Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Lite roligt. Skulle på ett annat forum förklara hur stropparna var på min sadel (som är 'dum' påsåvis att det är långa stroppar, men korta kåpor och hål högt, dvs man behöver en väldigt lång dressyrgjord), och la ut en bild.

Den här:
wwgjord.jpg


Den är tagen oktober 2008, och jag har kanske inte spänt gjorden för kung och fosterland. Men 2008 var han inte FET heller, 'bara' tjock. Hursom, på bilden provar jag ny sadelgjord, 70 cm lång. Ni ser på vilka hål den är spänd.

Idag med 70 cm så ligger vi på något av de 'sista' hålen och trasslar in oss i schabrakets 'stroppögla' när jag ska dra =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hon är ett franskt-amerikanskt varmblod, 157 hög och 167 lång (bogspets till bärbensknöl) upplever henne som tjock men inte fet =) hennes pappa är ganska kraftigt byggd oxå

Då är vi nog ganska överens, tjock men inte fet. Vad står hon på för foderstat nu? Finns det utrymme är det ju 'bara' att dra ner så hon tappar lite.

Ang vikt i kilo är det väldigt svårt då två lika höga hästar i perfekt hull kan väga helt olika. Men spontant tycker jag vikten är rätt hög för den mankhöjden och hästtypen OM den stämmer. (På mina stämmer måttband väldigt bra, plus/minus 25 kg - oftast mindre diff, men andra måttbandsanvändare har haft betydligt större skillnad jmf med våg)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Här är det fullständigt blankis nu på vägarna. Även om vi säkert skulle ta oss fram (nåja jag kan inte promenera på isen då man bara glider men Moa har ju broddar) så finns det inte en chans överhuvudtaget att jag vågar riskera det. Bilarna kommer inte ens upp för backarna som det är redan nu liksom och jag vill inte vara ivägen och riskera bli påkörd! Så vad sjutton gör man nu? Snön är för djup och tung på ängarna för att det ska kännas okej att motionera henne där i flera dagar!

Här omkring är det flera som plogar upp ett spår på åkrarna som man kan rida på. Väldigt praktiskt när det blir för mycket/för tung snö och hala vägar.
Hade ju varit bra för er som har småhästar! :idea:

Borde inte vara så svårt att få tag på någon med traktor som kan köra upp ett spår?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Idag fick jag också problem med isen! :eek:

Inga som helst problem att rida på det, broddarna biter bra så han halkar inte det minsta.
Men när vi var på väg hem så var det någon som började avfyra raketer! :eek::eek::eek: Det var tillräckligt nära för att det skulle skrämma vettet ur hästen, men inte så nära så att jag såg vem det var och kunde be dem sluta.

Hästen blev stressad som attan och började hoppa runt. Jag fick fullt upp med att hålla honom på sin sida vägen, ifall det skulle komma bilar. Och sen började han resa sig (inte högt, men han har ALDRIG gjort så med ryttare så länge jag känt honom).
Kändes ju sådär säkert att sitta på en häst som försöker stegra, speciellt när det är blankis!
Så jag hoppade av och försökte leda honom, men det gick inte att hålla emot, för jag fick inget fotfäste på isen. Så jag gled med ett tag och kunde iaf hålla honom på marken och i vägkanten.
Till slut fick jag lugnat ner honom tillräckligt för att jag skulle våga sitta upp igen. Kändes som att jag hade mer kontroll på ryggen än på marken, eftersom jag inte fick något grepp på isen.
Till slut kom vi hem, som tur var vi ganska nära stallet.


Jag hatar raketer!!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Usch vad otäckt! Tänk om de som håller på bara kunde fatta hur många djur reagerar på raketer och smällare:(:( På nyår kan man ju planera det hela, ta in hästar i tid, ge lugnande till hundar osv men när de smälls veckor efter nyår har man lust att :devil::devil::devil:......

Tur att det gick bra!

Här går det fortfarande rätt bra med bantarponnyn. Hon har börjat brunsta och det med råge:eek: Förra vintern gick hon bara med ston så hennes brunster har knappt märkts av men sen vi köpte vår vallack så går de tillammans. Hon uppvaktar honom och är helt blöt och stinker brunst men han verkar tack och lov inte gå igång på det (fast han är sent kastrerad). Hoppas det håller i sig.

Dock så blir han jättestressad av lunchgrinden som jag anser är en av de bättre uppfinningarna till oss hästägare. Efter att morgonhöet är slut så gör han inget annat än stressar runt tills den öppnas. Han har fri tillgång halm i hagen men han har inte ro att pilla med det så länge grinden är stängd där hans hö ligger.
Någon mer med lunchgrins som märkt av sån stress???

Vet inte vad jag ska göra:( Känns som att den förstör mer än den tillför just nu...Han blir elak mot stoet, jagar omkring, leker rodeo, stegrar mot grinden eller bara vandrar utefter grinden, maniskt. Så fort den öppnas så är allt lugnt i hagen igen. Sen kan han gå till halmen och pilla när lunchen är slut eller bara stå helt avslappnad i en annan del av hagen:crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ser de höet på andra sidan grinden?

I så fall kanske du kan lösa det med att göra om det till en sån som släpper ner med hjälp av en påse? Då kanske han inte reagerar lika starkt. Även om han vet att det finns i påsen kanske det inte är lika lockande som om det ligger öppet?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Utan viktband eller våg men jag känner faktiskt att min grabb börjar bli normalviktig. :) Tänkte därför slänga in lite olika bilder här för att se vad ni säger, försökte få med lite olika vinklar.

cimg4259_126444112.jpg


cimg4260_126444414.jpg


p1030908_126445271.jpg


Hälsar ganska avslappnat
1_126445458.jpg


Spänd häst
2_126446100.jpg


p1030895_125604448.jpg


Vad tycks? Som sagt har han nu en manke, tydlig bog, revbenen känns med lätt tryck (man får dock trycka lite för att öht komma igenom pälsen). Endast en liten depå kvar på bogen precis framför sadeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror bloggen strular, det tog en evighet innan den uppdaterades med bilderna. De syns nog senare, de är inte lösenordsskyddade iaf!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fattar inte riktigt, vart ska det släppas ner ifrån?

Höet placeras i stora baljor samtidigt som man lägger ut morgonhöet. Att det ligger i baljor är för att det inte ska kunna blåsa bort blåsiga dagar. Så han ser baljorna och vet att där i finns höet. Sen stänger man grinden och vrider upp timern och efter 6 timmar öppnas grinden:) Ska sänka tiden till 4 timmar nu men de har alltså fri tillgång på fin havrehalm som han sen mer än gärna äter av.

Chili: jag tycker han är jättefin! :) Bra kämpat!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag ser bilderna, men tycker det är ursvårt säga ngt när de har så mycket vinterpäls. Men han ser då inte fet ut i alla fall!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet, därav bilden framifrån så man ser hur tjock pälsen är :p Eller, den är inte så fruktansvärt tjock, men rätt luftig! Dessutom har ju det klippta vuxit ut en hel del nu.

Jag har iaf gjort en ny foderstat baserat på att han är normalhullad. Så länge vi kan hålla igång med motionen tror jag inte det ska bli några problem :)

Qosack: tack så mkt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Såg du alexandras variant som hon byggt ihop till boxarna?

Det finns ju liknande varianter där man sätter upp en påse på en stolpe eller ett träd, husvägg eller liknande. Utom räckhåll för hästen. Om istället för att öppna en grind så öppnar timern en påse, och släpper ner höet på marken. Finns ju även lådor och liknande som öppnas och släpper ut hö.

Nu har jag ingen själv tyvärr, men det ska visst gå att bygga om en grindöppnare till att släppa ner en påse eller öppna en låda eller liknande.

Det är inte säkert att han blir lugnare för att han inte ser det, eller inte kan komma åt det på samma sätt. Han kanske kommer bete sig likadant fast under påsen/lådan istället.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Aha jo jag såg Alex höhiss:) Kruxet är att hagen de står i på vintern inte har några träd att tala om och väggen som finns har eltråd som löper mot resterande hagar. Så det finns alltsom ingen bra plats att varken hissa upp eller skruva fast såna foderlådor:(

Ska sätta timern på bara 4 timmar så de får lunch väldigt tätt inpå morgonhöet men sen får de knapra på halmen resten av dagen. För han verkar lugn och nöjd bara lunchgrinden öppnar sig:crazy:
Maken till enträgen och matfixerad ponny har jag aldrig stött på.
Han äter dubbelt så mycket som bantarponnyn men är inte nöjd ändå:( Än så är han långt ifrån rund så än går det bra. Hoppas för gudsskull att han inte tillhör de lättfödda:o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL*

Vi börjar närma oss vårt mål! Har presenterat oss, men det är nog långt bak i tråden, så kan ta en liten uppdate. Hästen hade vilat ett år innan han kom till mig, och nådde en ordentlig fetma på kraftigt bete hela sommaren och hösten...Han har haft en rejäl fettnacke och dubbelröv, samt att han växer på bredden så att säga.

Han går på 9kg (ts 66) analyserat hösilage, plus mineraler och lite örter. Han är fortfarande fläskig, men vi skyndar långsamt!

Här om dagen! I en dm vinterpäls
31999811.jpg

1a november:
31823297.jpg

I rörelse här om dagen:
31995467.jpg

rörelse nov
31897288.jpg

här ser man att det sticker ut lite på sidorna fortfarande, men det mesta är borta
31995532.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad snygg han blir när han drar in magen!

Rein:
Lite svårt att se, men jag tycker det verkar som om magen minskat en aning.. Snygg färg han hade i november :angel: :p


Kl
Är jag en dålig människa som fortfarande motionerar min lilla gris, trots att jag inte vet om han är helt frisk i benen eller inte? :crazy:
Jag kan ju som sagt inte se någon hälta eller rörelsestörning av något slag, utan det är bara en känsla av att något inte stämmer.

Ska jag anta att jag är paranoid, allt är inbillning!, och fortsätta motionera i så många gångarter som underlaget tillåter, eller ska jag ge honom vila tills jag luskat ut vad det kan tänkas vara?

Räknat på mikromineraler (Cu, Fe, Zn, Mn och Se) och kan inte se några brister där.
När vi tog IR-provet nämnde veterinären lågt vita blodkroppar, kan det ge såna symtom?
Jäkla hästen är ju överlevare ut i tåspetsarna, inte en chans att han berättar när han har ont! Han gick ju med en gigantisk hovböld och hovbensrotation på ett framben utan att visa några tydliga tecken på smärta..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Som jag läste att några skrev , det är inte lätt att motionera nu!! Kan knappt själv gå så jäkla halt är det! Så det blir motion i magen för min lille, skotta fram en volt idag . Sen tömköra jag på stigarna i hagen. Det får funka så länge för det går inte att ge sig ut här:crazy:

Idag.
http://underbaar.zoomin.se/P3179105

Bild på den lille nu, tycker han har gått ner lite men han har mycket kvar..
Ser jag bara det jag vill se eller han har gått ner lite?

För några veckor sen.
http://underbaar.zoomin.se/P3138985

Titta inte för mycket på hans fula rakning på benet :p ångest :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Här har något hänt senaste dagarna. Ingen aning varför, men Emil går inte in i lösdriften för att äta längre. Mycket besvärligt och jag vet inte riktigt vad jag ska klura ihop för lösning riktigt... =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja jag gillar min vita häst:angel:

Magen är nog det som syns minst att den minskat, just eftersom den bara har varit bred och inte så mycket hängbuk. Skall ta bättra uppställningsbilder, men samtidigt så har han ju så mycket päls nu ändå så inga fina linjer syns ju ändå...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp