Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då är det troligtvis lugnt att han inte äter upp all halm då, eftersom han håller sig över minimum.
Jag har hört både 1 kg och 1.5 kg TS/100 kg. Och 1.5 kommer jag ju inte upp i med detta höet jag har nu.

Funkar det inte med halm om du byter ut en del heller? Eller är silaget bättre?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men på sommaren hade den väl gräs i hagen?

När den faktiskt är så pass fet som den är så äter den betydligt mer än vad som är bra för den.

Ja det hade han , hurså?

Men nu har i alla fall hönätet kommit det bästa jag har köpt:laugh:
http://underbaar.zoomin.se/P3150850

Blandar med hö och halm så dem stå och pila i sig höet tar sin tid för dem nu. Har lagt i rätt mycket halm så jag tror han kommer få i sig ca 6 kg hö nu om dagen. Kan inte riktigt ju mindre till en som går på lösdrift.

Sen får jag jullov snart och då blir det mycket mer motion :bump:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Snart flyttar vi till nytt stall :) Där blir det 4 fodringar/dag istället för 3. De får dessutom frukosten inne så de delar bara lunchen i hagen så jag kan styra min egen foderstat väldigt bra. Om jag och hästen spenderar sommaren här så finns en bra hage till honom och utsläpp ingår året runt så han kan stå inne på nätterna utan problem :)

De har även analys på grovfodret, nu fodrar vi ju i blindo. Tyvärr var det högt i MJ och lågt i protein men då vet jag åtminstone om det! Kommer antagligen att ge lite mindre hösilage än idag och täcka upp med lucern samt soja.

Jag och en till har även diskuterat att börja träna för instruktör ihop, och det finns rejäla klätterbackar i närheten samt ridbana på gården. Tror det kommer funka utmärkt för oss! Just nu är jag tokförkyld och orkar knappt mocka men längtar efter att få träna vidare snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, då är det troligtvis lugnt att han inte äter upp all halm då, eftersom han håller sig över minimum.
Jag har hört både 1 kg och 1.5 kg TS/100 kg. Och 1.5 kommer jag ju inte upp i med detta höet jag har nu.

Funkar det inte med halm om du byter ut en del heller? Eller är silaget bättre?

1 kg TS/100 kg är absoluta minimum som hästens tarm kräver för att fungera (även om som sagt vissa kan klara sig under det är det inte rekommenderat alls att ge under det). 1.5 kg TS/100 kg är rekommenderad minimigiva, då mår hästen ännu bättre. Dock är ju det ouppnåeligt för de flesta av oss i den här tråden, för de mår inte bra av så mkt MJ det medför.

1 kg silage = 4,9 MJ och 32 gr SRP. 1 kg halm = 5.5 MJ och 0 gr SRP. TYvärr innebär alltså att byta ut 1 kg höjer TS men också MJ, men sänker proteinet. Och då det är låg kvot i silaget, så får jag proteinunderskott då, måste lägga på proteinkoncentrat, och får MJ av det.

Dvs höja TS med under ½ kg, kostar 1.5 MJ. Där problemet uppstår. Var mkt bättre förra året, då hade jag visserligen lägre MJ på silaget MEN en skyhög kvot. Så man behövde inte lägga till något alls även om jag tog bort flera kg silage.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja det hade han , hurså?

Men nu har i alla fall hönätet kommit det bästa jag har köpt:laugh:
http://underbaar.zoomin.se/P3150850

Blandar med hö och halm så dem stå och pila i sig höet tar sin tid för dem nu. Har lagt i rätt mycket halm så jag tror han kommer få i sig ca 6 kg hö nu om dagen. Kan inte riktigt ju mindre till en som går på lösdrift.

Sen får jag jullov snart och då blir det mycket mer motion :bump:

Fast 6 kg hö, även om han fick 0 kg halm, är MASSOR för en så liten.

Tabellbehov borde ligga på max 30 MJ. Hö innehåller sällan mindre än 7,5 MJ/kg (ofta mer), och det blir alltså då 4 kg hö. Du ger 6 kg + halm, men om man bara räknar med höet så blir det alltså bara därifrån MINST 45 MJ.

45 MJ är för mycket för min stora D-ponny, bara för att ta en jämförelse. Och är det 8 eller 8.5 MJ/kg i höet får din i sig runt 50 MJ, plus halmen.

Så har du verkligen HÖ, och inte silage, så du måste ordna det på ngt vis om du ska få ner den i vikt.

Min shetlandsponny får 29 MJ + motion. Han får 5,7 kg silage (TS 47%), det motsvarar omräknat till hö 3 kg hö.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag håller med dig.

sedan mest kl
6 kg hö motsvarar ungefär den rekommenderade mängden grovfoder till min stora C-ponny. Nu kan jag inte ge henne det för då rusar energimängden iväg. Då hade hon säkert blivit tjock igen vilket.


Men o fodret till den lilla ponnyn i tråden är ensilage med låg ts halt så blir det ju betydligt mindre mängd men halmen innehåller också en del.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Börjar dock fundera lite på vad vissa tycker är ett bra hull?!
Det växlar rätt mycket beroende på vem man pratar med. Vissa tycker det är lagom om man knappt kan känna revbenen och andra tycker hästar är lagom hull om hästarna ser ut som vinthundar utan underhudsfett alls. Gå efter vetenskapen och vad DU tycker är lagom hull och försök låta bli att lyssna på alla kommentarer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är rädd att han ska bli bukig i stället om man ger för lite.


Jag har hört att hästar som går på lösdrift, ger av med dubbet så mycket energi och behöver dubbelt med mycket mat för att den ska kunna hålla värmen och orka.

Han väger 200-230 ca , om han stod inne skulle han ha ca då 3 kg om jag räknar 1,5 kg/100 kg och nu när han går ute får han dubbelt så mycket mer och får i sig lite halm de äter inte halmen så mycket utan har det mest för dem ska kunna stå och pila bort det för att de ska ta längre tid. Sen får de inte så starkt hö för att den andra ponnyn har känslig mage, så jag är rädd att han ska bli bukig i stället om jag ger för liten.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang normalt hull, så finns det ju bedömningsskalor att använda, t ex Hennecke (stavning) osv.

Generellt så dels bedömer/bedömde de flesta av oss ett för högt hull som lagom, och sen så är det ju det 'lilla' abret med att ffa IR-hästar bör vara i ett något lägre hull som normalthull än 'friska' hästar. Dvs IR-hästarna bör vara åt det tunnare hållet.

Tar två bilder i högen på Lillen, här har flera (inte i tråden) reagerat på att han är alldeles för smal. Jag samt min veterinär anser att det är okej, han dör inte av att tappa 10 kg till dock men det är okej ändå, men han ska INTE gå upp någonting. OBSERVERA att han fortfarande har depåer, dvs egentligen borde han gå ner lite till.

lillenhull2010091820.jpg


lillenhull2010091843.jpg


Tänk på att hull inte bara är om magen ser stor ut osv, utan KÄNN - på annat än revbenen. Uppe mot ryggen kan de ha ganska ordentligt med fett även om de ser smala ut.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag är rädd att han ska bli bukig i stället om man ger för lite.


Jag har hört att hästar som går på lösdrift, ger av med dubbet så mycket energi och behöver dubbelt med mycket mat för att den ska kunna hålla värmen och orka.

Han väger 200-230 ca , om han stod inne skulle han ha ca då 3 kg om jag räknar 1,5 kg/100 kg och nu när han går ute får han dubbelt så mycket mer och får i sig lite halm de äter inte halmen så mycket utan har det mest för dem ska kunna stå och pila bort det för att de ska ta längre tid. Sen får de inte så starkt hö för att den andra ponnyn har känslig mage, så jag är rädd att han ska bli bukig i stället om jag ger för liten.

Bukig blir de av proteinbrist, så räknar du på det och ser till att proteinbehovet är tillgodosett blir den inte bukig av att du sänker maten.

Sen ang behov, måånga hästar följer INTE tabellerna. Ingen av mina t ex gör av med dubbelt så mycket på lösdrift jmf med icke-lösdrift t ex. De har heller inte läst det om att si och så många grader kallare kräver si och så många MJ mer. De är helt enkelt lättfödda, och klarar sig på mycket mindre än 'tabellhästen'.

Så, titta på proteinbehov och mineraler och selen i tabellerna, men MJ så strunta HELT i tabellerna, och gå på hur hästen ser ut =)

Och det finns inte starkt eller svagt hö, utan det finns hö med högre värden eller med lägre värden. Mitt första räkneexempel är på hö med LÅGT MJ, och som du ser så även där får din lille i sig mångt mer än han behöver.

Jag antar attd et är HÖ du har eftersom du skriver det, och inte silage/hösilage. Har du analys på höet?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han har fått i sig för mycket nu, den senaste tiden. Men nu när han har han bara stått med det nätet och 6 kg i två dagar så jag kommer ju börja se snart om han går ner eller inte. Måste flytta på honom annars , har gjort allt för att han ska kunna gå ute för han älskar det.

Nä vi har inte analyserat höet. Hur gör man det ?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han får i sig mer nu helt enkelt. Sen kan hans behov ha minskat mer, det är dock min personliga teori. Men jag ser tydligt på min L att hans behov MINSKAR på vintern, han lägger på sig lättare, bygger depåer osv. Jag tror det är att hans metabolism ställer in sig på att överleva en vinter. I det vilda är det ju inte det lättaste, knapert med mat och hårda förhållanden osv.

Din är dock rejält tjock även på sommarbilden tyvärr. (Men vääldigt söt :love:)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han har fått i sig för mycket nu, den senaste tiden. Men nu när han har han bara stått med det nätet och 6 kg i två dagar så jag kommer ju börja se snart om han går ner eller inte. Måste flytta på honom annars , har gjort allt för att han ska kunna gå ute för han älskar det.

Nä vi har inte analyserat höet. Hur gör man det ?

Fast inte för att vara elak, men han har fått i sig för mycket lääänge. Han är fet redan i somras tyvärr.

Analyserar gör man genom att ta prov från så många balar som möjligt och skicka in till ett foderlaboratorium. Kolla t ex eurofins och agrilab.

Att analysera är ett MÅSTE för att veta vad hästen får i sig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oki, aa han lägger ju på sig väldigt lätt på vintern. På sommaren blir han också motionerad mer.

Okej ska skicka ett sånt, när vi får det nya höet.

Många som jag känner säger att det är onödigt att göra analys man ser vad hästen behöver ändå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min ponny har också varit för tjock så jag vet hur det är.

Det är nog bara att konstatera att om du hade vetat vad hästen behövde och gett den rätt foder i rätta mängder från början så hade den inte varit fet. Det kan vara grymt svårt att banta en fet liten ponny. Därför måste man veta man gör.

Min ponny har bantats från 460 kg till ca 350. Om jag hade kunnat mer om utfodring och lättfödda hästar från början så hade hon inte aldrig blivit så fet och då inte heller sjuk (antagligen).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang gå ute förresten, så jag förstår att du vill han ska det. Men jag är rädd att du då måste (och frågan är om det går) hitta ett ställe som inte har fri tillgång.

Det här är min när jag köpte honom, han har gått på lösdrift med fri tillgång. Groteskt fet
hulllucia09emil2.jpg

hulllucia09emil7.jpg


Det här är 5 månader senare, utan fri tillgång utan han har fått tabellbehov (30 MJ). Han har INTE motionerats alls. Han är dock fortfarande för tjock, men du ser ändå skillnaden mellan lösdrift och fri tillgång på hö, jmf med portionerad, reglerad matgiva, ute 8-20 vintertid och 10 - 18 när det finns gräs.
emilfin2.jpg


På sommaren får de gå ut på KORT gräs MED munkorg 10 - 18, övrig tid stå inne tyvärr, men hellre de än äta för mkt.

Min Emil är btw en sådan som äter SAKTA, han är inte alls matbesatt på något vis och 'bor' inte vid maten ens vid fri tillgång. Men ändå blir det för mycket med fri tillgång.

Tillägg: Min hade fått fång några mån innan jag köpte honom. Fetman lär ha varit den enskilt största utlösande faktorn. Han vägde med måttband över 315 kg vid köp, och enligt samma måttband ca 250 kg på andra bilden. Mitt mål är 200 kg på band.

Min D-ponny har jag bantat från 530 till 400 kg. Det enda jag ångrar är jag inte gjorde det INNAN han fick fång.

SÅ jag vet hur det är, och man känner sig HEMSK när man måste gå in och begränsa maten, utevistelsen, TS osv. Men det är ju för deras bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Många som jag känner säger att det är onödigt att göra analys man ser vad hästen behöver ändå.

Tja, det kan man vad gäller MJ (energi, jämför med kalorier). För många = fet häst, för lite = mager häst.

RESTEN, dvs proteiner och mineraler, kan man inte se en brist/obalans med ögat förrän det gått mycket långt.

Så varför chansa. Sen, som sagt, MJ så där ska du strunta i alla tabeller, utan gå efter analysen och dra ner maten tills du når det MJ hästen blir och FÖRBLIR smal på. Dock ska du använda tabellerna för att se till att hästen får protein och mineraler som täcker behovet och är i balans. Dvs man måste ha analys speciellt när man bantar hästar, om man inte ska spela rysk roulette med dem.

Kan du motionera mer vintertid ökar det ju kaloriförbrukningen, och gör i nuläget att han går ner fortare, och sen att du ev kan ge lite mer mat vintertid utan att han går upp.

Men just nu är han fet tyvärr, så du kan inte ge ens 6 kg hö, han kommer fortsätta vara fet då dessvärre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp