Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu har jag fått hem en hink tyroxin. Ska erkänna att jag är lite nervös för hur detta ska gå, även om jag har kontakt med veterinär hela tiden (och bor bara 200 m från djursjukhuset om det skulle vara så).
Så nu ska här blandas pulver och donas! Usch :crazy: Hoppas hoppas det hjälper, det har ätit upp det sista av spillrorna från min ekonomi. Nu blir det vatten och bröd januari ut!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du gjorde något beundransvärt, faktiskt :). Du var absolut rätt köpare eftersom du har kunskapen och de rätta förutsättningarna för att ge din lille E ett bra liv!

Jag har grunnat från och till idag på den här diskussionen (tack, axel :)!) och vad som egentligen är VIKTIGT. Det jag kommit fram till är...ingenting ;). Om man tror att svaret är enkelt, så har man nog fel. Jag tror att hästar kan må bra på många vis. Nej, en överviktig häst mår inte bra - det är vi nog alla överens om. Men jag är väldigt tveksam till att träning 6 dagar/vecka är det som ALLA hästar mår bäst på... Det finns säkert hästar som tycker att det är superkul att åka till ridhus flera dagar i veckan på vintern, men det finns säkert de som precis lika gärna skrittar ut några gånger/vecka (och kanske tar en busgalopp i snön ibland :)) och går och "skrotar" i hagen resten av tiden. Så länge man har koll på hull och mående undrar jag VEM man egentligen gör VAD för??? Tränar man för hästens skull, eller tränar man för sin egen skull?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kloka tankar:)

Som en av våra främsta veterinärer sa en gång på en föreläsning;

en häst är inte byggd för att rida på. Vi parasiterar på en annan individs förmåga och för detta är vi beredda att i bästa fall betala för dess uppehälle.

Något att fundera över.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

+ Bettysmatte:

Sant. Jag tror det är väldigt individuellt.

Hur många tävlingshästar är inte utslitna efter x antal år, och när de inte håller måttet för att nå högre klasser vad händer då? De kasseras.

Nu är väl detta (förhoppningsvis) en väldigt liten procentuell del, men det förekommer ju.
Istället för att inse hästens begränsningar så fortsätter man och sätter igång hästen gång på gång efter hältor, ledproblem och diverse andra åkommor.

Jag försvarar absolut inte feta hästar, men det finns ju olika anledningar till varför man köper häst. Och jag tror att det finns många sällskapshästar, eller hobbyhästar som går och skrotar i hagen 23 timmar om dygnet, som mår bättre än en häst som hanteras som en tävlingsmaskin och som kasseras så fort den inte uppfyller ryttarens prestationskrav.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

VICTORY!!!!!

Idag hade Godi ätit upp massa halm!! Det var bara de äckliga stjälkarna kvar och lite småbös, så nu äter han ordentligt i alla fall! Nu behöver jag inte oroa mig för att han inte ska få i sig tillräckligt med grovfoder.
Idag stod de dessutom och mumsade på vass längst bort i hagen. Så det går nog ingen nöd på honom ute heller.
Han och hagkompisen är de enda som inte kommer springande eller står och trycker vid grinden när det är dags för lunch.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min gubbe är en sån där som glatt går och skrotar, bara man pussar lite på honom ibland. Men är han i god kondition, då jäklar är det liv i honom! Många säger ju det, nordsvenskar är inte så fromma som de ser ut att vara... :p Han verkar gilla att hålla igång men han har aldrig verkat må dåligt av att vila heller; står inte och hänger apatiskt nånstans, inga ovanor, inget stressat beteende, exploderar inte när man väl rider...

Gå nu inte och grunna allt för mkt. Bantar-tankar räcker nog gott och väl...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men iom att många märker att det är svårt att få ihop en foderstat på en lättfödd tjockis, så gör motion.. för en häst det mesta bra.

motion.. för en häst är inte att skrittas några ggr/ v.

Motionsridning är en tur på ca i h i alla gångarter- att den får upp värmen o startar en förbränning.
Hästar i kondition eller unga har ett behov av att röra sig mer. annars får man hagrelaterade skador.
En häst i usel kondis- ja den kan nog gå o skrota, men den hålls oxå på litet underhållsbehov eller blir fet.

Man behöver inte överdriva o jämföra med t.ex. travhästars hårda träning.

Jag överskattar inte mina hästars träning o anser den som hård, utan ngt mer än lätt. Mer än motionsridning flera dagar per vecka.

Rid mer o den kan få äta mer o den blir heller inte lika matfixerad som den blir när insulinet ökar.

Få hästar som tränas mkt får fång. Hopphästar inte alls.
Skrittmaskiner används nästan bara av proffs som vet vikten av extra rörelse.
Att det inte räcker med hagvistelse. när det är lerigt eller som nu.. för mkt snö så står hästarna mest hela tiden=frimärkshage.

Jag går även med mina när hunden ska ut. Två flugor i en smäll.
Hunden får oxå följa med på ridturer. De har alla behov av rörelse. Även jag.

visst ja. Jag är överambitiös o präktig... hette det.
Nej jag är mån om de djur som jag har skaffat- även om det tar emot ibland.

Man skaffar katt för att man inte är en friluftsmänniska. en hund för att man gillar dito o en häst för att man själv gillar att motionera...trodde jag:cool:
Har man inte tid- varför häst?

Jag red en häst vars ägare bara ville ha den för att plocka fram när det var varmt o skönt eller som gräsklippare vid sommarstugan. De lät mig ha den övrig tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Att det inte räcker med hagvistelse. när det är lerigt eller som nu.. för mkt snö så står hästarna mest hela tiden=frimärkshage.

Här är lite av ditt problem anser jag. Du tror att alla hästar gör som dina/gör som du tror. Och så utgår du från det, kombinerat med tvärsäkra uttalanden som inte behöver stämma med verkligheten alla gånger.

Mina t ex bryr sig inte ett dugg om att det är mycket snö. De rör sig lika mycket ändå. Skillnaden är att det är jobbigare för dem att röra sig i djupsnön. Dvs ska man vara petig får de mer 'motion' av att bokstavligt talat GÅ i hagen när det är mycket snö än ingen snö, eftersom de då pulsar i snön i skritt istället för trallar runt på barmark i skritt. Trav och galopp kör de även i snö, men när det blir alltförmycket använde de gångarna de trampat upp för att busa i. Gångarna är fö ett tydligt bevis på att de även i massa snö använder hagen, det visar ganska effektivt hur de rör sig. Mian gräver också i snön, vilket även det i sig är jobbigare än stå rakt upp och ner och peta i sig grässtrån.

Så, det finns säkerligen hästar som helst håller sig t ex nära grinden/matplatsen hela dagen även i snö. Men det gäller inte alla hästar, och det blir snett när du förutsätter det.

Sen, motion är och förblir alltid bra hullmässigt, men det gäller då att hästen hälsomässigt kan/får/bör motioneras, vilket ju inte alltid är fallet för fångisarna. Större delen eller hela bantningen kan bli tvungen att göras utan motion.

Sen jag har inte stenkoll på motionsdelen för alla hästarna i tråden, men de allra flesta motioneras ju, oavsett om de är smala och har nått målvikten eller om de fortfarande kämpar med att komma ner i vikt. SÅ vilka är dessa 'de' som du hela tiden drar upp som exempel?

Lillen är nog den enda i tråden som enbart motioneras försiktigt/sparsamt. Och där finns det ju en anledning, som varken stavas tid eller pengar eller ork utan hälsoskäl och veterinärrekommendation. Jag har för länge sedan förstått att du anser att mina veterinärer är inkompetenta. Jag håller av förklarliga skäl inte med dig. Men om du med dina 'de som..' menar mig, så kan du ju skriva det istället för att förolämpa de andra?

För, de jag kommer på på rak arm så Forest ponny rids, b-m:s ponny rids och tömkörs, sthus ponny rids, chilis häst rids, elinas ponny rids, ironwills ponny rids (reds, den blev ju skadad), moas ponny körs osv. (Säkert glömt flera).

Så, jag får väl inget svar den här gången heller, du svarade inte när jag frågade vilka alla de var som du påstod hängt i tråden i flera år och fortfarande hade feta hästar, men vilka är alla de där 'de' som du pratar om hela tiden?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

delvis knapplån

När det gäller att röra sig i snö :)

Våra två normal- till svårfödda stora hästar står mest stilla i snön.
Våra två lättfödda ponnyer, den äldsta hästen som är 26 år och min egen, rör sig mkt mer i snön. De har ju inte fått gå så mkt i stora hagar de senaste två åren. De håller igång.

Det är nog bara att konstatera att alla hästar gör inte likadant.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina rör sig mer nu än när det var barmark och regn. Dock så går shettisarna i de som är upptrampat, men det är inte så konstigt med tanke på mängden snö! Snart ser jag bara två öron som sticker upp!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Apropå IR m m så hörde jag idag på radion om att forskare i USA hittat en fettsyra i ffa mejeriprodukter som väsentligt reducerar risken för typ 2 diabetes.

Trans-Palmetoleic syra eller liknande stavning. Googlade litet snabbt och hittade ett sammandrag av deras studie. Tydligen finns denna fettsyra enbart i mejeriprodukter och kött, men kroppen kan producera något liknande cis-palmetoeic syra men vad jag förstår minskar denna möjlighet i samband med intag av kolhydratrik kost.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Haha, nackdelen med små hästar! Måste se grymt sött ut om inte annat.
Har faktiskt reflekterat över hur besvärligt det måste vara för minstingarna, tänk minishettisarna! :o

Nu har min kropp gett upp igen :( Arbetar med tömkörningen istället, men har ingen gjord. Jag har önskat mej en i julklapp! Går bra att jobba long rein också, lite ovant men vi lär oss!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Äsch, gjord är onödigt ;) Jobbar bara mina på lång tygel, tkr det är mycket smidigare och valmöjligheten för övningar blir större.

Ja, det är inte lätt för dom små, min minst är bara kring 90-95 med så dom är ju inte jätte små heller. Kan inte vara lätt att vara 70-80 cm liksom!

Jag överväger dock om att longera Moa i snön en sväng sen, men jag vet inte om det är allt för elakt?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag förstår egentligen inte hur du resonerar? Varför finns det en "måste"-nivå och en lägsta-nivå på motion? Var hittar du den? Jag vet hästar som pga skador inte kan ridas/arbetas ALLS någon gång, utan endast klarar av att gå i hage. Hur menar du att dessa överlever utan att bli sjuka/feta? Jag vet inte riktigt vad du nu tycker att jag ska trycka i min häst, men för tillfället äter hon nästan 8 kg grovfoder (hö + lucernhack). Är det lite för en d-ponny, menar du? Visst hade hon velat äta mer, men inte ger du väl själv obegränsat med mat till din fd fånghäst? Den har väl inte fri tillgång?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja alla hästar gör verkligen olika! Vi hade något år två hästar som gick tillsammans. De gick från grinden till ena hörnet av hagen där de stod hela jäkla dagen. Ingen förstod riktigt varför, de hade ju varann som sällskap, stor hage och sådär. Men i hörnet skulle de stå, hela hösten/vintern.

Förra vintern hade vi på många ställen 70-80 cm snö men hästarna pulsade runt glatt. Det blev ju nedtrampat där vi gav dem hö men annars höll de till i den djupa snön.

Min pålle är dock inte den busiga sorten så jag räknar inte med att han leker räserbil i hagen. Han hänger gärna på de andra men är inte den som drar igång. Om jag skulle kategorisera hans hagvistele så är det väl något i stil med "friskvård" genom att han rör sig långsamt under så många timmar :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

NU har jag äntligen fått tummen ur och även tid att fixa min 'automatiska nattfodring'! Har 'provkört' den och det funkar perfekt under testkörning i alla fall. Ponnyerna står och trampar vid grinden och undrar vaaad för roligt matte gör i stallet. Blir intressant att se hur de reagerar när det börjar falla manna från himlen, eller ja hönät då ;)

Är ju en batt-latch grindöppnare, dvs en timer som kan programmeras på precis vilken tid på dygnet man vill den ska släppa. Den kommer stå på att släppa kl 02.00 varje natt. Sen har jag satt ett grindhandtag i den (som jag när jag ser allt funkar ska ta bort fjädern på), och i andra änden på grindhandtaget knutit två linor (flaggstångslina). Linorna går via öglor och 'block' uppe över hästarnas huvud till respektive ställe i respektive box. Där sitter ett hönät i vardera ände (dvs i vardera box).

När det är laddat och förberett hänger hönäten högt och (förhoppningsvis) utanför räckhåll för ponnyerna. När timern släpper så släpps hönäten ner till äthöjd.

Återstår att se om det blir driftsäkert, mardrömmen, vilket inträffade med min första variant, är ju att timern släpper men näten inte åker ner. Ett annat oönskat scenario är två ponnyer som står på bakbenen för att nå näten och/eller blir stressade för att de ser/känner lukten av silaget och vet det 'tillslut' kommer ramla ner, men inte når det.

En liten film, vriden åt fel håll tyvärr, fattar inte hur man ändrar. Det här är Lillens box, samma sak händer samtidigt i Emils box.
http://www.youtube.com/watch?v=orxdfr_T4nw

Och några bilder innan mina fingrar helt frös till is:
Lillens:
automutf5.jpg


Emils:
automutf6.jpg


Batt-latchen
automutf10.jpg


Där det delar sig till respektive box
automutf12.jpg


Ska bygga ett skydd för battlatchen och linorna sen, men jag f-f-fryser ihjäl därute just nu.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Smart! :idea: Uppdatera om hur det funkar!


Jo, jag har kollat lite på Hööks gjord och skrivit ner på önskelistan. Behöver inget avancerat men vill ha lite mer stöd för tömmarna när jag tömkör på volt och så. Gick 4 km idag med lång töm, inga problem! Gör öppnor och ställer sig bra åt båda hållet. Hade nästan -20 när vi var ute, så det blev inget avancerat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp