Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite skillnad är det nog ändå. Det är mycket svårare att få tag i hö i Danmark än i Sverige och inte helt ovanligt att grovfodret utgörs av en hel del halm.

Men håller med att det är tänkvärd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur små hovar har han? Min shettis (normal, inte mini) har 6x0, och det finns iaf betydligt mindre än så. Så helt säker på att det inte finns så små skor? =)

Han har väldigt små hovar, har inte mätt eller kollat med skor, men tror att dom är mindre än 8x0. De andra shettisar jag sett har haft mycket större hovar än honom. Men får ta ut hovis och testa med 8:orna, enda är att dom bara har dom till fram 6:or är det minsta som fås tag på till bak här.


Har idag mätt Lill-Prins, måtten blev så här:
Bogspets-"rumpspets": 100 cm
Magmått: 118 cm
Mkh: 81 cm
Rygglängd: 65 cm

Av detta har jag fått ut.... han ÄR fet :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har en liten fundering som jag tänkte ta här, här är defenetivt bästa stället att få svar på.

Man ska ju ge hästen rätt mängd ts, så långt är jag med. Men varför är det så viktigt? Ett hö med dåliga värden borde man behöva ge mer av än ett hö med bra värden, varför är det då så viktigt med rätt mängd ts?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om ett hö är dåligt beror ju på vad man har för häst. Har man en lättfödd häst är hö med hög mängd MJ dåligt. Drömmen vore ju lågt MJ och högt i protein :) Så om man ger mycket av ett 'dåligt' hö får ju hästen för mycket MJ.

Därför pratas det ofta om att inte ge för lite TS, eftersom man vill ge så lite som möjligt av ett dåligt hö och täcka upp med t.ex. lucern istället som har bättre värden.
Man pratar ju bara om lägsta mängd TS som krävs för att tarmarna ska fungera, det finns ingen övre gräns vad jag vet? Det vore ju helt orelevant eftersom hästen är gjord för den kosten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang pälssättning
De börjar ju tappa nu. Om man ska påverka det på något sätt skulle man börjat för ett tag sen.
Fick höra en teori i höstas om att min häst, som är färgväxlare, skulle kunna bli mer musblack med högre proteingiva under pälsfällningen. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt. Men faktum är att pälsen behöver protein, så kanske kan det bli bättre om man gasar på lite extra.

Jag tror att färgen kan bero på vad de äter, protein tex. Det kanske är en av anledningarna till att de skiftar i färg över året.

Han har ju fått lite extra, tror jag. Det beror på hur man räknar. Jag har utgått från hippocampus tabellvärden. Och det pendlar mellan 270 och 318 beroende på vilka inställningar man gör. Jag brukar ta lite olika och välja var som verkar lämpligt. Han har legat på 333 hela vintern. Förutom de senaste två veckorna, då har han legat på 320.

Nu höjer jag till 350.


Självklart var han jättepigg idag! Men jag testar att ge mer lusern ändå ett tag. Bara för att vara på den säkra sidan. Kan ju inte skada i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har en liten fundering som jag tänkte ta här, här är defenetivt bästa stället att få svar på.

Man ska ju ge hästen rätt mängd ts, så långt är jag med. Men varför är det så viktigt? Ett hö med dåliga värden borde man behöva ge mer av än ett hö med bra värden, varför är det då så viktigt med rätt mängd ts?

Det viktiga är att inte ge för lite TS. Dvs inte understiga den minimimängd TS som hästens mag-tarmsystem kräver för att kunna fungera.

Ofta med de väldigt lättfödda måste man dra ner maten hårt, och då är det viktigt man har koll på minimiTS (som är 1 kg TS/100 kg häst), då hästen kan bli sjuk av för lite TS.

Men sålänge man ligger på minimiTS eller högre är det oviktigt hur mkt TS den får, det går inte ge 'för mycket' TS t ex. Vissa hästar fungerar inte på minimiTS dock, utan behöver lite mer, dessa är det ju då viktigt inte gå under gränsen för vad deras magar klarar.

Men när TS och få 'rätt mängd' nämns i den här tråden handlar det om att det hamnar under minimigränsen när det sägs t ex 'men då blir det för lite TS'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Halleluja!

Jag hittade en ny affär inom ett par mil som säljer alfalfa!!! :banana::banana:

Min gamla affär stängdes ner nu, så jag har jagat runt efter någon som tar hem fodret. Det är ju ingen som vill beställa hem när man bara köper ett par balar. De vill bara ta hem pallar.

Så jag är överlycklig! Annars hade jag fått köra 10 mil till Halmstad.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

City Gross här tar gärna hem bara några balar. Jag brukar beställa fem balar bara för att jag själv ska slippa åka och hämta så ofta, men någon gång har jag även bestäld 3 balar.

Men det kanske är för att de redan har GP lusern i sortimentet, så de får foder därifrån i alla fall.

Men vad bra att det löste sig för dig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Även min lokala handlare kan ta hem bara några balar. Dock måste man vänta tills de får hel pall från Svenska Foder då. Men brukar inte ta så länge. Men kanske lika för CG, det är inga problem för dem att när de beställer hem annat foder från samma ställe ta hem några balar.

En ÅF som inte köper så ofta däremot, dvs inte får ihop hel pall, kan nog vara kinkigare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

+Chili

Tck, det är alltså för tarmarnas skull! :)

Det jag däremot börjde tänka på nu var hur kan detgå ihop egentligen, då en häst på 500 kg med 100 kilos övervikt måste få 5 kg ts. Men samma häst som är i trimm och tappat sina extra 100 kilo som då alltså bara väger 400 bara behöver 4 kg ts. Men det är ju samma häst och tarmarna borde ju tekniskt sett behöva lika mkt ts (; Eller kan man inte räkna ts på en överviktig häst?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

+Chili

Tck, det är alltså för tarmarnas skull! :)

Det jag däremot börjde tänka på nu var hur kan detgå ihop egentligen, då en häst på 500 kg med 100 kilos övervikt måste få 5 kg ts. Men samma häst som är i trimm och tappat sina extra 100 kilo som då alltså bara väger 400 bara behöver 4 kg ts. Men det är ju samma häst och tarmarna borde ju tekniskt sett behöva lika mkt ts (; Eller kan man inte räkna ts på en överviktig häst?

Men räknar TS på målvikten. Dock så som sagt alla hästar (friska eller ej, och oavsett om man räknar p dåvarande eller målvikt) klarar inte minmiTS.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Figge är dålig, igen :(
Var nere i ridhuset med honom idag och tänkte träna ordentligt men det gick inte.. Han kändes som handbromsen i, ville inte trava och när jag äntligen fick igång honom och lyckades komma upp i galopp kollapsade hela bakänden.
Det är inte första gången han är sån. Vi har sökt veterinärhjälp för det tre gånger, ingen hittat något. Alla tre veterinärerna har gjort hältundersökning, röntgat bakdelen och skickat hem oss med ett "Han är bara tjock, det går över när du börjar rida igen". När jag invänder kliar de sig lite i huvudet, rycker på axlarna och skickar iväg oss..

Ska ringa kliniken imorgon och be dem skriva ut smärtstillande. Jag vet inte alls vad jag ska göra :cry:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet inte någon duktig.. Hade ute en för ett par år sen som knackade lite med en hammare.
Massör var ute förra hösten, men hittade inget konstigt alls.
Veterinären som undersökte sist har kiropraktorutbildning och hon sa inget. Klämde igenom ryggen och bakdelen på honom då.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi har en jättebra osteopat som vi har fått bra resultat med på många hästar i stallet.
Har tidigare använt mig av equiterapeut men det har aldrig blivit någon skillnad på hästen, men nu händer det grejer!

Tråkigt med din häst men konstigt att man inte hittar något fel!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Figge är dålig, igen :(
Var nere i ridhuset med honom idag och tänkte träna ordentligt men det gick inte.. Han kändes som handbromsen i, ville inte trava och när jag äntligen fick igång honom och lyckades komma upp i galopp kollapsade hela bakänden.
Det är inte första gången han är sån. Vi har sökt veterinärhjälp för det tre gånger, ingen hittat något. Alla tre veterinärerna har gjort hältundersökning, röntgat bakdelen och skickat hem oss med ett "Han är bara tjock, det går över när du börjar rida igen". När jag invänder kliar de sig lite i huvudet, rycker på axlarna och skickar iväg oss..

Ska ringa kliniken imorgon och be dem skriva ut smärtstillande. Jag vet inte alls vad jag ska göra :cry:


Vad menar du med att bakdelen kollapsar?

Vad är som gör dig så säker på att det är något som är fel?
Är det helt uteslutet att det kan bero på olater, lathet, dagsform eller motivation?

Hur ofta har ni vilodagar?
Hur ofta har ni sällskap när ni rider?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bakdelen ramlar ihop helt enkelt. Samma sak när vi försöker trava på volt, men då mer "tappar" han bakbenen.

Nu har han ju vilat över hela jul-nyår. Men det här beteendet kommer med jämna mellanrum..
Vi hade sällskap igår. Försökte "jaga" den ena hästen ett par gånger, som gaspedal liksom, men han bara sprang några få steg i trav sen gick det liksom inte mer.
Vi rider rätt mycket själva, har aldrig varit några problem tidigare. Han påverkas inte så mycket av sällskap.

Jag har funderat på om det bara är tjurighet, men det känns inte så.. Har provat driva på som f*n, men det hjälper inte.
Kan inte prova om det är samma sak ute, i och med att han är oskodd (j*kla hovis som aldrig kommer..), is på vägen och skare på åkrarna..

Det här problemet har kommit och gått under fyra år i olika grad.
Satt och läste i min träningsdagbok. Han hade en liknande period i mars, då fick han Finadyne och blev bättre. Gick sedan normalt till april, sen blev galoppen dålig igen. Blev mycket sämre i augusti, så dålig att jag var inne på kliniken. De gjorde en hältundersökning (han är inte halt..) och skickade hem oss.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Knepigt.

Jag förstår absolut att du kollar med veterinär. Tänkte bara eftersom dom inte hittar något.

Så du menar alltså inte bara att han inte får med sig bakdelen/inte jobbar ordentligt med bakbenen utan att han typ snubblar?

Tror du det sitter i bakdelen isf eller kan det vara mer något inombords som ger dålig ork? Har ni tagit blodprov?

Min är normalt sett inte svår att rida ut ensam på heller. Men det känns ibland att han kan ha nytta av sällskap för att "kickas" i gång igen, när han har gått mycket ensam ett tag.

Han har lätt för att bli introvert när han får gå mycket själv. Han stannar mycket och ofta och verkar egentligen inte upprörd eller rädd utan mer slö och ovillig att gå, men efter en stund kan det släppa, då kommer all upplagrat adrenalin ut i form av bajs (ofta många pyttesmå högar). Sen börjar det släppa och han kan slappna av mer och får mer energi och bättre framåtbjudning. Fast jag förstår det som att din är lika slö under hela ridpasset?

Synd att du inte har möjlighet att rida ut och testa.

Min kan tyvärr också vara rejält mycket slöare på ridbanan än i skogen - men där har jag inte kommit på nyckeln än tyvärr.

Antar att det är onödigt att fråga om ni varierar träningen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp