande.

Men alla lösningar som gör att hästen motioneras även de dagar ägaren/ord ryttare inte kan är väl kanon? Oavsett om det är instruktören som gör det?
Jag skrev om positiva saker o så även det.

inte om de som skaffar fler hästar än vad de har tid/ lust för o som sedan bara skräpar.
Barn har inte sena kvällar på sig o dessutom läxor.

Sköter de inte om sin ponny så säljs den.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tja - en häst med anlag för IR kan bygga fettdepåer på bete.Tycker nog att det är en "bra" ursäkt för att man inte kan ge den ett passande bete o heller inte den motionen den kräver.

du ser väl att det går att hålla dem slanka- OM man vill.
Det är naturligtvis jättetrevligt med barn och vuxna som har kul tillsammans med varandra och sina hästar. Men jag har kompisar, i vuxen ålder. som har varit aktiva både de som varit föräldrar och de som har ridit in, tränat och sålt tävlingsponnyer. De har en hel del att berätta om baksidan av ponnytävlingar.
Ursäkta lite OT men man bör kanske vara lite medveten om att allt är inte alltid så trevligt som det ser ut.
Du pratar om folk som har sina hästar o bedriver verksamhet hemma.
Jag menar nog de som inte har fullt så erfarna föräldrar o där barnen har kul hiop- ej syskon.

jag pratar om barn som har en ponny i många år eller som ärvs vidare.
Likväl brukar de sällan tillåtas bli stående o då feta.

Än har jag inte sett en ponny gå i skrittmaskin.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag skrev om positiva saker o så även det.

inte om de som skaffar fler hästar än vad de har tid/ lust för o som sedan bara skräpar.
Barn har inte sena kvällar på sig o dessutom läxor.

Sköter de inte om sin ponny så säljs den.

Du svarar intedet jag skrev alls?

Varför är det negativt om en vuxen ryttare lejer ut till tränaren att motionera den den dagen ägaren inte kan?

Sen kan du fortfarande inte jämföra hur mycket tid ett barn i skolåldern och en vuxen heltidsarbetande med familj har.

För absolut har de läxor osv, mest troligt ett rum att städa - men de har helt annan ledig tid, kombinerat med dels mindre sysslor att sköta och dels mindre 'umgåsdeltagande' som förväntas.

Dvs ett barn kan komma hem från skolan, äta mellanmål, vara 2 - 3 h i stallet, komma hem, äta middag med famijen, göra läxorna och gå och lägga sig.

Mamman kommer dels hem senare, ska handla, laga mat, sköta fler sysslor och även umgås med familjen.

Det inte bara tar mer av vardagen, utan tar även mer av ledig tid - som dessutom är mindre.

Sen hävdar jag för den delen inte att någon ska skaffa en häst de inte har tid att sköta, men man kan inte jmf barn och vuxna tidsmässigt så rakt av.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

hästar o ponnies där är på ett sunt ideal. ungarna går dessutom på tur o gör annat påhittigt som barn brukar göra.
vuxna lejer bort dagar till instruktörerna när de inte har tid.
Hela familjerna är engagerade
Läs igen!
Kan man inte rida en dag så skaffar de hjälp!

Du inser inte att i kärnfamiljer finns det pappor som kan vara hemma o ha maten klar. Mamma är med i stallet o hjälper till- ser till.

Om man nu ska ha hästen hemma måste man veta med sig att man även rider den. det räcker inte med daglig skötsel.
En del är såna att det är gemenskapen i stallet som man vill ha o många har inte den disciplinen att rida sin häst i ur o skur o måste hela tiden ha sällskap vid uteritt- vilket är nästan omöjligt om man bor på vischan.

det slutar ofta med skräpande hästar o en massa ursäkter.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade aldrig ställt en lättföding på halm. Var ju tvungen att ha min på halm förra vintern pga inget spån hos återförsäljaren. Han åt alldeles för mycket och "vande" sej inte vid att det alltid fanns, med andra ord han fortsatte äta och äta och äta.. Gick visserligen inte upp, men viktnedgången stannade av.

Jag förstår hur du tänker, och till en normal häst håller jag med! Håller en annan häst i stallet så. Funkar perfekt till henne!
Fast nu pratar jag om förebyggande- inte sedan hästen är fet o även IR.
En fet häst ska se halm som foder. Alex påstog ju att hennes inte åt halm- nej för att den fick så himla mkt gott silage o kunde dessutom äta halm- proppmätt.

Nu har du nog glömt... att den stått på halm för att det ingick o du inte hade råd förr om åren med ngt annat än det som ingick i priset.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

En fet häst ska se halm som foder. Alex påstog ju att hennes inte åt halm- nej för att den fick så himla mkt gott silage o kunde dessutom äta halm- proppmätt..

Han åt inte halm ens om det var dte enda som fann. Det vet du iofs, men du kanske hade glömt det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Okej, du menade det som positivt, då är jag med.

Sen håller jag inte med dig ang tidsaspekten oavsett. Men är med hur du menade med leja bort. Den kategorin står ju dock inte i eget stall då, vilket borde skapa lite mer tid också - beroende på resväg dit.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du pratar om folk som har sina hästar o bedriver verksamhet hemma.
Jag menar nog de som inte har fullt så erfarna föräldrar o där barnen har kul hiop- ej syskon.

jag pratar om barn som har en ponny i många år eller som ärvs vidare.
Likväl brukar de sällan tillåtas bli stående o då feta.

Än har jag inte sett en ponny gå i skrittmaskin.

Hur vet du vad jag syftade på? Varför skulle jag prata om folk som har hästar hemma? Förklara gärna för mig. Sedan har du inte svarat på min senaste fråga heller.

Jag menade att det är ganska vanligt att det blir en slags tävlingshysteri som inte alls är särskilt trevlig. Föräldrar som köper dyra tävlingsponnyer till sina barn för att de ska vinna tävlingarna. I de fallen är det inte fråga om en familj som har en och samma ponny i flera år.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det finns alltid mycket att säga om tävlingsinriktade ponnyfamiljer... Man kan ju se det som att hästarna är smala = de mår bra. Eller så kan man se det från andra håll. Men det är väl en annan diskussion kanske.

--

Jag har faktiskt ökat på maten för min grabb samt skippat hönätet (vet inte om jag skrivit det?). Men nu får han höet utspritt i boxen istället för i nät. Sedan får de ytterligare ett mål mat, kanske mellan 21-22.
Busponnysarna sätter lite fart på honom i hagen också :p Skönt med stor hage där de kan leka men han kan också gå undan om de är för jobbiga utan att han blir trängd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bara spånar nu, men hade jag en ponny så fick den nog stå på halm o sen bara tussar med hö.

då har den mat hela natten- huvudfödan o sen reglera med ett bra proteinrikt hö.
Hmm. de stall där det fodras sällan har nog hästarna på halm- ingen fara alls.

Men nu generaliserar du igen, men häst äter halm i sama tempo som hö, och 20 kg halm per natt kan inte vara hälsosamt!(vet faktiskt inte hur mycket han skulle trycka i sig på ett helt dygn, men maten lämnar han aldrig om han har fri tillgång)

Dessutom kommer jag aldrig ge honom halm frivilligt igen, då han har bronkit käns det som att utmana ödet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men 20 kg halm är ju inte heller särskilt hälsosamt, skulle de sätta i sig det så har hästen tuggat i sig 60 Mj.:eek:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

lite utanför eran diskussion här nu :)

Vad tycker ni, är det bra att dela upp maten såhär:

Morgon: 2 kg
Lunch: 1 kg
Eftermidag: 1 kg
kväll: 3 kg

Eller blir det för lite mitt över dagen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nädu, halm har ingått de senaste två åren men jag har ändå köpt spån (eller övertalat stallägaren att göra det, i och med att jag inte använt halmen). I vinter har jag haft halmpellets.
Däremot gjorde de en chockhöjning (över 100 kr/balen) där jag köpte tidigare och sedan tog det slut under en lång period. Så jag var tvungen att ha på halm under en period. Dessutom billös, så har inte kunnat åka och köpa någon annanstans (jäkligt byngligt att köra spån på moped, men det går!).
Tidigare år har jag haft hästen i sågverk så har haft hur mycket spån som helst.

Nu ingår halm också i hyran, men jag tjänade så bra i somras att jag kunde köpa en hel pall halmpellets! Perfekt! Häst åt av det i början, men nu bryr han sig inte längre.


Jag hade fortfarande inte satt en lättföding på fritt med halm, oavsett hull och sjukdomar. En "normal" lättföding fungerar det kanske för, men jag hade inte chansat.
Nu visade det sig visserligen att min ponny var hypotyroid, så han är inte direkt en bra referensram för lättföddhet. Men som sagt, jag hade ändå inte chansat.

KL
Mätte midjan på ponny idag. Är nere på 174 cm, lägsta hittills! Ska man tro måttbandet blir det under 400 kg, men i verkligheten väger han mer. Ska väga i veckan.
Vi började på över 210 cm för tre år sen, så det har verkligen hänt en hel del!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men 20 kg halm är ju inte heller särskilt hälsosamt, skulle de sätta i sig det så har hästen tuggat i sig 60 Mj.:eek:

Det var ju det jag skrev... Som svar på axels att ha hästen på halm så den kunde äta hela natten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bara spånar nu, men hade jag en ponny så fick den nog stå på halm o sen bara tussar med hö.

då har den mat hela natten- huvudfödan o sen reglera med ett bra proteinrikt hö.
Hmm. de stall där det fodras sällan har nog hästarna på halm- ingen fara alls.

Det fungerar faktiskt fantastiskt bra, hon åt ju extremt mycket i 3-4 månader.
Säkert 10-15 kg per dag. Men då reds hon så det gick.

Nu har hon tröttnat och äter kanske en 5-7 kg halm.
Hon får hösilage fem gånger om dagen. 06.00, 11.30, 15.00, 18.00 och 20.30-21.00. Hon är bara hungrig när jag kommer på kvällen, då får hon ju gottis i krubban. :d


Där jag är "uppvuxen" fodras hästarna bara tre gånger per dag, Frukost 06.00, lunch 12.00 och kvällsmat 18.00.
Alla står på halm så de har att tugga hela tiden. Hästarna tycks vara nöjda och glada i alla fall. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade fortfarande inte satt en lättföding på fritt med halm, oavsett hull och sjukdomar. En "normal" lättföding fungerar det kanske för, men jag hade inte chansat.


Det tror jag inte du skulle säga om du hade valen.

Låt lättfödingen stå på halm eller låta lättfödingen dö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp