Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är det någon som vet ifall gran innehåller mkt socker? Moa stod och vräkte i sig gran innan idag! Mycket lycklig dock...

Ingen aning men mina två har demolerat en gran fullständigt under hösten. :o

*KL*

Mina två riktiga tjockisar har sedan i höstas tappat enormt mycket i hull på en diet som består av överdriven proteinhalt (de ligger ca 10-15 % över beräknat behov) och låg MJ halt (ca 2-3 % under berkänat behov).

De står på lösdrift och den häst som tappat mest i hull har inte motionerats. Den andra hästen har tappat som mest i vikt nu den sista 1,5 månaden sen den ställdes av på långvila.

De har fortfarande lite att tappa men det går åt helt rätt håll och känns så himla bra. Jag ville bara dela med mig. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja tack :D Hemma i småland finns det också massvis med snö! Jag flyttade till fel ställe i den bemärkelsen :p Jag älskar också snön, förra vintern när jag red barbacka så nuddade fötterna snön ibland. Plogvallarna brukar dock vara hästätande monster, haha.

2009/2010
5-10.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh vilken söt! Lite lik min :angel:
Vet du om tölt bränner mer eller mindre än trav? Det beror väl mycket på hur pass van töltare hästen är, men på ett ungefär.

Började prova lite töltsättning idag igen. Har inte jobbat med det sen i somras. Det går förvånansvärt bra. Får inga rena steg än, men ett par "halvsteg" smyger fram mellan skritt och trav. Hästen töltar ute i hagen, speciellt nu när det är snö, så jag tänkte att det var dags att testa igen. Jag har ingen erfarenhet av sånt så jag är kanske lite överdrivet försiktig men det känns bättre.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

åhå! ;) Tacktck, hästen bockar och bugar :)

Bra fråga, tror det beror på faktiskt. Min är i princip tregångare, har börjat tölta ett steg här och ett där, tog väll ett år eller så, nu kan hon tölta rent i tre meter. Så hon blir ordentligt trött efter dom tre meterna, trots att trava kan hon göra i flera kilometer. Så tror det beror på faktiskt, men hade varit väldigt intressant om den ena alltid förbrännde mer :)

Jag gjorde på samma sätt, ett steg i taget. Försökte få lite grisepass i skritten (försöka kan man alltid) sen ta ett steg och belöna med skritt eller trav, fast nu i slutet belönar jag med kritt eller galopp, annars vill hon bara trava mest hela tiden ;) Så, jag tycker inte du är överdrivet försiktig :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Då gör jag inte helt fel :D
I början har de ju inte styrkan så det borde ju bli skitjobbigt. Bra ur bantningssynpunkt kan man tycka. Jag ska definitivt jobba vidare med det :laugh:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag gjorde på samma sätt, ett steg i taget. Försökte få lite grisepass i skritten (försöka kan man alltid) sen ta ett steg och belöna med skritt eller trav, fast nu i slutet belönar jag med kritt eller galopp, annars vill hon bara trava mest hela tiden ;) Så, jag tycker inte du är överdrivet försiktig :)

Supermycket OT, men varför vill du få in grispass i skritten?

Här har jag kämpat i år för att få bort den där :devil: grisepassen.
Nu är den långt ifrån dominant, men den finns fortfarande kvar och smyger sig in några steg emellanåt.

Halvt KL

Ang. trav eller tölt så tror jag att det är individuellt och borde ju bero mycket på tempo och aktion.
Min har fortfarande ganska långsam tölt och är rätt markbunden i alla gångarter. I tölten finns ju inget svävmoment och det blir ju inte samma schwung i tölt som i trav. Därför borde ju trav vara mer energikrävande.
Men å andra sidan, ökad tölt med mycket aktion kan ju gå ruskigt fort. Och det borde ju vara mer energikrävande.
Jogg-trav är ju inte precis energikrävande, och långsam tölt kan ju bli väldigt nära skritt. Så det beror nog mycket på.

Men bedömmer man arbetstrav och "arbetstölt" om det nu finns något sånt så gissar jag på att traven kräver mer.

Utgår jag från min så får han ju jobba mycket mer i tölten än i traven. Och eftersom det är jobbigare, så borde det ju även kräva mer energi, gissar jag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

förtsättning på Ot:en ;)

Därför att det inte fanns ett endaste uns av lateralt rörelsemönster i hästen, så när jag kunde samla skritten och tölta blev den travtaktig för hela hästen går mot trav. Ifall jag har lite halvt grisepass när jag börjar tölta och hon tänker trav blir det ren tölt och då slutar vi. Målet är att hon ska lära sig tänka tölt, men det begreppet finn inte än, bara skritt trav och galopp ;)
Kan ju säga att jag blev aningen chokerad när tränaren bad mig att gå hem och träna på lite grisepass ;)

Ingen dålig gissning de där inte ;) Det ligger det nog någonting i :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Blir knepigare sen när mina mineraler tar slut. Har ju sockerfria kossemineraler nu, men de kan jag inte köpa nya av om jag inte vill köpa i bulk om 300 kg :devil:

Du har inte någon kobonde i närheten som använder? Så kanske du kan köpa några kilo av denne? Så gjorde jag med både mineraler och kraftfoder ett tag, blev mycket billigare än att köpa säck!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då använder du samma utgångspunkt för tölten som jag.
Trodde man kanske jobbade på annat sätt när man inte har pass inblandat.
Men vi tar också tölten lättast ur pass och tänker trav, eller samlar in ur traven. Skillnaden är väl bara att min pålle har "begåvats" med en stark passtakt så han tar den alldeles naturligt utan att man behöver träna på det. :p:D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Du har inte någon kobonde i närheten som använder? Så kanske du kan köpa några kilo av denne? Så gjorde jag med både mineraler och kraftfoder ett tag, blev mycket billigare än att köpa säck!

Nej, tyvärr inte, men jag har mineraler så jag klarar mig minst ett år till tack och lov :-)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och min går lättast från skritt. Vi har visserligen inte kommit så långt att det är några faktiska töltsteg, men han tar "halvsteg" från skritt. Kanske ska prova med trav igen, det har vi inte gjort på länge. Han tror lätt att det ska vara jog då och då är det svårt att få honom att tänka annat..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, man har ett stort ansvar när man har en häst. Inte bara för att motionera den dock.
Absolut.
Vilka då? Det är väl snarare tvärtom? De som "huserar" i den här tråden gör väl allt de kan i bantningsväg?

Du måste fortfarande förstå att folks förutsättningar är väldigt annorlunda. Det låter klämkäckt att bara "ta sig tiden", "köra till ridhus" eller "använda pannlampa", men eftersom du inte lever mitt liv kan du inte riktigt döma mig för vad jag gör/inte gör, eller hur? Hur många timmar/vecka jobbar du? Själv är jag iväg varje vardag mellan ca kl 7 och 16.30-17. Tisdagar kommer jag hem lite tidigare. Stiger upp varje morgon kl 5 för att hinna mocka, fixa hästmat, etc. Åker till världens bästa hovslagare var sjätte vecka, fast det är nästan 7 mil dit. Hämtar underbart hö ca var femte vecka 4-5 mil härifrån. Kort sagt, mina hästar får det bästa jag kan uppbringa! Jag anser mig verkligen inte särskilt lat eller bekväm men, visst, varken jag eller min tid kan sträcka sig HUR långt som helst... Ibland kan det vara nyttigt att tänka lite utanför sin egen "bubbla"... :)
Men det är väl villkoret för att kunna ha dem hemma- att man motionerar- har tid för mer än skötseln:confused:
eller vill man ha konvalescenter o då hela tiden vårda dem:confused:
Du har ju fördelen med att inte behöva göra allt på en gång o sen skynda hem.

Annars kan man inackordera dem o betala för service o då hinna med att rida.
Det har jag gjort i många år o det har sina fördelar det med.

Jag vet inte varför man skaffar häst om det inte är för att rida- från början.

Du kan kalla mig för präktig, men jo jag jobbar nästan heltid o rider 2 hästar nästan var dag.
Att man ursäktar sig med att man åker o köper foder ibland eller åker till hovis- håller inte. Det gör nog alla. Och mörkt blir det varje vinter...

Att rida någon annans häst några dagar i veckan kanske passar bättre- om man inte tror att hästarna har det bäst hos sig själv- oavsett.
Det är inget konstigt att man blir mer bekväm med åren eller tappar intresset, men då bör man tänka på hästen- anser jag.

Jag tänkte idag på att min häst skulle kunna ha vägt nästan 800kg innan jag skulle ha vaknat upp. Som jämförelse till ponnies med samma procentuella övervikt. Jag menar.. varför vänta så länge?
Det har byggts upp under åratal.
O sen att köpa en fetknopp som kanske dessutom har haft fång. Vad är tanken med köpet? Att lära sig rida bättre , att bara få motionera med sin kompis eller är det mest att bara ha en sällskapshäst till den man knappt rider heller?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

O sen att köpa en fetknopp som kanske dessutom har haft fång. Vad är tanken med köpet? Att lära sig rida bättre , att bara få motionera med sin kompis eller är det mest att bara ha en sällskapshäst till den man knappt rider heller?

Eller för att man verkligen gillar hästen? Övervikt är ju ingen evig dödsdom, även om man såklart inte kan ge dem vilken mat som helst, men så kan det ju vara även om man köper en smal häst.

Jag kan bara tala för min egen del och jag ångrar inte en sekund att jag köpte honom. Det är det bästa jag gjort! Vi har utvecklats massor, och ja, jag har faktiskt lärt mig massor med honom!

Vad är det för fel med att köpa en häst som är fet?
Hur vet man när man köper en smal häst att det inte är en häst som får återkommande hältor eller som får problem med magen så småningom?

På de 2 åren jag ägt honom har han stått med 11 olika hästar, och 8 av de har varit sjuka eller skadade. Min har varit sjuk en gång och haft en hovböld. I övrigt har han varit frisk. Mycket friskare än hälften av hästarna han stått med.
Det har varit återkommande hältor bland flera av dem, det har varit kolikhästar, extrem exem och svåra tandfel bland annat.

Så jag tycker nog att jag är rätt lyckligt lottad, trots att jag köpte en tjockis. :cool:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte varför man skaffar häst om det inte är för att rida- från början.

Visst har jag häst för att rida, men också för en hel massa annat.

Att man ursäktar sig med att man åker o köper foder ibland eller åker till hovis- håller inte. Det gör nog alla.

Nej, det gör inte alla - alls. Och, nej, det var ingen ursäkt. Nu missuppfattade du som vanligt. När mina hästar blev sjuka bestämde jag mig för att de skulle ha det absolut bästa som jag kan uppbringa. Därför har jag snart under 2 års tid, året runt, åkt flera mil för att komma till bästa hovvården och bästa grovfodret. Båda delar finns på närmare håll, men inte av den kvalitet som jag vill ha. Så visst är det väl en tidskrävande uppoffring? Den måste väl även den räknas in i minsta hästars friskvård, och inte bara motionen? Riktigt bra hovvård och riktigt bra grovfoder är väl ändå det som man ska satsa på för att hålla hästen frisk?

Jag tänkte idag på att min häst skulle kunna ha vägt nästan 800kg innan jag skulle ha vaknat upp. Som jämförelse till ponnies med samma procentuella övervikt. Jag menar.. varför vänta så länge?

Men sedan får vi inte glömma att din häst faktiskt var överviktig och faktiskt fick fång innan du "vaknade upp". Om inte hästen fått fång när den bara var lite överviktig så hade du kanske stått där med en 800-kg-fånghäst innan du "vaknade upp", för det var väl fången (som för många av oss andra) som väckte dig också???
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det var det. Men jag skulle inte överge honom om han inte gick att rida.

Han är ju rätt liten och skulle jag av någon oförklarlig anledning bli för tung för honom skulle jag vilja försöka köra in honom. Om det inte hade funkat hade jag ju fått försöka lösa det på annat sätt. Men jag hade inte sålt om det inte var till helt rätt person. Då hade jag hellre försökt lösa det på något annat sätt.
Och skulle han en dag inte kunna ridas mer, så skulle jag nog inte sälja honom i första taget. Har jag bara möjlighet så skulle jag behålla honom, även om han bara kan vara sällskap och promenadhäst.

Sen går det ju inte att sia om vad som kommer hända i framtiden, men jag hoppas verkligen att han får vara med i många år till och att jag kan ha kvar honom resten av hans liv.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Man kanske köper en häst för att ha en ridhäst, men om det förändras med tiden så kanske man inte säljer sin häst för det? Även våra tankar och idéer kan ju förändras, speciellt som hobbyryttare vilket ju alla i denna tråd är. Ingen har väl särskilt stora tävlingsdrömmar - då har ju flera av oss helt fel ras från första början...

Nej det handlar väl mer om att man har ett emotionellt åtagande till sin häst än att man prompt måste rida på den.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

O sen att köpa en fetknopp som kanske dessutom har haft fång. Vad är tanken med köpet? Att lära sig rida bättre , att bara få motionera med sin kompis eller är det mest att bara ha en sällskapshäst till den man knappt rider heller?

Det behöver iofs INTE gå åratal för att en 400 kgs ponny ska gå upp till 500.

Men ang det citerat ovan, eftersom det är mig du menar. Så man köper den eftersom den (förutom haft fång) var det man sökte efter. Dvs en shetlandsponny, som betes- utfodrings- och behovsmässigt är en perfekt hagkamrat till en IR-ponny. Dvs man gör det du gärna hackat om att man inte gjort förr..

Sen ser man till att den är inkörd, och införskaffar vagn + sele, så att man kan motionera den fast den är för liten för att ridas.

Sen har man en markant enklare vardag OCH man har dessutom två hästar (ponnyer) som kan gå ihop, har sällskap, ska äta lika mkt osv. Dvs man gör helt enkelt det absolut bästa av situationen.

På köpet får man en underbart bra och perfekt liten ponny och ny kompis.

Ang knappt rider, så låter jag det stå för dig om du ser minsta konstigheter att en treårig ponny med fång inte rids...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp