Sv: Uppdrag bantning del 4
Just min grabb misstänker jag öht inte IR på, men i övrigt håller jag med. Motion, motion, motion. För inte 17 känns det nåt vidare att behöva begränsa foderstat och betestillgång för att strypa energitillgången när det inverkar på hästens välfärd (ts neddraget, munkorg på osv - kanske nödvändigt, men en ond nödvändighet). Rätt grovfoder till rätt hästtyp måste också vara ett nyckelord!
Håller annars med dig, just det där med fetma som byggs på under lång tid misstänker jag är farligare än att äta upp sig över sommaren och sedan anta normal form igen.
Missförstå mig rätt nu. Men jag har sett dig kommentera just det att behöva begränsa TS, ättid, att använda foderbegränsare för att sänka ättakten, få fodret att räcka längre och öka tuggtiden osv flera gånger - och har svarat ibland. Och även som nu 'rätt grovfoder till rätt hästtyp'.
Och jag håller med dig till punkt och pricka i allt, att det kan vara en 'ond' nödvändighet att dra ner TS till minimum, att ha munkorg, att ha dålig tuggtid osv.
Men, jag kan inte låta bli att faktiskt bli både ledsen och lite 'upprörd' (misstolka mig rätt som sagt, hittar inget bättre ord) när du gång på gång i mer eller mindre uttalade ordalag anser att det alltid finns en annan väg än minimiTS och taskig tuggtid t ex.
T ex som nu, rätt foder till rätt häst.
Men snälla glöm inte att det dessvärre finns hästar som helst enkelt inte FINNS rätt grovfoder till, om man översätter rätt med att de ska kunna äta ordentligt med TS, få vettig ättid osv. Är väl ffa ponnyer och kallblod, men där deras MJ-behov i vila är så lågt att inte ens halm är tillräckligt låg MJ, om man så skulle kunna föda dem på bara halm, där inte ens bara halm skulle ge tillräckligt lång ättid, vettigt mycket TS sett till rekommendationer/ideal osv.
För ägarna till de hästarna/ponnyerna - som i många fall sliter som små djur att göra det bästa för hästen/ponnyn TROTS svårigheterna, de kommer att 'ta åt sig' av kommentarer som den där. För nej, det känns inget vidare alls att inte kunna göra/erbjuda bättre, hur mycket man än skulle vilja. Det har bantningstrådarna vittnat om från en rad olika användare under en lång tid.
Det är nog dock något som är extremt svårt att förstå hur det är att leva med om man inte varit där. För inte alls många år sen skulle jag kunnat tycka 'äh, det är ju bara att bemöda sig om att leta rätt på, analysera och betala för rätt grovfoder, byt ut lite mot halm om den är väldigt lättfödd' t ex. Det var innan jag stiftade bekantskap med en sån där extremt lättfödd. Och insåg vad de menat och vad det innebar med 'extremt' framför. Det är som natt och dag mot en 'vanlig' lättfödd. Så, jag förstår att man tycker att det ju måste finnas andra sätt än... Ofta gör det det, men tyvärr inte alltid. Och jag önskar att de kunde kommas ihåg. Ett litet 'för de allra flesta hästar...' skulle göra all skillnad.
Jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin mer behöver ha en häst som är så väldigt lättfödd och äter så fort etc. Men nu har jag det, och jag hoppas lika innerligt att på sikt så kommer han att kunna motioneras fullt ut och då äta mer. Jag vet att jag aldrig någonsin kommer att kunna ge honom så mycket TS, gräs och så vidare som jag skulle önska, och som förr alltid varit minsta acceptabla nivå för mig. Men jag vet också att jag kommer att fortsätta kämpa med att trots svårigheterna ge honom så bra möjligheter det går, och jag hoppas att han kommer fortsätta tycka det är ett liv som är okej.
Förhoppningsvis kommer jag en dag att inte känna ett stick i hjärtat av att läsa att det 'bara är att..' också.
Och ja ni får kalla mig överkänslig, kanske är jag det också.