Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du har inte ändrat proteinet något, höjt det eller så? Isf kan det ju vara därför hon går ner. Annars är det väl bara att gratulera att hon kan äta mer, även om man inte 'fattar varför' så är det ju himla skönt. (Lillen kunde ju plötsligt äta 'hur mkt som helst' i höstas, jättekonstigt men trevligt)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon fick ju börja äta lucernhack från krafft för att jag behövde något att göra soppa på åt henne, då hon inte drack ordentligt. Kanske är därför?

Bävar för vad som finns under ragget. Är hon frisk på återbesöket vi ska göra den 24 så måste hon nog klippas, hon svettas redan nu av sitt lilla arbete.
Man kan skymta/ana revbenen i vissa situationer. Det är ju inte så att hon är mager, men jag får nog passa mig lite.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja kanske. Får hon över behovet, och vet du om hon brukar reagera på proteinöverskott? Vissa hästar går ju ner av det, det kostar mer än det ger att ta hand om proteinöverskottet. Jag ser det på min E, ger jag mer protein än behovet så håller han ett bättre (lägre) hull, och mött det på en av mina lättfödda med. Och t ex Ameo har sett det på flera av sina shettisar, som tom kan äta fri tillgång om det är högproteinsilage.

Tyvärr gäller det ju inte alla, och Lillen t ex är helt 'immun'.

Men enda 'enkla' förslag jag kommer på. Jag vet ju t ex inte fortfarande vad sjutton 'som hände' i höstas. Bara att det tyvärr gick över. Men Lillen åt ju fri halm (många kilo) och massa silage i höstas. Han var på över 70 MJ (!), och han gick - trots ingen motion etc - ner och ner och ner, såpass att veterinären började varna för att han var tvungen att 'stanna' snart. Han var ner på 390 kg på våg - halleluja.

Sen stannade det - och försvann. Och nu är det 'som vanligt'. Eller, inte riktigt som vanligt, eftersom ni var överens om att han såg mkt bättre ut nu än för ett år sen, så han klarar sig bättre i år på ungefär samma MJ som förra året (ev ngt mer i år). Men just det kan ju vara metforminet, det i höstas vetesjutton vad det var. Men det var trevligt både för honom och mig och kan gärna komma tillbaka =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny äter runt 76-80 MJ Nu. :eek: Det är inte klokt. Vågar inte ens visa bild på min mammut dock,
hon har inte en muskel på hela kroppen efter all vila och alla behandlingar. :(

Tar jag bort lucernet så får jag ett OK ifrån hippocampus i alla fall. Annars så skrek den om att hon får för mycket protien, men ja,
vet inte hur mycket jag ska lite på det, att hon får för mycket MJ Skriker den förtvivlat om redan vid 65 MJ...

Men jag plockar nog bort lite lucern, hon dricker nu i alla fall.

Kanske kan lägga till ett-två kg silage istället.

Man kan ju inte kalla henne lättfödd längre.

Hon står liksom i ett hav av mat. Hon har halm upp till knäna och tuggar oavbrutet. Ändå
så är hon inte fet som en julgris. (Tänder, mask osv är kollat.)

Hon kanske behöver mer mat nu när hon börjar bli äldre? Hon är ju 17 år nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Btw, 390 kg på din d-ponny! Jäklar vad min måste vara grov! Hon väger närapå 480 när hon är smal (på våg).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Btw, 390 kg på din d-ponny! Jäklar vad min måste vara grov! Hon väger närapå 480 när hon är smal (på våg).

Himla svårt det där med vikter. 390 var ju dock efter lång boxvila, så tappat muskler. Men ändå, är intressant det där med vikter.

När Lillen väger 400 kg ser han ju markant grövre och 'tyngre' ut än min lika gamla och stora arabvalack gjorde, som vägde 395 -400 kg (i perfekt hull). Känns helt orimligt att de om man kollar på 'hur de ser (såg) ut' skulle väga lika mkt, inte ens chans liksom. Men de är två helt olika typer

Vad har Stella för storlek på 'grejer' (skydd, täcken, osv).

Mina två fullblod, stoet nätt modell och ca 157 cm i mkh, 450 kg i perfekt hull och väl musklad medan valacken grövre modell, 162 cm i mkh (men monstermanke) vägde 540 kg i perfekt hull. Dvs 100 kg diff nästan, helt obegripligt. Tills man började kolla på benstomme, ledgångar osv. Stoet hade S i boots, cob/medium i benskydd, 135 cm i täcken och var nätt. Valacken drog full fram och x-full bak på benskydd, 140 cm i täcken och betydligt 'stadigare'.

Så skulle tro det är det och att Stella är lite större samt ffa äldre och mer musklad?

Såhär såg herrn ut när vågen visade ca 390 kg btw (han var ner ännu lägre än det där en kort sväng men det har jag ingen vågvikt på)
http://img823.imageshack.us/img823/7337/lillenhull2010091820.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL
Hej! Jag börjat anna en viktuppgång tyvärr:(

Jag var ju tvungen att lägga ut fri tillgång halm i hagen pga av den andra ponnyns monsterfasoner:devil:. Jag trodde inte han skulle släppa fram tanten till halmen då han är väldigt stridig med maten. Så hömängderna behöll jag som de var, det har ju fungerat fin fint hela vintern.

Men han är storsint det lilla monstret så hon får visst också komma fram och äta halm. Vilket nu gjort att hon börjar se rund ut igen. Jag har dragit ner hennes hö och vi rider 1-2 timmar om dagen, ganska så hårt.
Måttbandet visar ingen skillnad men jag ser att något hänt:(

Hur gör man med kvoten när de får för mycket energi? Ska jag höja proteinet ännu mer då, hon äter redan lite över tabellbehovet. Brukar hålla mig på en kvot på ca 6,3-6,5. Men sen hon började äta halm så är den nog nu under 6.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Just min grabb misstänker jag öht inte IR på, men i övrigt håller jag med. Motion, motion, motion. För inte 17 känns det nåt vidare att behöva begränsa foderstat och betestillgång för att strypa energitillgången när det inverkar på hästens välfärd (ts neddraget, munkorg på osv - kanske nödvändigt, men en ond nödvändighet). Rätt grovfoder till rätt hästtyp måste också vara ett nyckelord!

Håller annars med dig, just det där med fetma som byggs på under lång tid misstänker jag är farligare än att äta upp sig över sommaren och sedan anta normal form igen.
Ja sommarund är inte att det byggs upp depåer. Då har man nog en dålig grund innan betet o kanske även ett opassande bete.
Hästar som går hela sommaren på bete bör ju ridas större delen- om de inte är unga o växer mkt.

Jag får skriva igen att jag blir så glad när jag ser så många barn som är oerhört aktiva, men ponniesarna hålls på anläggningar med många kunniga vuxna o barnen sporrar varandra i aktivitet o även träning för tävlingar.

All hästar o ponnies där är på ett sunt ideal. ungarna går dessutom på tur o gör annat påhittigt som barn brukar göra.
vuxna lejer bort dagar till instruktörerna när de inte har tid.
Hela familjerna är engagerade:bow:

kort o gott jäkligt seriösa människor som man blir glad över:banana:

Jag känner mig själv nöjd när jag ger mina vad de behöver o hästarna lyser det om när det vet att de har varit duktiga. Blir ystra om de står en dag.:bump:
.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bara spånar nu, men hade jag en ponny så fick den nog stå på halm o sen bara tussar med hö.

då har den mat hela natten- huvudfödan o sen reglera med ett bra proteinrikt hö.
Hmm. de stall där det fodras sällan har nog hästarna på halm- ingen fara alls.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hade aldrig ställt en lättföding på halm. Var ju tvungen att ha min på halm förra vintern pga inget spån hos återförsäljaren. Han åt alldeles för mycket och "vande" sej inte vid att det alltid fanns, med andra ord han fortsatte äta och äta och äta.. Gick visserligen inte upp, men viktnedgången stannade av.

Jag förstår hur du tänker, och till en normal häst håller jag med! Håller en annan häst i stallet så. Funkar perfekt till henne!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur gör man med kvoten när de får för mycket energi? Ska jag höja proteinet ännu mer då, hon äter redan lite över tabellbehovet. Brukar hålla mig på en kvot på ca 6,3-6,5. Men sen hon började äta halm så är den nog nu under 6.

Det är lite olika vad som fungerar bäst. Sålänge proteinbehovet är täckt kan du ha en för låg kvot utan att det 'gör något'. Dock för vissa hästar så kostar det mer än det ger med ett proteinöverskott, dvs höjer man kvoten går dessa hästar ner. Andra ger det ingen skillnad alls på.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

All hästar o ponnies där är på ett sunt ideal. ungarna går dessutom på tur o gör annat påhittigt som barn brukar göra.
vuxna lejer bort dagar till instruktörerna när de inte har tid.

Varför skulle det fetstilsmarkerade vara fel? Det är väl en kanonbra lösning om den finns? Hästen blir då ordentligt genomriden, på sikt lite utbildad - och ffa får den motion FAST ägaren inte har tid.

För jag vet inte riktigt vad du lever i för verklighet, dvs jobb/etc, du har ngn gång skrivit du är hemmafru, en annan att du jobbar.

Men för de allra flesta heltidsarbetande med familj/barn så är det ju tyvärr en högst reell verklighet att det är svårt få ihop det med tiden ibland. Det går heller inte att jämföra ett barn som går i skolan, inte har speciellt mycket måste-åtaganden förutom det och en uppbackning av föräldrarna med en vuxen heltidsarbetande.

Men alla lösningar som gör att hästen motioneras även de dagar ägaren/ord ryttare inte kan är väl kanon? Oavsett om det är instruktören som gör det?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja sommarund är inte att det byggs upp depåer. Då har man nog en dålig grund innan betet o kanske även ett opassande bete.
Tja - en häst med anlag för IR kan bygga fettdepåer på bete.


Jag får skriva igen att jag blir så glad när jag ser så många barn som är oerhört aktiva, men ponniesarna hålls på anläggningar med många kunniga vuxna o barnen sporrar varandra i aktivitet o även träning för tävlingar.
Det är naturligtvis jättetrevligt med barn och vuxna som har kul tillsammans med varandra och sina hästar. Men jag har kompisar, i vuxen ålder. som har varit aktiva både de som varit föräldrar och de som har ridit in, tränat och sålt tävlingsponnyer. De har en hel del att berätta om baksidan av ponnytävlingar.
Ursäkta lite OT men man bör kanske vara lite medveten om att allt är inte alltid så trevligt som det ser ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj vad han har gått upp och ner i vikt :) roligt att titta på ;)

Nja så mycket upp och ner har han inte gått tycker jag? Du får jättegärna berätta hur du menar - man kan ju bli hemmablind.

Han lägger på sig lite vintertid alltid och vintern 09/10 vinglade han lite i vikt, men han har ju hela tiden sen 2009 i princip stadigt gått ner hela tiden fram till hösten 2010
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Så står vi med tappsko tills på torsdag, typiskt! Men jag har planer jag. Rannsakade mig själv och kom fram till att det borde gå att hoppa med min häst. Och det borde gå att rida honom över bommar. Så nu ska vi använda den här veckan till att inleda intensiv bomträning från backen. Vi har tränat på det förr och det har funkat bra att skicka över honom faktiskt (han är väl inte rädd för bommar i sig, men han blir jätterädd om han slår i dem när han går över. Dock inte alls rädd för att kliva över trän i skogen, men bommarna är väl malplacerade enligt honom :p).

Tänk vad mycket mer ett dressyrpass skulle ge om man kan använda bommar också :laugh:
Jag har även pumpat stallkompisar på ridvägar. Det finns bla. bra klätterbackar med sandunderlag (och vegetation, så inte ren sand) och diverse stigar/traktorvägar där de kan få lyfta på fötterna och klättra lite.

Tror nog vi ska lyckas med våra mål i år; Hålla vikten i schack och avancera inom ridningen!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nja så mycket upp och ner har han inte gått tycker jag? Du får jättegärna berätta hur du menar - man kan ju bli hemmablind.

Han lägger på sig lite vintertid alltid och vintern 09/10 vinglade han lite i vikt, men han har ju hela tiden sen 2009 i princip stadigt gått ner hela tiden fram till hösten 2010

Nä jag menar typ på bilderna 1 år rund 1 år fin å så vidare ;)
Jag utgår ju bara från bilderna då jag inte följt tråden.
Min häst är rund hela tiden så du lyckas ju värkligen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ah, du har missförstått lite tror jag. Bilderna jämför skillnaden på ett år, mellan 2009 och 2010.

T ex först så kommer Juni 2009. Sen 'ett år senare..' och då visas Juni 2010. Nästa bild är Augusti 2009, och 'ett år senare..' är alltså augusti 2010.

Så det är inte ena året tjock, andra året smal, tredje året tjock. Utan det visar skillnaden 2009 jämfört med 2010. (Och sista bilden då 2010 jmf med 2011). Så eg visar det den gradvisa viktnedgången mellan juni 2009 och januari 2011. Men det var lite roligt lägga bilderna efter varandra, för att få en tydligare jämförelse på hur mycket som faktiskt hänt.

Jag hoppas att jag aldrig mer kommer kunna göra en sådan video, dvs att han fortsätter hålla sig smal 2011 med så där inte finns någon skillnad att visa. =)

Ska göra en kronologisk med kanske det blir lättare =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp