Sv: Uppdrag bantning del 4
Att det inte räcker med hagvistelse. när det är lerigt eller som nu.. för mkt snö så står hästarna mest hela tiden=frimärkshage.
Här är lite av ditt problem anser jag. Du tror att alla hästar gör som dina/gör som du tror. Och så utgår du från det, kombinerat med tvärsäkra uttalanden som inte behöver stämma med verkligheten alla gånger.
Mina t ex bryr sig inte ett dugg om att det är mycket snö. De rör sig lika mycket ändå. Skillnaden är att det är jobbigare för dem att röra sig i djupsnön. Dvs ska man vara petig får de mer 'motion' av att bokstavligt talat GÅ i hagen när det är mycket snö än ingen snö, eftersom de då pulsar i snön i skritt istället för trallar runt på barmark i skritt. Trav och galopp kör de även i snö, men när det blir alltförmycket använde de gångarna de trampat upp för att busa i. Gångarna är fö ett tydligt bevis på att de även i massa snö använder hagen, det visar ganska effektivt hur de rör sig. Mian gräver också i snön, vilket även det i sig är jobbigare än stå rakt upp och ner och peta i sig grässtrån.
Så, det finns säkerligen hästar som helst håller sig t ex nära grinden/matplatsen hela dagen även i snö. Men det gäller inte alla hästar, och det blir snett när du förutsätter det.
Sen, motion är och förblir alltid bra hullmässigt, men det gäller då att hästen hälsomässigt kan/får/bör motioneras, vilket ju inte alltid är fallet för fångisarna. Större delen eller hela bantningen kan bli tvungen att göras utan motion.
Sen jag har inte stenkoll på motionsdelen för alla hästarna i tråden, men de allra flesta motioneras ju, oavsett om de är smala och har nått målvikten eller om de fortfarande kämpar med att komma ner i vikt. SÅ vilka är dessa 'de' som du hela tiden drar upp som exempel?
Lillen är nog den enda i tråden som enbart motioneras försiktigt/sparsamt. Och där finns det ju en anledning, som varken stavas tid eller pengar eller ork utan hälsoskäl och veterinärrekommendation. Jag har för länge sedan förstått att du anser att mina veterinärer är inkompetenta. Jag håller av förklarliga skäl inte med dig. Men om du med dina 'de som..' menar mig, så kan du ju skriva det istället för att förolämpa de andra?
För, de jag kommer på på rak arm så Forest ponny rids, b-m:s ponny rids och tömkörs, sthus ponny rids, chilis häst rids, elinas ponny rids, ironwills ponny rids (reds, den blev ju skadad), moas ponny körs osv. (Säkert glömt flera).
Så, jag får väl inget svar den här gången heller, du svarade inte när jag frågade vilka alla de var som du påstod hängt i tråden i flera år och fortfarande hade feta hästar, men vilka är alla de där 'de' som du pratar om hela tiden?