Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

På vilket sätt upplever du att han förbereder pälsbytet? :confused:
Eller är det du som vill förbereda honom? Får jag fråga på vad...?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

INte av elakhet, utan okunskap - trots flera personers försök att förklara att han 'matade ihjäl' dem.

Just det tycker jag är väldigt vanligt. Och jag tycker det är så trist att många är så fientliga mot ny vetenskap. Många tycker att "jorden fortfarande är platt och det är bara dårar som åker över kanten" ungefär.
Många går direkt i försvarsposition när man börjar prata om näringsbehov (framförallt protein). "Jag ger samma mat som foder som jag alltid har gjort och det har funkat bra i alla år". Jo, förvisso har det säkert funkat bra, men höet är ju inte likadant varje år och då kan det säkert behövas annat än bara en liten skopa havre och en näve betfor.

Jag har fått lära mig att man oftast gör bäst i att tala lite tyst om "dårskapen" dvs. ny skrämmande vetenskap. Väldigt tråkigt att man ska behöva känna sig som en sån Jehovas vittne eller något, och att alla tror att man försöker omvända dem, när man egentligen bara vill ge ett välvilligt råd.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

På vilket sätt upplever du att han förbereder pälsbytet? :confused:
Eller är det du som vill förbereda honom? Får jag fråga på vad...?

Det märks jättetydligt på honom, han kan vara pigg utan att ha framåtanda i ridningen. Och man ser det jättetydligt på hans päls. Topparna på de långa hårstråna börjar blekna för att sen locka sig lite precis innan fällningen.

Nu har han kännts "seg" de senaste dagarna jag har ridit och de långa hårstråna börjar bli ljusare i topparna. Så jag tror det börjar gå mot fällningstider. Kanske inte än på ett par veckor, men han laddar helt klart.
Han brukar vara rätt tidig med fällning.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det verkar ju rimligt, det är ju den tiden på året.
Du tror inte att det är vanligt "slitage" på pälsen du ser?
Alltså hårstrået är ju ingen levande del på hästen.

Angående seghet: Är det varmare nu än det varit tidigare i vinter? Min dam känns också lite "loj" nu men jag tror att det beror på att det blev "varmt" (ca -3). Sen kommer ju solen fram nu och värmer, då vill man ju också gärna rida men vinterjackan sitter ju på pållen. ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tillägg:
Jag upplevde i höstas att han blev bättre när han fick mer protein under själva fällningen/pälssättningen. Så om jag kan få ihop det med foderstaten så vill jag testa igen om se om det hjälper honom få lite mer ork.

Han har ju sån dundertjock päls så jag tror det tar en hel del på honom.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det kan vara så att täcket har slitit extra på stråna, men han hade ju inget täcke på sommaren, och då var det samma. Kanske bara sammanträffande.

Fast manen ändrar färg efter årstid, så det är väl inte helt omöjligt?

Ang. temperaturen så klipptes han ju innan jul (syns på bilderna hur mycket han är klippt) och blir inte varm när han rids, så jag tror inte det beror på det. Igår red vi i kolsvartet och han var seg då med. Så tror inte det beror på vädret.

Han blir seg på ett hel annat sätt, han är inte slö, utan vill gärna springa som vanligt. Allt går bara mycket långsammare, och så blir han brukar han bli när han ska fälla.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstår inte den här fixeringen vid motion, faktiskt.
Jag har bantat min häst från svinfet till normal på ett par månader (lite kvar men hullet är i det närmaste perfekt) (ja, ni ska få se bilder, jag måste bara fota henne nu när hon är smal och smärt!) .
Den här bantningen gick ut på att fodra med Mj 52,2 - Pr 352,4 = 6 kg hö, 1 dl soja, 2 dl Hestekrafft. Hennes behov ligger beräknat på MJ 51,4 och Pr 334,1

Eftersom hon är så extremt lättfödd och rids just nu väldigt lätt också så har jag en foderstat som är beräknad på att hon inte jobbar alls, för att undvika överutfodring vid längre pauser som ju är vanligt nu på vintern.

Borde man inte också kunna göra två foderstatsberäkningar och ha en "i full gång" och en "vid vila"? Det kan ju inte skilja många kg hit och dit...?
Det är väl här övervikten kommer "smygande".

Förr sa man att dagen innan vila skulle man halvera kraftfodergivan.

Jag tror att man gav alla kraftfoder för att höt var mindre bra förr då man aldrig gödslade. Det finns ju numera en uppsjö med speciellt riktade foder.

Nu verkar alla ha en konstant fodergiva året om oavsett om den vilar eller rids mkt mindre o som sagt ett felaktigt ideal.

Jag ger utifrån vad hästen uträttar o hur den ser ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Min häst börjar ladda inför pälsbytet nu. Funderar på om jag skulle kunna höja proteinet ytterligare lite? Han får nu 315 g smb rp/dag och det ligger antingen strax över hans behov eller precis i kant med, beroende på hur mycket motion man räknar med.

Om jag lägger på 100 g soja så får jag upp proteinet 40g, det ger en ökning på 1 MJ.

Men då ligger han på 500 g soja per dag, och det känns lite väl mycket. Han ligger nu på 400g och jag har inte velat ge mer än så. (200gx2)

Om jag ökar lusernet 0.5 kg så får jag samma proteinökning, men då får jag inte ihop det med mineralerna.


Hur mycket soja ger ni/tycker ni att man kan ge?
Och hur delar ni i så fall upp det?

Hur är det med bakjäst, ger det också b-vitamin? Jag har ju foderjäst hemma, men det blev han lös i magen av när jag gav det i höstas, så jag är lite tveksam till det.

Hur hade ni gjort?

Vad felas med mineralerna om du ger lucern?

Ang soja så jag går ogärna över 100 gram/100 kg faktiskt, även om jag splittar det på flera mål vill JAG inte gå över det, är lite fjantig så. Samtidigt, är soja det bästa valet så det är ju inga problem att gå över det, bara man splittar på flera mål.

Strunta i b-vitaminet anser jag. De tillverkar det ju själv, och det är vid fällning och sättning ju just protein de ffa behöver. Sen - vissa individer så trots all forskning etc, de mår helt klart bättre av b-vit vid fällning/sättning. Så är din en sån kan du ju lägga på b-vit, men annars skulle jag sikta på att öka proteinet.

Men ja, bakjäst innehåller mycket B-vitaminer, så du kan ge det om du vill ge mer B-vit =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang foder ute osv.

Förra året funkade det bra att de åt ihop. Emil äter sakta, Lillen äter fort. Jag la ut 2 kg att dela på, och räknade med att E fick i sig 0,8 kg och L 1.2 kg. Verkade stämma utefter hull osv, och även när jag 'tittade på dem'.

I år dock. Emil äter ännu långsammare, och Lillen - jag tror att han såfort jag tittar bort inhalerar maten genom näsan eller något. Det går med en fruktansvärd fart.

Så när de fick börja gå ute lååånga härliga dagar, dvs det blev mer fodringar ute, kände jag att det inte fungerade. Stackars Emil riskerade ju TS-brist, och Lillen behöver inga extra MJ han inte.

Så jag har börjat ge dem mat separat. Jag satte upp en planka över dörröppningen till ena 'lösdriften'. Emil kommer precis under plankan, men Lillen får knappt in halsen. Så får Emil sin mat därinne, och Lillen sin ute i hagen. Fungerar utmärkt, och Lillen sänkte faktiskt sitt tempo en aniiiing när han fick äta själv och bara EN hög. Han äter dock fortfarande mycket fortare än Emil, och brukar stå och hänga utanför lösdriften och muta/hypnotisera/övertala Emil om att ge honom sin mat ;) Emil lyssnar inte så mycket på det örat dock ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag räknade vidare lite och kan nog lösa det ändå med lite knepade och knåpande.

Ca/p kvoten blir ganska hög, 2.2, men fosforbehovet är precis täckt (med betoning på precis) så det borde funka ändå väl? Det är ju inte bara från lucern, utan från mineraler också. Han får 40g miner. Det som felade innan var att jag inte täckte fosfor och fick alldeles för mycket kalcium.

Och då blir dessutom energin 0.5 MJ lägre istället för 1 MJ högre.

400g var ju min smärtgräns, han väger ju bara 300. Så jag vill inte ge mer än 200g/portion. Och det hade varit svårt att få ihop en portion till.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför ge en hög?

Sprid ut höt o den får röra på sig o får då både lite motion o längre ättid.

Det bästa är när det blåser kraftigt- såvida det inte blåser bort från hagen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ingen fara med kalköverskott från grovfoder, sålänge fosfor är täckt.

Jag bor på kalkrika marker, dvs jag har ALLTID kalköverskott..
Höet i år - 2,9 gr Ca och 0,8 gr P per kilo foder, dvs kvot över 3.6..
Bara från höet får mina långt över kalciumbehovet.

I slutänden så totalen är för Emil 2,47 i kvot och för Lillen 2,12 i kvot.. (Lillen ligger plus på fosforn med, med hjälp av tillskott, medvetet, därför hans kvot är lägre)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Varför ge en hög?

Sprid ut höt o den får röra på sig o får då både lite motion o längre ättid.

Det bästa är när det blåser kraftigt- såvida det inte blåser bort från hagen.

För att han äter fortare med flera högar. Han stressar att någon ska ta hans mat då, och kastar i sig det, springer till nästa hög, kastar i sig den osv.

Han får 1.2 kg/giva, och med det i en hög räcker maten inkl 'städtid' ca 20 minuter. Han tar en tugga, ser sig omkring, tar en tugga till, och tuggar långsammare. Sen ägnar han en god stund åt att i lugn och ro städa.

Med samma mängd i flera högar är det slut på under tio minuter, han kastar i sig första tussen, sen iväg till nästa, kastar i sig den osv. Även 'städningen' är mer stressad.

Med en hög är han trygg i att ingen kan ta den, han har ju bara en hög att 'försvara' mot ev mattjuvar.

Den lilla extra motion han får av att stressa under de där knappa 10 min med fler högar uppväger inte den kraftigt kortade ättiden och ffa stressen som blir.

Med tanke på att han äter med en hög max 20 minuter/mål, och 3 mål ute i hagen, så det är inte speciellt många minuter extramotion han får sett till att ättiden halveras. Och de rör sig ju övrig tid av de 12 h de är ute, som vi diskuterat förr så mina står inte still (ja när de gnager bark på träden gör det ju det) i hagen och hänger bara för det är snö, utan använder hela hagen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag ändrade lite i texten efteråt.

Han får ju mineraler också. 40g miner blå.
Höet har underskott på kalcuim, det var därför jag valde de blå mineralerna.
Men nu när jag ger mer lusern så blir det ju lite kaka på kaka, och jag förlorar en del av fosforn från höet. (höet hade 2 g ca, 2.2 g p)

Så det blir inte bara från grovfoder tyvärr.

Hade ju kunnat byta mineraler, men då skriker ekonomin och det känns otroligt onödigt att lägga pengar på 10 kg mineraler när han kommer äta max 1. :crazy:
Ska dubbelkolla med fodertanten också vad hon säger om överskottet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är fortfarande ingen fara. Mina får också mineraler, som ju adderar mer kalk. Väljer de med låg Ca/P-kvot, men det blir ju ändå extra Ca därifrån, och lite extra Ca från potatisproteinet, lucernet och Happy Hoofen.

Jag skulle kunna lösa det med biomag, fosforbalans, vitaminer och selentillskott. Men det känns onödigt när jag har mineraler, och det inte gör ngt med kalken det adderar. Dessutom gör mineralerna att jag slipper selentillskott och kan ge mindre biomag och fosforbalans. (De får alltså mineraler + biomag + fosforbalans, då det saknas såpass mycket P och Mg att det inte räcker med bara den lilla mineralgiva som täcker selen. )

Mineralerna ger Emil 1,5 gr Ca och Lillen 3 gr Ca. En piss i nilen, då de från silaget får 17,4 g resp 25,5 gr. Totalt i foderstaten får de 20,5 gr resp 30 gr.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo fast nu menade jag när diagnosen är solklar:grin:

Första veterinären var helt övertygad om att det var solklart.

Andra vet rekomenderade att ge hästen 6 kg silage, enbart. Utan att ens fråga hur blött det var eller vad det innehöll. Jag gjorde inte så heller.

Min häst är stor 170cm+, och grov. Halvblod, men import och av den grövre typen. När han är (för)smal väger han ca 630kg, att då ge 3,4kg ts käns helt vansinigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är en vanesak. Den går ju dessutom själv.

Den kanske behöver ha lite stress i livet för att få stimulans:angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han går inte själv, och det är inte en vanesak för just honom i alla fall. Jag har haft honom i 4 år, och han har alltid varit likadan.

Och med tanke på att han nuförtiden alltid är hungrig, och får väldigt begränsat med mat, förstår jag att han är lite rabiat nojig att någon ska stjäla hans mat.

Vad är det du anser är ett problem med att han är lugn kring ätandet och dubblar sin ättid eg? Alltså vad är det som gör att du anser att jag ska ta bort det, och istället låta honom stressa runt i tio minuter och kasta i sig maten dubbelt så fort? Vad är det för vinst som du ser det som överväger stressen och halverad ättid? Jag förstår det inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, låter bra.

Fick ihop det ännu lite bättre genom när jag bytte ut en del av halmen mot lusern istället för att byta ut höet. Det blir 0.5 MJ högre, men jag svårt att tänka mig att det gör någon skillnad.

Fick ner Ca/p till 1.9 istället och det känns ok tycker jag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller med om bilderna. Det hände inte mycket alls under -08 - -09. Det var den vintern jag stod hos en pajsare som matade en massa extra och gav sockerbitar.. Och under sommaren var jag dum nog att prova proteindiet på honom. Ja, man ser ju hur bra det gick ;)
Sen bytte vi stall och nu börjar det hända saker! Nu är det ju bara jag som grejar med fodret.

Jag hoppas det kommer gå fort nu fram på vårkanten. Det brukar ju hända en del med en "felaktig" foderstat under våren (tänker på proteinbrist osv). Jag tror jag känner revbenen med mycket tryck och god vilja :D

Ang pälssättning
De börjar ju tappa nu. Om man ska påverka det på något sätt skulle man börjat för ett tag sen.
Fick höra en teori i höstas om att min häst, som är färgväxlare, skulle kunna bli mer musblack med högre proteingiva under pälsfällningen. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt. Men faktum är att pälsen behöver protein, så kanske kan det bli bättre om man gasar på lite extra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp