Sv: Uppdrag bantning del 4
Fäll ett slyträd och lägg ut annars?
Eller prova med nät med halm. Jag har kört dubbla hönät med halm i inne åt Lillen senaste veckan, i väntan på halm så jag kan ge ute och möblera om. När det varit smällkallt har jag lagt ut lite lös halm inne med (typ ½ kg).
Hursom, han petar i sig halm ur nätet, men VÄLDIGT lite. Jag brukar köra dubbelt tills jag ser inga strån sticker ut, dvs han inte kan få tag på mer, då tar jag av yttre nätet.
Typ 1 kg halm räcker i en vecka, dvs han äter knappt av det. MEN dte tycks ändå göra skillnad, det har inte varit grävt eller massakerat i boxen en enda morgon. Inte ens imorse, då de stackarna ju bara fick halv nattgiva iom att jag räknade med att min lösning skulle ge dem mat igen kl 02 - men den inte gjorde det. Dvs Lillen fick 2 kg blött silage kl 21,30, samt max ½ kg lös halm. Och så nätet då. Sen fick de frukost halvsju. INGET grävt, trots minus 24, minimal nattmat osv. Och nätet INTE tömt på halm. Däremotsoprent på silage och lös halm.
OM jag blandar silage och halm i nätet tömmer han det på både silage och halm dock. Så har valt att i min 'hönätslåda' ha halmnätet och ge silage löst ovanpå.