Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Får han bakjäst eller någon annan magtarmbalans? Annars kan ju det vara idé om magen reagerat på gräset.

Håller tummarna nya broddar funkar. Jag är sjukt nöjd med mina elitbrodd, jag kommer bryta lårbenshalsen snart på all is, men hästarna slinter inte ens vid bock och galopp =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ute och inne, dock mer reaktion ute, men de var även en dag senare. Inget spö som kan störa heller då jag hade det i andra handen (har gjort den taben några gånger ) Så, vet inte alls, sadel är iaf hos sadelmakaren nu :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då måste jag vara en djurplågare som klipper min häst året om. :angel: Men bara om hon rids.
Men årstid struntar jag helt i, har ju ingen som helst betydelse. Min behöver klippas oftare ju
varmare det blir för att inte dö av värmeslag och hon har inte superlång päls under de varmare årstiderna.
Fast den här ponnyn är fortfarande ej ens inriden o inte alls förra vintern.

Den är inte ens raggig o skulle inte svettas av bara att gå i hagen.
Den står dessutom i kallstall.

Vore man lite eftertänksam o har en allvarligt skadad häst så är det bra om det blir varm om de skulle få för sig att springa. När man klipper dem blir dem piggare o orkar mer. Nej jag´har aldrig sett på maken.:crazy:

Att ett okunnigt barn skulle göra ngt sådant är en sak, men....
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej nej nu är det nog en missuppfattning... vi har inga magproblem med gräset :) Jag kommenterade förvisso på Elinas inlägg om gräs + lös i magen men det problemet har inte vi. Han var knappt ens lös i magen vid stallbytet för två veckor sen.

Min herre roar sig med att slipa ner brodden genom att skrapa i golvet när han ska få mat. Lagom roande för matte...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ah, sorry jag blandade ihop. Det var Elinas som var lös ja. *trött i mössan*

Det försöker Emil med, slipa brodd. Han slipar mest golvet dock, brodden är ju extremt tålig. Det är anledningen han har dem, istället för lite lägre som jag eg skulle vilja ha på honom. (Elitbrodd finns dock inte såpass låga)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast den här ponnyn är fortfarande ej ens inriden o inte alls förra vintern.

Den är inte ens raggig o skulle inte svettas av bara att gå i hagen.
Den står dessutom i kallstall.

Vore man lite eftertänksam o har en allvarligt skadad häst så är det bra om det blir varm om de skulle få för sig att springa. När man klipper dem blir dem piggare o orkar mer. Nej jag´har aldrig sett på maken.:crazy:

Att ett okunnigt barn skulle göra ngt sådant är en sak, men....

Som du är väl medveten om så klippte jag honom förra året med. Och jag klippte honom i höstas med, fast det glömde du kanske reagera på?

Jag kan lugna dig med att herrn mår alldeles utmärkt även klippt. Både nu och förr. Han blir inte märkbart piggare heller, förutom alldeles i början som nyklippt och om det samtidigt blir en köldknäpp (som idag t ex).

I övrigt så än går hans rehabilitering helt enligt plan *peppar peppar* så jag kan lugna dig på den fronten också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har beställt brodd till mina boots, nu är det så isigt att vi inte kan gå alls.. Ringde hovis, men han var bortrest och min "reservis" hade inga skor med flera broddhål. Och självklart minns ingen av oss skostorleken.. Så jag tänkte brodda mina gamla boots så kan vi ut och skritta om inte annat! Hoppas det fungerar.
Köpt en tömkörningsgjord begagnat så nu tömkör vi mer också :)

När jag kom till stallet igår kväll hade hästarna inte fått något frukosthö, utan bara lite halm i hagen. Och satan vad pigg Figge var! Han har inte varit så i gasen på länge! Jag fick knappt stopp på honom!
Så, en liten tanke väcktes i mig. Det enda som var skillnaden var att han inte ätit hö. Kan det vara så att höet innehåller för mycket socker (16 g WSC, 11 g ESC) och att det påverkar systemet så mycket?
Känns kanske lite långsökt, men det är som sagt det enda som skiljer. Har börjat blötlägga höet igen, får se om det är något som håller i sig eller om det var ren slump.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte om det kan påverka så mycket, de värdena alltså. Men Lillen var enormt trött och ur slag när han var som mest IR (dvs några v innan första fånget). Jag trodde ju då att det var sommarhetta och insekter osv, men sen har jag insett.

Han har två ggr till blivit loj och ur slag, dock utan att få fång, men båda gångerna har det varit när han 'oförklarligt' börjat gå upp i vikt och bygga depåer, dvs när hans IR vad jag kan bedömma utan provtagning har varit sämre.

Så, jag skulle inte se det som helt omöjligt om du frågar mig, även om jag inte tror du kan hitta något generellt svar eller så som stöder det.

Det KAN ju varit vädret, temperaturen eller 'bara dagsformen' med, men det ser du ju isf om några dagar?

(Mina hade allmänna stollerier idag, piggt var bara förnamnet. Lillen är måhända ursäktad av att han var nyklippt och det kom en köldknäpp, men den lilla har inget att skylla på.)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är så jag tänker med. Det kan ha varit att höet gett en "IR-känning" eller vad man ska kalla det. Eller så har vad han nu haft gått över, jag har trots allt slarvat med motionen och bara varit ute två dagar den här veckan och bara skrittat.
Jag fortsätter i samma stil med blötlagt hö ett par dagar till så får vi se.
Fungerar det är jag glad.

Eller om det kanske kan vara tyroxinet som "satt in"? Att det börjat verka på allvar nu, fast det borde komma fortare.. Äsch jag vet inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ute och inne, dock mer reaktion ute, men de var även en dag senare. Inget spö som kan störa heller då jag hade det i andra handen (har gjort den taben några gånger ) Så, vet inte alls, sadel är iaf hos sadelmakaren nu :)

Hoppas du hittar vad som var fel och att det löser sig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

+ Chili

Får ge mig ut och gräva lite då och kolla hur gräset ser ut. :p

Idag var hade han sina vanliga bollar, så det kanske bara var lite extra adrenalin som påverkade igår när han släpptes ihop med den nya hästen?
Om magen visar någon förändring igen så får jag försöka byta tillbaka till andra hagen. Tror det är lite bättre där. Den var mer nerbetad eftersom de gick där stora delar av sommaren och hela hösten. Hagen de går i nu gick de i lite i somras, men den fick växa mycket mer, så där var längre och mer gräs.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hoppas jag med, ska testa en skolsadel nu, sen blir det veterinär i mitten av nästa vecka :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

VARFÖR skulle jag ha en ponny för? Och varför ett smart litet födgeni till ponny? VAD var det eg för fel på en stor, korkad häst? (OBS, säger inte att alla stora hästar är korkade)

Lillen har efter nogranna studier i ämnet insett hur man överlistar mattes senaste uppfinning. Den automatiska nattfodringen. Man står på bakbenen, och tömmer hönätet innan det ramlat ner...

Argh, det där ponnyskrället ÄR för smart för sitt eget bästa. Imorse hade han hissat upp de tomma hönäten igen med.. Jag fattade ingenting när jag kom ner i stallet, de var inte nedsläppta - men TOMMA? Va? Hade jag blivit senil och glömt fylla dem, eller hade giraffer intagit stallet under natten?

Tills jag tog i upphissningssnöret - som var gult av gurkmeja och stelfruset av att ha blivit indränkt i hästsaliv - Lillens verk...

Nåja, hissa upp dem igen gick väl an. Laddade nytt, tog in, allt som vanligt förutom att jag eg tar in 22 och inte kollar mer, men idag ville jag kolla då jag misstänkte fuffens.. Så tog in 20.30, gav dem varsin portion. Nyss gick jag ner, och väl upphissat hänger hönäten. 'Bara' den lilla detaljen att Lillens nät är - helt tomt...

Suck =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Just min grabb misstänker jag öht inte IR på, men i övrigt håller jag med. Motion, motion, motion. För inte 17 känns det nåt vidare att behöva begränsa foderstat och betestillgång för att strypa energitillgången när det inverkar på hästens välfärd (ts neddraget, munkorg på osv - kanske nödvändigt, men en ond nödvändighet). Rätt grovfoder till rätt hästtyp måste också vara ett nyckelord!

Håller annars med dig, just det där med fetma som byggs på under lång tid misstänker jag är farligare än att äta upp sig över sommaren och sedan anta normal form igen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Just min grabb misstänker jag öht inte IR på, men i övrigt håller jag med. Motion, motion, motion. För inte 17 känns det nåt vidare att behöva begränsa foderstat och betestillgång för att strypa energitillgången när det inverkar på hästens välfärd (ts neddraget, munkorg på osv - kanske nödvändigt, men en ond nödvändighet). Rätt grovfoder till rätt hästtyp måste också vara ett nyckelord!

Håller annars med dig, just det där med fetma som byggs på under lång tid misstänker jag är farligare än att äta upp sig över sommaren och sedan anta normal form igen.

Missförstå mig rätt nu. Men jag har sett dig kommentera just det att behöva begränsa TS, ättid, att använda foderbegränsare för att sänka ättakten, få fodret att räcka längre och öka tuggtiden osv flera gånger - och har svarat ibland. Och även som nu 'rätt grovfoder till rätt hästtyp'.

Och jag håller med dig till punkt och pricka i allt, att det kan vara en 'ond' nödvändighet att dra ner TS till minimum, att ha munkorg, att ha dålig tuggtid osv.

Men, jag kan inte låta bli att faktiskt bli både ledsen och lite 'upprörd' (misstolka mig rätt som sagt, hittar inget bättre ord) när du gång på gång i mer eller mindre uttalade ordalag anser att det alltid finns en annan väg än minimiTS och taskig tuggtid t ex.

T ex som nu, rätt foder till rätt häst.

Men snälla glöm inte att det dessvärre finns hästar som helst enkelt inte FINNS rätt grovfoder till, om man översätter rätt med att de ska kunna äta ordentligt med TS, få vettig ättid osv. Är väl ffa ponnyer och kallblod, men där deras MJ-behov i vila är så lågt att inte ens halm är tillräckligt låg MJ, om man så skulle kunna föda dem på bara halm, där inte ens bara halm skulle ge tillräckligt lång ättid, vettigt mycket TS sett till rekommendationer/ideal osv.

För ägarna till de hästarna/ponnyerna - som i många fall sliter som små djur att göra det bästa för hästen/ponnyn TROTS svårigheterna, de kommer att 'ta åt sig' av kommentarer som den där. För nej, det känns inget vidare alls att inte kunna göra/erbjuda bättre, hur mycket man än skulle vilja. Det har bantningstrådarna vittnat om från en rad olika användare under en lång tid.

Det är nog dock något som är extremt svårt att förstå hur det är att leva med om man inte varit där. För inte alls många år sen skulle jag kunnat tycka 'äh, det är ju bara att bemöda sig om att leta rätt på, analysera och betala för rätt grovfoder, byt ut lite mot halm om den är väldigt lättfödd' t ex. Det var innan jag stiftade bekantskap med en sån där extremt lättfödd. Och insåg vad de menat och vad det innebar med 'extremt' framför. Det är som natt och dag mot en 'vanlig' lättfödd. Så, jag förstår att man tycker att det ju måste finnas andra sätt än... Ofta gör det det, men tyvärr inte alltid. Och jag önskar att de kunde kommas ihåg. Ett litet 'för de allra flesta hästar...' skulle göra all skillnad.

Jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin mer behöver ha en häst som är så väldigt lättfödd och äter så fort etc. Men nu har jag det, och jag hoppas lika innerligt att på sikt så kommer han att kunna motioneras fullt ut och då äta mer. Jag vet att jag aldrig någonsin kommer att kunna ge honom så mycket TS, gräs och så vidare som jag skulle önska, och som förr alltid varit minsta acceptabla nivå för mig. Men jag vet också att jag kommer att fortsätta kämpa med att trots svårigheterna ge honom så bra möjligheter det går, och jag hoppas att han kommer fortsätta tycka det är ett liv som är okej.

Förhoppningsvis kommer jag en dag att inte känna ett stick i hjärtat av att läsa att det 'bara är att..' också.

Och ja ni får kalla mig överkänslig, kanske är jag det också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Väldigt bra inlägg!! :bow:

Finns många som inte förstår att det är inte världens lättaste att ha en för fett häst.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tror att det mer är ägarna som lider av tuggtiden faktiskt.

Ser än idag många stallar där man fodrar 3-4 gånger o hästarna mår ypperligt.
De blir heller inte lika matfixerade om de inte lider av ngn form av IR.

Hästar i det fria äter sig mätta på ca 2h. o står sen o dåsar.

När de inte kan beta alls vintertid har de ett gnagbehov som kan tolkas som hunger, men som troligen ligger genetiskt o vad skulle de göra i vilt tillstånd?
Jo leva på det de ätit upp sig under sommaren o sen leva på ytterst mager kvist, bark, löv, rotdiet. Betänk att dessa hästar som regel föder en avkomma på detta o måste röra sig under enorma strapatser för att överhuvudtaget kunna överleva. Rörelse- livsavgörande.
De som har bäst förmåga att hitta föda är överlevarna o de som för sina gener vidare- "survival of the fittest"

Tror att även det är viktigare att de får ett mer stimulerat liv.
Inte bara har smörgåsbordet som det enda intresset- som många idag har.
Vällevnadsproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

När de inte kan beta alls vintertid har de ett gnagbehov som kan tolkas som hunger, men som troligen ligger genetiskt o vad skulle de göra i vilt tillstånd?
Jo leva på det de ätit upp sig under sommaren o sen leva på ytterst mager kvist, bark, löv, rotdiet. Betänk att dessa hästar som regel föder en avkomma på detta o måste röra sig under enorma strapatser för att överhuvudtaget kunna överleva. Rörelse- livsavgörande.
De som har bäst förmåga att hitta föda är överlevarna o de som för sina gener vidare- "survival of the fittest"

Är du medveten om att du nu motsäger dina tidigare inlägg? :idea:
Det är ju just detta som jag och flera med mig har hävdat hela tiden dvs att denna anpassning till att klara sig på lite mat är ärftlig! Det är de hästarna som lätt blir insulinresistenta i våra stallar med våra moderna, förädlade grovfoder.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror förvisso inte tuggtiden är obetydlig, då tuggtid är starkt kopplad till mättnad.

Däremot tror jag som jag skrivit förr att man inte ska underskatta effekten av födosök. Märker ju på mina att på våren/sommaren, när de kan gå och 'pilla' och få i sig ett grässträ här och ett grässtrå där, hur mycket nöjdare de är än på vintern. Och det utan att varken tuggtid eller TS är förändrad mot vintertid.

Men Tant Ester, som var den jag svarade, har både i den här tråden och andra, en annan åsikt ang tuggtid och TSbegränsning. Och jag är helt enig med henne att idealet är och förblir lång tuggtid och rejält med TS. Men vänder mig emot simplifieringen ang hur lätt/svårt det 'alltid' är att fixa det.

Dvs du svarar på en lite annan fråga, och jag håller inte med dig om att tuggtid och TS är lika 'oviktigt' (i brist på annat ord) som du tycker. Och det är DET som får mig att reagera. Jag tycker inte det är roligt att mina har så lite TS, dålig tuggtid osv. Och slår knut på mig själv för att lösa det. Och då är det sårande med kommentarer om att det 'bara är att ge mer mat', 'bara är att hitta rätt grovfoder', 'bara är att byta några kilo grovfoder mot halm' (OBS; påstår inte TE sagt allt föregående).

Jag tycker dock inte att det 'bara' är att dra maten under minimiTS som du tycker heller, men det blir två olika diskussioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp