Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha fast jag jämför med vår andra slyngel som är 6 år och inte helt torr bakom öronen:p

Men han har inte hälften av orken hon har. Men de är härliga ponnysar på olika sätt:love:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Containernät säger jag bara! Helt oslagbara som hönät :love: Beställde två med 2*2 cm maskor och knöt ihop till en påse med vanligt hösnöre. Har inte gått sönder det minsta trots blötläggning och ovarsam ponnyhantering :angel:
Första gången jag har ett hönät som håller! Har köpt massa olika massa olika märken och modeller, inget har hållt mer än max en månad (och då har jag antingen haft tur eller inte använt det dagligen..). Containernäten är skabbigt slitstarka!

Stå på dig när det kommer till fodret! Det kan vara skitjobbigt, men för hästens skull är det ändå bättre i det långa loppet.
Jag stod ju i ett stall ett tag där stallägaren la ut massor med hö i hagen, trots att jag sa att han inte fick. Svaret blev "Men jag säger ju till Figge att inte äta av det!". Yeah, som om det fungerar :grin: Samma människa gav min ponny sockerbitar, "för han såg ju så ledsen ut när de andra fick betfor". Det stallet lämnade jag så fort jag fick veta vad som pågick.
I stallet jag står nu kan stallägaren ingenting om hästar (nåja, lite kan han) och säger jag att han inte får mata hästen så gör han det inte. Härligt! Ibland är kobönder lättare att ha att göra med än hästfolk :D
Ojoj, långt och svamligt!

Vi har fått ordning på Figges medicin nu. Han fick en reaktion på den dagen innan julafton, så vi minskade dosen och nu är han som vanligt igen. Skönt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo jag vet, jag står på mig och har gjort hela tiden :) Det är ju faktiskt inte extremt lite han får, det ligger över minimi ts och visst, jag hade gärna gett mer men det är ju faktiskt för hans skull och han mår inte dåligt av det :)

Skulle du kunna pm:a mig vart du beställde dina containernät ifrån? Jag har letat, men det finns så mycket att jag blir helt förvirrad :rofl:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite KL ;D

Hittade lite nu och då bilder, här har vi en från i sommras
foto0159_98018658.jpg


och så den från någon dag sen, lite skillnad är det väl?
grfaxa-frn-bergstorp-068_123590794.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bra att fler tycker det, då är man alltså inte helt ute och cyklar ;)

Nu har vi bara lite mer att jobba bort så är vi fit for fight sen :) Så avårt bara med pälsen, man vet inte hur hon ser ut där under. Någon som har något tips så hon inte blir för mager? :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tyvärr inga tips, men jag kan bara hålla med om pälsen... Det är JÄTTESVÅRT att se vad som döljer sig under den! Min har verkligen världens mammutpäls i år...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det där med pälsen och vad den gör tänker jag på varje gång jag ser shettisen nu. Han är ju 'halvklippt'. Det innebär att halva undersidan av magen är klippt. Och det är fascinerande att se vad det gör för 'buklinjen'. Tittar man (från sidan) på det oklippta har han rejäl hängmage, tittar man på det klippta är buklinjen rak. Samma om man kollar framifrån, på det klippta så inte ponny med 'ballongmage'. Kollar man på det oklippta så smällfet ponny med ballongmage. Så mycket gör de där 4 - 5 centimetrarna päls alltså.

Så på en lurvig KÄNNA mer än man tittar, absolut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det var faktiskt jag som startade 1:an, men det är kanske inte den ni far efter? Då hette den Bantningstråd!? och jag kan kanske länka: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=924007


Min tjocksmock står med extra täcke och fri tillgång på bra hösilage + kraftfoder för att HÅLLA vikten... Pigg och frisk men tränas numera som förr (=före fet-tiden)!
Det är ju detta som händer när man får bort den troliga IR o sen har kontinuitet med ridningen.

De blir heller inte lika matfixerade då cellerna får den energi de behöver.

VR menade att om man håller hästen såsom den skulle göra i NATURLIGT ( detta ord som ligger i tiden o som "alla" vill anamma") tillstånd- att den är smal innan betet o sen hålls efter efter betet, så skulle de flesta klara bete.
Att de inte bygger på sin fetma under lång tid!

Att våra moderna täcken oxå bidrar till att hästen inte behöver slösa med energi.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är ju detta som händer när man får bort den troliga IR o sen har kontinuitet med ridningen.

De blir heller inte lika matfixerade då cellerna får den energi de behöver.

Jag minns t esters tråd. Men jag undrar om hennes häst var IR? Jag tror, utan att ha sett den, att den "bara" var fet (ursäkta te). Alla feta hästar är inte IR och frågan är nog hur pass vanligt det är.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur många gånger måste jag skriva vad de sa på Strömsholm?

Fettet kan göra dem IR o därför ska det bantas bort omgående då det kan vara tillfälligt IR eller bli permanent.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur många gånger måste jag skriva vad de sa på Strömsholm?

Fettet kan göra dem IR o därför ska det bantas bort omgående då det kan vara tillfälligt IR eller bli permanent.

Jag är medveten om att feta hästar kan bli IR men det är fortfarande troligen så att inte alla feta hästar blir det, inte enligt vad forskarna tror idag i alla fall.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är samma som hos oss. Viss fetma är farligare än annan. Ålder o långvarig fetma är oxå faktorer.
Endast sommarfetma verkar de klara av.

Motion är en avgörande faktor om följdsjukdomar uppstår eller inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Lillens viktuppgång har jag lyckats bromsa, och även fått honom att tappa tillbaka lite. Förhoppningsvis tappar han lite till på sikt med den automatiska nattfodringen med. Måttbandet säger 390 - 402 kg nu, han var upp på 410 - 420 (beroende på var man låter ändarna mötas får man de olika resultaten).

Longerade honom några varv i trav åt vardera hållet för att se hur han såg ut, han har ju sett fin ut i hagen, men det vet jag ju man inte kan lita ett skvatt på ;) Slogs när jag longerade av hur himla fin i hullet han faktiskt är även nu, fast han gått upp och jag muttrar och sliter mitt hår över det.

Det negativa var dock att han hostade i början av traven. Jävlaförbannadeskitfan helt enkelt. Då funkar inte ens den lilla halm jag smugit in alltså =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

”Not all obese horses develop insulin
resistance, and not all insulin-resistant
horses are obese, noted Messer. “But IRassociated
medical problems are more
likely to develop in concert with obesity in
individuals born with IR,” he said. “Obesity
may be an ‘add-on’ risk factor.””

C West, Obese Horses www.thehorse.com
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Var på Hööks och köpte träns men glömde köpa tyglar. Så jag måste tillbaka och det är bra, för då kan jag köpa viktband också :laugh: Tänkte inte alls på det man det borde jag ju verkligen ha. Sitter och försöker knåpa med foderstaten i nya stallet. Är ju inte så långt kvar tills det är vår heller... (önsketänkande? :p).

Om han väger 600 så blir det bra med 8,5 kg hösilage om dagen. Det känns dock fruktansvärt lite för en stor häst men förvisso täcker det minimi TS om vikten stämmer... Dock är hösilaget väldigt torrt, 76% enligt analysen och det var mkt torrt när jag kände på det.

Jag vet inte heller om han ska klassas som fet eller normal nu! Jag börjar tro att det är en väldigt liten häst som gömmer sig under vinterpälsen. Ikväll ska jag klämma ordentligt på honom, och nu har jag en fungerande kamera så jag kan fota även om det är mörkt :)
Vi har tagit det lugnt i december, mkt pga att jag varit sjuk samt hemma över jul, men även pga motivationsbrist. Men på lördag flyttar vi till nytt stall! Vi ska rida dit (ca 1,5 mil) så vårt 'nya' liv börjar direkt! Jag har ev någon tränare på G samt tänkte skämma bort honom med massage så vi kanske kommer mer till rätta med dressyren och kan träna hårdare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

kl

”Not all obese horses develop insulin
resistance, and not all insulin-resistant
horses are obese, noted Messer. “But IRassociated
medical problems are more
likely to develop in concert with obesity in
individuals born with IR,” he said. “Obesity
may be an ‘add-on’ risk factor.””

C West, Obese Horses www.thehorse.com
Detta är väl inget nytt på världskartan:confused:
Ponnies har man ej haft på samma beten som stora som behöver mer eller har haft dem på fri tillgång förrän nu? Även om man inte har haft hela sammanhanget klart för sig.

De överviktiga som rids kan vara de som inte blir IR. När de slutar att ridas.. ja då... det kan även hänga på depåer, ålder, långvarig övervikt osv.

Jag är även övertygad om att tidig fetma kan ge livslång IRbenägenhet- samma som hos oss människan o kan då ses som genetisk disposition för IR.

hur många föl/ åringar har man testat?

Om man tittat på shettisars munnar är de nästan lika stora som på en häst som har en kroppsvikt på det dubbla o även det tredubbla. får den då dubbelt så mkt mat som den behöver- ja då blir det rastypiskt att se ut som en tunna.

såg just shettisgaloppörerna på Globen inatt o fasen vad fina o explosiva de var.:love: inga magar i marken där inte.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

.

hur många föl/ åringar har man testat?.

Vet inte hur många man testat, däremot har man konstaterat IR på frilevande föl och unga hästar av vissa raser.

Inom andra djurslag så t ex en dräktighetsutlöst IR inte bara ökar risken för att avkomman ska bli IR (oavsett fodring etc då), utan kan också ge en avkomma som föds IR. Oftast reversibelt men inte alltid.

Frågan är om de föds IR för att mamma hade dräktighetsIR, eller om mamma fick svårare dräktighetsIR för att hon hade genetisk predisposition för IR och avkomman ärvt det och därför påverkades av dräktighetsIRen.

Men, man har iaf konstaterat IR på både föl och mycket unga hästar. Dessa fynd är en stor del till att man tror på en starkare genetisk disposition också. Man såg ju även i studierna med frilevande welshar att det var väldigt 'familjebundet' med IR.

De hästarna med en predisposition rent genetiskt för IR blev alltså IR under omständigheter som normalt INTE utlöser IR. Dvs de har en mycket, mycket lägre tröskel än en 'normal häst'.

Så, dessa individer kommer vara än svårare att hålla vikten nere på och förhindra att de blir IR, då det krävs MER än det som normalt räcker utmärkt.

Det är btw just det där som gör att jag drömmer om den dagen man kan screena för t ex IR, och INNAN man märkt det den hårda vägen identifiera de där individerna.

Tillägg förresten. Ston som får en stärkelserik foderstat under dräktigheten får föl med sämre insulinkänslighet än ston som får en mindre stärkelserik foderstat. Enligt forskning som gjorts.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här är vårt finmaskiga hönät. Duger utmärkt, han får inte ut särskilt mycket åt gången :) Hittade ytterligare ett gammalt så har många på lager nu, kan ju använda två med större maskor samtidigt om detta går sönder.

CIMG4234.jpg


Klämde och kände på honom idag. Manke och främre delen av bogbladet är mycket tydliga. Jag känner även ryggraden när jag rider barbacka. Halsen är ju smalare än bogen och han har tydliga skillnader mellan kroppsdelarna istället för att allt flyter samman, det gäller även bakdelen. Han har fortfarande en depå över bakre delen av bogen men den har ju blivit avsevärt mindre. Revbenen käns med relativt normalt tryck, får ju trycka lite extra för att kunna känna genom den tjocka pälsen.

Har börjat med soja, anar att proteinet i höet är lågt. Det kommer även vara lågt i nya stallet så det får bli en hel del soja. Hoppas det blir tillräckligt så musklerna inte försvinner och han orkar träna och bygga mer. :) I dagsläget känns han tunn i överlinjen men jag hoppas det tar sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp