Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är ju grodperspektiv och tyvärr med mansidan mot kameran, men visst ser det ut att vara skillnad från förr allt! =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag måste säga att jag ÄLSKAR snön. Nu kan de små liven få vara ute vettiga tider, dvs långa dagar. Idag kom de in 21.20 =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

O jag älskar snön och den temperatur som är nu, -10 och det är perfekt underlag ÖVERALLT för långa travturer :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

-5 är perfekt. Vi har iofs haft -3 idag, det är nästan ännu mer perfekt, sålänge det inte kryper högre.

Och japps, superunderlag med gör snön
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Visst ser han mindre ut än jag minns från förr.

Dock håller jag med dig om att han ser lite muskelfattig ut. Hoppas han musklar på sig snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker faktiskt inte han ser så muskelfattig ut, inte om han tagit det piano sista tiden. Däremot ser han ut att ha tappat fett över ryggen, och det är ju bra.

Sen kan det ju kännas annorlunda än det ser ut, men den ryggen och länden skulle jag inte bekymras över alls faktiskt under omständigheterna. Om han när han är och var varit fullt igång igen ett tag ser lika ut, då däremot..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Min lycka över att han gått ner var kortvarig. Nu tycker jag han har gått upp lite igen, och jag förstår verkligen inte varför, för han får samma mat, samma motion och det finns lika lite att äta i hagen.

Inte så att han är smällfet eller så, men de där sista små depåerna han haft som jag tyckte var nästan helt borta nyss, ser något störr ut igen. Så på det stora hela oförändrat.
Han känns sådär lite dallrig på rumpan igen, och jag tycker att man kan skymta depån vid svansen.
Jag hoppas det bara är tillfälligt, har ökat på motionen lite och hoppas att det hjälper, det borde ju i alla fall stoppa upp det. Så kan jag få bort det lilla som kommit tillbka så fort det blir barmark och jag kan dra ner maten lite.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker faktiskt inte han ser så muskelfattig ut, inte om han tagit det piano sista tiden. Däremot ser han ut att ha tappat fett över ryggen, och det är ju bra.

Sen kan det ju kännas annorlunda än det ser ut, men den ryggen och länden skulle jag inte bekymras över alls faktiskt under omständigheterna. Om han när han är och var varit fullt igång igen ett tag ser lika ut, då däremot..

Nej, det är så sant. Jag tänker fortfarande att han är igång och tränas, men det har du ju rätt i att han inte är.

I så fall är det ju inget konstigt. Fel av mig.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Min lycka över att han gått ner var kortvarig. Nu tycker jag han har gått upp lite igen, och jag förstår verkligen inte varför, för han får samma mat, samma motion och det finns lika lite att äta i hagen.

Lillen gör sådär vintertid, kommer i vågor. Inget ändrat mot förr, men vips börjar han bygga depåer och går upp lite =/

Ibland funkar det att höja maten, då tycks det 'komma igång' och han går ner, ibland funkar det att minska maten för att åstadkomma samma. Så man får prova.

Läste igår att FÖR hårt neddragen mat kan förvärra IR. Dock står det inte vad 'för hårt' är. Men det förklarar ju det konstiga att ibland är det höja jag måste.

Grunden tror jag är i hormonförändringar osv inför vintern, att metabolismen ställs om/ner för att klara en vinter. Men det är min egen teori. Drygt är det dock, och som jag skrev i annan tråd idag, ironiskt att vintern är den svåraste/värsta årstiden. Sommaren är han jättefin i hull sålänge jag inte släpper honom på massa gräs. Han tappar så fort våren kommer, och var ju i somras nästan nere på för smal - trots mer mat än nu.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Märkligt det där alltså.

Godi får i och för sig mer mat och mer MJ än förra året, eftersom jag inte räknat med att han ska gå ner direkt (lite får han gärna gå ner, men så länge han inte går upp är jag nöjd) vilket han ju skulle förra året.

Det var ju en chansning om han kunde ligga såhär högt. Han ligger väldigt nära tabellvärde, beroende på hur man nu räknar motionen. Och det har ju funkat alldeles utmärkt hittills, till min stora förtjusning.

Just nu ligger han på 42 MJ.

Men som sagt, jag ska försöka lägga in en högre växel med träningen och hoppas att det hjälper.
Förra året när han gick ner i vikt så stannade han ju upp i perioder och gick sen ner igen. Jag hoppas att det kommer igång snart igen.

Förutom depån vid svansen (som ju knappt syns eller känns) så har han fortfarande en liten depå på halsen som jag inte gillar. Det är inte så mycket kvar av den, mot vad det var förra året. Men jag vill ha bort den helt. Hoppas att den ska försvinna med tiden. Bara vi får barmark igen kan jag lätt ta bort 1 kg hö, men nu när det är snö överallt så vill jag inte röra fodret.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

knapp

Red barbacka igår och nu för tiden så känner jag faktiskt ryggraden (även för hand när jag klämmer på honom). Jag trodde inte det var möjligt :p Det är ju inte så den sticker upp som ett tak och när han jobbar i rätt form känns den såklart inte alls. Men den finns där ;)
Märkte även sist jag red med sadel att fettdepåerna över bogen framför sadeln har blivit mindre. Inte helt borta men klart mindre. Han har inte blivit för liten för sadeln men jag ska hämta min fårskinnspad när jag är hemma över jul!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mina är också ute långa dagar nu när snön kom (och leran försvann). Mellan kl 6 och 21 är de ute, om det inte blir katastrofväder. Så det är en STOR fördel :)!

Jag måste säga att jag ÄLSKAR snön. Nu kan de små liven få vara ute vettiga tider, dvs långa dagar. Idag kom de in 21.20 =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och Moa går ute dygnet runt nu:love:

Sthu: Jag tycker det ser ut att vara skillnad! Skulle inte heller bekymra mig över att han ser kantig/muskelfattig ut.. Sådär ser Moa också ut nu, men jag räknar med att det ger med sig och att hon ser bättre ut när buken försvinner också.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och jag tycker han ser rätt rund och go ut över rumpan fortfarande :o
Fast det känns att det inte bara är fett som försvunnit, han har tappat muskler med. Mesta av träningen nu går i skritt (men vi har faktiskt tagit några galopper, på hans initiativ), men pulsar man runt ute i snön en timme kan det bli rätt jobbigt. Han har arbetat otroligt seriöst sista dagarna! Och till min stora lycka har jag kunnat rida utan att få ont :bow:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Och jag tycker han ser rätt rund och go ut över rumpan fortfarande :o
Fast det känns att det inte bara är fett som försvunnit, han har tappat muskler med. Mesta av träningen nu går i skritt (men vi har faktiskt tagit några galopper, på hans initiativ), men pulsar man runt ute i snön en timme kan det bli rätt jobbigt. Han har arbetat otroligt seriöst sista dagarna! Och till min stora lycka har jag kunnat rida utan att få ont :bow:
Troligen är det i princip bara fett den tappat- vilket ju är bra.

Den hade inga definierade "muskler" tidigare o nu visar det sig på riktigt. Du får vänja dig vid hur den bör se ut.

Passa på att trava i intervaller, då den troligen inte rör sig särskilt mkt ovan mark annars. Då kommer fettet i rumpan att ge med sig.

Rid inte så länge som 1h. bara om snön är djup.

Att den blev trött kan mkt troligt bero på att den blir varm under mammutpälsen. Klipp den gärna med bara spårklippning o den kommer att bli piggare o orka med mer.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Som du kanske minns är det inte bara jag som säger att hästen tappat muskler, min veterinär och min massör säger det samma.

Han har kondis, oroa dej inte för det. Jag rider med pulsklocka så jag har koll på honom. Varför ska jag inte rida en timme, jag har alltid motionerat minst en timme?

Om det är hans päls som gör honom trött, varför blev han piggare när det blev varmare väder? Och varför har det aldrig någonsin påverkat honom förr, trots att han har mindre päls nu än tidigare år?
Varför blev han trött på precis samma sätt tidigt i höstas, innan han hade någon vinterpäls? Varför i juni? Varför har det gått över nu, bara senaste veckan? Nu är han likadan som tidigare, och fortfarande samma päls.

Exakt samma diskussion har varit uppe tiotals gånger, orkar inte med det en gång till.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vad gör ni nu med era hästar när det är så halt!? Min skulle behöva komma ut och springa flera km per dag för han är så tjock. Men nu är det omöjligt.
Paddocken är full med massa snö , inte tillgång till något ridhus

http://underbaar.zoomin.se/P3138985


Oj ! vilken tjockis!! Hur mycket äter den??

Dåligt med bilder i denna tråden , men många andra jag har sett har varit stora med.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Många av oss i tråden är gamla rävar som hänger kvar utan överviktiga hästar. Det vill säga, många har nått målvikt och kämpar för att behålla vikten så att de inte går upp igen.

Sen har det kommit en del nya tillskott, men de flesta som skriver aktivt här är kvar i den svåra balansakten som kommer efter viktnedgången. Och då är det ju inte så värst spännande med foton, eftersom det inte händer så mycket som går att se på foto.

Vet inte hur det är med denna tråden, men i förra tråden var det ju massa före- och efter-bilder.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj ! vilken tjockis!! Hur mycket äter den??

Dåligt med bilder i denna tråden , men många andra jag har sett har varit stora med.

Ja tyvärr är han för fett, men håller på att kämpa med att få ner han i vikt just nu är det svårt att köra men går promenader/tömkör varje dag minst en timme i snön helst. Han är jätte pigg just nu så är skönt:)

Han får i sig mellan 7-8 kg per dag ca, han står på lösdrift men vi lägger inte ut för mycket utan vi lägger ut mat två gånger om dagen . det finns nästan alltid mat kavr så de har lärt sig att maten inte försvinner :D

Har du några tips på hur man kan få ner han i vikt?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp