Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Tråkigt att diskussionen alltid ska spåra ur...

Sitter och försöker räkna på foderstat i det nya stallet. Så himla dumt att det aldrig blev nån analys där vi står nu, för det funkar ju bra men jag vet inte alls hur mycket höet innehåller. Enligt tabell ska han ha 75 MJ (gissar grovt att han väger 600 men kanske 550, han har ju gått ner väldigt mkt nu) med tillägg för 1 h motion per dag. Han vilar ju ibland men normalt sett så går han 1 timma minst när vi motionerar. Så antagligen lite lägre än 75 MJ skulle jag säga.

Men det blir intressant att se om han är en tabellhäst eller om det är för mkt. Har fifflat fram och tillbaka med om jag ska ge lucern men Kraffts lucern (som är det som finns här vad jag vet) innehåller mer MJ/kg foder än grovfodret. För man räknar väl på /kg foder?
Så det får bli hösilage och soja till herrn, och massor av motion :D Är så PEPP, speciellt nu när jag varit väldigt sjuk och inte kunnat rida. Har tänkt börja rida för tränare och sats mkt mer på dressyren, så mkt styrketräning blir det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Japps du räknar per kg foder.

Härligt att du känner dig laddad =)

Apropå 'pepp' förresten. Så pratade med pappa häromveckan. Och om han inte minns galen finns i gömmorna hos honom en 'bock och get' som borde passa Emil =) Bock och get är ju en sån där 'timmerkälke' eller vad man ska säga. Sån här: http://www.nordvarmland.com/pix/imagedb/tr231028.jpg

Förstå vad roligt man kan ha med en sån! =)

Man kan förresten 'ploga' med en lastpall med. T ex till vattenbaljan i hagen. Har jag märkt =)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Bilden är som sagt tagen efter 5 månader, men då hade han haft det hullet ett tag, så 4 månader ungefär. Med motion hade det ju gått fortare, men jag hade ingen sele förrän till sommaren. Härligt att höra att din lilla älskar att bli körd, min är likadan, älskar att jobba oavsett om det är köras eller ridas, och pigg som en spigg hela tiden :-)

Glömde, jag skulle ge 4 kg hö, ge det ett par veckor och se vad det gör.


Okej väldigt bra jobbat! Grattis! :bump:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ååh, en sån hade jag förr! Var tvungen att lämna den och släden på gården vi stod på då, och jag saknar det verkligen! Figge med misstänker jag, han älskar att jobba i skogen. Men här finns ingen skog och jag har bara draglinorna kvar..
Tänkte tagit ut vagnen, men den är insnöad :crazy:

Fick svar från HippoFoder i veckan om deras flytande E-vitamin. Det tog många många vändor innan någon ens förstod vad en bärsubstans var. Sedan tog det nästan två veckor att få fram ett svar. Pratade med rätt många som hävdade att det var helt rent e-vitamin, inget annat. :grin:
Det är en sockerblandning.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jaha här kommer människan som är så duktigt och känner att h#n mår lite bättre av att klanka ner på andra :angel: Varje tråd finns det en sådan person, riktigt tråkigt. Varför ska man komma in och förstöra en tråd med negativ energi. Klagar på folk som har fått ner sina hästar, alla har inte tillgång till ridhus men kämpar med sina hästar ändå. Det är väldigt lätt att sitta framför datan och skriva hur bra man är själv men när det väll kommer till kritan så är man inte så bra som man påstå sig vara, om jag vore dig skulle jag sluta leka den som vet bäst och i stället ge tips och råd. Det är ju ändå det tråden är till för, om du inte har tips eller har en tjock häst själv som du vill ha tips för att få ner. Så förstår jag inte var du gör i tråden :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

När min häst fick diagnos IR var jag runt och letade bland kompletteringsfoder/tillägg och nästan alla har extremt mycket socker, tror att B-vitaminet eller om det är mineral/vitamin i flytande form har 78% socker när man läser på innehållsförteckningen.

Så tillskottsfoder är inte helt enkelt om man vill undvika socker.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, jag har förstått det. På Hippos förpackningar står inte socker utskrivet på innehållsförteckningen, det står bara E-vitamin.
Har fått tips om ADEvitamin till kossor så det tänkte jag skaffa. Nu behöver jag nog inte det, de nya mineralerna jag köpte innehåller med vitaminer än de jag hade tidigare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

ADE till kor har jag också samt deras mineralblandning. Betydligt billigare än hästvarianterna. Sedan får man kolla igenom foderstaten så det blir rätt dosering.

Var tveksam först, men hade också blivit tipsad och sedan började jag fundera och tänkte som så att eftersom kor tillhör livsmedelskedjan så är det säkert mycket mer reglerat i innehåll än vad det är till häst. Kanske helt fel men så var tanken.:)

Idiotiskt att inte skriva ut hela innehållsförteckningen, men har sett detta på flera foder, och dem köper jag inte:).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tänkte köpa SeloE för att selenet som vanligt är lågt... 78% kolhydrater :grin:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej, jag har förstått det. På Hippos förpackningar står inte socker utskrivet på innehållsförteckningen, det står bara E-vitamin.
Har fått tips om ADEvitamin till kossor så det tänkte jag skaffa. Nu behöver jag nog inte det, de nya mineralerna jag köpte innehåller med vitaminer än de jag hade tidigare.

Basics ADE på GG, det är för 'alla djurslag'. Och sockerfritt, kalkstensmjöl och vete-nåt som bärsubstans. Samma sak gäller för deras multivitamin som jag inte minns vad den heter. De har även E-vit + selen osv. Dessutom billigt, himla bra för oss som vill undvika socker.

Ren B-vit hittade jag inte sockerfri nånstans dock, så slutade med att jag köpte människotabletter och gav. Höll också på att bli tokig på att det slarvades med att skriva ut bärsubstans, även om faktiskt flera märken även på hästsidan var duktiga på det, dock var det alltid någon form av socker då.

Blir knepigare sen när mina mineraler tar slut. Har ju sockerfria kossemineraler nu, men de kan jag inte köpa nya av om jag inte vill köpa i bulk om 300 kg :devil:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Präktig?
Nej man jag skyller inte på än det ena än det andra o i det mest hur hästen fungerar. Man har väl för 17 ett ansvar!

Ja, man har ett stort ansvar när man har en häst. Inte bara för att motionera den dock.

jag trodde att man skaffade häst för att använda den-

Absolut.

De flesta här har väl inte försökt seriöst att banta dem sen dem har fått fång o då borde det vara ännu viktigare att sen att förebygga- eller?

Vilka då? Det är väl snarare tvärtom? De som "huserar" i den här tråden gör väl allt de kan i bantningsväg?

Jag har TVÅ hästar som ska ridas o visst är det jobbigt vintertid, men det är få förunnat att ha två st. fina ridbara hästar o jag ska vara jäkligt tacksam för det o får ta mig den tiden.

Du måste fortfarande förstå att folks förutsättningar är väldigt annorlunda. Det låter klämkäckt att bara "ta sig tiden", "köra till ridhus" eller "använda pannlampa", men eftersom du inte lever mitt liv kan du inte riktigt döma mig för vad jag gör/inte gör, eller hur? Hur många timmar/vecka jobbar du? Själv är jag iväg varje vardag mellan ca kl 7 och 16.30-17. Tisdagar kommer jag hem lite tidigare. Stiger upp varje morgon kl 5 för att hinna mocka, fixa hästmat, etc. Åker till världens bästa hovslagare var sjätte vecka, fast det är nästan 7 mil dit. Hämtar underbart hö ca var femte vecka 4-5 mil härifrån. Kort sagt, mina hästar får det bästa jag kan uppbringa! Jag anser mig verkligen inte särskilt lat eller bekväm men, visst, varken jag eller min tid kan sträcka sig HUR långt som helst... Ibland kan det vara nyttigt att tänka lite utanför sin egen "bubbla"... :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han får nu 3 kg hö, 0.5 kg lusern QUOTE]

Vad har du för häst ?

Jag har en liten islänning. Väger lite drygt 300, just nu visar måttbandet 330. Han var riktigt fin när det visade strax under 320.

Jag vet inte hur mycket du följt, men i normala fall får han 4 kg hö, 0.5 kg lusern och 0.5 kg halm. Nu när han gick upp lite så ska jag testa att sänka 2 veckor, och han får alltså 3 kg hö, 0.5 kg lusern och 1 kg halm.

Alla foderrådgivare jag pratat med har rekommenderat 5 kg, och det får han ju i vanliga fall. Nu får han TILLFÄLLIGT, under 2 veckor, 4.5 kg.

Han får även 400g soja/ dag, uppdelat på 2-3 givor.

Han är fin i magen och helt ärligt den enda hästen i stallet som inte kommer rusande fram när man kommer med mat, så jag tror inte att foderstaten är några problem för honom. (även om jag självklart gärna skulle låtit honom äta 10 kg, om det varit möjligt.)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej men hur kan man låta det gå så långt:mad::confused:

Långt ifrån alla göder ju sina hästar. Jag köpte min häst smällfet (som du säger, 30-40% övervikt) och det har väl fler gjort om jag inte missminner mig.
Kan ju inte svara för de andra, men en del hästar här har ju hälsoproblem som gör det svårt att fodra dem på ett normalt sett.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

På tal om vad man kan göra i snön, så gjorde vi detta idag :):

PC080012.jpg


PC080010.jpg


Vi, men inte hästen, blev helt slut rätt snabbt... :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu hoppar jag in i tråden igen, då jag på tisdag får träffa och ta över träningen över hästen igen. Hon kommer dessutom få följa med mig till skolan efter nyår och här ska det bli träna av!

Har fått lite uppdateringar, hon har gått ner en hel del kring magen, och viktmåttbandet visar 361 kg för mitt islandssto på 132-133 cm. Så vi har lite mer att tappa, men med tanke på hur hon såg ut i somras (hujedamig) så har vi kommit en bra bit på vägen. Ska försöka räkna ut foderstat p skolans hö, verkar vara mycket protein i det, mindre energi. Ska förmodligen få hjälp med det så blir det rätt.

I sommras vägde hon en hel del för mycket, men hon har tappat det hon byggde upp i somras, nu ska vi bara tappa det lilla extra hon hade innan sommaren ;)
2-november-653_115744312.jpg


På höstlovet
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*
Nu efter har sett min lilla i dagsljus vet jag inte om jag tycker han ser ut att vara så fet som veterinären som besiktat honom tyckt. Visst att han är över normalhull men tror han har nog lätt att få liten kula då han är så kort i ryggen. Eller vad tycker/tror ni ?

31948382.jpg

31948379.jpg
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är det någon som vet ifall gran innehåller mkt socker? Moa stod och vräkte i sig gran innan idag! Mycket lycklig dock...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, vill du ha lite ;)? Det har snöat på rätt bra nu i flera omgångar de senaste veckorna och sedan blivit rejält kallt emellan varven (ikväll är det nästan -10 grader). Men, visst, pållan ÄLSKAR det :D! Hon tuffade fram som en ångvält i snön. Fick nästan hoppa över snövallen för att över huvudtaget komma in på åkern.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alltid svårt att se på bild när de har sån päls, känn på honom, kan du lokalisera revben och höftben osv? Han ser ut att kunna ha en del på rumpan iaf, den ser hjärtformad ut på ngn bild, men är hemskt svårt att se. Så känna är nog bättre.

SIcken liiten söt förresten =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp