Sv: Uppdrag bantning del 4
Ang gå ute förresten, så jag förstår att du vill han ska det. Men jag är rädd att du då måste (och frågan är om det går) hitta ett ställe som inte har fri tillgång.
Det här är min när jag köpte honom, han har gått på lösdrift med fri tillgång. Groteskt fet
Det här är 5 månader senare, utan fri tillgång utan han har fått tabellbehov (30 MJ). Han har INTE motionerats alls. Han är dock fortfarande för tjock, men du ser ändå skillnaden mellan lösdrift och fri tillgång på hö, jmf med portionerad, reglerad matgiva, ute 8-20 vintertid och 10 - 18 när det finns gräs.
På sommaren får de gå ut på KORT gräs MED munkorg 10 - 18, övrig tid stå inne tyvärr, men hellre de än äta för mkt.
Min Emil är btw en sådan som äter SAKTA, han är inte alls matbesatt på något vis och 'bor' inte vid maten ens vid fri tillgång. Men ändå blir det för mycket med fri tillgång.
Tillägg: Min hade fått fång några mån innan jag köpte honom. Fetman lär ha varit den enskilt största utlösande faktorn. Han vägde med måttband över 315 kg vid köp, och enligt samma måttband ca 250 kg på andra bilden. Mitt mål är 200 kg på band.
Min D-ponny har jag bantat från 530 till 400 kg. Det enda jag ångrar är jag inte gjorde det INNAN han fick fång.
SÅ jag vet hur det är, och man känner sig HEMSK när man måste gå in och begränsa maten, utevistelsen, TS osv. Men det är ju för deras bästa.