Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

Ville har sakta men säkert minskat i vikt under hela tiden vi höll på med inridningen, har inte vägt honom men jag har märkt skillnaden på sadelgjorden. Snart dags att köpa ny :o Finns bara ett hål till att ta. Dock har han vilat i några veckor nu när det varit halt (oskodd), och då har även vikten stått helt stilla. Antagligen är det fodret han får precis vad som krävs för underhåll, och det han bränner genom motion är det han tappar.

Nu är vi på väg igång igen när snön har lagt sig så jag hoppas på att det kan fortsätta gå neråt, men jag åker till Thailand den 4 januari och är inte hemma igen förrän den 24e, så har nu försökt bygga om foderstaten lite för att han förhoppningsvis ska kunna tappa något kilo under tiden jag är borta.

Har tänkt byta ut 1kg hö mot halm, så att han får 4,5kg hö och 1kg halm. Då får han i sig 36MJ och 314g smrp från höet, halmen är inte analyserad men om jag räknar med att den innehåller 5MJ/kg så blir det alltså totalt 41MJ istället för tidigare 44,5MJ, hoppas på att det kan göra i alla fall lite skillnad :) Vad tror ni?

Ska också försöka få tag i ett hönät med små maskor för att förlänga ättiden, har inte gjort det än :o någon som har tips på vart man kan beställa färdiga hönät med 3cm maskor (eller mindre)? Pm:a i så fall :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag måste säga att jag blir avundsjuk på dina fodervärden. Jag får ihop ungefär samma värden på 3 kg hö, 1 kg halm, 0.5 kg lusern och 0.4 kg soja.
Tänk vad glad min lille plutt hade blivit för ett helt kg extra!

Jag minskade med 4 MJ för en vecka sen nu och jag tycker mig se lite skillnad. Ingen stor skillnad på helheten, men depåerna har minskat, i övrigt har han inte så mycket späck kvar. Så det är mest depåerna jag vill åt. Gärna lite på rumpan med.

Kan vara värt ett försök, äter han halmen så kan det ju vara en bra lösning tills han kan börja motioneras igen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Har köpt från utlandet sök på fine mesh haynet så får du upp en hel del varianter. Men att handla utomlands kan bli dyrt så kolla upp frakt och valutakurs först innan du handlar.

De som säljs på svenska marknaden har ofta större maskor än vad som sägs i texten när man nätshoppar (min egen uppfattning, kan ju finnas undantag). PM:ar dig.

Lånar din tråd lite: Vart ska jag söka för att få tag på första bantingstråden? Vill gärna läsa inläggen från början.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Borde gå bra att söka på uppdrag bantning, eller bantningstråden.

Uppdrag bantning har den väl bara hetat sen tråd 2? Någon som minns?

Jag startade 3:an om det är till någon hjälp. 2:an tror jag var Gullan om jag inte minns fel?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det var faktiskt jag som startade 1:an, men det är kanske inte den ni far efter? Då hette den Bantningstråd!? och jag kan kanske länka: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=924007


Min tjocksmock står med extra täcke och fri tillgång på bra hösilage + kraftfoder för att HÅLLA vikten... Pigg och frisk men tränas numera som förr (=före fet-tiden)!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo, jag är jätteglad att jag hittat det höet som jag har :)

Dock är det ett himla liv i stallet nu. Dels tycker de andra att Ville går på svältkost och att det är djurplågeri att han får så lite mat som han får och dels tycker de att det är väldigt onödigt att jag hämtar eget hö och kan inte förstå varför, jag har gett dem papper där jag skrivit ner precis hur jag räknat ut vad Ville ska ha och hur jag hade behövt lägga upp det med de olika sorterna (deras har en kvot på 3,7, mitt har en kvot på 8,6 så skillnaden är stor), där framgår tydligt varför mitt hö är bättre för honom. Ändå vägrar de förstå och det går inte en dag utan att de tar upp frågan igen... Jag håller på att få ett nervöst sammanbrott! Nu är väl detta lite OT men SNÄLLA kom med lite goda råd ifall ni har några :grin:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Det är svårt med råd. Det ska tydligen finnas bra artiklar i Ridsport om hästar och övervikt, du kanske kan börja med att sätta upp dom i stallet- eller ge till de som är värst "på dej".

Att bara förklara siffrorna kan få en att låta som en "foder-taliban" och jag kan på ett sätt förstå att folk inte hänger med. Vill dom inte bli utbildade (dvs dom lyssnar inte på vad du säjer) så får du kanske ta den andra vägen- dvs visa hur illa det går med feta hästar- av ALLA raser! Visa skräckscenariorna så de ser vad övervikt gör och de förstår att en lite smalare häst är bättre än en lite tjockare..

Det enda annars du kan göra är väl att strunta i dom- fast det är inte heller lätt, jag vet. Förra vintern tyckte dom jag var en idiot som inte matade min med flera kg havre, trots att vi hade jättebra värden i höet och hon borde sett ut som en tunna på 7 kg (nu fick hon 10, vilket var alldeles precis lagom).

Själv sitter jag fast med min tjockis som inte får motionera och tyvärr står på så gott som fri tillgång. Jag pratade med vet idag, men hon tycker det är viktigare att magen hålls igång (känslig mage också, såklart!) och hältan försvinner än att häst går ner i vikt- förhoppningsvis släpper "vad det nu är" med buttan.. Och sen kan vi börja träna igen och då brukar kilona rasa fort på fröken.. Så får jag väl helt enkelt planera bättre och skicka upp min skötare i skogen också:-). Allt för mer motion när vi väl får!

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

vad är det för häst du har? Och hur blött är höet?
Är det en ponny så borde det ju vara ok. Är det en häst däremot så är det ju lite.

Vad är det för slags stall du står i? Kollektiv eller finns det en stallägare. I så fall är det ju enklare att ta upp det med den som är ansvarit, är det ok med den så ska ju resten inte lägga sig i. Tycka kommer de ju göra ändå, men det ska man bara strunta i.
Har man kollektiv, så kan det ju vara knepigare. Jag står i kollektiv, men vi har alla varsin plats till foder och hö, och alla sköter sitt. Även om det är tyckande och tänkande så blir det sällan några direkta konfrontationer, utan det är snarare väldigt högstadie, dvs viskade bakom ryggen. :cool:
Förhoppningsvis slipper jag det när jag flyttar i vår!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo jag vet, jag önskar att jag bara kunde låta det glida av mig, men att ständigt höra att jag är en djurplågare tär på mitt psyke, vare sig jag vill det eller ej.

Sen har jag också precis fått reda på att han (stallägaren som också är min morfar) går och "smygmatar" honom med kraftfoder. :mad: Nu är det visserligen inga större mängder vad jag vet om, men jag tycker fortfarande att det är illa eftersom han vet att Ville bantas och absolut inte ska ha något kraftfoder, har sagt till honom att han hellre får ge ett par morötter men det har tydligen inte gått in..

Det är ett väldigt litet stall, min morfar har 2 hästar, jag 1 och sen är det våran hovslagare och hans fru som har 3 hästar tillsammans. Problemet är nog egentligen att de inte litar på min kunskap pga. att jag är såpass mycket yngre än resten, och min morfar är en man med väldigt mycket åsikter om allting som han inte gärna håller för sig själv.

Att jag skulle mata honom med halm tyckte han också var fruktansvärt, även om jag berättat för honom att Ville ändå tuggar i sig halm i boxen, men det tror han inte på för "hästar tycker inte om halm".

Ni får ursäkta mitt trådkap, men jag är så fruktansvärt arg just nu. :crazy:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är en fjording, 3 år och 140cm hög. Så det är ju en "hästras" men i ponnyhöjd. :D

84% TS i höet.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Apråpå hönät. Nu när jag var hemma plockade jag med mig lite mer av mina saker från stallet, bland annat ett finmaskigt hönät. Uppskattningsvis är rutorna 2x2, möjligtvis 3x3 cm. Har inte använt det för att Casper har bitit sönder det lite grann men det borde gå att laga :)
I vilket fall så köpte jag det i min lokala (stora) ridsportsbutik. Jag kan mäta rutorna och om ni andra är intresserade så kanske det går bra att ringa dem och få det skickat. De ska öppna webbutik fast det kanske inte kommer säljas där, men om det är svårt att hitta sådana i Sverige kan det va värt ett försök..? Jag vet tyvärr inget märke men det är mörkrött med stänk av ljusa färger.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej! Länge sen jag kastade in en bild på tanten.

Numera får hon fri tillgång halm i hagen pga andra ponnyskrället blir superjobbig utan fri tillgång:mad: Spränger tråden, jagar tanten och är allmänt otrevlig. Som tur är får hon inte komma fram till högen särskilt ofta då han bestämmer. Det är bara när lunchgrinden öppnas som han kliver in där som hon ställer sig vid halmen.

Men jag är allt lite orolig att det ska säga poff om båda två så jag står där med två lättfödda ponnysar som måste vakas med hökögon:crazy:

Det positiva är att hon är i toppkondition. I dag travade jag flera km på en underbar skogväg och hon vill bara meeer:love: Inte en svettfläck fick hon heller, gammeltanten:bow: Så det är bara riiiid!

På tal om hönät så rekomenderar jag Hansbos äppelgröna nät (inte de som de saluför som mixade färger), 3 cm maskor. Jag köpte dom på Granngården för 200 kr st så de är inte billiga tyvärr:crazy:

Taget i helgen
wilmas010.jpg



Kommer ni ihåg nov 2009:eek:
006-2.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du får jätte gärna meddela mig iallafall vart det är köpt och hur stora maskorna var när du har mätt, kan ju vara värt ett försök i alla fall :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Gnäll av dig allt du kan, det hjälper! Jag har varit i en liknande situation.
Förra stallet hade jag och min syster varit i sen vi var små (mest syrran, eftersom är äldre) och ägaren trodde nog fortfarande att jag var en liten snorunge som inte kunde något trots att jag var väldigt intresserad och läste allt jag kom över när jag blev hästägare. Hade tidigare varit skötare i stallet i flera år.
Så även fast jag var mer påläst så tog hon mig inte på allvar och litade helt enkelt inte på mig. Visst, hon var stallägare och hade ju rätt att bestämma över hagar och sånt, men jag tycker att man ska respektera sina hyresgäster och meddela om man tänker öppna upp till större hagar. Jag hade flera gånger sagt att jag inte ville ha så mycket bete, och det blev väldigt mycket kompensation från min del (alltså mer gräs än jag ville), men ändå så gick de på 3 gånger så mycket gräs helt plötsligt när jag kom. Hon ändrade utan att säga något och jag fick kämpa igen för att få tillbaka till vad de hade innan, vilket jag aldrig fick.
Hade också problem med att de fodrade extra hela tiden, med hö, men ändå.

Min häst gick på en sommar upp de ca 40-50 kg jag kämpat så hårt med hela vintern med att få bort. Så jag flyttade.

Nu flyttar jag igen, men inte på grund av hagarna eller att jag inte får ha honom i de hagar jag vill, för hagarna är underbara! Men han har inget sällskap om han går på lite gräs. Så därför blir det flytt till ett stall där han har jämnbördiga hagkompisar.
Hoppas verkligen att det ska bli bra!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har jag rotat fram måttbandet och maskorna var 3-4 cm så det kanske inte var så optimalt som jag trodde... i mina ögon är rutorna jättesmå :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller tummarna för att det blir bra i nya stallet :laugh:

För min del är det inget alternativ att flytta just nu, men går allt enligt planerna så får jag mitt körkort i mars och då lämnar jag stallet snabbare än snabbt. :p Egentligen är det ingenting alls som är bra i det stallet jag är i nu om jag ska vara helt ärlig... Tråkiga hagar (små rutor fyllda med lera i stort sett) och Ville har inget sällskap vilket han gärna vill ha, dessutom vill jag gärna ha längre utevistelse (de går ute 8-14.30), inget ridhus eller paddock, enbart en gräsbana som jag själv stängslat in på våran mark. Fina, men få, ridvägar i skogen och på stranden dock, men det kan jag hitta på andra ställen också. Stallet inuti är också fräscht och fint, men inget utöver det vanliga så att säga. Dessutom är boxhyran ganska hög jämfört med andra likvärdiga eller bättre stall häromkring.

Jag hoppas bara på att jag hittar "det perfekta stallet" sen när det väl är dags att flytta. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Skulle kunna duga det också, men 4cm maskor kan jag nog få tag i här i närheten också :) Får väl se vad jag hittar för något ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp