Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

:crazy::eek::crazy:
Usch då, låter inget kul!

Hoppas du får tag på halm. Har ni svårt att få tag på det i din del av landet? Trodde det fanns överallt. :confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

:crazy::eek::crazy:
Usch då, låter inget kul!

Hoppas du får tag på halm. Har ni svårt att få tag på det i din del av landet? Trodde det fanns överallt. :confused:

NJa, halmskörden här blev ganska skit iofs. Men jag vet var jag kan köpa prima halm. Haken är bara några små saker.. Det är strax jul, min bil (inkl dragkroken) står på verkstad from idag och beräknas vara klar om 'ca en månad'.

Så det är vissa logistikproblem so to speak att få hem någon halm.. =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ingen snäll vän eller släkting som kan låna ut en bil för ett par timmar? Inklusive dragkrok :p

Om jag vänder frågan lite då, hur mycket har ni sänkt när ni sänkt?

Får ju prova mig fram i vilket fall, men det är ju skönt att ha lite riktlinjer att utgå ifrån.

Idag är andra dagen med mindre hö och mer halm, så jag lär ju inte så något resultat än på ett tag. Tänker fortsätta fram till nyår, efter det får vi se hur det gått.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kan låna mammas, men jag gör ogärna det, specillt nu för att dra släp. Jag har ju vant mig med min nya bil, med superba däck, antisladd och antispinn osv, och väglaget är skit rent ut sagt.

Ska slå min silagelev en pling och höra hur det gick med halmskörden för honom dock. Tänker inte 'tvinga' honom lev halm, men han har en fin fyrhjulsdriven jeepsak, och kanske kan svänga förbi med en fem bal eller något.

Jag har sänkt olika olika ggr, beror på hur mkt som funkat att få ner, men brukar sikta på att iaf ändra 5 MJ upp/ner när jag ändrar. Så jag skulle prova med ditt från 44 till 40.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Håller tummarna för att din silagelev (jag läste först silage-elev först och undrade lite över vad detta var för slags elev:p) har några balar som han gärna vill bli av med.

Jag hoppas att 4 MJ ska göra susen. Funderade länge över om det kunde vara något annat. Om han får i sig mer än vad jag räknar med när de får lunch i hagen. Han och storhästen delar på 2.5 kg (jag räknade med att den stora äter liiite mer så att det skulle bli max 1 kg till min). Men nu har jag tagit in min häst och han har då gått ett halvt kg, medan storhästen fått 1.5 kg, och de har ätit ungefär lika snabbt. Sen kanske min äter snabbare när någon står bredvid, men han äter non stop inne så jag tror inte det går så mycket fortare ute heller. Kommer dock att ge inne så ofta jag kan, så att han får bara sitt och inget annat.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Någon som vet hur det är med död, vissnade brännässlestjälkar?

Lillen är övertygad om att han endera fyller år eller det är julafton idag. Imorse släpptes han nämligen ut i en 'stor' hage, och det är inget stängsel mellan honom och den kofläckiga dvärgen längre ;) Dvs de går ihop igen.

Helt odramatiskt hopsläpp, det tog 20 min innan de fattade att stängslet som delade av inte var kvar ;) Jag ville eg inte släppa ihop igen fullbroddat, men jag får inte strömmen att fungera i all snö, och Lillen har börjat bli alldeles för nonchalant på stängslet, så skaderisken var större som det var än att sätta ihop dem.

Hursom, Lillen har nu upptäckt den del som Emil haft sen i höstas, men som var avspärrad i somras. Och står lyckligt med huvudet i en snödriva och gräver fram och äter upp just gamla döda brännässlestjälkar för fulla muggar. Någon som vet hur stor risken är med det/om det är någon risk?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt med döda brännässlor. Ärligt talat vet jag inte hur det är med färska heller..
Men jag tänker att är de döda borde det inte vara några bekymmer. De är visserligen fleråriga, men lagrar inte nässlor allt "nyttigt" i rotsystemet? De börjar väl om på nytt varje år, den gamla plantan kommer aldrig igen.
Inser att jag inte vet någonting om just nässlor trots att de finns överallt :o
Jag vet att Fergus älskar dem, både växt ovan jord och rötterna. Han har röjt bort många nässelsnår i hagar genom åren.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är något med nässlor som inte är så bra för fångisar, ska leta upp det, HelenaHandberg har skrivit om det (tror Forest har koll med). Men frågan är om det gäller stjälken med? Annars är väl mest frågan hur mkt stärkelse det finns i stjälkarna (de lagrar om jag inte minns fel in stärkelse istället för fruktan)?

Här är det jag for efter:

Sen håller jag med Forest Autumn att det verkar tveksamt att ge en växt med stärkelse till en häst med fång. Värre är dock att nässlan stimulerar kroppens tillverkning av ett ämne som kallas gelatinase B eller MMP-9. Detta ämne anses av de ledande fångforskarna vara inblandat i att lossa hovbenet från sin fästapparat. Så vid fång är nässlor direkt olämpligt.
HH

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11123970&highlight=n%E4sslor+MMP#post11123970

Frågan är om det är lika farligt när de är döda?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag hittar inget om vad som händer med stärkelsen (hittar ärligt talat inget vetenskapligt som säger att det är några större mängder stärkelse heller, men jag letar vidare!), men har hittat lite som säger att de förvedas rejält när de vissnar precis som många andra växter. Får dock inget grepp om vad som är speciellt med nässlan, något måste det ju vara i och med att folk har skrivit vetenskap om det..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mängdmässigt så vet jag inte om det finns forskning/är värre än andra växter som lagrar stärkelse. Men haken är ju just att det lagras, det blir ju som med gräset (fast där är det fruktan). Och ingetdera är ju bra (stärkelse eller socker/fruktan) för en IR-häst.

Men kikar man på gräs så när det är DÖTT ända ner till roten (dvs inte grönt längst ner mot marken heller) ska det ju vara hyfsat säkert. Frågan är om det är samma med stärkelselagrande växter? (Finns ju fler, klöver t ex lagrar in stärkelse).

Det som ev talar för att nässlor är extra 'bra' på att lagra in stärkelse är väl att de är extremt tåligt ogräs, och att det dör sent på hösten och spirar tidigt på våren. Dvs ganska bra köldtålighet etc. Det är ju kännetecknande för de flesta ogräs, att de är härdiga. Och ett sätt att överleva är ju fruktaninlagring, som ökar köldtålighet. Vet faktiskt inte om stärkelse ger samma köldtålighet?

Torkade nässlor (de gröna, de som tagits när de lever, torkats och på så vis konserverats, jmf med hö t ex) är iaf inte såbra de heller vad det verkar. Men döda som sagt?

Elände eg, att det som har lättast att överleva, kommer först på våren osv, generellt är det som är sämst för en IR/fångis att äta.. Naturens nyck..

Vore väldigt bra om det var hyfsat säkert med nässlorna iaf, för han är både sysselsatt och får ju i sig lite TS/fibrer, det är ju som du säger rejält med vedämne i dem (och jag fattar inte ens att han VILL äta dem, ser inte gott ut ens med hästögon faktiskt)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte.
Min ponny har också ätit döda nässlor. Jag släppte dem i vinterhagen för några veckor sedan och de åt en hel del av dem. Sedan kom snön och kylan och jag stängde igen för jag ville inte att det skulle gå vid dammen. Men hon hann äta en del torkade nässlor. Jag märkte inte ngt på henne vilket jag lätt tycks kunna göra i andra sammanhang. Samtidigt så kan man ju undra varför de tycker att det är så gott. Det är nog mest det som gör mig betänksam.

Om jag har förstått det rätt så lagras stärkelse mest i bladen och i fröställningen och sedan då i rötterna hos en del växter. Så stärkelse finns det kanske inte så mkt av (men varför vill de äta dem?).

Jag har ingen aning om var i växten det ämne finns som kan stimulera prod av MMP.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tror inte stärkelse ger denna köldtålighet som fruktan. När det gäller nässlor tror jag att det är deras s******s rötter som gör dem till starka överlevare.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Men när man så att säga skördar nässlor blir de på något sätt stressade och skapar ett "försvar". Jag minns inte riktigt hur det var, men det är därför man inte ska plocka nässlor när som helst, de kan reagera kraftigt och bli mer eller mindre giftiga.
Om samma sak händer när de självdör är jag tveksam till. Men man vet aldrig!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ang varför vill äta, så jag TROR att det i Lillens fall är en kombinaton av (för?) lite grovfoder och att det sas är 'mest likt gräs', samt att det är det 'enklaste' att få tag i. (Jmf med att försöka gräva upp gräsrötter). Emil rör dem inte dock, han gräver fram förskrämda grässtrån istället. Men Lillen åt som sagt bajs häromdagen, så han äter nog 'allt' just nu är jag rädd.

Kan ju vara nyhetens behag med, det återstår ju att se. Men låter ju bra att det förhoppningsvis inte är farligt. Är som sagt bara själva stjälken, och det var STORA nässlor innan, så stjälkarna är ju lika tjocka (även om de är ihåliga) som ett av mina fingrar, så förhoppningsvis är det som ni är inne på, att de mest innehåller 'ingenting'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur kommer det sig att han är så megahungrig nu då? Fick han inte ganska mycket mat nu? Eller det fick han väl tidigare i våras i alla fall?

Har du fått dra ner på maten igen?

KL
Hagkompisen skulle få lite mindre hö på lunchen nu, så vi har dragit ner 0.5 kg där. Så nu får de 2 kg, och förhoppningsvis äter den stora upp lite mer än min, så att han får ungefär 0.5 kg. (önsketänkande). Men jag räknar med att han får i sig 1, så är det bara plus om det blir mindre. Han har ju som sagt "fri tillgång" på halm, dvs det finns alltid halm i boxen även om han bara får 1 kg om dagen. Han lämnar alltid hälften (minst) så jag räknar kallt med att han hade ätit upp mer om han hade kännt sig tvungen.

Så även om foderstaten säger 40 MJ så tror jag inte han får i sig mer än 37. (underhållsbehov för hans vikt är enligt tabell 36) så jag tycker han borde gå ner. Förra året låg han runt 36-38 och då gick han ju ner jättebra, så jag håller tummarna att det kommer ge resultat. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hur kommer det sig att han är så megahungrig nu då? Fick han inte ganska mycket mat nu? Eller det fick han väl tidigare i våras i alla fall?

Har du fått dra ner på maten igen?

Vintern kom, och han reagerar alltid på vintern/kylan med att gå upp och bygga depåer. Så maten fick minskas ja, och sen kan jag inte ge halm heller, så han ligger på verkligen minimiTS, och tack vare ingen halm en ruskigt dålig tuggtid/dygn =/ Men trots det får han 47 MJ, och han borde ner på 40. Så det finns inget utrymme MJ-mässigt att höja heller =(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jobbigt.

Hoppas det löser sig med halmen då.


Vad räknar du (och ni andra får också gärna svara) som minimi TS?

Vi diskuterade lite i stallet idag. Eftersom min inte är så förtjust i halmen så funderade jag på att testa köpa halm från grannstället (som vi köper väldigt fint hö från) och se om det kanske passar herrn bättre. Jag är nämligen lite orolig att han inte får i sig tillräckligt med TS. Han får nu 3 kg hö, 0.5 kg lusern och detta äter han upp till minsta lilla smula, och så 1 kg halm då, vilket han äter max 0.5 kg av, om ens det. Jag har inte vägt det. Han pillar ju i det men jag vet inte hur mycket han faktiskt äter.

Så med höet och lusernet borde han ju få i sig iaf 3 kg, vilket motsvarar 1 kg ts/100 kg häst. Jag vill gärna att han ska få i sig 4 kg TS i alla fall, men såpass mycket får han inte i sig om han inte äter all halmen.

Stallkompisen trodde inte att han äter eftersom han är mätt. Jag tvivlar. Tror han är en grinig gammal gubbe som hellre skiter i halmen och gräver upp gammalt gräs på dagen.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jobbigt.

Hoppas det löser sig med halmen då.


Vad räknar du (och ni andra får också gärna svara) som minimi TS?.

Haken är ju att halmen ökar MJ också =/

MinimiTS när jag säger det är enligt de allmänna måtten, dvs 1 kg/100 kg vikt.

Jag har ibland tvingats underskrida det i perioder, men jag gör det inte om jag inte MÅSTE, och jag gör det inte om hästen reagerar märkbart negativt på det.

Dvs L stod på 0,8 kg TS/100 kg ett tag i våras, men jag skulle aldrig sänka dit nu iom att han reagerar på 1 kg/100 kg nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp