Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mest troligt ja. Frågan är vad, de två huvudmisstänkta är i nämnd ordning Liemannen (även känd som Lillen) eller snöras. Mest troligt det förstnämnda dock...

Ska prova avancerad mutning imorgon. Fungerar inte det vetefan vad jag ska hitta på. Avancerad mutning = Happy Hoof i lösdriften.

Gick det få på el vettigt kunde jag dra en tråd med, så han verkligen fick vara ifred Emil. Men den är ju lönlös när/om L ska stå och hääänga över den och bita i den alt försöka åla under.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Prova med lite mutning i morgon, ta med en morott och sitt där inne ett tag med honom :laugh: Vet inte om de hjälper men värt ett försök kanske.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo men visst är det skillnad!?

Lite olika vinklar, men jag tror nog att det är skillnad och inte bara bildlureri. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

lite kl :)

Idag vägdes lilla hästen, hon ligger på 340 kg. Så nu är vi nära målet! Vill bara tappa en fem kg till, så länge hon har vinterpäls så att hon inte blir för smal. Ska få hjälp att räkna ut en ordentlig foderstat nu när vi bytte stall också, ska bli spännande att f se om vi lyckas nå målet :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är jag en dålig människa som fortfarande motionerar min lilla gris, trots att jag inte vet om han är helt frisk i benen eller inte? :crazy:
Jag kan ju som sagt inte se någon hälta eller rörelsestörning av något slag, utan det är bara en känsla av att något inte stämmer.

Ska jag anta att jag är paranoid, allt är inbillning!, och fortsätta motionera i så många gångarter som underlaget tillåter, eller ska jag ge honom vila tills jag luskat ut vad det kan tänkas vara?

--

Han gick ju med en gigantisk hovböld och hovbensrotation på ett framben utan att visa några tydliga tecken på smärta..

Om du misstänker han inte är okej i benen, och vet han är en tålig sak skulle JAG inte rida honom utan boka tid för klinikutredning.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Problemet är ju att vi har varit på klinik, men ingen gör nåt.. Pratat i telefon med tre olika veterinärer på tre olika sjukhus, alla säger "om han inte haltar..."
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tråkigt, jag kan inte riktigt relatera till det dock, vad jag skulle ha gjort då. Såvida ni inte verkligen utrett men utan att hitta minsta lilla.

Men ta Lillen nu 'sist'. Han var heller inte halt. Alls. Han utreddes med longering på olika underlag, böjprov, diagnostiska bedövningar (tar hästen för sig bättre/får mer motor/etc om vi bedövar den här leden, det där gaffelbandet osv) samt röntgen och ultraljud.

Jag har alltid 'tagits på allvar' när jag sagt 'något är fel'. Även om hästen inte visat minsta lilla initialhälta. Åkte ju in med V för han kändes 'off'. Vet tyckte att 'jadu, jag ser inget förutom kaaaanske om jag ska LETA fel att han är aningens kort fram, så ser ju många hästar ut dock så inget jag skulle reagera på om du inte var här för du upplever ngt fel'. Vet var förvisso då inne på att jag var en nojig fan, men sa jag att jag upplevde att ngt var fel så skulle de givetvis utreda hästen, om inte annat för att lugna mina nerver. Han hade ledinflammationer på tre ben, fem leder...

Jag har otroligt sällan åkt in på hältutredning med 'min häst haltar på höger fram'. Utan jag åker in om de inte känns okej, oftast har man då inte kunnat se någon initialhälta. Men det har varit självklart att göra en djupare undersökning och utredning ändå. Och den har ju nästan alltid visat något. Om den INTE gör det, ja då får man ju åka hem och konstatera att endera är det inget fel på hästen, eller i alla fall är det så att felet inte går att hitta här och nu. Och börja rota i andra ändar. (Hovslagare, sadelutprovare, tänder, massage/kiropraktor osv).

Men lite förvånande om du fått 3 olika veterinärer, och från olika kliniker (?) som tyckt 'äh, du är tramsig' utan utredning, och även en som sett hästens bakdel 'ge vika' men tyckt 'den är bara tjock'..

Kan det när du ringt bero på hur du frågat? Om man säger 'jo jag undrar, min häst är INTE halt, men han bla bla' kan man ju få ett annat svar än om man säger 'min häst känns inte alls som den ska, jag kan inte se någon tydlig hälta men han bla bla'?

Jag ringer dock sällan och 'rådgör innan'. Jag ringer 'recptionen' och säger att jag vill boka en tid för hältutredning, och sen pratar jag när jag kommer in. Kan ju ibland få tala om för receptionisten att det inte är någon tydlig hälta etc, så recept vet hur lång tid de ska boka in.

Är han böjd? Röntgad? Bedövad?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Böjprov, röntgen och longering/ridprov. Ingen bedövning. Veterinärerna har tyckt att det räcker, de har inte kunnat se något uppenbarligen utan tycker bara att hästen är fet och lat and that's it..

Jag vet att jag borde boka en tid, igen, men i och med att mitt försäkringsbolag inte betalar någonting alls längre blir det snordyrt.. Det skär i mig att säga det, men jag har inte råd just nu..
Och det är inte roligt att komma in på kliniken och mer eller mindre veta att de inte kommer göra något.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är det bak eller fram han tappar ? Är det bak kanske det är SI-leden som bråkar med er.


Idag har jag fixat så att Prinsen kan börja motioneras :D Köpte ett par halkskydd som man ska sätt apå hälarna på skorna, dessa satt super på hans små fötter, imorgon skall det köpar ett par till bak med sedan kan han gå på våra isgator :p
32012014.jpg


Lite mer närbild
32012016.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Smart pryl! :idea:

Det är bakänden som krånglar. Har varit inne på SI-leden med, men senaste veterinären (med kiropraktorutbildning, vet inte hur gedigen) klämde igenom rygg och sa att allt verkade normalt.

Står i valet och kvalet om jag ska prova sjukhuset igen eller om jag ska låta det bero och ta ut kiropraktor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Prinsen var på promenad i ca 20 min idag. har köpt så han har skydd runt om nu och han kunde till och med galoppera på isen utan problem :p En annan som inte gick med halkskydd hade dock fullt upp med att hålla sig på benen >___< Så nu vågar vi nog ut med vagnen med :D Skydden skatt på plats hela rundan :D Har dock fått sätta ett snöre i dom baktill för att dom inte ska glida :)

Nöjd Prins med sina boots :p
32014503.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har äntligen fått tummen ur och klippt av Lillen punkfrissan. Passade på att klippa om honom med, orkade dock inte fixa finputs och linjer och så, så ni får stå ut.

Måttbandet sa innan klippning (det är inte alls värsta sortens päls, men syns på undersidan av magen att den ändå gör en del skillnad) ca 400 kg, inte mätt efter. Jag har dock länge haft panik för jag tycker han är tjooooock, och har funderat på att dra ned maten och/eller höja metforminet. Men jag vet inte hur pass hemmablind jag är, och dessutom vet jag att jag har panik över viktuppgången sen i höstas, men det BLIR ju så varje vinter, jag VET ju det. Men ändå. Så säg jättegärna vad ni anser om hullet?

Jag tycker det känns som han är lika tjock som förra vintern jag =/

Dagens bilder:
lillenhull2011011211.jpg


lillenhull2011011214.jpg


lillenhull2011011219.jpg


(står med ena bakbenet mycket längre bak än det andra)
lillenhull2011011216.jpg


4 Januari 2010:
4ejan201030.jpg


17 jan 2010:
lhull17jan20102.jpg


I höstas:
lillenhull2010091843.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har suttit och stirrat på bilderna i ett par minuter, och så vitt jag kan se var han absolut tjockare i januari förra året. Då tittar jag speciellt på rumpan... :D Tycker även att han ser mindre "vadderad" ut framtill.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ser du alla bilder? Jag ser dem på ursprungsservern, men här på buke visas bara 'halva bilderna' (alltså övre halvan av varje bild) trots att jag laddat om sidan?

Ja, 'allt' säger att han ÄR smalare i år än förra året; måttbandet, täcket, sadelgjorden. Men jag kan inte se det själv. Jag ser bara fläsk och depåer överallt :crazy: Kanske jag på riktigt blivit anorektisk-by-proxy?

Om du inte jämför med förra året, utan hullet generellt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker att han ser fin ut nu.

Är han "frisk" nu? Så att du kan rida?

Det vet ingen, alltså om han är frisk (eller ja symptomfri då, frisk-frisk blir han ju aldrig). Vet vägrade titta på honom efter IRAP-behandlingen, hon vill inte se honom förrän i vår när han är igång lite, med motiveringen 'ingen artroshäst ser bra ut när den vilat'. Och det har hon väl en poäng i även om kontrollfreaket i mig har ångest ;)

Men han är under igångsättning, och ska in på återbesök om några månader. Men det är ju en lååååångsam igångsättning, så det blir inte mycket motion (eller ridning) att tala om.

Han får promenera hur mycket som helst i skritt i snöre, och i övrigt ska han skrittas uppsuttet 15 minuter/gång 3 dagar i veckan i 2 månader, och sen ska vi lägga in pyttelite trav uppsuttet och sen är det återbesök. I mars eg, men jag ska till USA i 2 veckor i mitten på mars, så återbesöket blir i april.

Sen får vi se hur bra han är, hur vi får öka osv.

Han går dock sen strax innan jul i vanliga hagen med Emil igen. Reagerade på det i början, men nu har han inte reagerat alls i benen på det. Jag har på vets order undvikit att titta så mkt på hur han rör sig, men det lilla jag kollat rör han sig bättre nu än i våras/somras, om än inte som 'förr'. Men dit vet vi ju inte om han någonsin kommer igen. Huvudsaken är ju att han fungerar dock, även om det vore trevligt om han fick tillbaka sin gång.

Tack för snälla ord förresten =) Jag antar det sitter i mitt huvid då, och jämför alldeles för mycket med i höstas..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp