Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu är det nästan fyra år sedan, jag gick med här på forumet efter detta, och jag måste erkänna att jag inte var insatt i detta alls på den tiden. Men vad jag minns så var lamellranden breddad och det fanns rester av blödningar i den (men jag kanske alltså komma ihåg det lite fel, pinsamt men sant). Det var dessutom mest i hbak vilket egentligen är lite underligt. Hon fick sedan en mindre fångrand på den hoven.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Hur motionerar ni era knubbisar när det är sådant här väder ? Hade tänkt börja köra Prins nu lite men igår hade vi plus grader som gjorde att det smälte på vägarna som nu fryis på. Så våra vägar e rena blankisen så vågar inte ens tömköra honom som underlaget ser ut :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Inte broddad antar jag? Min har snösulor och 4 brodd i varje sko. Blötsnö, is eller bara massor av fin pudersnö... allt funkar för oss :) Häromdagen red vi på en åker med väldigt hård snö och ev skare. Men turligt nog med massor av hovskägg så märker han inte ens av skaren, förrän det är extremt mycket kanske.

Igår så red vi ju långtur från gamla stallet till nya stallet. Det var då jag tog bilden jag la upp. Det tog 2 h 45 min, ganska halt på blankpolerad snö på vägarna men det går finfint!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag plockade av skorna i november någon gång. Då var det ingen is, bara snö och fint. Men nu regnade det ju på nyår, så nu är det bara is. Skaren är så hård att till och med Figge kunde gå ovanpå den!
Imorgon är det jag som börjar jaga hovslagare igen, så vi får på dojjor med massa broddhål!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

han är oskodd, finns inte så pass små skor som passar honom heller här XD (mini-shettis)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Jag fick igår tips av min stallkamrat (som även är min hovslagare) att blötlägga höet åt Ville. Han är ingen höjdare på foder egentligen och har tidigare sagt ganska mycket som jag man bara genom att läsa höanalysen kan inse är fel om man är någorlunda kunnig (går inte in på detaljer). Detta är alltså anledningen till att jag frågar här, eftersom jag aldrig hört något om detta tidigare. :o

Enligt stallkamraten skulle detta kunna hjälpa till med viktnedgången eftersom mängden energi i höet skulle minska? Har läst runt lite men bara hittat information om att sockerhalten minskar.

Mina frågor är alltså:
1. Minskar energin eller bara sockret genom att blötlägga höet? Om bara sockret minskar, kan det i så fall ändå bidra till en snabbare viktnedgång?

2. Hur går man tillväga när man blötlägger höet? Räcker det att "skölja av" eller vattna det eller ska man lägga det i en balja (eller liknande) med vatten? I så fall hur länge? Spelar temperaturen på vattnet någon roll?

Är det något mer som kan vara nyttigt att veta inom ämnet så får ni gärna informera mig om det också :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nackdel med såna små sötingar!
Syrran behövde tåsko (heter det så?) till sin mini med bockfötter förra året. Tur vi hade en duktig hovis som älskar smide :p Han fick pyssla rätt långe innan det blev tillräckligt smått.

KL
Nu funderar jag (igen!).
Vi har gett hästarna frukost ute tillsammans drygt två-tre veckor nu. 2 kg hö var. De är rätt lika i rang, men Figge är mycket mer matglad än sin kompis..
Vid magmätningen idag hade Figge gått upp ett par cm (från 176 till 179). Han har visserligen inte motionerat över julhelgen (jag bortrest), haft bekymmer med medicinen och det har varit mildare. Men jag är nojig! Äter han för mycket hö ute i hagen?
Jag har inte studerat dem ute, frukosten är slut när jag kommer och jag vet ju inte vem som ätit den. Misstänker att Figge äter mest..
Kompisen äter inte halm och blir tossig när vi delar på dem.
Är det ändå värt att minska höet på morgonen till hälften och hänga ut nät med halm? Får ju minska kvällshalmen med då så det inte blir för mycket energi. Eller överreagerar jag? Kan det vara så enkelt att det är motionen som gör sån enorm skillnad :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Socker är ju energi, så visst minskar energin lite. Hur mycket beror på en massa saker, som vattnets temperatur och sockrets vattenlöslighet.
När jag blötlade mitt hö fick det ligga minst 1 h, sedan spolade jag igenom hönätet tills vattnet var klart och lät det rinna av innan jag hängde in det i boxen.
Varmt vatten ska vara bättre, men det fungerar med kallt också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fick de hö inne tidigare eller? Dit vi har flyttat nu får de morgonhöet inne vilket jag tycker är jätteskönt eftersom man nästan helt styr sin foderstat själv.

Dock kan ju den lilla uppgången bero på att du inte ridit?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men vad hade ni för veterinärer?

eller lyssnade ni inte? köpte att de "inte kan foder".

De flesta Vet. o även hovisar vet exakt vad som krävs o anser att många "matar ihjäl" sina hästar.

Jag fick rådet av veterinären att sko hästen med kilsulor, ge metacam och sätta igång hästen.
Jag behandlade istället hästen som om han hade fång. Vilket var dianosen jag sedan fick av klinikveterinären.

Idag är jag glad att jag inte gjorde som första veterinären sa, men att göra tvärtemot vet. rekomendationer ger en del ångest och då var det faktiskt skönt att få diskutera här och få flera input.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, de åt frukost inne. Figge fick 2 kg hö/dag. Nu vet jag ju inte riktigt om han äter två eller fyra kilo :crazy: Vill inte ge dem inne, då det händer att han som släpper ut glömmer bort dem om de äter för sakta.. Han brukar ge dem deras frukost innan han äter sin egen, sen skickar han ut dem i hagen. Men andra tjejen i stallet skällde på honom för hennes häst inte hann äta upp, så han började lämna dem inne längre och glömde bort dem så fort något kom emellan (vilket det gör ganska ofta, han har ju ett helt lantbruk att sköta).
Om jag kanske ger dem lite grann innan, övertalar stallkompisen att det inte gör något att hästen inte äter upp allt, och börjar ge lite inne och lite ute? Kanske bara halm ute, och allt hö inne? Halmen tar längre tid att äta, så då har de ju mer att göra ute också. Hmm..

Jo, förmodligen har du rätt. Han har bara skrotat i hagen, så det kan ju vara magmusklerna som är mer avslappnade. Han verkade inte större i övrigt, men jag blir ju ändå orolig. Tänk om, liksom. Känns lite lurigt om han inte kan gå en enda vecka utan motion utan att öka i vikt, trots en rätt strikt foderstat..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast hur vet man att diagnosen inte är solklar? Jag tar ju veterinären på allvar om jag själv är okunnig kring diagnosen. Om veterinären är helt säker på sin sak tror man ju på den...?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Hur motionerar ni era knubbisar när det är sådant här väder ?

Jag förstår inte den här fixeringen vid motion, faktiskt.
Jag har bantat min häst från svinfet till normal på ett par månader (lite kvar men hullet är i det närmaste perfekt) (ja, ni ska få se bilder, jag måste bara fota henne nu när hon är smal och smärt!) .
Den här bantningen gick ut på att fodra med Mj 52,2 - Pr 352,4 = 6 kg hö, 1 dl soja, 2 dl Hestekrafft. Hennes behov ligger beräknat på MJ 51,4 och Pr 334,1

Eftersom hon är så extremt lättfödd och rids just nu väldigt lätt också så har jag en foderstat som är beräknad på att hon inte jobbar alls, för att undvika överutfodring vid längre pauser som ju är vanligt nu på vintern.

Borde man inte också kunna göra två foderstatsberäkningar och ha en "i full gång" och en "vid vila"?
Det kan ju inte skilja många kg hit och dit...?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kunde du banta hästen på över beräknat tabellbehov? Eller förstod jag dig fel?
Det skulle jag inte kalla extremt lättfödd..

Motion är väldigt bra för IR-hästar, vilket en del av oss har. Motion är aldrig fel! Det är ett super-dupersätt att få bort några extra kalorier, precis som hos människor.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kunde du banta hästen på över beräknat tabellbehov? Eller förstod jag dig fel?
Det skulle jag inte kalla extremt lättfödd..

Motion är väldigt bra för IR-hästar, vilket en del av oss har. Motion är aldrig fel! Det är ett super-dupersätt att få bort några extra kalorier, precis som hos människor.

yes.
Hon är extremt lättfödd. Hon vägde nästan 500 kg (enligt måttbandet) höstas, jag har inte mätt henne nu.
En annan vinst vi fått är att bukmagen som hängt som en fölmage på henne är helt borta...
Som sagt var: Bilder kommer...

Hon ligger ju lite, lite högt på MJ men det har gått bra. (det räknar jag iskallt med att kylan och motionen i storhagen har tagit hand om).
Att hon ligger för högt på proteinet är det som satt igång förbränningen. Den typen av kallblodig häst som hon är (Islänning) har en överlevnadsinstinkt som gör att de går ned på sparlåga när proteinhalten sjunker i gräset på hösten. För lite protein = fet häst. För mycket protein = smal häst.

Busenkelt. :o

Det är också busenkelt att förbränna fett för människor utan särskild motion.
Jag har ätit mig ned 50 kg.... :angel:

Fast det betyder ju inte att det är FEL att motionera, det är inte det jag menar. Men jag har läst flera gånger i den här tråden personer som skriver att de blir oroliga pga. vila av olika skäl.
Det borde inte vara någon fara.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fast du ligger inte så högt på proteinet att det skulle göra så enorm skillnad tycker jag. Så mycket kräver inte protein vid förbränning. Dessutom är det inte protein som avgör hästens hull, utan energin. Precis som hos människor. Mycket, mycket simpel ekvation: Om man tar in mer än man gör av lagras överskottet som fett. Vad energin hade för ursprung är mindre relevant (åtminstone hos friska individer).

Jag köper inte att en hög foderstat är ett bra sätt att banta på. Det funkade säkert för er, men jag har svårt att tro att den hästen var extremt lättfödd. Skulle jag lägga min islandskorsning på en så hög foderstat skulle han se ut som en korv igen! Han ligger nu på ca 41 MJ och 330 g smb rp och det är för mycket energi. Han måste motioneras för att bli av med överskottet.
Nu är han visserligen inte riktigt normal, utan har fel på metabolismen och medicineras med T4 (tyroxin, sköldkörtelhormon).

Som sagt, denna fixering av motion kommer till stor del av att de flesta inte går att banta genom att öka foderstaten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har inte fått analyssvaret på höet ännu så vet ej hur mycket MJ & smbrp han får i sig nu men tippar på att han får en foderstat
för "häst i vila" (han får 1½kg hö, 1 dl kwik beet & 1 dl lusernpellets om dagen.) Men tror inte att jag får bort "shettis-magen" på honom utan motion. + att min lilla blir helt till sig om han inte får arbeta :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Att hon ligger för högt på proteinet är det som satt igång förbränningen. Den typen av kallblodig häst som hon är (Islänning) har en överlevnadsinstinkt som gör att de går ned på sparlåga när proteinhalten sjunker i gräset på hösten. För lite protein = fet häst. För mycket protein = smal häst.

Busenkelt. :o

hur vet du att det fungerar så?
Jag kan hålla med dig om att det kan vara så att en del hästar av naturraserna kanske kan ställa om sin metabolism på vintern. Men det är det nog inte ngn som lyckats visa. Sedan kan man verkligen undra om det skulle styras av proteinintaget?

En del av proteinöverskottet omvandlas till energi.
Energin som redovisas i en analys kommer delvis från proteinerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp