Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj, det där skulle nog Lillen se som dukat bord. Men härligt höra att det fungerar =)

Apropå fungerar, så Lillens matstress är mycket bättre sen den automatiska nattfodringen förresten =) Trots att jag snott 1 kg silage av honom. (Förr fick han 5 kg kl 22, nu får han 2 kg kl 22 och 2 kg kl 02)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Det negativa var dock att han hostade i början av traven. Jävlaförbannadeskitfan helt enkelt. Då funkar inte ens den lilla halm jag smugit in alltså =/

Vet du att det är sammankopplat med halmen då?

Min häst hostar i början av traven om han är spänd. Löser sig enkelt med uppvärmning så att han är lösgjord innan vi lägger in trav.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vet du att det är sammankopplat med halmen då?

Min häst hostar i början av traven om han är spänd. Löser sig enkelt med uppvärmning så att han är lösgjord innan vi lägger in trav.

Nej, säker kan jag ju inte vara. Men eftersom han var (vad jag kunde bedömma) helt bra, dvs inget host vid promenader eller när han travade i hagen på morgonen, och han nu hostade så fort han började trava, så är jag ju rädd det är halmen. Det är det enda som ändrats (förutom att de är ute mer nu, men det är ju bara positivt för hosta).

Och han har aldrig innan problemen i höstas hostat en enda gång i något enda läge, spänd eller ej. Han fick upp lite snor när han hostade med, så tror tyvärr det är dammeländeshostan som är tillbaka =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min grabb är inte lika finurlig, han är mera rakt på sak :p De hade inte fått lunch idag ( :mad: ) så han var ju jättehungrig när jag tog in dem och han blev väldigt frustrerad över hönätet. Sen fick han lunchen löst i boxen och kastade sig över den med glädje.

Men han äter å andra sidan mer än era kan göra, i dagsläget 9 kg/dag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kommer det snor så är det säkert så.

Min har aldrig hostat i andra sammanhang, utan bara när han är spänd eller ställer krav i traven innan han är ordentligt uppvärmd. Så jag har gjort min egen diagnos att det beror på spänning. Eftersom han aldrig annars haft problem och det alltid (de få gånger det nu varit, vilket inte varit många gånger, kanske 5 gånger totalt) varit under samma omständigheter.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ston som får en stärkelserik foderstat under dräktigheten får föl med sämre insulinkänslighet än ston som får en mindre stärkelserik foderstat. Enligt forskning som gjorts.
Här har vi återigen en brist på variabler.
hur studierna utförs.

.I vilket hull var den vid betäckning? vilken ras, ålder.....
har stoet fått stärkelse hela dräktigheten eller när den behöver det- under högdräktighetstiden? Har den först fått för mkt näring o på så sätt blivit IR.

Har de motionerats?... osv.

sorry för litet trådkap.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här har vi återigen en brist på variabler.
hur studierna utförs.

.I vilket hull var den vid betäckning? vilken ras, ålder.....
har stoet fått stärkelse hela dräktigheten eller när den behöver det- under högdräktighetstiden? Har den först fått för mkt näring o på så sätt blivit IR.

Har de motionerats?... osv.

sorry för litet trådkap.

Du kan ganska enkelt leta upp studierna själv om du är intresserad. De flesta (jag läst) är gjorda på fullblod..

Men lite lästips, blandade:

Ropp, J.K., R.H. Raub, and J.E. Minton. 2003.
The effect of dietary energy source on serum concentration of
insulin-like growth factor-I growth hormone, insulin, glucose and fat metabolites in weanling horses. J. Anim. Sci. 81: 1581-1589

Pagan, J.D., R.J. Geor, S.E. Caddel, P.B. Pryor, and K.E. Hoekstra. 2001.
The relationship between glycemic response and the incidence of OCD in Thoroughbred weanlings: A field study.
In: Proc. Amer. Assoc. Equine Prac. 47:322-325.

Treiber, K.H., R.C. Boston, D.S. Kronfeld, R.M. Hoffman, W.B. Staniar, and P.A. Harris. 2004.
Insulin resistance in growing Thoroughbreds is affected by diet.
J. Anim. Sci. Vol 82, Suppl: 1: 96 (abstract).

Treiber K.H., R.C. Boston, D.S. Kronfeld, W.B. Stanier, and P.A. Harris. 2005. Insulin resistance and a compensation in Thoroughbred weanlings adapted to high-glycemic meals.
J. Anim. Sci. 83: 2357-2364.

Williams, C.A., D.S. Kronfeld, W.B. Staniar, and P. A. Harris. 2001.
Plasma glucose and insulin responses of Thoroughbred mares fed a meal high in starch and sugar of fat and fiber.
J. Anim. Sci. 79:2196-2201.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu snillade jag bort länken, men här är lite utdrag. Det är alltså digivande fullbloddston vi talar om, svårt få högre behov än så..

Their research showed that mares fed a high cereal starch ration during the last
trimester produced foals with higher blood glucose from 5 to 80 days of age, even though
they were still within normal range and by 160 days there was a trend towards insulin
sensitivity in the foals of the mares fed high starch feeds
.


och ur abstraktet http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19359126

Twenty late-gestation mares maintained on pasture were provided two-thirds of digestible energy requirements from isocaloric, isonitrogenous low starch (LS, n=10) or high starch (HS, n=10) feed. Their foals were assessed with an insulin-modified frequently sampled intravenous glucose tolerance test at 5, 40, 80, and 160 d of age. Baseline glucose concentrations, insulin sensitivity, and insulin-independent glucose clearance in 5-d foals were all greater than values observed in mature horses and declined towards mature values as foals reached 160 d of age. Baseline glucose concentrations were all within normal range, but higher in foals born from HS mares through 80 d of age. Insulin sensitivity was not different between dietary groups until a trend for lower insulin sensitivity in HS foals emerged at 160 d of age. These data are the first to characterize decreasing insulin sensitivity and glucose tolerance in Thoroughbred foals from 5 to 160 d of age. This study also presents the first data examining glucose and insulin dynamics in developing foals in response to maternal high starch diet.

Tilläggas ska att vid 160 dagars ålder, så de som gavs fett & fiber hade en insulinkänslighet normal för föl, medan stärkelsegruppen, som visade en sänkt insulinkänslighet vid 160 dagar uppvisade normal insulinkänslighet för vuxna hästar. De låg alltså fortfarande under vad vi på vuxen häst skulle klassa som IR. Dvs fölen blev/var inte sjuka i den studien, däremot en skillnad på fölens blodglukos och senare när insulinkänsligheten sattes ner mot 'vuxenvärden' beroende på vad mammorna gavs för mat under högdräktighet.

Om man då kastar in lite genetisk predisposition är ju en ganska läskig fråga vad som händer.

Lite spinoff, men.. I en finns två försök där man mha embryotranser inplanterat fullblodsföl i ponnyston, resp inplanterat ponnyföl i fullblodsston. Fblföl-i-ponny föddes med låg vikt och storlek och hade höga kortisolnivåer första dygnen, troligen pga stress över att ha legat trångt. Med ponny-i-fbl hade högre insulinnivåer och större 'betacellrespons' på glukos när de föddes. De var också större än de 'borde'. Ganska fascinerande, och teorin var att de helt enkelt fått mycket plats och mycket näring, iom i fbllivmoder, medan genetiken ju var programmerat för mindre plats och näring.

(ett abstract, hela finns någonstans, jag har iag läst hela men orkar inte leta nu http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15171694)

Föl är dock intressanta överlag, ponnyföl kan födas insulinresistenta/ha dåligt glukosupptag (dvs för hög blodglukos och därför höjda nsulinnivåer) men sedan bli 'normala', dvs det går mkt snabbt över. För tidigt födda föl är det tydligen ännu vanligare på, svårt sjuka med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Uppdatering från mig.

I brist på bättre saker att göra (hemma och sjuk på nyårsafton) kollade jag igenom och rensade gamla bilder. Jisses vad min lilla häst har förändrats under året som gått.

Såhär såg han ut för ett år sen ungefär. 28 Januari, 2010.
30342347.jpg


Och här är han idag:
31979234.jpg


Tycker det är stor skillnad, självklart i hull och muskler, men också i hårkvalitet. Tittar man på hans päls i början av året så var den rätt så raggig och det såhär när man ser tillbaka så är det ju ganska självklart att det fanns ganska stora brister i foderstaten. Massören jag hade på besök i våras föreslog örter, jag tvivlar på att det hade gjort några underverk.

Självklart är det tråkigt att han fick stå lida för min bristande kunskap, för det syntes ju redan då att foderstaten inte passade honom. Men jag försöker se det positivt, nu vet jag vad han behöver och jag har lärt mig mer.
Förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre med tiden.


Vad tycker ni om honom i dagsläget? Jag tycker ju att det är lite kvar på rumpan, men i övrigt? Jag tycker halsen ser lite tunn ut, men det kanske är för att han haft så grov hals innan. Ser den tanig ut, eller är det bara jag som är nojig?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tycker man ser stor skillnad :D Svårt att säga med halsen då han står och tittar upp eller hur man ska säga. Lite ot men vad snyggt du gjort hans klippning :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Snyggt jobbat =) Tycker inte alls halsen är för tunn så det skulle jag inte oroa mig för =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack. Ja, halsen blir ju annorlunda in action, tycker han har rätt snygg överlinje när han rids. Det blir kanske bara konstigt när han står sådär, spänner ut underhalsen och allt.

Jag tycker han blir jättesnygg med klippningen, han får helt annan form och ser större ut. Yeey!:banana:
Det är min fantastiska stallkompis som stått för klippningnen! :bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skönt att höra. Man blir så lätt van vid att de ser ut på ett visst sätt. Innan har ju halsen varit mycket grövre. Nu när fettet i mankammen nästan är borta (känns som att det är lite kvar på mitten) så ser han ju lite annorlunda ut.

Nu känner jag mig redo att flytta in till nytt stall. Kommer inte skämmas det minsta över hans hull. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Hej, hoppas kunna få lite feedback via den här tråden. Svaren finns kanske redan i tråden så jag ber om ursäkt i så fall. (Men ni är ju så flitiga att skriva så jag har inte orkat plöja igenom hela...:D)

Har problem med att få foderstaten till min dam att bli bra.
Vårt grovfoder är inte till vår fördel då jag har Mj 8,1 och Smrp 25,1 g...

HUr jag än har räknat får jag ett överskott på MJ och under hela hösten har det funkat men nu har hon lagt på sig fett.. Trots att jag inte gjort något tillägg för den kyla som har varit.

Hon äter melassfri lusern och soja samt mineraltillskott för att täcka hennes behov. Hon har satts igång under hösten efter en skada och hon var överviktig när skadan upptäcktes. Hon sattes på diet och gick ner fint men har alltså börjat lägga på sig trots att hon rids.

Vad är era tips?

Ska jag öka på proteinet så det blir mättre balans mellan MJ och Smrp? Trots att de båda kommer vara mycket högre än hon behöver?

Hoppas på kloka råd från er som är erfarna!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det blir inte lätt att banta en häst med det grovfodret. Om du lägger till lusern så ökas energin precis som du skriver. Egentligen tycker jag att lusern är bättre än soja men i ditt fall kan det bli svårt eftersom du har så lågt proteininnehåll. Ett sätt att få ihop det kan vara att byta ut en del av grovfodret mot en blandning av lusern och halm. Men antagligen måste du öka sojan en del. Det enklaste är naturligtvis att bara öka sojan, se upp med maxgivorna bara!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker halsen ser lite tunn ut, men det kanske är för att han haft så grov hals innan. Ser den tanig ut, eller är det bara jag som är nojig?

Jag tycker han ser fin ut även om halsen är lite svår att avgöra.
Men det är nog du som är nojig. Nu när det har varit så kallt och snöigt och jag dessutom har skadat mig och inte kunde rida några dagar så har jag faktiskt inte mätt min ponny på ett tag och inte heller granskat henne så noga varje dag som jag brukar göra (hmm... :angel:). Men jag blev nästan rädd när jag blev lite bättre och såg hennes hals. Jag tyckte hon såg helt supertunn ut. Men sedan har jag insett att hennes hals nu är som den är på andra hästar dvs fettnacken verkar vara helt borta (i stort sett i alla fall, ett tag kunde man se resterna av den).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tack!

Ja det är helt omöjligt att få till det och tankarna går mot att höja soja.

Halm äter hon gärna, har fått lite på eftermiddagen när dom kommer in.

Jag får fortsätta räkna!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp
Om han väger 600 så blir det bra med 8,5 kg hösilage om dagen. Det känns dock fruktansvärt lite för en stor häst men förvisso täcker det minimi TS om vikten stämmer... Dock är hösilaget väldigt torrt, 76% enligt analysen och det var mkt torrt när jag kände på det.

Jag skulle tippa på att han väger mera? Eller är han jätteliten?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror också att det beror på att fettet är borta. För det är en hel del som försvunnit, och det gör nog mer än vad man tror.

Och eftersom han ser bra ut när han jobbar så tror jag inte det är några problem egentligen. Men när han står med huvudet upp sådär så halsen blir helt konkav så ser den ju rätt tanig ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp