Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vilken häftig anordning!


KL
Vi hade planerat att (försöka) klippa Godi imorgon, men nu är det ju snorkallt. -20 :crazy::eek: (svinkallt i halländska mått mätt) så jag blev lite osäker.

Ni som är vana vid lägre temperaturer, är det någon som vet om det är ok att klippa (spårklippning, han är redan spårklippt, men det har växt ut massor) när det är så kallt?
Norrut borde det ju vara så kallt hela vintern nästan, och de klipper ju på vintern med, så det borde väl vara ok eller?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har behövt göra det ibland i alldeles för många minus, och det har gått bra. Jag försöker dock undvika det, kanske bara fjantigt. Men oftast så inom någon vecka blir det ju mer moderata temperaturer så man kan klippa då.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Problemet är att jag inte kan klippa då. I höstas så klippte vi ju honom när han var sederad hos tandläkaren. Förra året när vi klippte honom "vaken" så stod han på bakbenen efter 10 min och slet sig efter ytterligare 5.

Så vi vet inte riktigt hur detta kommer gå. Vi ska testa och se om vi kan klara det, nu har han förhoppningsvis vant sig mer vid apparaten, har klippt de andra utanför hans box och då har det gått bra.

Min stallkompis ska hjälpa mig, hon kunde eventuellt på torsdag med, men sen åker hon bort och det blir svårt att fixa med tid.
Jag kan iofs hyra in någon annan, men gör det helst inte eftersom jag inte kan lova att han sköter sig. :crazy:


Han har ju ett täcke på sig. Just nu har han bucas smartex rain, det ska motsvara ungefär 200 g och det har funkat bra, han är sval/ljummen och inte för varm. Tidigare hade han ett 100 g men det läckte så jag fick ta detta istället och det har som sagt funkat bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi hade också runt -20 imorse men vi drog av ett dressyrpass på banan :) Hellre rida på rejält när det är så kallt, fast å andra sidan blir man väl rätt varm av att promenera 4 km också!
Pålle blev iaf redigt svettigt, han var pigg som få (vilat pga min förkylning) och jätteduktig.

Nu när han gått ner så pass känner jag suget efter en ny sadel. Den ligger bra på honom men jag vill ha något som passar mig också. Om man kan gå ner åtminstone en storlek på bommen så är ju utbudet avsevärt större.

Alex: Cool anordning! De blir inte rädda när nätet åker ner då? Eller de märker väl att mat inte är nåt att va rädda för kanske :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alex: Cool anordning! De blir inte rädda när nätet åker ner då? Eller de märker väl att mat inte är nåt att va rädda för kanske :p

Räknar kallt med att det inte tar många nätter för dem att inse vad som komma skall, dvs MAT.

Apparaten piper i tre serier (hörs på filmen, det mer melodiösa pipandet) innan den släpper, så de får en förvarning.

Jag släppte det manuellt (som på filmen, då hör man de enstaka mer aggresiva pip-pip-pip med) när de kom in, och de hajade till när näten föll ner, men näten hann knappt 'stanna' innan båda två var framme och slet i dem.

Så tror att om några nätter så endera vet de kl 01.45 att 'snaart', eller så kommer de när de hör pipen ställa sig och vänta.

Men är skönt den varnar först, annars lite taskigt om de t ex ligger och sover och så poff ramlar det ner nät.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Jag vill också ha! Vad smart! Hoppas att det fungerar bra.

*KL på mig själv*
Körde Moa i snön idag, jisses vad elak jag kände mig! Jag trodde dock hon skulle vara väldigt trött när vi var hemma, men inte då. Skönt att hon har kondition så sett, jobbigt bara när det är -20 grader och man ska behöva köra långt för att ponny ens ska få upp flåset litegrann:crazy: Jag hinner ju frysa ihjäl!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det täcket går han med nu också, och är sval/ljummen. Alldeles lagom alltså.

Jag hoppas inte det ska vara några problem, han verkar inte vara den frusna sorten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Idag red vi i hagen, så att vi kunde komma till stallet snabbt om fingrar och tår började ramla av. :p

Gick ett varv som uppvärmning och red barbacka så jag fick upp värmen riktigt bra. Hade iofs 2 tröjor, 3 jackor, leggings, jeans, långa chaps och thermobyxor, men ändå. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hos oss har 9 av 10 hästar vant sig vid automaternas självutlösning, den 10 hästen blir rädd varje gång. Men går sedan fram och äter.

Vi har höautomater som ger kvälls och frukost hö, jätteskönt!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Puttar på frågan, fler får gärna svara.

Hade ni klippt en spårklippt häst när det är -20 grader. Han har tjock isis-päls och täcke.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det var mest mej själv jag tänkte på :angel: Det var kallt om ansiktet trots halsduk och öronlappsmössa. Plus att jag cyklat 5 km till stallet på oskottad grusväg precis innan, och jag hade 5 km cykling kvar hem också! Fast täckjacka och termobyxor värmer på rätt bra! Resten av kroppen var varm för att uttrycka det milt :angel:
Figge var pigg och hade utan problem kunnat knata på mycket längre! Tänkte offra resterna av min höft imorgon och ta en rejäl runda i det vackra vintervädret.
Det blir semester en hel vecka för ponny sen, jag åker hem till föräldrarna över jul och nyår.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte om jag hade klippt... lider han verkligen av det nu när det är så kallt? Vänta tills köldknäppen är över annars. Visst att man inte bör klippa för sent men det finns hästar som klarar sig finfint och de klipps större delen av året.

Fast å andra sidan, ska den gå täckad är det väl inte så farligt? Kom på att jag tänker utifrån att hästen oftast går otäckad...

sthu: Fy för att cykla nu :o Idag var det så äckligt kallt att bilen knappt startade.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förra året var värre, då bodde jag utanför stan och cyklade över en mil om dagen enkel väg. Det var inte roligt när det hade kommit en halvmeter snö :angel: Men vad gör man inte för pållen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Jag vill också ha! Vad smart! Hoppas att det fungerar bra.

Om ett hjon till matte glömmer att kolla så den är laddad, och batteriet tar slut av hjon-mattes alla testkörningar, då fungerar den INTE i alla fall.

Dock, trots för liten nattmat (oups... Och i minus 24 grader) så har ingen av kreaturen tyckts gjort våld på inredningen, grävt under näten eller stressat sönder och samman av att näten hängde däruppe iaf. Nu vet de ju inte än just att de kan och ska komma ner, så kan ju bli annat då, men..

Hjon-matte laddar i detta nu batteriet, och skäms..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Funderar lite.
Det är ju förbannat kallt (idag bara -10, varmt och skönt!) och även om hästarna har extra isolering (den ena i form av täcke, den andra med fett ;)) kanske de behöver något att pilla med. De får frukost ute i hagen mellan 8-9 någonting, 2 kg hö var. Stallägaren tyckte det varit smidigt med fri tillgång, men inser ju att det inte funkar till min. Däremot frågade han om vi inte skulle kunna ge fritt med halm.
Då började jag fundera! Helt fritt är uteslutet, men om man skulle ha "typ fritt"? Jag tänker om jag hänger ut 2 hönät varje kväll med halm i, säg 3 kg i varje. Då har de att pilla med, dock osäker på om andra hästen äter halm..
Fast jag får sämre kontroll på hur mycket just Figge äter.
Och samtidigt finns det ju fortfarande växtlighet att gräva upp under snön.
Det kanske är tillräckligt förstås.
Usch nu blir jag velig. Jag vill ju att de ska ha att göra så länge som möjligt, men inte få i sig mer än nödvändigt.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Fäll ett slyträd och lägg ut annars?

Eller prova med nät med halm. Jag har kört dubbla hönät med halm i inne åt Lillen senaste veckan, i väntan på halm så jag kan ge ute och möblera om. När det varit smällkallt har jag lagt ut lite lös halm inne med (typ ½ kg).

Hursom, han petar i sig halm ur nätet, men VÄLDIGT lite. Jag brukar köra dubbelt tills jag ser inga strån sticker ut, dvs han inte kan få tag på mer, då tar jag av yttre nätet.

Typ 1 kg halm räcker i en vecka, dvs han äter knappt av det. MEN dte tycks ändå göra skillnad, det har inte varit grävt eller massakerat i boxen en enda morgon. Inte ens imorse, då de stackarna ju bara fick halv nattgiva iom att jag räknade med att min lösning skulle ge dem mat igen kl 02 - men den inte gjorde det. Dvs Lillen fick 2 kg blött silage kl 21,30, samt max ½ kg lös halm. Och så nätet då. Sen fick de frukost halvsju. INGET grävt, trots minus 24, minimal nattmat osv. Och nätet INTE tömt på halm. Däremotsoprent på silage och lös halm.

OM jag blandar silage och halm i nätet tömmer han det på både silage och halm dock. Så har valt att i min 'hönätslåda' ha halmnätet och ge silage löst ovanpå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Vi bestämde oss för att klippa idag. Det var bara -8 alltså ungefär samma temp som det varit hela vintern hittills, och samma temp som det var när stallkompisen klippte om sin helrakare häst för ett par veckor sen. Och hon frös inte.

Han kändes varm och gosig ändå, så jag tror inte det ska vara några problem.

Han tyckte klippmaskinen va döläskig och stod och darrade som ett asåplöv, men han stegrade inte och stod rätt stilla. Så på det hela gick det bra! Han skötte sig fint.

Vi red ut sen och in i ridhuset en stund och han var inte svettig efteråt. Underbart!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

jag brukade ha täcke på den delen jag inte klippte, klippte nästa alltid mina i minusgrader, men på kvällen så de hann "vänja" sig, hade ju kallstall:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp