Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

Min bus verkar klara sig bra på bara 1½ kg hö. Han är inte så mat glad av sig, utan tar sig en tugga lite då och då. Jag trodde alla shettisar var mat monster ;) Idag har vi varit ute på en promenad på 40 min. Prins älskar att få hitta på saker, han låg på i grimman och travade hela rundan med spetsade öron så en annan var däremot genom svettig när vi kom tillbaka :p I hagen springer han och busar en massa och har även lyckats få igång kompisen i hagen :o. Funderar på hur jag ska kunna motionera honom mer nu då han VILL röra på sig, tror ni man vågar köra med rockard nu i dessa väder ?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Figge gör ingen skillnad på om han får hö eller halm, allt går in med samma aptit.
Jag tror jag låter dem nöja sig med att gräva upp gammal gräs under snön ett tag till. Sen provar jag hänga ut två nät med halm.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så gör Lillen med annars. Men som sagt, nu har det funkat med ren halm i nät i 'nätlådan'.

Jag ger btw inte extra pga kyla förrän det är under -25. Jag vill dock helst inte ge gräver upp gräs pga sockerhalten, så försöker endera ha dem i hage där det knappt finns gräs att gräva upp, med munkorg (om inte djup snö) eller just erbjuda annat att äta. T ex då halm, slyträd etc.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*eget KL*

Den automatiska nattfodringen fungerar perfekt! Så nu kan jag kapa 1 kg på Lillens totala intag =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Ansluter mej till denna tråd efter klinikbesöket igår.. Min häst rullade fram längst löpargången, vet frågade om hon var dräktig (det hoppas jag verkligen inte), och vågen stannade på 494 (hon borde inte ligga över 450)..

Jag känner mej som en dålig hästägare som inte sett hur tjock hon blivit, det såg jag först igår när jag såg häst för typ första gången på 1,5 vecka..Jag har legat hemma med dunderinfluensa..

Så nu är det på något sätt bantning som gäller- frågan är bara hur... Häst står på lösdrift med fri tillgång på mat. Samtliga hästar är förstås tjocka som bollar.. Hon har lätt att få skav (som blir tokigt inflammerade) så jag är lite tveksam till munkorg, men samtidigt måste hon gå ner. Hästarna står utan mat ca 5 timmar/dag, då de får halm istället.. Och hon har precis fått motionsrestriktioner.. 20 min skritt om dagen, så jag måste begränsa intaget.. Hmmm hör redan vartåt det barkar...

/Lavinia, tacksam för input..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Menar du att de måste äta dygnets alla timmar eller missförstog jag?'

Lektionshästar som går 2-3h. i sträck borde svälta ihjäl:p

Det går att utfodra även lösdriftshästar.

Fri tillgång är för riktigt unga HÄSTAR eller avelsdjur- med få andra undantag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om samtliga hästar är för tjocka på fri tillgång så är det väl bara att slopa den fria tillgången?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Nej nej nej.. herre gud.. Jag är ingen "fri-tillgång-taliban", jag måste ha uttryckt mej extremt klumpigt.

Hästarna får fri tillgång och jag vet att de andra ägarna inte är villiga att ändra på det.. Hmm.. Hagen går inte att dela av pga snön och kylan, så antingen går alla utan mat eller alla med mat. De andra ägarna kommer inte gå med på uppdelade fodringar. Hmm..

Hästarna går ca 5 timmar utan silage, och de står heller inte hela tiden med nosen i maten- framför allt inte min som är ranglägst och den som blir bortskyfflad först. Vi har precis börjat med avdelningen av hagen och ska skaffa ett bättre nät över silaget. Min tjej har ju passande nog ett överbett, vilket gör att hon äter långsammare.

Hade jag kunnat motionera henne hade jag ridit bort det, tidigare vintrar har vi snarare haft rakt motsatt problem..

Efter julhelgen tänker jag kolla om hon ser halt ut (innan jag börjar ge buttan) och om hon ser ok ut kommer jag ringa vet och kolla om jag kan rida (bettlöst) för att få ner vikten på henne. Vore ju bästa lösningen enligt mej, eftersom det är så svårt att påverka hagsituationen (hon kan förstås stå i en sjukruta själv dagtid, men då kommer hon inte röra sej en mm istället och det tror jag inte heller är vettigt, speciellt som hennes mage brukar gnälla när den inte har mat hela tiden.

Jag tror nog mest på att försöka begränsa hur snabbt hon äter.. Undrar om jag kan låna den där munkorgen och se om den gör nån nytta.. Då kan hon ju äta, men inte lika mycket.. kanske iaf..

/Lavinia,
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu använder jag inte munkorg själv, men jag har hört att den inte funkar på vintern, eftersom den isar igen och det blir inga hål alls. Dvs. munkorg på riktigt. :o

Vad har hon för problem? Om hon är halt och fått butta borde det väl vara lite mer än "trampat på en sten" typ. När någon häst varit halt så är det oftast vila ett par dagar och se om det blir bättre. Det brukar inte bli medicin förrän det är inflammation eller liknande, och det tar ju ett tag att läka.
Blev lite konfunderad när du skulle kolla om hon inte haltade innan hon fick butta, för jag trodde inte man fick det om man inte vet säkert att det finns något långvarit problem.


Du kan väl ta upp det med de övriga hästägarna. De kanske kan vara villiga att ge upp fri tillgång i alla fall en period, tills det går att stängsla om. Är de inte villiga så kanske du får fundera över andra sätt att lösa det. Kanske finns det någon annat stall som du kan ha hästen i tills du kan lösa det i ditt eget stall. För som jag förstod det så beror problemet på att hästen inte kan motioneras tillräckligt, och den brukar vara i gott hull normalt sett?

Eller kan det vara så att du blundat för lite övervikt länge, men att det först nu blivit ännu mer?
Bara en fråga. Det är ju så lätt att bli hemmablind. När jag började banta tyckte jag att min började bli riktigt fin när han inte ens var halvvägs, eftersom alla andra i stallet tyckte att han var så smal, och att ponnys ska se ut så :devil: Så blir det att man lurar ögat ännu mer.
Om alla andra hästar i stallet är tjocka, så kanske det är så att man inte tycker att en mullig häst är överviktig, för att man jämför med de som är större.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Vi var på kliniken igår- jag har varit sjuk 1.5 vecka och fröken har under den tiden vilat.

Hon hade en "ospecificerad" markering första typ 5 stegen i trav på volt, inga reaktioner på böjprov (hon brukar studsa rejält vid 0.5 grad i kotorna..) och inga reaktioner på visitertång (men kollat med snösulor på, svårt att klämma "rätt" då). Vid bedövning nedanför kotan försvann de ca 5 stegen markering. Röntgen visade nada. När vi skulle slå på skon igen hittade hovslagaren ett hål, som rensades så mycket hon vågade, med tanke på bedövningen och sen slogs sko och snösula på igen. Så det kan ha varit en "markering" pga hovböld, eller något vi inte vet var det var. För att se så att inte rensningen av hålet ger en försämring av hältan ska jag inte börja ge buttan förrän om 3-4 dagar, så den inte maskerar OM det var en böld och den blev värre av att vi bråkade med den. Vi kollade även tänder och mun och hittade en inflammation (också av något ospecificerad sort) i mjukdelarna i munnen får hon butta i hopp om att den inflammationen ska försvinna.

Jag har redan pratat med övriga hästägare och nej, dom vill inte ha uppdelade pass, trots att deras hästar ser ut som julgrisar (min är som sagt inte på några sätt den tjockaste). Att flytta hästen är inte helt lätt eftersom hon vägrar åka transport och hon har dessutom mycket svårt att komma in i nya flockar, så jag vill helst inte se henne mobbad igen.. Och som jag redan konstaterat i tidigare trådar- i mitt område finns inte särskilt många vettiga stall och dom som finns har typ kö:-(.

Fröken har snarast haft motsatta problemet tidigare vintrar (även på fri tillgång har jag behövt ge extra kraft) så jag är lite chockad. I somras blev hon inte fet förrän hon inte fick röra på sej (skadad i hagen upprepade gånger pga betäckande valacker och elaka ston), så får hon bara sin timme/dag brukar hon vara helt ok, men nu kan hon ju inte få det pga hoven, som ju eventuellt är en hovböld... Kanske..

Och nog har hon smugit på sej vikt tidigare också denna höst, men vi har inte kunnat rida så mycket jag har velat heller. Jag har haft en av dom mest intensiva perioderna i mitt liv och min medryttare har också varit väldigt upptagen.. Ingen bra ursäkt, men så blev det. Så hon har krupit upp i vikt lite så där under ytan och senaste 2 veckorna exploderat.. och resten av hästarna i stallet är inte lika tjocka, bara lösdriftarna.. Tyvärr finns inga inneboxar att ställa hästen i utan det är lösdriften som är alternativet.

Nu har vi ju börjat begränsa maten litegrann, jag ska prata lite med de andra ägarna och se om dom kan tänka sej att stänga ute min tjej när de är där på kvällarna också, så blir det lite fler timmar utan mat, jag vet inte riktigt vad mer jag ska göra.. Minn är som sagt den som är mest begränsad redan, eftersom hon är lägst i rang..

Får väl fundera på det där med munkorg.. Några timmar utan mat och några med munkorg kanske kunde fungera... Så den inte hinner frysa igen..

/Lavinia, kanske man kan låta häststackaren gå naken så länge det inte kommer snö/regn??
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då förstår jag resoneringen med buttan. Hoppas att det bara var en hovböld då så att hon är igång snart igen.

Om hon började lägga på sig redan i somras när hon var skadad, och sen pga. för lite motion under hösten så är det säkert därför hon blivit tjock.

Har hon gått ihop med någon av de andra hästarna tidigare? I så fall kanske hon hade kunnat gå ihop med någon av hästarna som står på box under dagen när de är ute och får begränsade högivor. Om det finns någon som inte äter så mycket då. Annars tappar man ju hela syftet.
I så fall blir det ju bara fri tillgång på kvällen. Får hon tillräckligt lite för att underhålla magen så att hon inte kommer tillbaka hungrig till lösdriften så brode hon ju inte börja äta mer då, plus att hon redan är begränsad som du säger pga rang.

Kanske kunde vara ett alternativ i stallet du står nu.
Eller om ni har någon hage ledig och det finns bara en till häst som kan tänka sig att ge högivor istället, så kan ju de gå där delar av dygnet. För en häst behöver väl inte ha ligghall 24 timmar om dygnet va?

Om hon behöver täcket för att hålla värmen tycker jag inte du ska plocka av det. Kan knappast vara bra för muskler att stå och spänna sig hela dagarna. Tänk vilka spänningar det blir, och vad det i sin tur kan leda till!
Jag känner flera som har problem med sina axlar, riktig värk! På grund av att de fryser och spänner sig på hösten och vintern. En går på smärtstillande ibland och sjukgymnastik. Borde ju kunna bli liknande för hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Hon gick också ner i slutet av sommaren och var riktigt fin när vi flyttade till detta stall (i början av oktober). Sen började tyvärr min skola "på riktigt" och i slutet av november var jag på väg in i väggen och fick helt enkelt inse att jag inte kunde rida så mycket som jag vill, om jag inte skulle hamna på dårhus istället..

Hon har inte gått med nån annan häst än de 3 hon går med nu och av vad jag har sett av "stohagen" vill jag inte ha in henne där. Där är dom inte ens snälla när dom inte har mat och jag har ju tvingats flytta tidigare när fröken blivit jagad i hagen.. Och flytta henne dit (vilket jag inte ens tror är möjligt) skulle dels öka skaderisken (igen) och dels öka risken för att hon inte får nån mat alls på hela dagarna.. Och är det inte hovböld ska hon inte springa heller och jag tror aldrig jag träffat en häst som får fly för livet så mycket vid hopsläpp som denna. Det har tagit henne 2 månader att komma in i denna flock..

Jag har ju täcke henne för att jag märkt att hon varit lite spänd av kylan, så egentligen är ta av täcket inte helt vettigt, nej, men det hade ju varit ett sätt att bli av med lite energi iaf.. Jag har desutom gärna täcke på henne eftersom hon är en sån där som helst inte ligger på kall snö eller i lera..

Känner att jag inte riktigt vet vad jag ska göra jag hoppas helt enkelt att det bara var en hovböld som spökade.. Och att vi snarast kan få tag på ett nät med mindre maskor (det vi har nu har typ 10 cms maskor- helt meningslöst).

Fan att det ska vara så svårt med känsliga hästar.. Jaja, smalare ska hon bli iaf.. på nåt vänster.

/Lavinia
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är en sak att ge ngt mer foder till häst när det är kallt- om de behöver det förstås- än att ge fritt foder OCH ha täcke på. Klar överkurs.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Här går det super :) Idag travade vi cirkus 4 km innan jag tyckte vi behövde öka på lite och få upp flåset. Hon var knapp anfådd ens efter kilometerna så dom sista två körde vi galopp. Det tyckte hon däremot var jobbigt! Så hon fick sig en genomkörare! Nu börjar hon snart se ut som en sportponny med :D

dsc_03361-4_123368393.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ser fint ut, ingen hängmage! :D


KL
Här går det också bra tror jag. Antingen så tappade han flera cm i midjemått när han klipptes, eller så har han gått ner. Och med tanke på att jag dragit åt rätt hårt när han hade massa päls så tror jag att det är lite viktnedgång i alla fall.

Idag hade han med löst spänt måttband 320!!!! Han är alltså nere på samma mått som i våras!!!! :banana::banana::banana: Då visade det 318 som smalast, och nu ligger det precis mellan 318 och 322, alltså 320.

Fortfarande lite daller på rumpan, men den är slät, ingen äppelrumpa, men ändå ganska bred. Kan nog smalna av lite när han tappat lite till.
Och depån på halsen har helt klart krympt. Jag skulle visa den för stallkompisen och hittade den inte först. :o
Fick klämma lite och lokaliserade den sen.

Så det känns som att det gjort lite nytta att byta ut lite hö mot halm, och nu äter han ju upp så gott som all halm, så jag fortsätter nog en vecka till efter nyår (med undantag från nyårsafton, då kommer han få lite extra, inbillar mig att det kan hjälpa magen om han nu skulle bli nervös av alla raketer).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jodå, hängmagen finns kvar minsann! Som sagt, ser nästan ut som en sportponny, med betoning på nästa då, haha. Men jag har ett problem, gjorden är för stor nu! Är på innersta håler på båda sidorna, visserligen ett angenämnt problem!

Skönt det går framåt för er också!!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Framifrån syns den ju inte. :p
Och den kan ju absolut inte vara så stor som den har varit. Herregud, vad skönt att behöva köpa en ny sadelgjord!
Grattis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp