Sv: Uppdrag bantning del 4
Nu använder jag inte munkorg själv, men jag har hört att den inte funkar på vintern, eftersom den isar igen och det blir inga hål alls. Dvs. munkorg på riktigt.
Vad har hon för problem? Om hon är halt och fått butta borde det väl vara lite mer än "trampat på en sten" typ. När någon häst varit halt så är det oftast vila ett par dagar och se om det blir bättre. Det brukar inte bli medicin förrän det är inflammation eller liknande, och det tar ju ett tag att läka.
Blev lite konfunderad när du skulle kolla om hon inte haltade innan hon fick butta, för jag trodde inte man fick det om man inte vet säkert att det finns något långvarit problem.
Du kan väl ta upp det med de övriga hästägarna. De kanske kan vara villiga att ge upp fri tillgång i alla fall en period, tills det går att stängsla om. Är de inte villiga så kanske du får fundera över andra sätt att lösa det. Kanske finns det någon annat stall som du kan ha hästen i tills du kan lösa det i ditt eget stall. För som jag förstod det så beror problemet på att hästen inte kan motioneras tillräckligt, och den brukar vara i gott hull normalt sett?
Eller kan det vara så att du blundat för lite övervikt länge, men att det först nu blivit ännu mer?
Bara en fråga. Det är ju så lätt att bli hemmablind. När jag började banta tyckte jag att min började bli riktigt fin när han inte ens var halvvägs, eftersom alla andra i stallet tyckte att han var så smal, och att ponnys ska se ut så

Så blir det att man lurar ögat ännu mer.
Om alla andra hästar i stallet är tjocka, så kanske det är så att man inte tycker att en mullig häst är överviktig, för att man jämför med de som är större.