Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, Figge har under hela sitt ridhästliv varit seg på banan. Men nu är det på ett annat sätt, det känns liksom som att han försöker men det inte går. Han är slö hela tiden.
Ett annat problem som också gör det svårt att säga något är att han inte bajsar på ridbanan :crazy: Sån har han alltid varit, bajsar inte på ridbana eller väg utan man måste ut en bra bit i skogen.
Igår kom det ut en hög efter ca 1,5 h skritt i ridhuset, men jag märkte ingen skillnad efteråt.

Jag ville ta blodprov sist, men veterinären svarade att det var onödligt "för han är bara fet, det blir bra när du börjar rida igen". När jag förklarade att jag ridit de senaste åren och bantat lika länge bokade vi in IR-prov och nu får han ju tyroxin.
De ser inte heller om något är fel när han rör sig, även om både jag och alla jag haft med mig att titta säger att något är annorlunda. Inte lätt att bli tagen på allvar med en liten köttbulle :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har du lyckats komma in till vet och rida honom inför vet under en sån där 'period'?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Inte lätt att bli tagen på allvar med en liten köttbulle :crazy:

Det är inte lätt att bli tagen på allvar av veterinärer med någon häst, om man själv undrar över saker som inte är speciellt vanliga. :confused:

Har ju mängder av saker med min dam.

En kompis till mig har ett prima halvblodssto, den är till och med brun! och hon har farit ut och in till sin veterinär, som bara behandlat kotorna fram.
Men letar inte efter orsaken till varför hästen blir halt.

Hästen blir bara sämre och sämre. Men det är bara kotorna som behandlas och magnetröntgas och så vidare.

Jag ber henne åka till min ponnys veterinär för ett andra utlåtande.

Det visar sig att hästen har en fraktur på ett sittben och min veterinär är förundrad över hur min kompis ens fått hästen att hålla för tävling upp till MSV dressyr.

Eller när vi var inne med en annan kompis häst, prima svart halvblodsvalack.
Vi ville kolla ryggen på hästen för att den protesterade vid ridning.

Veterinär böjer bara frambenen och hittar en halv grads hälta på båda fram, vill absolut inte röntga.
Klämmer lite på ryggen och säger "Den här hästen har ju en bra rygg."

Vi vägrar att åka förens hästen blivit röntgad i halskotepelare och rygg. Visar sig att den har KS i sadelläget samt är ihopväxt
och har pålagringar i halskotepelaren. Den hästen fick vandra vidare.

Veterinärens råd när denne sett plåtarna "Gå på en tömkörningskurs för Anders Eriksson".
Kompisen har tävlat körning och tömkörde redan hästen för instruktör, men hästen protesterade även då.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

City Gross här tar gärna hem bara några balar. Jag brukar beställa fem balar bara för att jag själv ska slippa åka och hämta så ofta, men någon gång har jag även bestäld 3 balar.

Men det kanske är för att de redan har GP lusern i sortimentet, så de får foder därifrån i alla fall.

Men vad bra att det löste sig för dig.

Närmsta city gross ligger också i halmstad. Iofs närmare motorvägen. Men ändå 8 mil bort.
Där jag köpte nu var mycket närmare, tror det är kanske 3 mil eller nåt. Tar ca 30 min att köra. Och sen när jag flyttar så är det inte så långt ifrån stallet, 1.5-2 mil bara.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tråkigt att det är något fel.

Men jag fattar fortfarande inte. menar du att han liksom ramlar ihop, bokstavligt talat. Eller att han bara inte bär upp sig som han ska?

Kan inte bero på att han är oskodd? Om han är ovillig att springa överhuvudtaget så kanske han blivit öm nu när det fruset på och blivit skare?

Förklarar ju inte om han varit så tidigare, så det kanske inte är så troligt ändå.

Jag hade också velat visa upp hästen i rörelse ordentligt för veterinär. Inte bara åka in och leta efter hälta genom att bedöva. Finns ju många vet som använder sig av kameror för att kolla hur de rör sig in i minsta detalj. Det kanske kan ge några svar, om han inte redan fått en sån undersökning.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Just det där med oskodd tänkte jag också på men det kanske inte finns något mönster i det?

Vår ena ponny kändes seg, kort i stegen, något motvillig och bakdelen föll ibland ihop (allt detta främst på grusvägar iofs). Slog på skor och vips fick ponnyn schvung i stegen, lång och avslappnad skritt och numera en tunna krut att sitta på ( speciellt efter klippningen:eek:)
Börjar nu fundera på vad sjutton vi köpte i höstas:devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Jag tror att vi snart har nått ett delmål; Att kunna ha en riktig dressyrgjord :) Nu har han en vanlig gjord på 90 cm så det är ju bara liiite längre än dressyrgjordarna (de längsta i vettig prisklass är väl 75 cm).
Igår spände jag 3 hål på varje sida med lätthet. Drar mig till minnes att jag i somras/höstas spände 1 hål på ena sidan och 2 hål på andra sidan, och då var det tight som fan.

Funderar också på att klippa igen... Det har vuxit ut mycket och han svettas lätt. Brukar inte klippa såhär sent men brukar å andra sidan inte hålla igång honom så mkt på vintern heller. Nu börjar vår uppstart, har gjort träningsschema och allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast det var ju i ridhuset, där det är mjukt och jämnt underlag.. Jag har bara haft honom oskodd sen mitten på december. Detta började ju som sagt egentligen för fyra år sen :crazy: I augusti var han skodd runt om.

De letade inte ens hältor genom bedövning, bara böjprov.. Jag har ridit för veterinär i en sån period i augusti, men hon sa bara att det såg inte så snyggt ut. Böjprov, sen fick vi åka hem med kommentaren att han är för fet och det blir bättre när jag börjar rida igen...
Under ridprovet "tappade" han bara bakbenen lite grann, inte lika extremt som det varit tidigare. Hela bakkärran försvinner, det känns som hela hästen håller på att braka ihop. Om jag håller honom i trav på en 10 m volt känner man att bakbenen inte riktigt hänger med.
Jag trodde det var spatt första gången. Men hela bakbenen har blivit röntgade ua.

Jag ska ringa Strömsholm imorgon och be om råd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh, det är inte så avancerat :p Mest för att jag är ledig till den 23 ungefär (förutom en hemtenta nu mån-ons) och känner att om jag har ett träningsschema blir det mer konsekvent ridning.

Nu i nytt stall så bakar jag in upptäcktsfärd med träning. Har sett ut lite vägar vi ska testa och en bra skogsväg red vi ju på när vi red till stallet. En grusväg på ca 7 km rätt genom skogen, inte ett enda hus! Lite trafikerat men t.ex. söndagmornar är det rätt lugnt ;) Så där kan man brassa på bäst man vill, inga branta backar utan böljande landskap så man kan trava/galoppera nästan hela vägen åt båda hållen. Smidigt! Det går lite skogsvägar från den vägen som vi ska utforska, förhoppningsvis oplogade så han får pulsa ;)

Vi har fått minst 20 cm snö de senaste dagarna, antagligen upp mot 30 cm nu. Hoppas det bara blir nollgradigt, de lovar 0-1 grader... vill inte att det ska töa, perfekt träning ju!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Här går det så jäkla trögt. Hur sjutton håller man igång en shettis i all denna snö? Inte kan vi vara och pulsa varje dag på ängarna eller? Känns som att det blir lite väl mycket styrka? På vägen vågar man ju inte heller hålla till som den ser ut nu, trång och moddig.. Suck, nu börjar jafg tröttna!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Samma problem här, vägarna är så smala att det inte ens går att möta en liten bil när man rider, och det är lååångt mellan mötesplatserna och relativt vältrafikerad väg. Vi kommer till första mötesplatsen, inte längre :( Finns hagar som inte används som man skulle kunna rida i, men nu är det sådan skare att jag inte vill rida där heller. Enda stället att rida är på grusvägen ner till stallet, ca 200 meter lång. Fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Försökte ta mej iväg till ridhuset förra veckan, men fick inte ens upp bilen med tom transport för backen till stallet, så jag tänker inte ens prova med häst i.

Motivationen är inte på topp direkt :( Det enda positiva är att hästen verkar hålla hullet någorlunda även utan motion.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tråkigt att ni har det så!

Vi var på upptäcktsfärd idag. Red ca 50 min med rätt mkt trav och lite galopp. Jag tror dock att den vägen kommer vara stängd senare för den gick genom en hage men grindarna var öppna och vägen var plogad.
Jag är dock nöjd hittills. Som sagt det finns en lång grusväg som också är plogad, samt en asfaltsväg. Båda vägarna är ju trafikerade men vi är helt klädda i reflexer och jag håller koll så man hinner göra hästen och bilisten uppmärksamma.

Imorn blir det antingen en ny upptäcktsfärd eller dressyr i djupsnön på ridbanan. Bonden frågade om han skulle ploga där åt oss men jag tackade nej, jag tar gärna den träningen ;)
Mitt problem är all snö här på parkeringen så jag hoppas de plogar där tills imorn! Körde fast idag men lyckades komma loss.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Aha, då borde det ju inte vara att han är öm.


KL
Här går det helt ok. Vet inte om det hänt så mycket på viktfronten. Förväntar mig inte heller att det ska hända så mycket, utan bara att han inte ska gå upp. Och det har han inte gjort så jag är nöjd.

Det verkar ha funkat bra med att ge mer lusern. Annars finns det inte så mycket spännande att uppdatera om.

Vi hade snöstorm halva dagen, så idag passade det superbra med träningspasset i ridhuset som jag hade bokat in. Ibland har man lite tur!
Nu hoppas jag bara att jag ska få hit hovslagaren snart också, för snösulorna sitter jättedåligt och hjälper inte alls på framhovarna längre!
Och jag är rädd att sömmarna börjar ge med sig snart, en har redan tappat huvudet. :eek:
Så det hade verkligen inte skadat om han kunde hitta någon lucka i schemat!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har lyxen att ha gott om plogade vägar att välja på. Dock gör vallarna sitt till, men jag har en 5 km plogad, bilfri väx i direkt anslutning till gården. Kanske inte hela är plogad nu, men 3 km av den är garanterat plogad.

Jag har dock lyckats klanta mig brutalt. Jag har fått vagnen insnöad, och inte bara av 70 cm snö, utan ungefär 50 cm till av uppskottad snö på dem. Jag har ju skottat fram till stallet varenda jäkla dag. Så jag, skottkärra, hästar osv ska komma ut. Vagnen är visst bredare än så... Och ska jag ha ut den är det bara att skotta bort 120 cm packad snövall, som är lika bred som den är hög.

Jag har gett upp det projektet, och kör med pulka och försöker hitta på 'annat'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min shettis har 7x0 på skor och min kompis som har en mini (76 cm hög tror jag) har köpt skor som passar hans minifötter. Men det kanske inte är standardsortiment, utan man får kanske beställa? :)

det finns mindre skor dock får man leta plus evn beställa.
dock så avråds minishettisar att skos med risk för att förstöra hovarna då dom inte har mycket att fästa sömmarna i så trasar hovarna lätt sönder o skorna kan mkt enkelt släppa. Jag har blivit starkt avrådd med skor på min lille 72 cm ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag frågade min hovis ang det där med små skor i tisdags förresten. Han har ner till 8x0 som standard i sitt sortiment. Sen om det behövs ännu mindre så finns det några storlekar till att beställa, och är de för stora så lite beroende på varför den måste/ska skos osv så kan man använda fölskor (mest om man måste sko 'sjukbeslag', inte för 'standardskoning'), eller små smidde han helt enkelt lagom små skor. Även om han var glad om han slapp det ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är samma svar jag fått utav min hovslagare, samt att det e svårt att få tag på söm som är tillräckligt tunna på det. Vägarna här e plogade men rena rama blank is/snö och har brant backe för att komma ifrån stallet så vågar inte testa köra lill killen på dessa vägar >___<
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har lyxen att ha gott om plogade vägar att välja på. Dock gör vallarna sitt till, men jag har en 5 km plogad, bilfri väx i direkt anslutning till gården. Kanske inte hela är plogad nu, men 3 km av den är garanterat plogad.

Jag har dock lyckats klanta mig brutalt. Jag har fått vagnen insnöad, och inte bara av 70 cm snö, utan ungefär 50 cm till av uppskottad snö på dem. Jag har ju skottat fram till stallet varenda jäkla dag. Så jag, skottkärra, hästar osv ska komma ut. Vagnen är visst bredare än så... Och ska jag ha ut den är det bara att skotta bort 120 cm packad snövall, som är lika bred som den är hög.

Jag har gett upp det projektet, och kör med pulka och försöker hitta på 'annat'.
Men om man kör kontinuerligt så är det inga större problem att ta fram en liten vagn. Den skulle t o m kunna stå i stallet.

Det visar väl på att du inte har kört på flera månader:D

Alltid dessa dåliga ursäkter:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp